Zelfs al heb je een grafhekel aan tuning en ben je erelid van de Original Polizei: ook jij gaat uit je dak in een Audi-hatchback met 430 pk onder de rechtervoet.
ABT heeft namelijk de naar 424 pk getunede RS3 van MTM overklast met hun nieuwste creatie. Enkel door nieuwe software (control unit) toe te voegen die ervoor zorgt dat de 2.5-liter vijfcilinder extra hard op z’n flikker krijgt, stijgt het vermogen van 367 naar 430 pk. Het koppel gaat van 455 naar 530 Newtonmeter, waarmee we een zwaar leven voor de brede voorbandjes voorzien.
De vermogenswinst zorgt ervoor dat een sprint van 0 naar 100 niet langer dan 4,1 seconden hoeft te duren. Ook zegt ABT nein tegen de snelheidsbegrenzer die bij 250 km/u ingrijpt, waardoor het accelereren pas bij een aangename 285 km/u stopt. Zie je dat er aan de buitenkant af? Nee, want ABT hangt de RS3 Sportback eens niet vol met spoilers en koolstofvezels add-ons, waardoor deze superhatch toch een beetje zijn wolf-in-schaapskledij-status behoudt.
De enige optische toevoegingen zijn andere vloermatten en een lichtgevende instaplijst. Zie je gelukkig niet van buiten. Optioneel kun je hem met 19 inch ABT-velgen in de kleuren Gun-Metal, Silverbullet of Black Magic bestellen.
CEO Hans-Jürgen zegt dat ze niet bij de 430 pk ophouden, er zit nog een heftigere motorvariant in de pijplijn. Logisch, want de 470 pk uit de vorige ABT RS3 moet immers nog overklast worden.
toniominestrone zegt
Kek bakkie!
mercedesbenz63 zegt
Nee gewoon nee, ik maak hem in met een Punto uit 95 en 2 turbo’s met zo’n 600pk!
audirijder zegt
@mercedesbenz63: alleen valt jouw blok uit elkaar na 100 stoplichtsprintjes en deze blijft gewoon doorgaan.
r32turbo zegt
@mercedesbenz63: jij wel
Donstil zegt
@mercedesbenz63: https://www.youtube.com/watch?v=3tcHzIcrdms
bofkont zegt
Heerlijk!! gelukkig geen ABT opsmuk, want daar hebben ze niets van begrepen.
bobjandevierde zegt
Ik ben geen lid van de “orginal Polizei”, heb geen hekel aan tuning maar ik kan hier niet opgewonden van raken.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor! Alleen zien die uitlaten en de ABT wielen er niet uit. Ik neem aan dat je ook voor andere sierstukken kan kiezen? Ook de lens voor de adaptieve cruisecontrole in de grille is net even te goed zichtbaar.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: De uitlaten en wielen verpesten het inderdaad. Gelukkig hoef je die niet te bestellen. De vermogensupgrade lijkt me wel lekker.
e4350 zegt
Beest!
dampu020 zegt
RS3 aan de KETA dus.
arii zegt
@dampu020: haha ja wou ik net zeggen, die kenteken is zeker geen toeval :p
knipperlichtje zegt
Rijdt beter dan je op grond van z’n onderstuurde voorganger zou verwachten, maar als hier feitelijk hetzelfde blok in hangt als in de vorige RS3, waarom is het dan een uitdaging om er opnieuw 470 PK uit te krijgen?
w0o0dy zegt
@knipperlichtje: omdat ze er anders geen fors prijskaartje aan kunnen hangen.. Feitelijk kunnen ze waarschijnlijk gewoon de software van de oude laden en op de rollenbank meten of het werkt en hoeveel vermogen en koppel de motor levert. Er is maar weinig gewijzigd aan de motor
Dutchdriftking zegt
@knipperlichtje: Omdat ze nu meer kunnen verdienen. Gewoon ieder half jaar een nieuwe versie er uit gooien, de klanten komen wel terug voor een update.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: niet helemaal waar. ABT heeft wel vaker meerdere gradaties in tuning. Mijn moeder heeft een A5 2.0T met een reguliere ABT power kit, kostte iets van 1.500 euro. Mijn pa had een paar jaar geleden een hele fijne A4 3.0 TDI met ABT Power S kit (of iets dergelijks). Daarbij werden luchtfilter, uitlaat, turbo, ECU, remmen, onderstel en nog wat dingen aangepast. Was echt een toppertje om mee te rijden. Heerlijk 996’jes pesten met een blauwe station op 16″ wintervelgen :-). Ergo, afhankelijk van je wensen kan ABT veel leveren, het is maar net wat je budget is!
lekbak zegt
Ik vraag me serieus af of het enige meerwaarde heeft in een dergelijke auto. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijk opgefokte motor nog een beetje soepel en voorspelbaar reageert. Iets wat toch belangrijk is in bochtjes. Aan de andere kant zal dit ook niet bedoeld zijn voor bochtjes maar vooral voor rechtuit.
lambo4all zegt
@lekbak: aan het eental pk’s per liter zal het niet liggen. Dat deed amg met de eerste a45 amg al beter.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Een goede chiptuner gaat niet voor maximaal piekvermogen maar voor een mooie koppelkromme. JD is hier een goed voorbeeld van. Hun kregen met een Miltek uitlaat + K&N inleg en chip op maat de RS3 op een dikke 400pk. Ik meen 420 maar ik kan er naast zitten.
Echter had deze auto zo`n mooie koppelkromme dat je in de tussen sprints alles en iedereen er uit knalde. Zelfs zonder terug te schakelen. Dat is de kracht van het chiptunen bij een specialist.
Een powerbox of ziptuning is bagger, maar deze specialisten zorgen echt voor top prestaties. Eerst worden alle gewone storingen uitgelezen en de algemene technische staat gecheckt, daarna wordt op de rollenbank het standaard vermogen getest. Daarna doet men een stuk of wat testruns gedaan tot dat het gewenste resultaat is gehaald.
Toen ik bij JD kwam stond het vol met dikke wagens. RS modellen van Audi en dergelijke. Maar met mijn oude VR6 werd ik absoluut niet behandeld als minderwaardige klant. Ook voor mijn auto nam men volledig de tijd om alles juist uit te voeren.
Dit soort zaken ga je niet vinden bij de eerste de beste beunhaas, en dit zijn de zaken die er voor zorgen dat chiptuning een verbetering van de auto is, waarmee deze met normaal gebruik juist een langere levensduur zou moeten hebben.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Amen! JD is een specialist. Heeft terecht een erg goede naam. ABT is ook zeker biet verkeerd, maar gewoon een ander product. ABT heeft wel het voordeel dat ze een testvloor hebben waar ze alles op uit kunnen oefenen. Maar het blijft confectie.
JD is echt maatwerk. Breng je auto, zeg wat je wensen en budget zijn, en hij regelt het voor je.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Wat op basis van jou (eigenlijk die van je vader) ervaringen zou je eerder aanraden voor tuning, ABT of JD? Mijns inziens heb je bij ABT het hele pakket, maar betaal je ook voor de naam. Bij JD doe je eigenlijk puur softwarematig aanpassingen en zal je je hardware aanpassingen zelf moeten regelen. Ook bij JD betaal je voor de naam, maar lang niet zoveel als bij ABT. Het lijkt me bij de aanschaf als een auto in dit artikel erg moeilijk om de juiste keuze qua tuning te maken.
japhy zegt
RS3 onder invloed van KETA, zal niet vooruit te branden zijn..
mashell zegt
@japhy: dat is toch een paardemiddel, net als chiptuning?
japhy zegt
@mashell: zoiets maar dan anders
dampu020 zegt
@japhy: Ik weet dat m’n woordgrapje goed was. Maar om ‘m te copieren..?
japhy zegt
@dampu020: mijn excuses, niet gezien! :)
trustmeiamanengineer zegt
De enige Audi waar ik een heeel klein beetje warm van word van binnen. Al die Abt meuk mogen ze houden trouwens.
w0o0dy zegt
Tja nog meer onderstuur maar dan krijgt de achterkant ook vaker power… Blijft jammer dat ze niet een differentieel maken dat meer power naar achter kan sturen VOOR er wheelslip optreedt en daarna pas op basis van wheelslip het vermogen afknijpt.
endofline zegt
@w0o0dy: Daarvoor is de setup van de A3 te klein. De A3 maakt gebruik van een haldex visco koppeling om voor en achter te splitsen. Hierdoor heb je een part time 4 wiel. Bij slip gaat de koppeling electronisch gestuurd dicht en heb je vierwiel aandrijving dus te laat zoals je zelf aangaf. Een zelfde systeem heb je trouwens bij bijvoorbeeld BMW maar hier wordt een achterwielaandrijver een 4wiel aangedreven auto. De oplossing hier is een ‘echte’ quattro met mechanische diff zoals in de A4 en hoger. (of subaru). Men zou het technisch wel met wat moeite moeten kunnen maar men doet het niet denk ik ivm met verbruik en misschien kost.
De a3 beschikt wel over een mechanische diff op de vooras. Maar deze werkt enkel als het linker of rechtervoorwiel in slip gaat. Een zelfde soort diff moet er dus tussen de voor achter verdeling komen.
Dutchdriftking zegt
@endofline: Dit was zo`n 15 jaar geleden zo. Inmiddels is het systeem zo intelligent dat voor dat er wielspin optreed de achterwielen al ingeschakeld worden. Dit zorgt er voor dat de RS3 standaard al in zo`n 4 seconden naar de 100 knalt. Puur door dat hij relatief licht is (alsnog 1500kg) en vanuit stilstand ziek veel grip heeft.
ds3thp zegt
Persoonlijk zou ik niet voor ABT kiezen maar gaan voor JD engineering. Vaak een mooier resultaat en dat voor (flink) minder geld.
Topsnelheid vind ik aan de “lage” kant gezien het feit dat een standaard RS3 ook al op 280km/h begrensd kan worden!
shifo zegt
@ds3thp: van de rs3 8p waren er modellen waar het niet lukte om de begrensing eraf te krijgen. Heb er zelf 1 meegemaakt waarbij de software zo complex was dat JD hem alleen naar 285 of 280 topsnelheid kon begrenzen, terwijl die wel doorloopt bovenin. Misschien is dit hetzelfde geval.
Jochempie zegt
@shifo: Dat hij niet harder loopt dan 280 zou voor mij geen reden zijn om de tuning te laten liggen. Je hebt het wel over wat in feite een Golf/Leon/Octavia/A3 is, op brede banden. Daar hoef ik écht niet harder mee dan dat..
larsdbs9 zegt
Had audi dit blok zelf niet al gebouwd met 500 pk? Dus audi overtreft ABT?
phaeton zegt
Doe mij maar een standaard RS3 dan voor die bergwegen. Of de vorige, die vind ik veel dikker ogen.
philipf zegt
Lekker zeg!
KEV9 zegt
ABT!! mijn helden :) weten tenminste hoe ze een v8 TDI moeten kietelen :)
gtwillem zegt
@Soulmaster: klopt. Mijn vader heeft een A8 gehad met een 4.2 TDI. Standaard ABT chipje en een KN luchtfilter. Voelde nogal vlot aan, bleek 406pk op de rollenbank te doen… Koppel was bijna 900nm. Liep wel 1 op 7 met mazzel ;-).
niekie1999 zegt
ABT houdt t netjes met de rs3
biohazardracer zegt
Nou nou…. poeh poeh!
hjhj zegt
paar mooie Bentley velgen eronder zou niet misstaan..
alhoewel ik het vermoeden heb dat men dat niet zo kan waarderen hier.. :-)
autotopnl zegt
Hij overklast alleen niet de oude RS3 van MTM want die heeft 472 pk. Even Googlen AB