Naast de gebruikelijke optische opdirkers trekken de Ti-Ta-tovenaars uit Kempten 280 nagelende common-rail paarden uit je Passat TDI.
Nog sneller bij je volgende klant aankomen, en dan ook nog met een set hondslelijke, maar flashy carbon spiegelkappen vol gaten, welke vertegenwoordigert droomt hier niet van? Abt is de Peter-Jan Rens van de 21ste eeuw, en het laat deze wens in vervulling gaan. Tegen een kleine betaling natuurlijk, want voor niets gaat de zon op.
Het nam de dieseltopper, de nieuwe 240 pk sterke BiTDI, en schopte hier nog eens 40 pk bovenop. Over Newtonmeters lezen we verder niets, maar misschien kunnen ze ons dit in Genève gaan vertellen.
Hieronder een lijstje met aanpassings:
ABT ENGINE TECHNOLOGY
Engine: 2.0 TDI, 1.968 cc capacity, R4
Performance tuning: ABT POWER “New Generation”
Performance: 280 HP/ 206 kW (standard: 240 HP/176 kW)ABT AERODYNAMICS
ABT front spoiler
ABT front skirt add on
ABT front grille attachment
ABT side skirt add ons
ABT mirror covers
ABT rear spoiler
ABT rear skirt add onABT WHEELS in FR-Design matte-black in 8.5 x 20 inch or DR in 9.0 x 21 inch
Available also as complete set of wheels with sports tyres in 245/35 ZR20 or 255/30 ZR20ABT EXHAUST TECHNOLOGY
ABT muffler systemABT SUSPENSION
ABT suspension springsABT INTERIOR
ABT floor mats
papapilo zegt
ABT op VW altijd ‘leuk’
henkhupelschoten zegt
Leuk voor de lease
sr20det zegt
Ik vind m best wel heel erg lekker.. Doe mij er maar één!
clioracing zegt
@sr20det: U bent account manager?
sr20det zegt
@clioracing: nee ben 18 jaar en ik zit op school en ik werk bij nissan-kia
gtwillem zegt
Deze Passat heeft net dat beetje smoel wat de gewone ontbeert. Op de spiegels na dan. En die zwarte wielen kunnen niet. Maar 280pk uit een 2.0 diesel? Graag! Ben benieuwd hoe het rijdt, met een powerband van 10 toeren.
mglopez zegt
@gtwillem: Mijn 2.0 dieseltje geeft inmiddels ook 220 pony’s en 417nm maar die trekt vanaf 1900rpm tot vlak voor de redline steeds harder en harder. Dus het kan wel gewoon. Ps, het is wel een BMW, die heeft standaard al best ‘sportieve’ dieselblokken.
gtwillem zegt
@mglopez: dat diesels steeds beter worden, is waar. Maar bij de huidige benzine motoren van BMW heeft doortrekken tot het rood al geen zin meer, laat staan bij de turbodiesels. Na 4,5k toeren zakt de koppel en vermogenskromme. Ook bij gechipte motoren. Het namelijk inherent aan het motorprincipe. Dat is de reden waarom mijn BMW bij half gas behoorlijk sloom en futloos aanvoelt, maar eenmaal op toeren heerlijk loopt. De huidige motoren zijn veel eerder bij de les en daarbij/daardoor vele malen zuiniger.
mglopez zegt
@gtwillem: En laat de redline nou net bij 4,7k rpm zitten. Het N47 blok van bmw staat gewoon wel bekend om z’n sportieve karakter. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik de redline totaal niet voel aankomen bij het accelereren, puur omdat hij zo door blijft trekken. Het gaat trouwens om een 120d E87 van na de facelift.
gtwillem zegt
@mglopez: het is absoluut een goede motor, zeker. En het zijn mooie specs. Maar bij 3.000 toeren neemt het koppel af en na 4.000 toeren neemt het vermogen af.
In zijn soort zal de 120d het erg goed doen, zo vond ik mijn oude Alfa GT 1.9 JTD voor een diesel relatief goed doorhalen, maar het is maar relatief. Bij 4.000 is de pret over. Er komt niets meer bij. Sterker nog, je zal sneller zijn als je bij 4.300 overschakelt omdat je behoorlijk wat koppel en vermogen verliest, en er onderin bij 2.000 toeren weer heel veel voor je klaar ligt.
Dit euvel is kenmerkend voor een diesel. Zeker een ‘kleinere’ diesel met veel vermogen en koppel. En met alleen een chip is dit niet te verhelpen. Dan zal je echt met gewijzigde turbo’s, nokkenassen, kleppen etc aan moeten komen.
parsche zegt
Volgende week komt de nieuwe Passat bij ons thuis, ga dit toch maar eens voorstellen..
FB_100002177943068 zegt
abt is al jaren de meest waardeloze chip tuner, breng hem toch naar JD
gtwillem zegt
@FB_100002177943068: Dat is niet waar. Bij mij in de familie rijden meerdere ABT getunede VAG producten rond (A8, Scirocco, A4, 2x A5, Touareg, A7) en eigenlijk allemaal naar grote tevredenheid. Duidelijk meer power dan standaard, verbruik min of meer gelijk en nooit problemen ermee gehad. Keurig door de dealer geïnstalleerd. Dus je praat wel een beetje, ehhh, feces.
numpty zegt
@gtwillem: Ik heb een 2.0TDI (Popverstuiver) gehad die ABT ‘getuned’ was door de dealer… Ik kan je zeggen : Nooit weer ! Één bak ellende. Mijn huidige is bij Jeroen Dik (JD Enginering) geweest. Netjes, zoals het hoort, op de rollerbank afgestelt op mijn eigen auto. Vele malen beter en nooit probemen gehad zoals bij de vorige. Dat alleen is al het reisje van de randstad naar Lochem waard.
gtwillem zegt
@numpty: ahh, de suggestieve opmerkingen.
Wat was er precies mis met de ABT Tuning? Wat ging er four? Welke onderdelen lieten het afweten? Hoe is het te herleiden naar de tuning? Ligt het aan de Abt tuning of was het verkeerd geïnstalleerd?
Ik weet de JD een grote naam in Nederland is op VAG gebied, en zal dat ook zeker niet tegen spreken. Maar om zo kort door de bocht te reageren is het wel zaak iets specifieker te zijn. Ik heb best wel wat ’tuners’ meegemaakt, zowel professioneel als voor eigen auto’s, en ABT heeft nooit teleurgesteld. Prima power, prima koppel, prijs zou lager mogen, verbruik uitstekend en geen betrouwbaarheidsissues. En niet op een auto, maar best wel veel eigenlijk.
numpty zegt
@gtwillem: Willem, om het hele relaas met mijn 2.0TDI hier neer te planten zal een té lang verhaal worden. Maar de korte versie: De auto was onbetrouwbaar geworden door de ABT tuning. Liet mij, zonder enige voortekenen, in de steek. Gelukkig een leaseauto, dus de problemen en kosten waren voor de lease maatschappij.Uiteindelijk het gehele management en de bedrading van de auto vervangen (€4500,=) en de standard software terug, en de meeste problemen waren verholpen. 50.000 (na reparatie) probleemloze kilometers later toch maar een JD Chip in die zelfde auto. Op de rollerbank 183Pk uit de (standard 140Pk) auto en geen enkel probleem meer gehad. Afscheid genomen van de auto met 208.000Kms. De eerste 30.000 waren een drama, de overige 178.000 een genot. Vandaar mijn reactive “Nooit weer” tegen een ABT chip.
Niks “de suggestieve opmerkingen”, pure ervaring. Nu met de 1.8TSI mét DSG ook al op ca.100.000 Kms ervaring. En ondanks dat de auto met 12.000 Kms. door JD onder handen genomen is geen enkel probleem gehad.De volgende gaat ook zeker weer bij JD langs. Ik geloof niet in tunen van een motor zonder dat die specifieke auto een rollerbank gezien heeft. En qua prijs is JD net zo”duur” (of goedkoop, net hoe je wil) als een ABT tuning. Motor garantie e.d. word ook gewoon overgenomen.
gregorius zegt
Met een paar details is er van een erg saaie Passat toch een goed uitziende Passat te maken.
280pk uit een 2.0 diesel blokje (mits t over een goede toeren range is verspreid), is toch best prima.
MB levert dat al niet eens op hun 3.0 diesel blok (ja, zal soepeler rijden, ok, ok, ok).
joostvis zegt
Hoe zit het met de bijtelling?
ds3thp zegt
Persoonlijk zou ik dit lekker links laten liggen en voor de chipkuur lekker naar JD gaan!
Voor de leaserijders misschien wel weer leuk gezien de garantie etc.
gtwillem zegt
@ds3thp: Als ik een nieuwe Passat diesel had en die iets wil optimaliseren, zou ik altijd voor ABT kiezen.
Als ik een Golf V GTi project auto om een Ringridder of Autobahnstormer van te maken, zou ik zeker naar JD Engineering gaan. Het is net welk product je nodig hebt.
dawwg zegt
@gtwillem: Ik zou sowieso naar JD / een expert gaan ipv ABT. Ook JD kan je milde tuning geven, en maatwerk is per definitie beter dan zo’n conservatief massa-chippie van ABT …
Enige – wel significant – reden om voor via de officiele dealer voor ABT te gaan is behoud fabrieksgarantie en minder kans op gezeur als er wel problemen met de auto zijn. Maar dealers gooien het zelf ook maar al te graag op een chippie bij motorproblemen, zelfs als het niet relevant is.
gtwillem zegt
@dawwg: als ik een gloednieuwe auto heb, wil ik de fabrieksgarantie behouden. Dat kan in veel gevallen met Abt tuning. Met tuning van JD moet je het op zijn blauwe ogen doen. Ik weet dat JD een grote naam, maar 45k aan nieuw Passat is een groot bedrag. Dus ik zou hem in zo’n geval niet eens overwegen.
callyromeo166 zegt
Lekker dik bakkie hoor,
biohazardracer zegt
Deze ziet er lekker uit!. Maar doe mij hem maar met de 3.6 V6 uit de vroegere R36
Michiel1 zegt
wat een JD fanboys allemaal hier zeg!
ontopic: leuke Passat! (ja dat kan dus toch….)
numpty zegt
@Michiel1: Dat gebeurt niet “zomaar”… Dat heeft JD door d jaren heen verdiend !
Okkii zegt
Dit is geen onbekend blok. In de transporter levert dit blok 180pk en 400nm koppel
berlinetta zegt
@okkii: Niemand heeft ook gezegd dat het een nieuw blok is?
matk20 zegt
Wauw!!
Jantje_555 zegt
de standaard versie had al 500nm, maar had vernomen dat de DSG maar max 550nm zou aankunnen
dawwg zegt
@Jantje_555: Dat hangt natuurlijk van het model DSG af he :)
poursuivant zegt
Zonder die wielen en spiegelkappen kan ik er wel mee leven. Net. ;-)
nickimhoff zegt
Even naar jd en je hebt 300 pk.
scottishcarspotter2000 zegt
Vet! Als ze de CC V6 nou ook even doen…
Corrado16v zegt
Toch wel fijn dat de jongens ban ABT even de moeite hebben gedaan om de banden op de velgen te tekenen..
mrrallycross zegt
Haha 4 uitlaten op je 14% dieseltje. Man man man .
Maarten123 zegt
@mrrallycross: 14%? Waar dan?
valentinorossi zegt
Eerlijk is eerlijk… Ik vind die spiegelkappen behoorlijk geslaagd ondanks dat het misschien wat overdone is bij deze motorisering…
homanito zegt
Zoals gewoonlijk trekt op geen ballen
slippie101 zegt
Deze ziet er wel heel dik uit!
erikspeed zegt
Wanneer komt deze motor in de Golf …
schellekens006 zegt
Die motor in de Golf R(d) met 300ps. Lijkt me wel lekker.
badboys zegt
Brute bak hoor zeker zo in het zwart.