


De tweede generatie Q7 is ongetwijfeld beter, efficiënter, en zuiniger dan zijn voorganger, maar stoerder is ‘ie niet. ABT geeft – als eerste – de looks van Audi’s grootste SUV een slinger.
Tot de komst van de (nog onbevestigde) RS Q7 moeten liefhebbers van een agressievere styling zich wenden tot de tuners, en vandaag is de aftrap dankzij Hans-Jürgen Abt en zijn legioen van Audi-sleutelaars.
ABT noemt zijn creatie – heel voorspelbaar – QS7, en vooralsnog moeten we het alleen stellen met een andere bodykit en dikke 10 x 22″ FR design vellings met 305/30 R22 banden eromheen. Motorische upgrades komen er echter aan, aldus de Duitsers die er ongetwijfeld veel genoegen in scheppen om ‘FIRST!!1’ te roepen.
Die voorkant…
Abt, stop maar.
@exotic: ziet er beter uit dan origineel dan lijkt het net een tupperwaire doos op wielen als je het mij vraagt?!
@maliks: Minder lelijk is de juiste benaming hier.
@nononsense: en nog steeds is dit ding kapot lelijk!
@exotic: de enige manier om daar een dikke bak van te maken: inruilen voor de nieuwe XC90.
@freezzr: ik ben voor.
Liever saai en anoniem dan het leven dan wanstaltig en zum kotsen. Kraken dus wat mij betreft.
ABT mag sowieso stoppen met het ‘verfraaien’ van auto’s, want dat gaat ze niet zo goed af. De motorische upgrades zijn meestal wel lekker, maar mocht ik rollen in VAG dan zou ik toch eerder bij JD langs gaan.
@berlinetta: In de jaren 90 hadden ze soms best leuke kits, zoek maar eens op VR6 ABT cup, die was echt wel gaaf. Wat ze tegenwoordig doen is het vaak inderdaad net niet.
@dutchdriftking: Die VR6 is inderdaad nog goed te doen. Maar tegenwoordig vind ik het allemaal niks. Echt elk detail dat ABT aanbrengt vind ik lelijk. Jammer, want tunen kan soms best mooi zijn.
@berlinetta: *door het leven.
@berlinetta: toch liever abt!! Geen mooie spoilers en zo. Maar op motorisch gebied onverslaanbaar.
Feedback van de fabriek. Enz. Maar goed gratis reclame altijd prettig natuurlijk….
En dat ontbraven was nodig, hij is lekker zo!
Best wel mooi eigenlijk
Heel die auto is lelijk ook met modificaties lukt het gewoon niet
Zelfs abt krijgt deze auto niet ‘spannend’ hij blijft gewoon karakter missen.
De motorische upgrades van ABT zijn de moeite waard, evenals de remmen en uitlaten: altijd topspul. Halverwege de jaren 90 tot 2005-6 was ABT altijd decent dik. De AS400, AS8 4.2 K en Golf V VS4 waren best aardig, maar nu is het allemaal een beetje tsjappie geworden. Maar ja, ABT verkoopt meer dan ooit, dus dit is wat het koperspubliek nu eenmaal wilt.
Zelfde geld voor de wanstaltige creaties can JD Customs en Liberty Walk, of de velgen van ADV.1 en Vossen: ik kan mij niet voorstellen dat ik een prima auto zo zou willen devalueren tot stripboekauto, maar er is nu eenmaal vraag naar.
@gtwillem: vind je het werk van JD Customs niet mooi?
@jobberns: JDC is haast een heilige geworden. Ik vind het meer een hype. Als je het niet bij hun hebt laten doen kijken mensen vreemd op. Laat mensen hun eigen voorkeuren hebben.
@phaeton: ja ik laat mensen hun eigen voorkeur hebben, maar ik vroeg me gewoon af of @gtwillem het werk dat ze leveren niet zo mooi vind ?
@phaeton: Jij weet tenminste waar je het over hebt. Abt is een complete fabriek. Met alle faciliteiten en directe communicatie met Audi vw etc. Fanboys en gratis reclame zijn vermoeiend en passen niet bij autoblog naar mijn mening.
@jobberns: Nee. Alles wat ze gedaan hebben is in mojn ogen nooit een verbetering geweest voor de auto die ze onder handen hebben genomen. Sowieso vind ik alle wrapjes en kleurtjes een beetje pauper staan.
Tuning vind ik erg leuk, maar dan het mechanische gedeelte. Dat daar wat uiterlijke wijzigigen bijkomen is prima, maar als het allern om de uiterijke dingen gaat haak ik af. Het werk van Alpina, Brabus en Ruf kan ik zeer weerdeten.
@gtwillem: Eens, al staan Vossen velgen op sommige auto’s juist weer wel.
@gtwillem: Morgen kan ik mn FX30d afhalen. Stond er eentje naast (FX37) op 5 spaaks 21″ Vossens; zag er prachtig uit! Handelaar wilde ze natuurlijk niet omruilen
@gtwillem: Helemaal mee eens. Alhoewel abt kan
Ook flink over de top gaan! Maar motorisch leveren ze prachtig werk. De spoilers enz gewoon weglaten.
ABT koopt zeker in bij Heras Hekwerken…
@maxidyne: Die grille is juist erg goed over nagedacht!
Hoef je niet iedere keer de motorkap open te doen, maar open je gewoon het hek en loop je zo met je oliekannetje de motorruimte in.
Ik heb gekkere creaties voorbij zien komen van ABT. Iets over de top, maar niet compleet fout.
Lijkt wel een stormtrooper
Dik dik dik
Mooi voor op ’t kamp.
Die T staat zeker voor abTupperware
Hier een paar aanvullingen van geslaagde ABT tuning:
ABT AS400:
Een S4 waar ze de V8 vervangen hebben door een 2.7 Twin Turbo V6 met, de naam zegt het al, 400pk. Alhoewel de meeste AS400’s de opvoerkit bestelden waardoor de AS400 450pk leverde:
http://www.netcarshow.com/abt/2004-audi_as400/
ABT AS8 4.2 Kompressor:
Iets dikker dan een gewone A8 en in mijn ogen zelfs mooier dan de S8, alhoewel die versie natuurlijk die V10 had. Deze heeft een knoepert van een Kompressor (Novidem volgens mij) op de V8, waardoor die 450pk leverde.
ABT AS3:
Misschien ligt het aan de tijd, maar net na 2000 had ABT toch echt wel leuke modellen. Deze AS3 is niet extreem als de bovenstaande modellen, maar desalniettemin de moeite waard. Iets lager, dikke wielen met gepolijst velgbed, grotere remmen en een 2.0 TFSI gekieteld naar 272pk: wat wil je nog meer?
http://all-carz.com/photos/audi-a3-abt/04/default.htm
Golf VS4 GTI:
Net als de AS3 netjes aangepast. Niet te veel opsmuk, maar wel iets dikker.
http://www.autobild.de/bilder/abt-golf-v-gti-20991.html#bild1
ABT TT-R:
Voordat Audi zelf kwam met een TT-S of TT-RS had ABT in 1999 al de TT-R, met een twin turbo VR6 (@dutchdriftking, deze is voor jou!) en vierwielaandrijving. Leverde 350pk (de sterkste TT had toen 225pk, een Boxster S 252pk, een 911 Carrera 300pk en een M Coupe 321pk, om een idee te krijgen hoe je hem moet inschalen). Uiterlijk wel aangepast, maar niet extreem. Wederom subtiel dikker.
Ze konden het dus wel, maar de huidige kits zijn eenmaal populairder blijkbaar…
@gtwillem: Ik vind Oettinger persoonlijk meer gedistingeerd dan ABT. ABT is altijd al een tikkeltje ordinair geweest in mijn opinie. Uiterlijk zeer beschaafd, bijna alleen voor de kenner herkenbaar. Technisch altijd leuk aangepakt. En vergeet de Oettinger Golf 1 16V niet:
http://farm4.static.flickr.com/3627/3338794211_e49cc52756.jpg
16S staat voor 16 Soupapes oftewel: 16 kleppen.
Wordt ‘ie af-fabriek ook geleverd met stofzuigerzakken?! Die grill… bah!
Kan nog steeds niet tegen de eerste generatie op. Die heeft door zijn niet te missen verschijning alleen al de X-factor. Tel daarbij de heerlijke v10 op en het plaatje is compleet.
Jammer genoeg is de nieuwe Q7 meer mainstream geworden en is het een veel te dikke stationwagen ipv een lekker dikke SUV.
@moveyourmind: v10?
@schellekens006: hij bedoelt de V12 TDI, waarschijnlijk.
@schellekens006: V12 moest het natuurlijk zijn.
Granaatwerpers in de voorkant? Ohnee dat zijn mistlampen. Verder wel oke.
@ghost: dat zijn geen mistlampen maar sensoren voor de audi braking guard…
Vanochtend zag ik hem voor het eerst ‘real life’ en in tegenstelling tot de foto’s vind ik hem werkelijk prach-tig! Zelfs de enorme grill kon me bekoren en toen ik er voorbij reed heb ik er
nog een hele tijd in mijn achteruitrijspiegel naar zitten kijken. Zo zie je maar dat foto’s alleen niet alles zeggen.
@mijnnaamishaas:
Dan bedoel ik uiteraard de standaard Q7 en niet deze.
Als ik eerlijk ben vind ik de Q7 geslaagd zo en zou hem wel willen hebben. Smaken verschillen.
Ik vind hem nu echt geslaagd! Zo veel beter te pruimen!
Vind het helemaal niks.
Man man man doe normaal!