Tijdens de Top Marques auto show in Monaco (16-19 april) zal AC Cars de Cobra MkVI onthullen. Een supercar in een retro jasje, dus geen retro prestaties.
De Cobra heeft een afneembare hardtop met gull-wing “deuren”. De auto wordt in Duitsland voor het grootste gedeelte met de hand gebouwd. Het buizenframe in combinatie met aluminium onderdelen zorgt ervoor dat het totale gewicht niet boven de 1.025 kilo uitkomt. Zelfs niet met het potente 6,2 liter V8 blok uit de Corvette. In de GT uitvoering levert dit blok 437 pk en in de GTS uitvoering 647 pk. Een sprintje naar 100 km/u duurt ongeveer 3,3 seconden.
De brute prestaties worden gecombineerd met een luxe afgewerkt interieur. Ondanks de afneembare hardtop is airco standaard. Door de ruimte in het interieur te vergroten heeft men er rekening mee gehouden ook langere mensen liefhebber van een Cobra kunnen zijn. AC Cars is momenteel druk met het opzetten van een distributie en service netwerk. Dit zal de komende maanden rond gemaakt worden. Prijzen zijn nog niet bekend.
AC to launch new AC MkVI in Monaco. The UK’s oldest car marque has announced that it is building its new AC MkVI in Germany.
The AC MkVI will be launched at the Top Marques car show in Monaco on April 16. The AC MkVI, a faithful recreation of the ultimate sports car icon – the AC Cobra, is now being produced in Germany for sale in Europe. AC has entered into a long term strategic alliance with Gullwing GmbH in Heyda, Germany. The AC MkVI is being produced in a modern facility and AC is extremely proud of the quality of the finished product which is due to the skills of the craftsmen at the Heyda facility.
AC’s Chairman Alan Lubinsky summarised the main specification of the new AC MkVI:
- “The car has fully triangulated, jig welded roundtube spaceframe chassis, with racecar derived suspension, suitably adapted to be road compliant.
- 4-pot Porsche brake calipers with vented discs, 332 mm front-298 mm rear.
- Differential with variable powerlock.
- Corvette V-8 engine, 6.2 Litre, 437 bhp for the GT and 647 bhp for GTS version, both compliant to current emission laws.
- Handmade aluminium-hybrid bodies, handmade to last forever, with increased, air conditioned cabin size for taller drivers.
- Finest German carpets and leather hides, craftsman made to create a luxurious and comfortable interior”.
“AC is one of the most admired and respected marques in the world,” stated Juergen Mohr, CEO of Gullwing GmbH. “Their sports cars ignited a passion that still burns inside enthusiasts today. For over a century, the company has built cars with superb engineering, old world craftsmanship and classic designs. We feel extremely honoured that we can now be part of the future of the brand.” Alan Lubinsky added:
“There are two major new features on the AC MkVI. We are especially excited about the new aluminium-hybrid body construction on the AC MkVI. This provides the AC MkVI with a traditional aluminium finish on the bodyshell, together with a strong composite structure. In addition to this, the AC MkVI will have as standard equipment a light weight gullwing hardtop, with coupled to the standard air conditioning, will provide drivers with total all weather motoring.
The AC MkVI is an open-top sports car based on the design of the Le Mans winning AC Cobra with many of the original car’s characteristics while incorporating modern technology. The cars are not imitations – they are new generation of AC Cobra incorporating relevant advanced technology. “Every year approximately 1,500 copies of the cars AC built in the 1960s are sold in America,” says Alan Lubinsky. “Why would anyone buy a replica when they can own an authentic AC roadster that is lighter and better and has been engineered and built to such demanding standards?” Weighing only about 1,025 kg, the lightweight AC MkVI GTS sports car can hit 100 kph in approximately 3.3 seconds. “The AC MkVI is wickedly addictive,” says Gullwing’s Juergen Mohr.
“One drive in this scorchingly fast sports car creates an adrenalin rush that will last a lifetime. The AC MkVI offers heritage, performance and timeless styling that stirs the soul.” The AC chassis has been at the heart of some of the most legendary cars in history. Texan Carroll Shelby imported a number of rolling chassis from AC in the 1960s to build the legendary “Cobras” that dominated international sports car racing. The Shelby American team inserted a performance tuned Ford V8 and gearbox into a chassis and body supplied by AC for the North American market. Since then AC has manufactured a car that has been imitated by numerous companies.
AC expects to appoint a distribution network in Europe in the coming months to sell and maintain the AC MkVI.
Gnermo zegt
Die coupe is echt zalig…
CustomCruiserMan zegt
VET !!!
Doe mij er maar eentje
Don Leon zegt
Ge-wel-dig! wat een lekkerding. Mooi dat er in tijden van zogenaamde crisis nog zulke auto’s gebouwd worden!
BananaFlip zegt
Ja hoor.
Doe maar.
Lekker.
Zoepie zegt
Ik zal alvast beginnen sparen dan heb ik mss volgend jaar al een van de velgen kopen ;)
lincoln zegt
dus AC is inmiddels de 85ste fabrikant die de AC Cobra gaat aanbieden ..
en de 84ste die het met een GM blok doet .
goeie zaken iig ..
Johan zegt
Die ‘retro prestaties’ waren anders niet mis. Toen niet, en nu nog niet.
Stijn zegt
@ Johan
Inderdaad, de nieuwe zal sterk zijn best moeten doen om de originele zelfs maar te kunnen volgen…
Supreem zegt
Die coupé ziet er inderdaad fantastisch uit.
Het ziet er een beetje uit als Morgan Aeromax, maar dan proportioneel correct en niet lelijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@Lincoln: Ik dacht dat AC de eerste was die de AC Cobra aanbood…
Dit is gewoon een nieuwe verbeterde versie ervan. Maar het is en blijft een echte AC, geen kopie.
Esprit_de_Flandre zegt
En ook @lincoln: “en de 84ste die het met een GM blok doet”
De laatste 40 jaar heeft de echte Cobra steeds een Ford-blok gehad. Denk na voor je iets post, en als je het niet weet, post dan niet.
924gtr zegt
met stipt de mooiste Cobra ooit, perfect zo!
w0o0dy zegt
geweldig ontwerp is het toch… tijdloos mooi. Verder is het zelfs in de eenvoudige uitvoering al een auto die vrijwel alles zoek rijdt (in rechte lijn)…. vraag me wel af wat ze met de ophanging hebben gedaan. Als die dichtbij het origineel is gehouden dan zal de wegligging… ehm… levendig zijn. Valt wel wat aan te verbeteren, maar of dat slim is….. de oude waren tamelijk voorspelbaar en daar is met iets meer dan 1000kg en meer dan 400pk wel wat voor te zeggen.
BaRa zegt
Doe mij toch maar een exemplaar van superformance. De lijnvoering klopt beter.
lincoln zegt
@Esprit ..
man man man .. er zijn zoveel kitcar fabrikanten met dit ding bezig ..
en helemaal legaal .. of onder licencie ..
zoiets als donkerfort doet met een ander koetsje ..
dus kijk effe wat er op de wereld te koop is voor dat je iets post ..
Jesper zegt
Hmmm, pure schoonheid :D
Deze siert met onmiddelijke ingang mijn bureaublad.
Baj ze weej, wanneer kunnen we een diesel en een hybride verwachten?
Papa zegt
@ BaRa
Hoe is dat mogelijk als deze een echte AC is!
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln
ja, ik weet ook wel dat er veel andere dit ding maken, en dat dat allemaal legaal is. Maar je kan toch moeilijk zeggen dat zij de 85ste zijn? Das als zeggen dat Lotus de zoveelste was met een 7.
En aangezien er veel te veel zijn om ze allemaal te volgen, hou ik alleen een oogje op AC, dus de echte Cobra. En die heeft altijd een Ford motor gehad, want pas toen kreeg ie de naam Cobra. Ervoor was het Ace en had hij Britse motoren.
lincoln zegt
@Esprit ..
je overschat de gelukzoekers die de naam AC aan elkaar verkopen ..
je onderschat de kitcar boeren .. die WEL verstand van auto,s hebben ..
dus aan jouw de vraag .. wat is AC ??
w0o0dy zegt
Een videootje van een 800hp cobra
http://www.youtube.com/watch?v=T–qz5C0bJo
w0o0dy zegt
en de 1200pk Weineck Cobra 0-300 in =/- 10 sec (schijnt het)
http://www.youtube.com/watch?v=PeJPtyRIAAs
lincoln zegt
@Esprit ..
ook al deel ik je mening met het 427 FoMoCo verhaal ..
da,s toch wel een minimale vereiste voor een echte Cobra ..
dingen zijn waarschijnlijk nog gewoon te koop ook ..
google maar effe bij “crate engine” .. gaat een wereld voor je open ..
Kermit zegt
hoe zit t eigenlijk met die AC Ace, de smart roadster kopie?
RenesisHP zegt
Juist, gezegend met een pk/gewicht verhouding van 1 op dood. Erg leuk speelgoed dus. :twisted:
Grote Smurf zegt
In de AC Cobra’s vind je twee soorten: de 289 (met “Le Mans” bobbel in de koffer, smalle wielkasten, platte radiatoropening, platte bumpers, …) en de rondere, “vettere” 427.
Dit is een rebuild van de 289 omdat die een rijkere historie heeft maar de 427 heeft veel betere verhoudingen, minder “60’s light racer” à la Jag E.
Tombnolz zegt
Zit hier ook een Pontiac Fiero onder?
frans zegt
De eigenaar in’t tweede filmpje van w0o0dy is toch wel een prototype eigenaar van zulke automobiele monsterlijkheden.
C6.R zegt
Corvette power! 8)
Iemand hier nog wel eens wat van gehoord?
Jan C. zegt
Waarom komt AC niet met een echt nieuwe auto en niet een rehash van wat ze al jaren deden. Is trouwens een andere AC dan het originele, want dat is failliet.
M-lover zegt
dikke bak, blauw met 2 witte strepen erover plz ;)
EJS zegt
Prachtig! en dat er een GM motor inzit is toch niet erg? lijkt me als je een USA v8 wel hebben dat dat momenteel de meest logische keuze is.. Verder ziet hij er, zeker met dak, superstrak uit!
keesD zegt
“Waarom komt AC niet met een echt nieuwe auto en niet een rehash van wat ze al jaren deden. ”
Omdat je aan uiterlijke perfectie niet meer hoeft te sleutelen? Je moet het technisch alleen nog even in de 21e eeuw brengen!
Citrofiel zegt
Jaja, die Cobra was stoer. Wás ja. Veel te veel gehyped. Al sinds zijn uitkomen. Al die kitcarretjes. Niet bijzonder meer. Niet boeiend meer. Hoewel die hardtop weer wél een interessante en mooie toevoeging is.
w0o0dy zegt
@Citrofiel: heb je de video’s niet gekeken? Gehyped? Niet boeiend? c’mon…. beetje respect zeg. This thing can raise the dead!
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; Stop zo’n motor in een Alto en ‘This thing can raise the dead!’ Jippie… En qua uiterlijk vind ik het ook niet bijzonder. Ik ontkom er echter niet aan. Ook in mijn modelcollectie staat de onvermijdelijke Cobra, ooit gekregen… :|
w0o0dy zegt
Heb je wel eens een Cobra in het echt bekeken? Gereden? Meegereden? Gehoord, gevoeld? Ja, de auto heeft erg veel aandacht gekregen door de jaren…. maar volkomen terecht….. De Cobra hield vanaf de jaren 60 tot in de jaren 80 het wereldrecord 0-160-0….. zo veel sneller was die auto dan alle andere sportwagens….
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; Leg die motor in een Alto zonder dak en hij klinkt en voelt ook zo. En dan is die ook zo snel, met de Cobra-remmerij erop. ;) Respect voor de motor, de auto doet me echter gewoon weinig…
w0o0dy zegt
@Citrofiel: de Cobra was/is : laag met een tamelijk goede gewichtsverdeling, laag in gewicht, berensterk (versnellingsbakken, aandrijfassen etc. en erg goed doseerbaar ondanks redelijk ahterhaalde techniek…. zo’n auto rijdt nu nog steeds 90% van alle auto;s met dezelfde pk/gewichtverdeling compleet zoek….. niet zomaar een auto. Een raspaard, met “ouders” die helemaal niet zo uitzonderlijk waren……
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; Klinkt perfect… Saai dus!!! :twisted:
Ik geloof dat ik me in mijn reacties tot jou iets te ver heb laten drijven, excuses daarvoor. Ik blijf bij mijn eerste reactie, maar dat de Cobra niets voorstelt (Alto-verhaal), daar wil ik op terug komen, dat is gewoon niet waar, en zonder erbij na te denken getypt. Cobra doet me weinig, punt. Porsche doet me ook weinig. Citroën doet me veel. Een gevoel verander je niet zomaar…
C6.R zegt
Als je nul tot 100 in een grote lawaaierige vuurbal en een zekere dood saai noemt, dan is ‘ie inderdaad saai ja!
Citrofiel zegt
@ C6.R; You did notice the smiley? ;) Die reactie van mij draait vooral om het deel onder het onzinnige zinnetje. :P
RenesisHP zegt
Ik ben vandaag een AC op oldtimerplaten tegengekomen onderweg naar Hoek van Holland. Een man met z´n zoon zaten te genieten van het weer.
Ik geef ze groot gelijk. Wat is zo´n ding toch prachtig in real life.
Hij zag er overigens bijna hetzelfde uit als bovenstaande foto. Alleen dan met een zwart interieur. :D
JanC zegt
Perfect? Waarom proberen ze dan het minimaal te “verbeteren”?