De ABT RS4-S is onnoemelijk dik, maar ook wel erg veel show en weinig extra go.
De tuningsindustrie vind zichzelf altijd opnieuw. Er worden enorm veel auto’s verkocht en er zijn altijd petrolheads die hun auto net even wat unieker en fraaier willen maken. Helaas hebben de echte tuners het telkens lastiger. Men is niet meer geïnteresseerd in conversies, hoogwaardige onderstellen en deugdelijk gebouwde velgen, lijkt het. Een SUV met brulpijp en wrapje en klaar is Kevin.
ABT RS4-S
ABT heeft er goed op weten in te spelen. Sterker nog, de tuner uit Allgau lijkt het beter dan ooit te doen. Echter, bij hun laatste creatie: de ABT RS4-S, moesten wij even onze wenkbrauwen fronsen. Het is namelijk een compleet tuningspakket voor de RS4.
Het pakket behelst een paar nuttige hardware upgrades als sportuitlaat, anti-rollbars, verlagingsveren, ABT GR21 velgen. Dit wordt gecompleteerd met een spoilertje, splittertje en wat andere carbon frutsels. Om het af te maken krijg je de ABT Power chip.
Prijs ABT RS4-S
Dankzij die chip stijgt het vermogen van 450 naar 510 pk. Dat paketje kost dan mooi 31.900 euro! Maar daar houdt het nog niet op, want eigenlijk wil je de extra opties ook. Zoals het ABT Power S chipje (530 pk), die 4.133,11 euro kost, bovenop de gewone ABT Power chip, dus.
Een schroefsetje kost 1.403,69 euro. Kijk, en dat is dan weer te weinig voor een deugdelijke schroefset. Een beetje hoogwaardige schroefset, zoals een KW V3 of Bilstein B16 PSS zit op 2,5 mille. Dan zijn er nog wat ABT-reclame-uitingen voor het stuurwiel, dashboard sierpanelen, stoelframecovers (ja, dat is dus een dingetje) en een carbon-overkapping voor de gehele achterzijde van de stoel. Kosten alleen al daarvan: 3.499,50 euro.
Bijna 47 mille!
Tel alles bij elkaar op (en reken het om naar Nederlands BTW-tarief) en je komt uit op 46.716,65 euro! Als je wilt dat de begrenzer naar 300 km/u verschoven wordt, zul je overigens nog dieper in de buidel moeten tasten. Het eindresultaat, de ABT RS4-S ziet er geweldig uit, maar standaard is het ook niet echt een muurbloempje.
Wat nog het meest steekt zijn alle logo’s van de ABT RS4-S. Die logo’s moeten iets suggereren, die moeten ergens garant voor staan. In het geval van de ABT RS4-S betekent het dat je voor 10.000 euro aan nuttige hardware hebt gekocht en 35.000 euro aan carbon frutsels, logo’s en vloermatten. Au. Er is kennelijk behoefte aan, en wie is ABT om daar niet aan te voldoen?
Poulusma zegt
@willeme
Not my cup of tea, beter gewoon zelf dikke wielen uitzoeken.
Miltek eronder en een op maat chip van een respectabele tuner, bespaar je zo bijna 40K gok ik.
Voor dat geld kan je motorisch nog een hoop aanpassen ?
mauritsvandermolen zegt
Heel dik! Lekker ook zo in het rood!
Dutchdriftking zegt
Tja, ik zou al het uiterlijke achterwege laten, een knap onderstel aanschaffen en naar MTM gaan voor een krachtkuurtje. Dan houdt je nog genoeg over om een epische roadtrip te doen met de RS4 van Amsterdam naar China.
kenner zegt
Die ABT stickers worden nog het meest verkocht lijkt het. Ik zie ze steeds vaker willekeurig op Audi’s en VW’s geplakt worden.
escort77 zegt
Die roostertjes achter de voorwielen, de horror.
De rest is misschien niet allemaal even nodig of smaakvol, maar die carbon frutsels in het zijscherm, blehhh.
p3r0x zegt
Is het ‘schroefsetje’ niet alleen voor 4 veren? RS4 heeft namelijk het Dynamic Ride Control systeem met kruislings gekoppelde schokdempers. Er is nog geen één RS4/5/6/7 beter gaan rijden na het vervangen van deze schokdempers voor een set conventionele.
dalmore zegt
Welkom in de nieuwe wereld, waar de logo’s dat de auto sneller is 3,5x meer waard zijn dan het sneller maken zelf..
autoriteit zegt
Geef mij maar een volledig originele en prefacelift RS4, is een stuk mooier en je houdt ook nog een hoop geld in je zak. Ik snap niet dat mensen zoveel geld uitgeven aan het lelijker maken van een prachtige auto.