Kijk, dat is handig. Er is nu ABT tuning voor PHEV’s. Die moeten ook sneller kunnen worden.
Downsizing, elektrificeren, efficiency: het klinkt allemaal heel erg eng voor de petrolhead, maar het heeft ook zeker voordelen. Auto’s zijn niet alleen zuiniger dan ooit, maar ook veel krachtiger. Echt tergend trage auto’s zoals vroeger zijn er niet meer.
Dat is ook met PHEV’s het geval. Sterker nog, vaak is het de enige manier om nog een leuke auto te kunnen rijden. Dankzij de gunstige CO2-uitstoot, valt in Nederland de meerprijs voor een PHEV relatief mee. En dat is nog voordat je achteraf gaat kietelen.
Formentor
Dat is precies het onderwerp van vandaag. Er is namelijk nu ABT Tuning voor PHEV’s. Nog niet zo lang geleden hadden ze een powermodule voor de Audi Q7 PHEV, voor nu is de Cupra Formentor VZ E-Hybrid aan de beurt.
Standaard is deze sportieve crossover ‘met een schoon milieu-geweten’ al geen stakker. De combinatie van een 1.4 TSI viercilinder turbomotor met elektromotor zorgt voor een systeemvermogen van 245 pk en een systeemkoppel van 400 Nm. Dat is op zich al best een aardige portie power.
Maar het kan dus veel beter. Na de ABT Power New Generation-upgrade (ja, zo noemen ze het daar in Allgau) heb je meer vermogen en koppel. Het systeemvermogen stijgt naar 275 pk en het systeemkoppel naar 440 Nm. De ABT Power New Generation-module zorgt voor een krachtigere benzinemotor. In plaats van 150 pk en 250 Nm, levert de 1.4 nu 190 pk en 290 Nm.
ABT Tuning voor PHEV’s van de Volkswagen Group
Deze Cupra Formentor dient als voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is als ABT zijn kunsten kan vertonen. De ABT Power New Generation upgrade is ook beschikbaar voor de Audi A3 45 TFSI e, Cupra Leon E-Hybrid, Skoda Octavia vRS iV en natuurlijk de Volkswagen Golf GTE.
Mocht je een Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE of Volkswagen Arteon GTE hebben, dan is er goed nieuws. Ook die kunnen worden gekieteld! Hierbij stijgt het vermogen van 218 pk naar 234 pk en het koppel van 400 Nm naar 440 Nm.
Mocht je denken: mijn chiptuningboer op de hoek haalt er 200 pk meer uit, dan kan dat. ABT is wat coulanter met garantie. Daarbij is het een extra computer die gemonteerd wordt. Dit in tegenstelling tot chiptuning waarbij de ECU wordt overgeschreven (en je garantie direct vervalt).
Check hier de ABT Configurator om te zien wat ze met jou Cupra kunnen doen.
dijan zegt
Mijn zoon had in 2013 een nieuwe Audi A3 etron en die liet hem tunen bij JD en had in totaal 285 pk .was echt snel en heeft er 150.000 probleemloos mee gereden.
cossiekiller zegt
Wat ik me afvraag; werken die 2 systemen dan nog even goed met elkaar als ervoor?
Je hebt dan een andere vermogenscurve. Gaat je auto dan niet raar kunnen doen tijdens het optrekken? Dan weer meer vermogen, dan weer wat minder bij andere toerentallen?
Dutchdriftking zegt
@dijan @cossiekiller Precies wat ik zou doen als ik in de markt was, naar JD gaan. De Golf GTE/A3 etron gaat met stage 2 dik over de 300pk heen, en de kwaliteit van JD is minstens op ABT nvieau. En in de praktijk rijdt het vaak veel fijner dan Abt daar het unieke software kan zijn gebaseerd op jou hardware en jou auto. Niet een massa chipje van Abt.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Niet helemaal war hoor ;-). Bij JD schrijven ze de software over. In principe geen probleem, maar het is wel een flinke stap omdat te doen. Daarbij zoeken ze bij JD veel meer de grens op dan bij ABT. Ook voldoet de ABT tuning aan emissie-eisen. Achteraf tunen is gaaf (ik zou het zelf ook doen), maar er zijn genoeg mensen voor wie dat te ver gaat. Zeker met moderne auto’s als deze Cupra en dergelijke. Met JD vervalt direct alle garanties, met ABT hoeft dat niet het geval te zijn. Mocht je bij een ABT ECU denken, ik wil weer terug, kun je dat onzichtbaar doen. Met JD is dat niet absoluut niet mogelijk. Je kunt altijd zien dat er mee geklooid is.
Begrijp mij niet verkeerd, Bij JD lopen er knappe koppen en ik zou mijn S4 B8 (als ik er een heb ;-)) ook naartoe brengen. Maar dit is een andere categorie en doelgroep qua tuning. Dit is meer een soort OEM+ upgrade dan achteraf de computer kraken. Misschien wel eens leuk om een keer wat dieper op in te gaan.
dedon zegt
@willeme: Nee hoor. Bij abt werd juist veel meer onverantwoord de grens opgezocht. Bij de 1.9tdi vlogen de koppelingen en 2 massa vliegwielen je in de oren, terwijl jd juist het er in komen van het koppel wist je begrenzen, waardoor het allemaal wel heel bleef, terwijl het vermogen toch meer steeg. Ik heb toen menig TS, FR en cupra verrast met m’n dieseltje 😉
willeme zegt
@dedon: volgens mij wordt de 1.9 TDI al heel erg lang niet meer gebouwd ;-). Tegenwoordig doet ABT alleen externe computers, geen ECU-mapping.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Ja en nee. Abt heeft inderdaad fabrieksgarantie (ze nemen deze over toch?) ze vallen onder de Duitse TUV certificering en ze houden zich aan de uitstootnormen. Dat zijn inderdaad ‘beperkingen’ waar JD niet mee werkt. Zolang je auto nog in fabrieksgarantie zit is Abt dus een verstandigere optie.
JD zoekt de grens op qua uitstoot, maar niet qua marges van wat de auto aan kan. Een Golf GTI met een stage 1 chip van Abt zal ongeveer het zelfde rijden als met een stage 1 chip van JD. Al gok ik dat ook hier JD al een stukje fijner is. Wanneer je echter naar stage 1+ en verder gaat (auto op de rollenbank en zo alles optimaliseren door middel van maatwerk) dan zie je een bizar verschil. Niet in piekvermogen, wel in opbouw en betrouwbaarheid. De witte S3 in de Autoblog garage als ultiem voorbeeld.
Overigens heeft JD ook stage 1 oplossingen met een externe dongel welke je heel eenvoudig kunt demonteren en waarvan (volgens hun) hierna geen sporen meer zichtbaar zijn. Ideaal voor de leaserijder.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Nee, dat is niet waar. Qua uitstoot ga je ongeveer terug naar de jaren ’90. Mijn 325d eveneens ;-). Die tuners schrijven bijna alles eruit, terwijl bij ABT de EGR en DPF gewoon blijven werken. Voor ons liefhebbers is het beter, maar je bent flink aan het ‘hacken’ in de ECU van je auto. Sowieso is ‘stages’ complete onzin. Marketinggebral van tuners die teveel Gran Turismo spelen ;-). Een ‘stage’ zegt helemaal niets ;-). Dat een auto fijner wordt van het uitschrijven van EGR-kleppen, swirlflaps en verwijderen van OPF/DPF’s is evident, heeft niet met de tuner te maken.
Wat ik probeer aan te geven is dat de twee producten niet eens met elkaar vergeleken kunnen worden. Ikzelf zou kiezen voor JD. Ik heb altijd occasions en ben niet vies van een beetje tuning. Maar als ik een jonge VAG auto zou hebben, gaf ik liever extra geld uit aan ABT. Totdat ‘ie uit de garantie is en dan meteen naar JD ;-).
Sowieso is het even uitkijken: op het internet praat iedereen elkaar na over de verschillen JD/ABT, maar het ligt echt een stuk genuanceerder dan dat. Abt is een enorm OEM+ bedrijf dat wereldwijd opereert, JD is een steengoede tuner met een ijzersterke reputatie.
volvo480gtt zegt
@willeme: ik lees dat de DPF uitgeschreven wordt Het lijkt me dat dat niet kan zonder de DPF te verwijderen toch? Anders verstopt het filter lijkt me.
993carrera4s zegt
Dan ben je helemaal de man met je 1.4 poe poe
ty5500 zegt
Cilinderinhoud zegt tegewoordig niet zoveel he, zelfs F1 rijdt met maar 1600tjes en veel auto’s zoals deze cupra hebben hulp van een elektrische motor.