En ja, hij heeft echte uitlaten.
In Audi’s modellengamma wordt stukje bij beetje alles naar een nieuwe standaard afgemeten. De A4, A5, A7, A8, Q2 en Q5 waren vorig jaar aan de beurt, en binnenkort komen de nieuwe A1, A3 en A6. Bekende clichés geven aan dat Audi’s niet vernieuwen: deze claim geldt absoluut niet voor de A7 en A8 en in veel mindere mate bij de A4 en A5. Bij de Q5 is het echter de waarheid: het model is weinig veranderd ten opzichte van de vorige. Onderhuids natuurlijk wel, maar qua uiterlijk moet je altijd goed kijken naar een Q5 of je met een oude of nieuwe te maken hebt.
Waar een SQ5 pas na de facelift van het oude model was gekomen, kwam deze topuitvoering (rijtest) op de nieuwe Q5 vrijwel meteen. Sportief is niet het goede woord, maar met bijna 370 pk is het ook geen slak. Het kleine broertje Q3 kreeg een heuse RS variant, deze is vooralsnog niet overgenomen naar de Q5. De jongens van Audi Sport GmbH hebben kennelijk geen zin om deze aan te pakken.
Gelukkig heeft Audi hulp van buitenaf. Nou ja, ABT is ook bijna geïntegreerd in het Audi-concern. De Duitse tuner pakt een SQ5 aan en het resultaat is niet mis. 425 pk, 550 Nm koppel, verbrede bumpers en wielkasten met extra ruimte voor de 22-inch jetsers en een totaal niet subtiele spoiler.
Maar misschien wel de meest belangrijke aanpassing: de uitlaten. Zoals je laatst al kon lezen, maakt Audi in hun nieuwe generatie gebruik van chromen sierstukken die uitlaten moeten voorstellen, maar het niet zijn. De ABT SQ5 heeft ze wel: vier stuks, twee aan weerskanten. De uitlaat is dus geen uitstervend ras. Gelukkig.
Of je nou een fan bent van SUV’s of niet, deze SQ5 is retedik en met de toegevoegde power zal het ook wel lekker vooruit gaan. Naast de RS4 zou er volgens Hans-Jürgen Abt nog een verrassing op Genève staan. Als dat deze SQ5 is, een vrij aangename verrassing. Maar ik ben bang dat niet iedereen het daar mee eens is.
Edge zegt
Ik moet zeggen dat ik die nieuwe voorbumper bijzonder geslaagd vind. Sluit goed aan op de rest van Audi’s designtaal en zou zo ook echt uit Ingolstadt kunnen komen
viezefreddyw zegt
@Edge: Ach ja…
Veel interessanter is het om jouw verhaal straks te lezen over de nieuwe Williams die net onthuld is.
allesmetturbo zegt
Best een lekkere opgehoogde en weer verlaagde hatchback.. euhh SUV
shadowbroker zegt
@allesmetturbo: kop op de spijker
Reimon zegt
BWAAH!! WAT EEN ORDINAIR DING!!!
Doe maar een blauwe alstublieft..
Senne zegt
Zo dan, wéér een auto die na een Abt behandeling er stukken lelijker op is geworden…
Ik vraag me nu oprecht af, bestaat er een auto die er ná Abt behandeling mooier op is geworden ?
Het straalt altijd uit dat ze hééél graag willen, maar dat het toch weer niet wil lukken.
ko4n zegt
@senne: vind de creaties van begin van deze eeuw zoals de AS400 nog altijd erg fraai. Dit doet mij ook bijzonder weinig
bitd zegt
Uitlaatpijpjes zie je nog steeds zitten, dus weet niet wat het moet voorstellen. Wel een indrukwekkend agressieve auto zo.
maroksahbe zegt
Zie me zelf al uitstappen in me lacoste trainingpak incl louis vuitton knikkertas met bijbehorende slippers.
unknown234 zegt
@maroksahbe: Vergeet je petje niet om op je hoofd te leggen!
maroksahbe zegt
@unknown234:
Niet zo handig als je plotseling moet rennen. Ze willen weleens weg waaien.
unknown234 zegt
@maroksahbe: hehe, touché! Goed dat je de ervaring mee hebt genomen in je reactie ;)
porschepdk zegt
@maroksahbe: trollert
Mukmans zegt
@maroksahbe: zelfspot +1
P1m zegt
Wat een gruwel haha! Maar wel echte uitlaten!!
g60gti zegt
Dik behalve die wielen.
misterdrogba zegt
Ik moet zeggen dat ik een lange tijd afkeer had van de tupperware die ABT monteerde. Maar met de laatste RS5, RS4 en nu dit moet ik eerlijk zeggen dat ze stuk voor stuk leuke dingen neergezet hebben. Ok, dit SQ5 is misschien net iets minder dan de RS4 & RS5.
thomasthomas zegt
ABT doet al zolang mee, maar echt maar 20% van wat ze maken is eigenlijk mooi te noemen. Geloof nooit dat Audi dat nog eens overneemt zoals Mercedes dat bij AMG deed.
narcotic zegt
Alleen al voor het inruilen van die fake design Chrome uitlaatstrips op de bumper voor deze 4 dikke uitlaatpijpen zou ik het al doen!
visie zegt
Ein-de-lijk echte uitlaten op een SQ5!
Doe mij er maar een in het sonomo groen!
arias12 zegt
Ik vind dit toch wel een bijzonder dikke Audi!
rufctr01 zegt
Damn, een hele lelijke auto nog lelijker maken, dat is best een prestatie.
berlinetta zegt
Als je even gauw naar foto 8 kijkt, lijkt het net alsof er een A3 staat vanwege de verlaging. Ik ben er een beetje sceptisch over. Het is een SUV die weer verlaagd is dus in mijn ogen kan je dan beter een RS3 of RS4 nemen, maar ik kan niet ontkennen dat het er best wel lekker uit ziet. De velgen vind ik fraai, de bumpers zijn apart maar ik zou ze niet lelijk noemen (en dat is een primeur voor ABT) en die achterlijke uitlaatierstukken zijn verwijderd.
cossiekiller zegt
In het donkerblauw en zonder dakspoilertje. Zet maar af.
Maar wel een raar model eigenlijk. Een opgehoogde auto die sportief moet zijn… Dan deze nog eens verlagen. Eigenlijk hebben ze nu een soort van super Berlingo gemaakt…
raceface zegt
Dikke bak!
bastikaal zegt
Even een off topic vraagje. Waarom hebben zoveel nieuwe auto’s ‘nep’ uitlaten waar voorheen de echte uitlaten zaten? Heeft dit te maken met nieuwe regelgeving?
wernerv8 zegt
Snap het niet meer hoor. We willen hoog zitten en avontuurlijk lijken en meer van die marketingonzin. Mm moet toch sportiever laten we hem verlagen. Mmm heb toch liever een coupe laten we een x6 maken. Wat wil men nou eigenlijk ???