De snellere ABT RS6 Avant beantwoord de vraag die iedereen heeft. Mag het een onsje meer zijn?
Het is een van de populairste auto’s van het moment, de Audi RS6 (en daarmee ook de ABT RS6 Avant). Niet zozeer qua verkoopcijfers, maar wel qua artikelen in de media, youtube-filmpjes en forum topics.
HEET!!1!
De spiksplinternieuwe Audi RS6 is ‘hot’. Dat heeft verschillende redenen. Voor het eerst is de RS6 Avant eindelijk leverbaar in de Verenigde Staten. Ten tweede vanwege de bijzondere styling. Het subtiele is er inmiddels wel vanaf, maar deper generatie kiest Audi voor een opvallendere styling en per generatie wordt de RS6 populairder.
ABT Sportsline
Veel verkochte dikke auto’s betekent dat de tuners hun garen erbij spinnen. Met name ABT doet het altijd erg goed. De tuner uit Allgau heeft al diverse onderdelen ontwikkeld en onthuld, voor vandaag hebben ze nog meer smakelijke tuningsspulletjes. Let wel: de upgrades voor de ABT RS6 Avant is smakelijk, niet smaakvol.
ABT sportuitlaat
Nieuw voor de ABT RS6 Avant is bijvoorbeeld het ABT exhaust system, een sportuitlaat met twee enorme dubbele pijpen. Met twee elektrische bedienbare kleppen kun je ze hard of veel te hard aanzetten. De uitlaat is gemaakt van roestvrij staal en vervangt de middelste demper en de einddemper. Er is minder tegendruk en meer geluid. De eindpijpjes zijn van koolstofvezel.
V4 schroefset
Ook voor het onderstel heeft ABT Sportsline wat aanpassingen. De verlagingsveren waren er al, maar nu kun je ook kiezen voor een V4 schroefset. Deze is eveneens gemaakt van roestvrij staal. Je kan de hoogte van de ABT RS6 Avant zelf instellen. Aan de voorzijde kun je de RS6 van 10 tot 35 millimeter verlagen. Aan de achterzijde van 10 tot 40 millimeter. Niet alleen de veren kun je aanpassen, ook de demping kun je instellen.
Onderstuur
Het geheel kun je afmaken met ABT sport anti-rollbars voor zowel de voor- en achterzijde. Met gelijkblijvend comfort kun je zo het onderstuur aanpakken, aldus ABT. Uiteraard zijn er ook een hoop wielen in de aanbieding. Voor de verandering: de velgen zijn niet eens groter dan normaal! Ze meten 22 inch.
Velgen
Nu is het bij de Audi RS6 een beetje vreemd gesteld met de velgen. Standaard krijg je 21″ gesmede velgen. Optioneel kun je kiezen voor 22″ gegoten wielen, wat gek genoeg iedereen doet. Bij deze ABT RS6 Avant zijn de wielen 22″ groot. De ABT High Performance HR22 velgen zijn middels ‘flowforming’ vervaardigd, wat qua proces een beetje tussen gieten en smeden inzit.
Power
Er is keuze uit twee motorpakketjes voor de ABT RS6 Avant. Met de ABT Power performance upgrade stijgt het vermogen van 600 pk naar 700 pk. Meer dan voldoende, uiteraard. Voor wie meer wil, is er de ABT Power R upgrade. Dan stijgt het vermogen naar 740 pk en de maximum trekkracht naar 920 Nm.
Dikker
Dan het laatste: het uiterlijk. In veel gevallen gaat ABT net even over de top. Natuurlijk is de ABT RS6 Avant dikker dan de gewone, maar in dit geval lijkt de combinatie van zilvergrijze lak, zwart optiekpakket en donkergrijze goed uit te pakken. Zoals wel vaker met auto’s: met een beetje handig configureren kun je een eind komen.
Alle onderdelen zijn per direct beschikbaar en te configureren.
grasvreter zegt
Smakelijk, niet smaakvol. Dat is echt bijzonder van toepassing hier. Wat een lelijke achterkant, maar poh, wat zal dit lekker rijden.
petroldrinker zegt
En nog, vind ik echt geen zak aan een RS6… voor ruimte koop ik wel een range rover, en voor snelheid een echte sport auto…
pologti2017 zegt
Doe dan!
sonnybonds zegt
vind de gewone RS6 wel stoer genoeg maar voor somige is meer altijd better. 740 pk in een station is echt krankzinnig. Ik kom nog uit de tijd dat een Ferrari 250 PK had lol
GH zegt
Die achterbumper is echt om te janken. Misschien toch nog maar een styling cursusje bij de Italianen of Engelsen (F-type blijft een nekkendraaier).
Dutchdriftking zegt
Tja, het is een dik ding, maar niet perse mooi. Een mooie blauwe RS6 C6 zie ik stiekem toch liever. Neemt niet weg dat in de juiste uitvoering (geen Abt) het nog altijd een geniaal ding is.
leaper035t zegt
@dutchdriftking: Those were the days. Een V10 in een ingetogen maar dikke Audi. Beter is het nooit geworden.
kniesoor zegt
De achterzijde blijft een beetje een moeilijk verhaal, maar verder voor ABT-begrippen een alleszins toonbaar geheel. Als het een RS6 zou moeten worden overigens liever een standaard exemplaar, heb (in zo’n oto) geen 700/740 pk nodig.
nout zegt
@amghans: wachten op een tuner met een sleeper-kit! A6 bumpers er op, 19” en gaannnn!
knapzuur zegt
Ik zat even naar die zijkant te kijken en dacht.. dat is niet afgemaakt.. dus deed even een verwoedde paint actie en tadaa!
https://i.imgur.com/TnEa33m.png
Oh en voor mensen zeggen “zo laag kan dat dak toch niet” let eens goed op wat er voor mensen in dit soort auto’s rijden en check die stand van die stoelen, het kan gewoon, who needs hoofdruimte when you can lig volledig op je rug!
Richmond zegt
Gat in de markt. Hotrod tuning voor Audi’s. Choptop for the win! Ik zeg doen.
thomcarspotter zegt
@knapzuur Dit is gewoon een spyshot van de nieuwe RS3 toch?
knapzuur zegt
Nee die kreeg minder van die vouwen, anders resoneert het teveel met de remmen onder hoge belasting, dan gaan er weer pakkingen zweten en lampjes branden.
goodvibrations zegt
Waar is de tijd gebleven dat snelle premium auto’s ingetogen elegant waren met een venijnig/stout randje zichtbaar voor kenners.. Dit is zo ontzettend “in your face” gatverdamme.