Geslaagd is het zeker.
In het verleden hebben we al vaker gezegd dat de RS-modellen van Skoda de benaming niet zozeer waardig zijn. Natuurlijk, ze zijn wel degelijk de overtreffende trap ten opzichte van de originelen, in werkelijkheid zijn ze iets te tam. Dit maakt ze echter wel perfect voor tuners om mee aan de slag te gaan. Enter, ABT.
De Duitse huistuner van producten van de Volkswagen Group heeft deze week een nieuw pakket geïntroduceerd voor de Skoda Octavia RS. Zowel voor de benzine- als de dieselversie komt het met redelijke updates op de proppen. De benzine, die normaal gesproken wordt aangedreven door een 245 pk sterke tweeliter TSI-motor, wordt opgepompt tot 290 pk en 410 Nm. Naast opwaarderingen voor de andere motoren uit het gamma, heeft ABT ook de krachtigste zelfontrander aangepakt. De 184 pk sterke diesel produceert na de behandeling van ABT 210 pk en dubbel zoveel koppel: 420 Nm.
Afgezien van de motorische upgrades heeft ABT de Octavia RS een beter onderstel gegeven. De tuner heeft o.a. nieuwe veren gemonteerd, die de wegligging verbeteren en de auto met ongeveer 3 centimeter verlagen, en een nieuwe anti-rollbar geplaatst. Nieuwe velgen in de maten 18- en 19″ geven de Octavia RS een smakelijker voorkomen, zeker als hij in die ontzettend lekkere blauwe kleur is gehuld.
mashell zegt
Skoda RS is bijzonder populair bij de Autobahn coureurs hier in Duitsland.
jannemaneke zegt
@mashell: maar die Duitsers rijden zo’n RS als sufkoppen.
kniesoor zegt
ABTsjemenou !
kniesoor zegt
@amghans:
p.s. : de 18-inchers staan wat mij betreft beter dan de 19s, die zijn te groot en staan net iets te ver naar buiten. Die 18s wel in zilver graag.
cpp1 zegt
@amghans: onder dit ding zitten 20”ers.
st220 zegt
Dubbel zoveel koppel bij de 184PK diesel?
gummertje zegt
@st220: das idd een beetje overdreven! Mijn gechipte 1.6 heeft al 350nm.
berlinetta zegt
@st220: Dubbel zoveel koppel als pk’s.
saxoke zegt
@st220: dubbel zoveel koppel als vermogen. Oftewel 420Nm is het dubbele (in getal) als 210pk
gummertje zegt
Ik lees toch echt 20” op de banden. Voor het betere bochtenwerk ;-)
michiel_vandelft zegt
@gummertje: Krijg je beter bochtenwerk van grotere velgen? :O
emping zegt
Ik vind groen wat Skoda heeft altijd wel goed staan op de RS modellen. Blauw is ook niet verkeerd.
mashell zegt
@emping: de grijze is wat veel “wannabee RS6”.
tjorque zegt
? vind het nog altijd spijtig dat er geen VRS stockwagens waren toen ik mijn Octavia kocht. Had er met plezier de nodige flappen voor op tafel gelegd.
ghost zegt
Er zijn lulliger manieren om voor te komen rijden. Best lekker een +/- 300pk powerstation. Zeker in blauw best wel prima!
willeme zegt
Ik snap niet dat mensen deze auto kopen. Voor hetzelfde geld heb je de Leon ST Cupra. Dan heb je een Golf R blok ipv eentje uit de Golf GTI. Op zo’n Leon kunnen ook wat upgrades van ABT.
berlinetta zegt
@willeme: Nu je het zegt. De Seat is zelfs 3k goedkoper dan de Octavia (44k tegenover 47k). Waarom zou je dan inderdaad voor de Skoda gaan?
kareljansen zegt
@berlinetta: Persoonlijk vind ik de Leon vanbinnen wel echt het treurigste wat VAG te bieden heeft. En als je een trekhaak nodig hebt, dan heb je sowieso geen keuze. (Volgens mij is de octavia de enige uit deze reeks waar een trekhaak onder kan)
Onehp zegt
@kareljansen: er is ook verschil tussen een full option cupra en een basis 1.0 tsi qua interieur… Wil je echt mooie interieus bij VAG moet je m.i. bij Bentley terecht :)
kareljansen zegt
@Onehp: Ik heb wel eens heel serieus een Leon St overwogen, maar vond hem van binnen echt teveel tegenvallen. Was inderdaad geen cupra, maar wel de meest luxe fr met alle opties die je kan bedenken. Dingen als zo’n lullig hendeltje voor je lendesteun deden mij afknappen.
kareljansen zegt
@willeme: Geen kinderen zeker Willem? ?
Onehp zegt
@kareljansen: De Leon ST is nauwelijks kleiner, tenzij je regelmatig tot aan het plafond moet laden (590l vs 610l onder dekzijl).
kareljansen zegt
@Onehp: Dat valt mee dan. Voor mijn gevoel was het veel meer in elk geval.
daniel1975 zegt
@willeme: is de 245 pk ook niet een K04? Maar inderdaad wel vreemd dat de Seat zoveel goedkoper kan zijn…
fean zegt
Waarom sleutelt ABT aan een oud model?
Jammer ik vind de andere koplampen wel iets hebben, in begin vond ik minder, maar vind ik het wel mooi.
bernoulli zegt
@fean: idd. Viel me ook al op dat dit de oude is.
berlinetta zegt
@fean: Beide modellen zijn aangepakt, zowel oud als nieuw geloof ik.
jannemaneke zegt
@fean: is gewoon een foto van het oud model want die had de 245pk motor nog niet.
Poulusma zegt
ABT haalt wel 290 pk uit deze motor, JD doet met een stage 1 al naar 310 pk chippen…. Daarbij zijn die velgen het aankijken niet waard, echt zonde van de auto.
michiel_vandelft zegt
@poulusma: iets met ABT en garantie ;)
Poulusma zegt
@michiel_vandelft: klopt, maar ik vertrouw meer op een op maat tuning dan een generieke chip ;)
michiel_vandelft zegt
@poulusma: Ik ben het met je eens dat er voor beide iets zeggen is. Een generieke chip zit vaak wel aan de conservatieve kan waardes. met een chip op maat gaan ze toch meer de limieten opzoeken op basis van de hardware die je hebt en dat is natuurlijk ook niet altijd beter
arii zegt
ABT velgen worden elk jaar steeds lelijker
daniel1975 zegt
@arii: inderdaad, ik zou gewoon de 19″ Skoda wielen nemen…
wolf zegt
Beetje oud nieuws. Abt heeft ook al 350 pk getuned. Zie Daniel Abt YouTube. En de Rs wordt momenteel niet geleverd in Nederland. Beetje jammer dit
Onehp zegt
Laat aub die 20″ karrewielen achterwege, ziet er niet uit met elastiekdunne bandjes en de dessertbordgrote schijven erachter…
michiel_vandelft zegt
@Onehp: aan de remschijven te zien word ie ook goed mishandeld
jeanclaude zegt
Lachwekkend dat vermogen van de diesel Rs, ze doen standaard al 195 tot 200pk en 400 tot 410nm.
supercarboy zegt
Ziet er wel leuk uit