Net zoals dat een salade bij de McDonalds íets minder calorieën bevat. Want alsnog heb je met de ABT RS6-S en RSQ8-S heftig spul te pakken.
Audi’s RS-divisie van Audi Sport GmbH blijft het lekker doen onder de fans. De nieuwste generatie RS6 en RS7 en de nieuwe RS Q8 zijn populair, maar dat gaat niet alleen om de standaardversies. Wie namelijk ook lekker boert met het drietal van Audi is ‘huistuner’ ABT.
RS6 en RS Q8
Want ook de ABT versies van de Audi RS6, RS7 en RS Q8 waren niet aan te slepen. Respectievelijk de ABT RS6-R, ABT RS7-R en ABT RSQ8-R zijn heftige krachtpatsers. Dat zie je er ook aan af. Extreem veel koolstofvezel onderdelen, bijvoorbeeld. Het kan zijn dat je dat laatste een beetje té veel van het goede vindt. Niet dat je er iets van te vinden hebt, want de gelimiteerde oplages van zowel de ABT RS6 als RS Q8 zijn volledig uitverkocht.
ABT RS6-S en RSQ8-S
Gelukkig lost ABT nu beide problemen op met de RS6-S en de RSQ8-S. Dat zijn de wat subtielere versies van de R-modellen van ABT. Met gelijk de disclaimer: subtiel is lastig bij auto’s die in de basis al vrij heftig zijn ontworpen.
Je moet het zo zien: ABT voegt er hun ‘signatuur’ aan toe, en verder niks. Dat betekent 22 inch sportvelgen (23 inch voor de Q8), vier uitlaatpijpen in plaats van de twee stortkokers, carbon delen op de dakspoiler en relatief subtiele carbon lipjes rondom. Vergeleken met een Audi A6 weinig subtiel, vergeleken met de R-modellen zijn de ABT RS6-S en RSQ8-S toch net even wat minder uitgesproken.
Zelfde specs
Dat terwijl ABT wel aan de RS6-S en RSQ8-S dezelfde krachtkuur toevoegt als bij de RS6-R en RSQ8-R. Dat wil zeggen dat je in dikste specificatie 740 pk en 920 Nm onder je rechtervoet hebt. Wil je een iets mildere upgrade, dan is 700 pk en 880 Nm ook mogelijk. Een andere aanpassing is opnieuw ingestelde luchtvering waarmee de auto’s 15 en 25 mm lager liggen en sportiever reageren op je rijgedrag. Een aantal ABT-aanpassingen in het interieur, zoals stoelen met logo’s in de hoofdsteunen, maken de boel af.
Het pakket om de ABT RS6-S en RSQ8-S te creëren gaat 42.900 euro kosten, bovenop de prijs van een RS6 of RS Q8. Is deze subtiele aanpak een goed idee?
JanJansen zegt
Als arme sloeber kan ik een jaar op vakantie met het hele gezin van €42.000. Maar ja, als je een nieuwe RS6 kan betalen, heb je dat “probleem” waarschijnlijk niet.
mp014 zegt
Ook voor mij helaas ver boven mijn mogelijkheden! Hoewel, zelfs als ik dit bedrag te besteden had zou het niet op deze manier zijn.
Die RS6 vind ik echt te veel van het goede/slechte. Ik betrap me er zelf op dat ik de Q8 eigenlijk steeds mooier vind worden…… oeioei
Cuprafan123 zegt
Nog even buiten het feit dat ABT software niet super goed is zou ik voor 42000 euro eerder mijn auto laten aanpassen bij MTM of JD engineering. Dan kan ik zelfs motorisch alles laten aanpassen. En dan hou ik nog meer dan genoeg over. In het geval van MTM hou ik nog €2000 over.
https://www.mtm-online.de/konfigurator/#/kit/m3rs66001001qc/tuning/RS6C8A441Q.
In het geval van JD engineering waarschijnlijk nog meer maar dat staat niet op de site.
Dutchdriftking zegt
@Cuprafan123: Precies mijn keuze. 1000pk,in 8,2 seconden naar de 200, helemaal wijs. Wel in een S8 natuurlijk, want iedereen weet inmiddels wel wat een RS6 is.
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een S8 zonder Abt opsmuk. Een kuurtje van MTM kan ik dan wel weer waarderen.
MarcoM zegt
Schitterend, kunnen ze de designer niet even uitlenen aan BMW?
meneerdemeneer zegt
Standaard vind ik die auto’s al behoorlijk heftig en over de top. Zelf zou ik er niet voor gaan maar toch vind ik ze gaaf.
Als ik het breed zou laten hangen zou ik voor de dikste diesel A6 avant gaan, donker blauw en zwart leer graag.
grandmasterb zegt
Voor de snelle vertegenwoordigers.
Cuprafan123 zegt
Voor de snelle levering uit de haven in Antwerpen naar de distributeur in een lokale loods.
Ot92 zegt
Leuk en aardig, maar 740pk doen ze niet. Daar mag je gerust 10% van af halen. ABT claimt altijd getallen die ze nooit hebben gehaald. Daar betaal je dan, inclusief zo’n body kit en interieur delen, 42k voor.
Mijn advies: Als je het spul van ABT mooi vind, ga dan enkel voor de body kit en interieur upgrade. Laat de motortuning ergens anders uitvoeren.