BMW 1M, maak kennis met je vernederaar.
ABT is niet de eerste tuner die de RS3 aanpakt, die eer valt collega-tuner B&B ten deel. Laatstgenoemde toverde bovendien maar liefst 510 pk uit de geblazen 2.5 vijfcilinder. Dat neemt echter niet weg dat deze unit van ABT ongetwijfeld een beest is. Standaard rijdt dit motorblok met 340 pk al heerlijk smeuïg, en als je hem goed tunet wordt hij alleen maar feller. Het enige getunede exemplaar waar ondergetekende zelf mee heeft gereden was een MTM TT-RS, en die ging met 430 pk behoorlijk lekker. De Abt RS3 is dus ongetwijfeld een feestje.
De ABT RS3 wordt voorzien van performance rubber in de maat 255/30 R19 voor. Op de achteras wordt 225/35 R19 gemonteerd. Een auto met 470 paarden kan je het niet aandoen om op 250 begrensd te zijn, en dus zet dit exemplaar 285 km/u op de klok. Wat opvalt is dat de uitlaat redelijk bescheiden hebben gehouden, ik had hier wel een aardige kachelpijp verwacht. Des te meer omdat dit het onderdeel is dat de meeste weggebruikers het vaakst zullen zien.
Aan de andere kant zie je nu aan de buitenkant zijn extra potentieel nauwelijks af, en dat is ideaal voor liefhebbers van wolven in schaapskledij.
RubenPriest zegt
Ik ben zo’n liefhebber! Zou de velgen gewoon standaard laten, vind deze niet zo mooi.
TDI-goeroe zegt
TDI-logo erop en klaar :D
KaCh1ng zegt
@TDI-goeroe: exterieur downtunen en 1.2 TFSI logo :)
the-budel-guy zegt
@KaCh1ng: ik ken iemand met een A6 4.2 FSI die heeft achterop 2.7 TDI geplakt altijd leuk bij de stoplichten.
jack_abarth zegt
@the-budel-guy:
Weet niet hoe het met de 2.7 zit, maar de dubbele uitlaten van de 4.2 verraden ‘m toch wel.
Beter zet je er dan 3.0 op.
KaCh1ng zegt
@jack_abarth: ze hebben beide dubbele uitlaten niet? (kan bij benzine rechter staan)
E320cdi zegt
@KaCh1ng: Quattro = dubbel, niet quattro = enkel. Zo was het altijd:P hoe het nu zit… Geen idee :-D
Joerek zegt
@E320cdi: Onzin. De 2.7 TDI is bijv. niet quattro maar wel dubbele pijpen. Mijn 2.0 Quattro heeft 2 pijpen aan 1 kant. Het is meer dat de 6 cilinders pijp aan beide kanten heeft ongeacht quattro. Sinds 2011 modellen is dat ook niet meer zo dus nu kan je er geen pijl maar op trekken.
Zoepie zegt
Bredere banden van voor dan vanachter (ik snap wel waarom) maar dat gaat er vreemd uitzien
sir_smokalot zegt
Doen ze vaker bij Audi, kan me herinneren dat ik specifiek hiervoor nog even de PR-man aan de lijn had omdat het me zo onwaarschijnlijk voorkwam.
jack_abarth zegt
@sir_smokalot:
Doen ze toch alleen met de Haldex wagens, en niet met de quattro’s??
Joerek zegt
@jack_abarth: RS3 is de enige met bredere bandenmaat voor. Kan me niet herinneren dat er een andere Audi is die dit ook heeft.
jack_abarth zegt
@Joerek:
Nee maar omdat sir smokalot zei dat ze het wel vaker doen, leek het mij het meeste logische op de Haldex voertuigen.
kaasboerin zegt
Dikke wolf in schaapskleren, dat is natuurlijk dan ook wel gauw ’t geval bij Audi, maar dit is coolijoeli. Toch veel liever de 1M.
dennisr zegt
ik hou ook wel van die wolf in schaapskleren :D prima wagen!
neal zegt
Voor mij de 1M, Achterwielaandrijving en MANUEEL, motor heeft ook genoeg potentieel om nog wat mee te rommelen
vale46 zegt
Lekkere velgen!
Hiermee trek je alle sportwagens er uit aan het stoplicht :)
Handig voor een huisvader met haast :P
speedzz zegt
Wolf in gorilla-kleren! Wat een lelijk ding is t geworden.. Liever de orginele, die ziet er veel leuker uit.
RubenPriest zegt
En toch vind ik een 3.2 quattro lekkerder klinken :P
http://www.youtube.com/watch?v=3JhtqL6ydpk&feature=related
Joerek zegt
@rubenpriest: http://www.youtube.com/watch?v=kZqJlEssdhM
Klinkt mijn inziens nog veel beter… :)
DennisS65B40 zegt
Wolf in schaapskledij? Meer een wolf in pitbullkledij…
baasbas zegt
470pk versie -> €8900
420pk versie -> €3800
excl montage
Dit voor de motorische upgrade alleen.
Ik zeg: klikt als de moeite waard :D
The360box zegt
Daar sta je dan met je S7..
love4sportcars zegt
audi haald zelf 508 pk uit dit blok (A1 clubsport ofzoiets), ik denk dan dat tuners er gemakkelijk nog meer dan 500 pk kunnen uithalen.
Jesper zegt
@love4sportcars: Ongetwijveld, maar dan ben je bij ABT aan het verkeerde adres. Die verbouwen auto’s dusdanig dat het binnen de grenzen van duurzaamheid en redelijk rijden blijft. Ze leveren ook niet voor niets op grote schaal via VAG dealers. Voor hersenloze pk’s kun je desgewenst worden doorverwezen naar MTM ;)
mightymike zegt
Leuke bak alleen ben ik geen abt fan, vind design van hun altijd beetje goedkoop a la autostyle.nl maar elke ver,ogen winst is mooi mee genomen. Standaard met goeie straight pipes en extreme chip en klaar beest met 400 pk, kan je tenminste nog mee rijden inplaats van turbo’s die naar de klote gaan of assen die breken etc… En nog betaalbaar want wie koopt een rs3 voor 70.000? En stopt er nog 20.000 in om een tt rs mtm as en blok er in te hangen etc…..
Ascari zegt
Voorbanden breder dan de achterbanden?? Lijkt me gek..
blo3to3t zegt
ABT = kut.
Die vermogenscurves van hun slaan werkelijk nergens op, dat verzin ik niet, dat is overal op diverse fora’s te lezen. Audi, vw en seat.. Allemaal vallen ze ten prooi.
Neem de leon 310, zo ontzettend veel problemen…..
Nee, rij liever door naar JD ofzo, die weten tenminste wat ze doen.
Hupke zegt
@blo3to3t:
Bedoel je dat ze een piekvermogen hebben of bedoel je dat ze vals spelen?