Met een ABT S3 is de kriebel naar een RS3 net eventjes wat minder. Het scheelt sowieso in de kosten. Goed nieuws op deze dinsdag, dus!
Als je een compacte, stijlvolle en hoogwaardige auto wil met potentie, dan is de Audi S3 al sinds 1999 de aangewezen auto. De kleine Audi met het sportlabel heeft alles wat je nodig hebt in een fijn formaat auto.
Vierde generatie ABT S3
Dus mocht je net even wat meer wensen, kun je altijd bij ABT terecht. De eerste drie generaties konden door de tuner uit Allgau worden voorzien van meer vermogen, een betere wegligging en een beetje sportieve opsmuk. Traditiegetrouw zijn de dames en heren van ABT er altijd vroeg bij. Dat is met de vierde generatie Audi S3 is dat niet anders.
ABT Engine Control-unit
Laten we beginnen met het leukste onderdeel van de ABT S3: de ABT Power-kit. Niets is leuker dan meer vermogen en deze kit is precies wat je krijgt met deze kit. Standaard levert de motor uit de S3 310 pk en 400 Nm. Dat is op zich niet verkeerd, maar het kan dus beter met de ABT Engine Control-unit. Hiermee stijgt het vermogen naar 370 pk en het koppel naar 450 Nm. Wat het doet met de prestaties wordt (nog) niet vermeld.
Velgen
Mocht je nog iets meer onderscheid wensen, kun je kiezen uit drie soorten velgen. Zoals de Sport GR is zichtbaar op de ABT S3 op de foto’s. Deze zijn hoogglans zwart en hebben een diameter van 20”. Ja, we leven in tijden waarin 20” mogelijk is voor een C-segment hatchback.
Daarnaast is de 5-spaaks ABT Sport FR velg in ‘Mystic Black’ een optie. Mocht je iets bescheidener te werk willen gaan, dan kan dat ook. De vijf-arms ABT ER-C velg is 19” groot.
Sportuitlaat ABT S3
Om het spektakel van de ABT S3 compleet te maken, kun je kiezen voor de ABT-sportuitlaat. Deze is voorzien van vier eindpijpen met elk een diamater van 102 mm. Naast een stoerdere loek vanaf de achterzijde, belooft ABT dat het geluid ook wat beter is. Of er door de uitlaat ook meer) vermogen wordt gegenereerd, vermeld ABT niet. In het interieur verandert er vooralsnog bizar weinig. Alhoewel, je kan kiezen voor een start-stop-knop met verlicht ABT Sportsline-logo. Al met al: prima upgrades. ABT kennende zullen meer onderdelen op termijn volgen.
De onderdelen zijn begin volgend jaar te bestellen.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn, met name ook door de fabrieksgarantie welke ABT overneemt. Voor maximaal vermogen voor veel minder geld kan je natuurlijk beter naar de locale chip boer gaan.
911targa zegt
….wat je dus op de middellange termijn weer meer geld kan kosten.
Arno's zegt
De fabrieksgarantie ja, maar kom na het verstrijken hiervan om coulance want dan herinnert PON je wel dat je auto getuned is.
Staat genoteerd hoor
dawwg zegt
Pff; coulance / verantwoordelijkheid bij Duitse merken is ook in ‘stock’ uitvoering sowieso al ver te zoeken….
Ot92 zegt
Voor het eerst dat ABT een auto niet compleet vern**kt d.m.v. optische tuning.
Dakhaas zegt
@Ot92: hij was al vern**kt…
sonnybonds zegt
Snap ABT niet helemaal. Voor de sportieve audi heb je RS modellen. Waarom dan nog een ABT label?
911targa zegt
Goedkoper?
berlinetta zegt
ABT is een tuner, geen eigen label van Audi. ABT maakt ook tuningspakketten voor de RS-modellen, voor als je extra mayo op je frietje met extra mayo wil.
blikmetwielen zegt
Abt engine control unit ?
Duur word voor chiptuning 😂
alpina007 zegt
@blikmetwielen: eehhmm dat is gewoon de betekenis van ecu 😏
willemvdberg zegt
Voor €80.000,- staat die al op de stoep..
Cuprafan123 zegt
Benieuwd wanneer JD met een dikke stage 2 komt. Ik denk dat 400 pk/ 500+ nm wel haalbaar is.