Dat kun je wel aan ABT overlaten, een auto een stukje praktischer maken. Zo ook de VW ID. Buzz.
Ondergetekende is een enorme liefhebber van de VW ID. Buzz. Het design is wat mij betreft helemaal geslaagd, echt een moderne interpretatie van de oude Volkswagenbusjes. En dat hij elektrisch is, vind ik juist een voordeel.
Geen rammelend 4-cilinder boxertje meer in de achterbak, altijd power als je het ‘gas’ intrapt en Femke en haar groene vriendinnen laten je ook nog eens lachend de centra van de grote steden in. Kortom, hartstikke goed!
Maar is er dan niks op aan te merken?
ABT Maakt de ID. Buzz een stukje praktischer
Jazeker. Zoals ik van onze @wouter begreep is de actieradius niet om over naar huis te schrijven. En @rubenpriest schreef het ook al in zijn verslag van de roadtrip met de ID. Buzz. 410 kilometer WLTP range… Dat haalt hij nooit.
Hoe fijn zou het zijn als er dan een manier gevonden wordt om hem iets meer prik te geven. En daar komt ABT om de hoek kijken. Die hebben namelijk bedacht om een zonnepaneel op het dak te leggen waardoor je extra kunt laden.
Het zonnepaneel van ABT kan maximaal 600W de accu inladen en daarmee zou je -onder ideale omstandigheden- jaarlijks zo’n 3000 kilometer extra kunnen rijden. En als je hem op het dak van je ID. Buzz camper legt, kun je al je elektronische apparaten van stroom laten voorzien.
Wat het zonnepaneel van ABT gaat kosten, is nog niet bekend. Wel dat het vanaf begin volgend jaar te verkrijgen is. Mocht je meer informatie willen, dan kun je even hier klikken. Zie je meteen hoe het eruit ziet!
Robert zegt
Sowieso een beetje vreemd dat zo’n zonnepaneel niet standaard of zelfs maar optioneel beschikbaar is op een EV van dit formaat. Maar dan moet je het panodak wel schrappen.
jlvanleeuwen zegt
Opzich is het antwoord vrij simpel, Volkswagen en nog 4 partijen hebben Ionity opgericht. Dit is een verdienmodel met terug komende inkomsten voor opladen , zonnepanelen is een eenmalige aanschaf zo wordt er geen cent verdient.
metalmike zegt
“that’s not all: an extension via the vehicle’s side panels is already being
considered to increase the output to over 1,000 watts.”
Daar kan nog meer bij dus!
Wat ik me afvraag: hoe zit het met garantie op je accu als dat zonnepaneel erop wordt aangesloten? En hoe regel je het laden? Als ik met een 90% volle accu mijn auto in de volle zomerzon parkeer, wil ik niet dat hij tot 100% bijlaadt, om degradatie te beperken. Hoe regel je het laden in dit geval? Is het een ‘dom’ systeem en laadt het altijd de accu, of is het volledig geïntegreerd in de software van de auto?
AudiRS zegt
Terugleveren aan thuis-laadpaal en dus aan leverancier. En dus teruglever vergoeding.
kerre zegt
Een rolsysteem met een doek eroverheen. Beetje Tuner kan hier toch wel iets op verzinnen om het af te dekken. Als in 90% opgeladen, rol het doek uit over de zonnepanelen. Geen zon = geen overbelasting door teveel opladen.
mstiic zegt
Kan nog makkelijker. Een slimme module erop aanlsuiten zodat de panelen niet meer opladen.
wimof zegt
Ik dacht/hoopte dat ze er een 2.5 tdi uit de T4 hadden ingelepeld.
Dat zou pas nieuws zijn.
Net zoals de nieuwe Mazda 3.0 liter diesel euro7
godfather zegt
Een Lightyear Buzz dussss????
arta zegt
Niemand doet dit omdat het te weinig oplevert. Je kunt veel beter panelen op het dak van je huis hebben en dan via de laadpaal laden.
Deze panelen kunnen helpen om ventilatie (misschien) Airco te laten draaien, maar voor rijbereik zal het weinig doen.
donjunior zegt
Mijn ID.3 voorverwarmen trekt ongeveer 2 tot 3 kW uit de muur dus dat ga je met dit paneeltje op een Buzz niet helemaal rond krijgen. Idem voor airco in de zomer.
Gulli zegt
Sono motors zou graag eens met ze in gesprek gaan hoe ze zo’n output halen.
flyerbunch zegt
ABT.. van tuning naar zonne-energie.. what’s next?
rollingstoned zegt
Tja, ICE zit (helaas) op een dood spoor. Dus niet zo heel gek dat ze zich op een ander segment gaan richten.
flyerbunch zegt
Klopt, maar ABT deed meer dan alleen motorische tuning, ook veelal optische tuning. Hebben in het verleden die Porsche Sharan gedaan, had nu wel iets meer verwacht van hen dan dit.. gemiste kans!