AC Cars schiet de aloude Cobra de toekomst in met behulp van stroom.
Het kan zo simpel zijn. Je neemt een traditionele Britse roadster, lepelt er een enorme Amerikaanse Vee-Eight Motor in en je hebt pardoes een legende in handen. Precies dat overkwam de AC Ace in 1962, toen Carroll Shelby de tweezitter omtoverde tot de AC Cobra. De rest is, zoals men dan zegt, geschiedenis. Een ‘échte’ Shelby 427 Cobra doet tegenwoordig een bedrag van zeven cijfers.
Voor een stuk minder dan dat, kan je een van de vele remakes kopen. Of je kan een bouwpakket op de kop tikken waarmee je je geheel eigen Cobra creëert. Maar je kan ook nog gewoon een nieuwe echte AC kopen. Het in 1901 opgerichte bedrijf bestaat naar goede Britse traditie na vele, vele faillissementen nog steeds/wederom. Met enige regelmaat bouwen ze nog nieuwe runs van enkele tientallen units, die je voor een kleine 150.000 Britse Ekkerponden per stuk op de kop kan tikken.
Heerlijk retro allemaal dus, maar AC gaat nu ook met de tijd mee. Vorig jaar werd namelijk aangekondigd dat er een heuse elektrische variant van de auto komt. Toch apart, daar het origineel het automotive equivalent is van een rauwe T-bone steak wegknagen. De AC Cobra Series 1 Electric is nu eindelijk af. Het is de Cobra die je kent, alleen dan met een 230 kW sterke elektromotor onder de gewelfde kap. Gekoppeld aan een batterij met een capaciteit van 55 kWh, is de auto goed voor een nul-naar-honderd in vier seconden.
Door de relatief kleine accu is de range beperkt tot ongeveer 240 kilometer. Maar ja, of je nou echt langere stukken wil rijden met een Cobra, is sowieso de vraag. Bovendien blijft het gewicht door deze keuze ook beperkt tot een zeer respectabele 1.050 kilo. Het karakter van de Cobra wordt dus niet vermoord door een enorme bak extra gewicht. Wat je alleen wel zal moeten missen, is natuurlijk het glorieuze geluid. En de verbranding van het vel op je kuiten aan de zijdelings gemonteerde uitlaat. Maar ja, je moet wat overhebben voor vooruitgang.
De vanafprijs van de AC Cobra Series 1 Electric is 138.000 Pond. Er worden er 58 van gemaakt. AC werkt inmiddels echter al aan een nieuwe serie elektrische Cobra’s, dit keer op basis van de Series 4 met de dikkere koets. Deze komt er ook met de 230 kW sterke motor, maar ook met 460 kW. Now we’re talking. De Series 4 op stroom komt er ook in een oplage van 58 stuks, met een vanafprijs van 148.000 Pond. Kies moaaaaaah!!1!
ggj1987 zegt
Nu hebben ze hetgeen wat de Cobra zo’n geweldige ervaring maakte eruit gehaald. Waarom zou je nu nog zo’n ding willen kopen?? Laat dat elektrische geneuzel lekker voor de huis-tuin-en-keuken auto’s, klassiekers moeten gewoon blijven zoals ze zijn
tenaci zegt
@ggj1987: nou bijvoorbeeld omdat het ook gewoon een schitterende auto is. Je doet nu net alsof het een lelijk rothok met magistrale V8 was
dvaerden zegt
Had de titel al helemaal verkeerd gelezen en had daardoor even een “WTF?”-momentje. Had namelijk verkeerdelijk “heeft de Cobra op stoom nu helemaal af”.
jaapiyo zegt
Dat zou wel nog veel gaver zijn geweest.
p993 zegt
@dvaerden: precies hetzelfde had ik ook…we leven nog in ander tijdperk, vrees ik 🙂
Bernadette zegt
AC/DC Cobra
jaapiyo zegt
Heerlijk.
tenaci zegt
@drdre2: hij is goed! 🤣🤣🤣
Charles Taycan 4S zegt
@jaapiyo, ik ben al enkele jaren reeds weg uit Nederland maar wat zijn Britse Ekkerponden?
rolov zegt
Ik zou hem best willen hebben. 240 km is wat je normaal ook op een tank rijdt vlg mij ;)
lecomte zegt
Maar wat heeft de stierslang mister Hiss uit Robin Hood ermee te maken? 😉
JanJansen zegt
Het voordeel van elektrisch rijden is toch dat we in de weekenden nog kunnen blijven genieten van af en toe een ritje met een plofmotor.
O plaat zegt
Precies, ik heb geen probleem met een elektrisch voertuig voor woon werk verkeer. Maar als hobby auto gaat het mij toch een brug te ver.
mashell zegt
Gaat de lol er niet snel vanaf straks het merendeel van het wagenpark elektrisch is en zelfs modale auto’s rondjes om je verbrander heen rijden en zo’n verbrander toch niet zo soepel rijdt als je daily?
carfreakjim zegt
@mashell: Dan zou nu toch ook al niemand meer met een klasieker rijden. Dus nee, de lol gaat er dus niet vanaf.
petroldrinker zegt
@mashell: als je het alleen daarom doet wel ja, echter gaat autorijden om de complete ervaring, en de emoties die men krijgt bij brullende motoren etc heb k nog niemand over gehoord bij duracell konijnen, uberhaupt heb ik eigenlijk nog niemand (behalve mate rimac) over plezier in een EV gehoord omdat dat eig er niet is… dan ga je er dus niet voor je lol nog in rijden… ik zeker niet althans
O plaat zegt
Één van mijn hobby wagens is een T3, met de volle 55pk op een T ford na denk ik dat elke modale wagen reeds rondjes rijdt rond mijn wagen en mijn 66 er mustang zijn V8 houdt geen moderne ecoboost bij, maar mijn god wat een soundtrack. Ik denk niet dat je de lol snapt van klassiekers als je zo’n dingen zegt.