De ABT Golf R met 384 pk heeft altijd meer dan voldoende over.
Het is misschien wel de ultieme enigszins betaalbare sportieve auto: de Volkswagen Golf R. Voor deze generatie op basis van de Golf 8 heeft VW besloten de vleugels iets meer te vieren ten opzichte van de vorige generatie en bijvoorbeeld de technisch bijna identieke Audi S3.
Logisch, want de S3 ‘mag’ niet te sportief zijn, want er komt nog een Audi RS3. In het geval van de Golf R gaat het al jaren over topmodel erboven, maar dat blijft telkens uit. De financiële crisis, dieselgate en nu een heel proces om zo snel mogelijk om te gaan naar elektrische mobiliteit. maar dat zorgt er wel voor dat de Golf R een lekker bommetje is. Tijdens de rijtest werd al vrij duidelijk dat die 320 paarden absoluut aanwezig zijn.
ABT Golf R
Maar mocht je meer wensen, is hier de ABT Golf R! Deze is vrij subtiel onder handen genomen. De ABT Golf R is voorzien van sportievere ophanging (ABT verlagingsveren) en een tailor-made sportuitlaat. Dankzij de ABT Engine Control ECU-aanpassingen is er ook meer vermogen beschikbaar. 384 pk! Het koppel stijgt naar 470 Nm. Het geheel kun je afmaken met ABT ER-C velgen als je 19 inch wilt. Is je minimale eis 20 inch, dan kun je ook kiezen uit de ABT FR of ABT Sport GR-velg.
Golf GTD
Naast de ABT Golf R heeft ABT zich ook ontfermd over de Golf GTD. De wijzigingen zijn ongeveer gelijk, op de sportuitlaat na. Ook hier is het mogelijk om een ABT AEC te bestellen. Het vermogen stijgt van 200 naar 230 pk, nog vrij subtiel. Het maximale koppel gaat naar 440 Nm.
Overigens heeft ABT nu ook nieuwe AEC’s klaar voor de GTI en GTI Clubsport. De GTI gaat van 245 pk naar 290 pk. De Clubsport krijgt maar liefst 360 pk.
Alle onderdelen zijn per direct te bestellen.
PunicaOase zegt
Ik vind dit toch wel erg gaaf.. zo veeeel power in zo’n praktische auto.. met een subtiel kleurtje kan je er nog redelijk mee voor de dag komen.. Uiteindelijk kost je dit in NL wel net zo veel als een hele nette tweedehands 6- of zelfs 8-cilinder, dus daar zou ik dan toch voor gaan.. Maar wel gaaf ding dit!
marcomanta zegt
Op zich mooi gedaan, maar ik zou toch ook graag een iets ander front en achterkant zien zodat je je als tuner echt kunt onderscheiden.
Verhoeven zegt
Ook al vinden de meeste mensen dit een petjes auto ik vind hem super. Zag op YouTube bij carwow dat deze van 0-100 onder de 4 seconden zit. Erg indrukwekkend. Schijnt dat de pk’s op papier zeer bescheiden zijn opgegeven.
saxoke zegt
@cupra007: bij abt zijn ze vaak (als het gewoon over een chipje gaat) ook vaak bescheiden opgegeven. Volgens mij gaan de gewone vagchippers zoals JD, TVS en VAGTechniek met een stage1 op de bank vlot over 400pk
willeme zegt
@saxoke:
Klopt. Nog een belangrijk dingetje, bij ABT krijg je garantie mee. Ze blijven binnen de veilige parameters zitten. Bij de tuners die veelgenoemd worden in reacties, worden de marges ernstig verkleind. De temperaturen lopen veel te hoog op voor de stock-onderdelen. Dus ja, die tuners halen er meer uit.
Men vergeet dat de tuner niet bepaalt hoeveel vermogen eruit gehaald kan worden, dat doet de fabrikant. Een tuner A is niet beter dan tuner B omdat ‘ie 10 pk of 20 pk méér uithaalt.
Goed voorbeeldje is de N20B20 van BMW. Daarbij is het mogelijk om tot 310-320 pk eruit te halen met de standaard turbo. Ongekend. Maar de koeling kan het absoluut niet aan en de zuigers kunnen het ook niet hebben. 240-250 pk is écht de max. Bij Van Vught Tuning en Venture Tuning gaan ze ook niet verder dan dat, ondanks dat meer mogelijk. Ook BMWSpeed is vrij conservatief. Maar 95% van de tuners gooit de kraan open en troeft de concurrent af. (met bijna allemaal dezelfde generieke tuningfiles).
Nog een verschilletje, de ABT Software werkt overal. In Nederland zijn de omstandigheden perfect. Auto’s worden goed onderhouden, geen heuvels, lage temperatuur, hoge luchtvochtigheid, hoge kwaliteit benzine. Kortom, ideale omstandigheden. ABT werkt overal. Het product is niet helemaal te vergelijken met een andere chiptuner.
saxoke zegt
@willeme: het vermogen werkt idd waarschijnlijk overal, behalve waar je de auto op een bank zet. Dan geeft een door abt getunede auto vaak minder vermogen dan dat ze beloven….
willeme zegt
@saxoke: ja, op de bank van een concurrerende tunert… :-D
Sowieso moet je altijd voor- en nametingen doen. Daar is zo’n bank goed voor. Het is bijna niet te meten hoeveel pk je hebt op de krukas vanwege allerlei variaties in de berekening en afstelling van de bank.
Misschien eens leuk om op 1 dag een paar verschillende banken te bezoeken. Het verschil in rollenbanken is soms groter dan het toegenomen aantal paarden.
Overigens: een auto levert bijna nooit hetzelfde vermogen. Er zijn altijd veel variabelen. En die verschillen zijn vaak groter dan het verschil tussen ABT en een zelfstandige specialist.
Brabus, Schnitzer, ABT, Ruf, Lorinser: die halen allemaal niet het maximale eruit, maar zitten binnen bepaalde veilige marges.
saxoke zegt
@willeme: ok klopt, een voor en na meting moet idd altijd gebeuren. Zo weet ik dat mijn auto origineel meer vermogen had (op die specifieke bank) dan wat de fabrikant opgeeft, EN ik weet wat erbij gekomen is. Intussen heb k (via YouTube) de 8R al verschillende keren op een bank zien staan en telkens had die meer vermogen dan wat VW opgeeft (vaak rond 345-350pk). Als ik die lijn doortrek naar het vermogen van abt, dan is er dus eigenlijk voor heel veel geld slechts een kleine 40pk bij gekomen. Krukas pk’s maakt voor mij niet zoveel uit, het gaat me meer om de pk’s aan de wielen. Een focus st met 280pk is trager dan een golf GTI met 245pk maar “aan de krukas” heeft ie wel meer als 10% meer vermogen. Verschillende banken bezoeken op 1 dag is onmogelijk om daar een vergelijk mee te maken. Luchtdruk, vochtigheid, ….. Heeft allemaal een invloed. En, zoals je zegt, het verschil in banken is ook vaak gigantisch groot. Over een marge gesproken, mijn auto is getuned, en er is een behoorlijke marge gehouden, vooral qua koppel op lage toeren, zodat oa de turbo daar, waar qua toeren meestal gereden wordt, niet overbelast wordt. En nee, k heb geen garantie meer. Maar heb je die wel op een 5jr oude golf 8 als die dan door abt getuned wordt? Volgens mij ook niet.
soundgarden zegt
Goddamn wat zijn die velgen spuuglelijk op die voor de rest prachtige GTD. Lijken wel van die Monaco el cheapo folder dingen zo. Bah bah bah
sr20det zegt
Totdat ze het voor elkaar hebben om die halfords leds in de grille dezelfde kleur te maken als in de koplamp, moeten ze het lekker achterwege laten bij vw.
Ot92 zegt
Laat de GTD maar hier achter. Graag met de originele velgen en zonder motortuning. De motortuning laat ik wel ergens anders uitvoeren, waar men 250pk en ruim 500nm koppel eruit krijgt. :)
dirkv zegt
@Ot92: Doe er voor mij ook maar één.