
Wie heeft er eigenlijk nog zin in een laatste F1 Grand Prix van het jaar? In ieder geval McLaren. Zij starten vanaf P1 en P2 en hopen vandaag kampioen te worden. Wordt het een nachtkaars, of een spetterend einde?
De laatste dag van school is aangebroken voor de F1 coureurs vandaag. Nu zijn het allemaal volwassen mannen. Maar afgelopen week gedroegen Verstappen en Russell zich weer als schooljongens. Je voelt aan Max dat hij er een beetje klaar mee is dit jaar. Zoals hij gisteren zei over de RB20 na een vijfde plek in de kwalificatie: snel het museum inschuiven en niet meer naar omkijken. Dat het uiteindelijk een vierde plek werd omdat Hulkenberg straf kreeg, zal onze held ook niet echt uitmaken.
Voor McLaren en Ferrari is het allemaal nog wel spannend. Zij vechten om het kampioenschap bij constructeurs. Team rood moet 21 punten goedmaken op team oranje. Dat lijkt onmogelijk op basis van de gridposities, waarbij McLaren helemaal vooraan staat en Leclerc bijna helemaal achteraan moet starten. Maar goed, gekkere dingen zijn wel eens gebeurd.
Start
Het wordt meteen al een stuk spannender na de start. Verstappen verschalkt Sainz vanaf de lijn, maar de Spanjaard zal daar niet lang rouwig om zijn. Onze held karamboleert vervolgens namelijk vakkundig Piastri van de baan in de eerste knik. MV1 verliest daarmee zelf ook veel plekken. Koren op de molen van Ferrari dus. Vooral omdat Leclerc 11 plekken(!) wint voordat de onvermijdelijke Virtual Safetycar volgt. Game on.
Verstappen klaagt over de radio dat hij afgesneden werd. Maar Piastri denkt daar hetzelfde over en maakt de cynische opmerking dat Max een wereldkampioen kablabber gaan is. De wedstrijdleiding is niet onder de indruk van Max’ smoesjes en geven hem een dikke 10 seconden straf. Bottas tikt Perez aan en dat betekent voor beiden een passend einde van een moeizaam seizoen. En wellicht voor beiden eveneens het einde aan een mooie doch uiteindelijk licht teleurstellende F1 carrière…Bottas kan in tegenstelling tot Perez nog wel door. Maar voorkomen dat hij het seizoen puntloos eindigt zal normaal gesproken niet lukken.
Leclerc snijdt als een mes door de boter, maar zijn opmars stokt achter Russell. Verschillende coureurs maken een vroege stop om naar de hards te gaan. Tsunoda doet dat niet en begrijpt niet waarom. De kleine Japanner heeft bij de start veel plekken verloren door een antistall en lijkt er niet meer veel zin in te hebben. De stroggel is echt. Teammaat Lawson lijkt beter te gaan, maar bij een pitstop gaat het dan ook voor hem mis. Het linker voorwiel zit niet goed vast. Hij moet nog een keer stoppen en valt ver terug.
Mid Race
Ronde 25 komt Sainz dan binnen vanaf P2. Hij heeft ongeveer 3,5 seconden achterstand op Norris. De pitstop is foutloos. McLaren reageert een ronde later. Het moet allemaal goed gaan…en dat gebeurt. Het verschil is wel kleiner als beiden weer settelen in hun ritme. Ongeveer twee seconden is het gat. Nu is het de vraag wie er beter gaat op de harde banden. Zoals het nu gaat, haalt McLaren alsnog ‘makkelijk’ de titel binnen.
Bottas tikt dan ook nog Magnussen aan, dus hij elimineert vandaag bijna iedereen die afzwaait. Colapinto is dan al uitgevallen met technische malheur dus ook hij beleeft geen groot plezier aan zijn laatste race. Bij de Argentijn denkt iedereen dat hij nog eens terug zal komen in de sport. Maar ja, dat is ook altijd maar weer afwachten. Na zijn sensationele eerste races zullen de teams ook gezien hebben dat hij daarna iets te vaak kablabber is gegaan.
Finish
Na een veelbelovend begin valt dan de nacht over Abu Dhabi en sluimert de F1 wereld de winterslaap in. Ferrari heeft een mooie poging gedaan, maar omdat Norris soeverein wint, tikt McLaren alsnog de titel binnen. Hamilton is na een gruwelijke kwalificatie in zijn laatste race voor Mercedes opgeklommen naar P5 achter Russell. En of het getelefoneerd is of niet: hij gaat zijn jonge teammaat nog voorbij ook. Verstappen verschalkt een opnieuw sterke Gasly voor P6. De Fransman vecht Hulkenberg, Alonso en Piastri van het lijf. Rookie Doohan maakt dit weekend voorlopig weinig indruk. Hij zal nog even aan de slag moeten deze winter om volgend jaar beter voor de dag te komen.
Macca dus de kampioen van 2024. Wie had gedacht in 1998 dat het 26 jaar zou duren tot de volgende. Voor Ferrari houdt het wachten aan. Wie weet hoe lang. Lukt het volgend jaar met LEC en HAM? En is het tijdperk Red Bull voorbij of komen ze volgend jaar gewoon weer met een blepper op de proppen? De tijd zal het leren. Is het al 2025?
Uitslag
- Norris – McLaren
- Sainz – Ferrari
- Leclerc – Ferrari
- Hamilton – Mercedes
- Russell – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Gasly – Alpine
- Hulkenberg – Haas F1
- Alonso – Aston Martin
- Piastri – McLaren
Piastri kan wel klagen, maar zijn start was niet geweldig en vervolgens laat hij een gapend gat aan de binnenkant open. Prima als je dat doet, maar wordt dan ook niet boos als iemand in het gat duikt en je vervolgens wel gaat knijpen.
Vond de straf van 10s dan ook wel wat zuur, leek me typisch een bocht 1 race incident. Ietwat opportunistische moves van beide heren, waarbij met het oog op het constructeurstitel gevecht Piastri niet echt handig bezig was.
Laatste wat ik max hoorde zeggen was dat de persoon met de vooras op de apex de bocht heeft… of is die regel nu weer anders omdat het niet max is? Max wist goed dat dit een ongelukkige move was en te opportunistisch, en de straf was er over. Maar hij was vanuit zen eigen regels hier wel degelijk in de fout. Die 2 punten op zen licentie zijn wel belachelijk….
Nee, ik zeg toch dat hij ook fout zat door te opportunistisch te zijn. Hij heeft niet voor niks zijn excuses aangeboden voor zijn aandeel.
Maar Piastri kan wel cynisch roepen ‘nice worldchampion move’, maar met zijn wijfelende optreden richting bocht 1 om vervolgens te laat alsnog de deur dicht te gooien wordt je zeker geen WK.
Kan je volgens het boekje achteraf wel gelijk hebben, je hebt er geen reet meer aan.
Let them race.
2025 gaat waardeloos seizoen worden, al het geld gaat naar de 2026 auto. 2025 wordt behelpen. Wel leuk, misschien een Sauber of Haas de beste van het veld
Red Bull is de enige van de topteams die nog geen flex front wing heeft, wat een magisch middel is tegen de balans shifts tussen langzame en snelle bochten met deze grondeffect auto’s.
Of ze worden verboden wat de rest een stapje terug zet, of ze worden niet verboden en rijdt Red Bull er komend seizoen ook mee. De kans is best aanwezig dat ze weer het te kloppen team zijn na de winter.
Ik zag van het weekend toch echt een flexwing op de RB bij Sky sport
Je mag geen budget van het ene seizoen voor de auto van het volgende seizoen gebruiken. Dus dat zal wel meevallen. Maar het kan wel zijn dat de focus al snel naar de nieuwe auto gaat en men geen geld en tijd meer de huidige wil steken als dat toch niets brengt.
@sportevo: Jawel, zolang je de budget cap niet overschrijdt mag je je geld uitgeven hoe je wil. Als je van die 135 miljoen 35 uitgeeft aan dit jaar en 100 gebruikt voor de auto van volgend jaar is dat helemaal prima. Haas heeft op die manier bijvoorbeeld in 2021 meegedaan. Auto gebouwd en onderhouden met minimale middelen, en de rest van het budget volledig in 2022 gepompt. In 2025 gaat dat ook weer gebeuren, zeer waarschijnlijk met Sauber dat als Audi natuurlijk goed voor de dag wil komen in 2026.
De enige kanttekening is dat in de technische reglementen voor 2026 staat dat je pas vanaf 1 januari 2025 aan die auto mag werken. Alvast in 2024 tijd en geld in die auto steken is er dus niet bij.
Wordt een episch seizoen als de verhoudingen blijven wat ze nu zijn.
@KEV9: Hopelijk heb je gelijk.
Mooi seizoen vond ik dit. Terechte winnaar bij de constructeurs, al had ik Ferrari het ook gegund. Op naar ‘25!
“Maar afgelopen week gedraagden Verstappen en Russell zich weer als schooljongens.”
Toch maar even terug naar school. De verleden tijd van zich gedragen is: zij gedroegen zich.
Strakke race van Hamilton overigens.
Die move buitenom bij Russel in de laatste ronde moet pijn gedaan hebben bij Georgie boy.
Ferrari zal met tranen terugdenken aan Canada