Met de AC Schnitzer ACS3 4.0d willen we graag op skivakantie!
De BMW-veredelaars zijn lekker bezig vandaag. Vanochtend konden we een paar speciale Alpina’s laten zien en nu hebben we een zo mogelijk nog dikkere BMW. Het gaat om de ACS3 4.0d, de ultieme wintersport beuker.
Ac Schnitzer is traditiegetrouw een van de eerste tuners met spulletjes voor de nieuwe modellen en dat is met de BMW 3 Serie LCI niet anders. Natuurlijk, Alpina was ietsje eerder, maar als je dat een tuner noemt krijg je de goegemeente achter je aan. In principe doen Schnitzer en Alpina (met de D3 S) niet heel veel dingen anders.
Wintersportbeuker
In beide gevallen is de basis een al niet misselijke BMW M340d Touring, de ultieme wintersportbeuker. Die kun je dan nóg beter maken. In dit geval hebben ze dat gedaan met een hoop koolstofvezel versieringen. Er is een splitter, sideskirts en er zijn nieuwe spiegelkappen.
Ook vallen de velgen meteen op. Of je ze mooi of lelijk vindt, mag je zelf oordelen. De velg-ontwerpen zijn niet enorm tijdloos en gaan nu al een tijdje mee, dus het komt een beetje verouderd over. Maar Schnitzer maakt ze niet als er geen vraag naar is en op ebay en Marktplaats zijn originele Schnitzer-velgen zo weg, ook voor hoge prijzen.
Je kunt kiezen uit twee soorten verlaging. Ten eerste zijn kun je verlagingsveren monteren, dan gaat de ACS4.0d met zo’n 30-35 millimeter naar beneden. Je kunt er ook voor kiezen om een veer-demper-combinatie te monteren. Dan is de verlaging ietsje minder (25-30 millimeter), maar zijn de dempers erop aangepast. Dat rijdt in principe altijd fijner.
Geen motorische aanpassingen AC Schnitzer ACS3 4.0d?
Ook motorisch kun je het een en ander aanpassen. We hadden gehoopt op een waar dieselmonster, maar dat blijft dus uit. Daar heeft Alpina (nog) niets voor in de aanbieding. Zonde, want juist daar is er winst te behalen. De M340d heeft standaard 340 pk en de Alpina D3 S slechts 15 pk meer. Met een chipje moet 380-390 pk toch geen probleem zijn, toch?
Er is wel mogelijkheid voor meer vermogen als je een benzineversie rijdt. De M340i gaat van 375 pk/500 Nm, naar 420 pk/600 Nm. De 330i gaat van 258pk/350 Nm, naar 300 pk/470 Nm. De in Nederland populaire versie, de 330e, kan van 292 pk/420 Nm naar 340 pk/480 Nm.
Voordeel: op alle tuning blijft de garantie behouden. AC Schnitzer maakt net als Brabus gebruik van externe ECU’s, die je ook vrij eenvoudig eraf haalt. Nadeel: ze zijn stervensduur. Gemiddeld kosten de motorische upgrades zo’n 4 mille! Wel krijg je Gutachten meegeleverd en voldoet de auto aan alle emissieeisen. Alle onderdelen zijn nu te bestellen.
Meer lezen? Dit zijn alle 11 Alpina’s met dieselmotor!
Hubert zegt
Ik verwacht van een wintersportbeuker dat deze iets hoger op de wielen staat en smallere banden die meer grip hebben in de sneeuw. En waar dan ook met goed fatsoen een paar sneeuwkettingen op te monteren is.
none1234 zegt
Maar dit is bedoelt voor de jan modaal die elk jaar naar de winter sport moet, omdat de hele straat ook gaat. Het liefst gaat hij nog een tweede keer, zodat hij zich beter kan voelen dan de hele straat.
cloverleaf zegt
Ik heb maar 2 buren. En t kan me niks verotten hoe zij erover denken of ik dit seizoen 2 of 3 x naar Oostenrijk ga om lekker te skiën. Maar wij hebben vooralsnog dan ook een 12 jaar oude diesel en een 16 jaar oude benzine. Tevens gaan mijn buren voor zover ik weet niet eens op wintersport dit jaar maar al gaan ze 10x. Moet iedereen lekker zelf weten!
Overigens wel medelijden met iedereen die vandaag is aangekomen in Oostenrijk met 8 graden en regen. Heb je dan een godsvermogen voor moeten betalen in de kerstvakantie. Maar dat is nou eenmaal het risico.
Jm zegt
Gelukkig vallen die koolstofvezel versieringen er bij de eerste hoge stoeprand bij de Raststätte of eerste beste sneeuwhoop vanaf. Wordt hij gelijk een stukje praktischer van.
flatsix010 zegt
Niet slecht, maar die velgen en schakelflippers mogen ze houden.
kniesoor zegt
Heeft zo’n ding standaard x-Drive ?
kniesoor zegt
Ah, zie @15:30 dat het inderdaad een 4WD is. Dat maakt ‘m al wat meer sneeuw-geschikt. Nou de rijhoogte nog . . .
Rudy zegt
Garantie maar zeer hoge prijzen voor de tuning. Ze zijn ook erg bescheiden met de vermogens upgrades. Partijen zat die ~400pk halen uit de 330e. Al komt dit deels ook omdat er qua basis wat andere motoren gebruikt worden. Huidige hybrides hebben qua basis de 20i motor volgens mij.
willeme zegt
@rudy: Klopt. Achteraf kun je voor minder meer geld meer vermogen krijgen. Maar zoals beschreven, onderschat het belang van garantie, Gutachten en gelijkwaardige CO2-emissies niet. Het is een compleet andere tak van sport. Ook kun je hier de bypass-module eraf halen en je hebt weer een originele en correct functionerende motor. Een gechipte motor kun je terug op fabriekswaarden zetten, maar je kan altijd zien dat er mee geklooid is. Daarin onderscheidt AC Schnitzer zich en daarom kost het een vermogen. Ook zijn zij veelal de eerste die voor de nieuwe motoren upgrades hebben, dus zit je altijd op de hogere R&D-kosten. In veel gevallen betreft het dure auto’s, dus procentueel valt het allemaal wel mee qua kosten.
Rudy zegt
Ik begrijp het ook, alleen denk ik dat velen alsnog naar de bekende tuners gaan voor een vrij goedkope upgrade. CO2 metingen zijn er niet (zeer lastig om uit te voeren ook) kortom praktisch zal je hier nooit last van hebben, Mijn G21 zelf overigens niet gechipt, ofschoon hij wel recent uit de garantie is.
leaper035t zegt
De sneeuwschop zit al in het pakket.
reactief zegt
@willeme; Bij het stukje over motorische aanpassingen heb je het over Alpina.
En ACSnitzel met Alpina vergelijken omdat ze hetzelfde doen… Het gehele interieur, de gehele afstemming van de auto etc etc wordt aangepakt door Alpina. Hiermee blijft het mijn inziens nog steeds een tuner, maar wel eentje die een zeer compleet pakket neerzet met een bepaalde visie erachter in plaats van verlagen, velgensetje en een chipje.
willeme zegt
@reactief:
Ja, dat is dus afhankelijk per model hoe ver ze gaan (en hoeveel je ervoor betaalt). Toevallig zijn @jaapiyo en ik geregeld aan het uitzoeken WAT Alpina nu allemaal anders heeft gedaan. Soms gaan ze best ver, andere keren is het lachwekkend weinig. Tot en met de E46, E38 en E39 was het super tof en premiu, trouwens. Daarna is het een beetje hit & miss.
Vergeet niet dat de veren voor AC Schnitzer speciaal in opdracht worden gemaakt door KW. De velgen van Schnitzer zijn niet mijn smaak, maar bijzonder licht en extreem sterk. Zowel Alpina als AC bieden een hoop extra plastic aan, al dan niet met stickers. Ook is AC Schnitzer een heel grote BMW-dealer en hebben/hadden ze een raceteam. Ook verkopen ze wereldwijd hun spullen. Het is echt een grote speler in de markt.
Toegegeven, Alpina kan soms wat verder gaan, maar zo heel erg verschillend is het allemaal niet qua hardware. Aankleding (zeker als je Lavalina besteld) is een heel ander ding. AC Schnitzer heeft dan weer voor meer modellen upgrades en bij AC Schnitzer heb je de mogelijkheid om te kiezen welke je upgrades je wil.
reactief zegt
Leuk om je enthousiasme te lezen over het uitzoeken met collega Jaapiyo.
e36thuglife zegt
Deze is voor ladyboys want een echte gangsta die drift met RWD de ski berg op.
camber24 zegt
Precies dit.
racerx zegt
Dat M pakket van de LCI G20… nee, niet mijn smaak. Zowel voorbumper als achterbumper overdreven.
Arno's zegt
Een wintersportbeuker met verlaagd onderstel en achterwielaandrijving? Laat me niet lachen, dit zijn de eerste auto’s die moeite hebben met een laagje sneeuw. Wel een mooie auto trouwens
willeme zegt
@asmulders: deze heeft vierwielaandrijving ;-)
HzR zegt
Een 5-serie touring met zo’n pakketje zou nog beter zijn. Toch net wat meer plek voor de skischoenen.
Dutchdriftking zegt
Het is denk ik voor het eerst dat ik AC Schnitzer velgen goed gelukt vind en bij de auto vind passen. Wel in volledig zilver natuurlijk, dat zwarte ziet er niet uit.
Roskampies zegt
Ah mijn f11 530xd met chip 320pk
valt hier ook onder denk ik zo.
9 jaar oud maar loopt als de brandweer.
p993 zegt
Aartslelijk vind ik ‘m
VerArie zegt
Wintersportbeuker!? Met al die frontsplitter en verlagingsaanpassingen wordt het eerder een sneeuwschuiver/pistenbully. Een nieuwe Land Rover Defender lijkt mij een stuk handiger incl. winterbanden en kettingen.
Jantje_555 zegt
toch liever een stage 1 of stage 2 getunede M340d zonder aanduiding achterop en lekker de sleeper uithangen.