Winnaars tanken diesel.
Bij deze auto zou ik meteen het roetfilter eruit slopen, want roeten moet ie. Een beetje oude-stempel TDI doet roeten en dan moet deze uber-Golf TDI het zeker doen. Een beetje roet is simpelweg een teken dat het maximale er uit is gehaald, iets wat technisch gezien ook echt zo is. Het is ook mooi dat het roet horizontaal op je achterligger wordt geblazen, dankzij de ABT sportuitlaat met vier nu nog glimmende uiteindjes.
Verantwoordelijk voor de verhoogde roetproductie (en extra prestaties) is het door ABT aangepaste motormanagement. Daardoor stijgt het vermogen van 170 naar 190 pk terwijl het koppel blijft steken op 390 nm. Daarmee haalt de ABT Golf GTD in 7,1 seconden de 100 en komen er maximaal 230 echte kilometers op de teller te staan (met standaard-afwijking zijn dit 287 TDI-teller-kilometers). Verder kunnen we natuurlijk genieten van 18″ of 19″ jetsers en een verlaagd onderstel. De bodykit ziet er niet alleen fraai uit, maar zorgt ook nog voor 23 TDI-teller-kilometers extra waardoor de ABT Golf GTD sneller is dan een Audi R8.
Headhunterz zegt
Hmm.. een GTD, wat moeten we ermee?!
lamdi zegt
dan maar een verliezer ;)
ik blijf voorlopig lekker benzine tanken hoor..
zijn prijzen bekend?
volgesmij koop je voor dat geld namenlijk ook gewoon een GTI ofso..
gr. japp
b0z4 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Susp1cious zegt
Er is meer uit te halen, kijk maar even bij B&B en MTM. Maar dat terzijde.
Waarom die uitlaten? Daar wordt geen enkele auto mooier van. De Lexus IS-F niet, De Ferrari Californie niet en ook deze Golf GTD niet.
Gelukkig zijn het vijfspaaks velgen, anders had ik er toch een bepaald symbool ingezien die erg verwant is aan de Duitse geschiedenis. Ziet iemand anders dat ook toevallig?
De body-kit is dan wel weer aardig als je, je standaard Golf een beetje op wilt leuken.
SimonMc zegt
“Winnaars tanken diesel.”
Autoliefhebbers tanken benzine.
bpc zegt
de cijfers stellen me wat teleur vind ik, maarmischien is dat in de praktijk beter.
ik ben nog niet helemaal overtuigd ik wacht nog steeds op de eerste diesel sportwagen.
Grote Smurf zegt
Standaardafwijking is wel wat ruim, denk je niet? 200 kmh op mijn dashbord is 187 kmh op GPS.
Uitlaten en DRL LEDs zijn wat fout naar mijn smaak. PDC vooraan lijken ook verdwenen?
damster zegt
Wat een lelijk, sneu hok.
Tiger zegt
Ik snap de conlusie even niet dat hij sneller is dan een R8 (V10)??
Sjon zegt
Wat een warrig verhaal man. En neem aan dat het roetspuiten verticaal bedoeld is..
Olleh zegt
Ik geloof dat Wouter grappig doet en dat hij bedoelt dat de auto er sneller uit ziet dan dat hij werkelijk is?
190 diesel peekaa en dan 7.1 en 230km/h vind ik anders behoorlijk hoor..
Gezien de Duitse degelijkheid en Premiumheid zal de afwijking relatief meevallen t.o.v. bijv. een Renault o.i.d.
johnny m zegt
@Olleh: je had het over duitse degelijkheid , de duurtesten in DLD spreken andere taal ;
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-fox-1.2_889510.html
Laurens zegt
5. De brandstoftoeslag, bedoeld in het vierde lid, wordt verhoogd met 2,5 eurocent per kilometer indien de uitstoot van zwevende stofdeeltjes met een aerodynamische diameter van maximaal 10 micrometer van het motorrijtuig meer dan 5 milligram per kilometer bedraagt.
gerjan zegt
dus met andere woorden met een mercedes E320 cdi bouwjaar 2001 heb je een grotere auto met meer luxe 250 begrensd en stuk goedkoper! sta je dan met je abtje gtd.
Entwicklung88 zegt
Bij de mk5 GTI is de afwijking volgens mij ongeveer 10%, als ik hem vergelijk met een TomTom die er naast hangt dan. Maar 230 is zeker netjes, de GTI perst er ook met moeite een kleine 250 uit.
35i zegt
Blijft een golf… petje op, blazen maar
KEV9 zegt
hmwah autoblog mag wel eens rondje maken in mijn kappa 2.4JTD ook iets getuned van 136 naar 177 pk op de voorwielelen en ruim 400NM . kom maar op met die golf spoilers
Timmie zegt
Nou, de Delta haalt nu 190 pk en 400 Nm uit een 1.9l diesel… En Mercedes haalt nu 500 Nm uit een 2.1l diesel… Bij VAG is de krachtigste 2.0 TDi 170 pk sterk, wat beduidend minder is dan bij BMW en Mercedes pakweg. Er werd gesuggereerd dat er een opgefokte 2.0 TDi in de A8 zou terechtkomen, maar dat is larie. Dat gerucht is alleen maar om de schijnwerpers van BMW en Mercedes weg te draaien…
dr no zegt
humm inderdaad verwarend… ik lees het zo: na het keurtje (wat bestwel tegen valt !) geeft de teller 287 kilometer aan, maar het zijn 230 echte km (wie zegt dat dan ??).. dus een afwijking van watblief… 57 kilometer/uur. Humm ik zou dit echt niet willen hoor. Een afwijking niet meer dan 5 % graag !
johnny m zegt
en dan de polo nog :
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-polo-1.2-comfortline_49140.html
rebbels zegt
Heb je überhaupt wel je journalistieke opleiding afgemaakt of was dat te hoog gegrepen?
Als je ook praat zoals je schrijft dan kun je beter je mond houden.
OT: de bodykit is niet mijn smaak, de GTD en zijn motor kan me wel bekoren.
Mvg,
Remon
Citrofiel zegt
@rebbels: Hij is er zelfs nooit aan begonnen! Autoblog-posters zijn géén journalisten, maar bloggers.
rebbels zegt
@Citrofiel: ik mag toch wel een beetje niveau van schrijven verwachten toch, ook al zijn het geen journalisten…
Trouwens, ze laten zich maar al te graag journalisten noemen bij bepaalde interviews voor bladen en tv dus maak dat dan ook waar.
Mvg,
Remon
Vinny_93 zegt
@rebbels: Als het niveau je te laag is, doe dan geen moeite het überhaupt nog te lezen.
rebbels zegt
@Vinny_93: zeg mam, je moet een artikel eerst lezen he voor je er een mening over kunt hebben..
Begrijp je wel?
Nee?
Jammer.
Mvg,
Remon
Vinny_93 zegt
@rebbels: Snap ik, maar als je gaat zeiken over het autoblog-niveau, laat je argumentatie over het artikel dan over de inhoud gaan, en niet over de vorm.
Citrofiel zegt
@rebbels: Als het handig uitkomt bij het mogen testen van auto’s zullen ze best een keer smokkelen, maar ze roepen zelf juist het hardst dat ze bloggers zijn.
DD zegt
@johnny m: word je nou niet misselijk van jezelf?
Ik denk dat de afwijking echt wel kleiner is hoor :P
Hij zal denk ik zo’n 250 – 260 aangeven denk ik.
johnny m zegt
@DD: automotive is niet enkel topsnelheid ….
Weet jij trouwens nog een plekje voor die topsnelheid ?
Turbo zegt
Opgave van de CO2 uitstoot kan tegenwoordig niet meer achterwege blijven. Oh, het is een tunert? Ja, die gaan gouden tijden tegemoet vanaf 2012 :)
Megakix zegt
Voor 20Pk méér deze foeilelijk brullende achterkant ? Maar de Golf is ‘in het algemeen’ wel een prima kar !
Hubert zegt
Misschien een linkje naar wikipedia voor het woord “sarcasme” voor diegene die serieus op de kilometertellerafwijking (leuk woord voor scrabble trouwens) ingaan.
RoT___ zegt
Standaard megeleverd met petje?
En een stoel die gemaakt is om scheef in te hangen?
Thijsj zegt
Check die uitlaatjes :D damn niceeaa!
EJS zegt
Valt vies tegen wat ze uit dat blokje peuren, moet veel beter kunnen! Uiterlijk ziet er dan wel weer goed uit, op de uitlaatpijpjes na:)
bozewolf zegt
4 uitlaten op een diesel Golf?
srsly?
Tis wachten op de fabriekstandaard booskijkers nu.
JDM__Wotevajjjj zegt
Lol, echt iedere tuner baseert zich op lexus. Vroeger met de IS achterlichten, nu met de IS-F uitlaten, zelf ferrari doet het…
FF OT: zjonnie alert !!!
BananaFlip zegt
De Golf GTD is toch een beetje een gek ding…
Vast hartstikke leuk, een snelle diesel, maar het is wel een beetje goedkoop om de topdiesel van de Passat zomaar onaangepast is een Golfje te lepelen.
VW had er minstens 200 peekee’s uit moeten trekken en met het hoge koppel zal ie dan misschien nog wel sneller zijn dan een GTI.
Hm, dat is wel een leuk idee :P .
Oh ja, wel stalen velgen met wieldoppen eronder en een SDI-badge achterop :D .
Rob USA zegt
@Soulmaster: Kappe nou.
@Wouter: Roetfilter hoeft er echt niet uit,geef hem 2 weken mee aan de doelgroep en hij rookt in iedere versnelling.
Leone zegt
Wel grappige reacties van de benzine fanboys hier… zeker nooit in een x35d uit Beieren gereden, dan kom je mooi van een koude kermis thuis met je hoogtoerige jankapparaat :)))
F430scud zegt
schaap in wolfskleren…
KEV9 zegt
@leone klopt, ik ben heel vaak in duitsland en wat is er mooier om met je diesel gestookte ouwe bak uit 2000 met 240 op de tomtom de benzineslurpende veel cilinders gek te maken.
En dan nog gewoon gemiddeld 1 op 9 rijden. hoezo diesel heerscht ver boven welk andere brandstof dan ook.
Laue zegt
@Soulmaster: wat je zegt, TDI aan de macht. Ik vind 190pk een beetje magertjes. als je kijkt wat ze op het TDI forum flikken. 240pk uit een oude 1.9. Jammer van die velgen die op elke hoek te verkrijgen zijn, volgens mij zijn het gewoon AEZ velgen.
TDIfreak zegt
TDI-Powertttttttttttttttttttttttt :D
Laue zegt
En natuurlijk niet te vergeten de Seat leon uit 2000 van mijn zwager destijds TDI met 180pk en 235 was gewoon te halen. dat is bijna 10 jaar geleden.. dit valt dus tegen.
1NteNSe zegt
Tot nu toe mooiste Golf VI die er is :D
Redline zegt
Gaat hij met 20 pk meer echt een volle seconde sneller naar de 100 ? Standaard doet hij het in 8,1…
bartholomeo zegt
fet,
net als elke golf met ‘bodykit’, er hadden nog wat stickers op gemogen, altijd goed voor 5pk per sticker, 10pk voor de grote stickers. Dankzij de spoilertttt is de wegligging bij 250+ ook gegarandeerd….
Abt doet leuke dingen, maar dit is toch een stapje terug
bjorn zegt
Laue: geloof zelfs een standaard 90pk tdi wie dik over de 200pk getuned is op tdiclub. Een caddy dacht ik…
Trevor zegt
het “chippie” van http://www.SKN-TUNING.de brengt het vermogen naar 214 PK en 445 NM .. das toch net even iets meer en een stukkie voordeliger denk ik dan bij ABT.
Vincent van B zegt
Ligt het nou aan mij of lijken die velgen net op een hakenkruis met vijf poten?
Box zegt
Het lijkt me duidelijk! er word zoveel over deze auto beweerd, tijd voor een pittige video impressie van Wouter en zijn kamera(ad) Ruben!
KEV9 zegt
@box maak er dan een duotest van bv de lancia Delta diesel. maar ik denk dat VW dat dus niet aandurft bang voor de afgang
Jochempie zegt
Oké dan, Wouter!
Wat een drol van een kar, de snelste Golf diesel en dan ook nog eens gechipt, nog steeds geen 200 pk.
micheloo0 zegt
Ik heb het eigenlijk wel voor dikke diesels maar niet als ze opvallend zijn zoals die stomme abt shit
stuko zegt
@soulmaster,
Vw zal zich inderdaad wel bezig houden met een concurrent die zo’n 250 auto’s op jaarbasis verkoopt… Gaap.
stuko zegt
Maar wat betreft de auto; vermogen is goed, prestaties voor een 1.9 diesel zijn uitmuntend. Het uiterlijk kan mij niet echt bekoren.
KEV9 zegt
@stuko hier in nederland mischien elders in europa zijn de cijfertjes heeeeeel erg anders en dan niet in het voordeel van VW. Maar oke dan deze golf tegen de BWW 130D dan is de afgang nog erger
chris zegt
Golf 5,5 GTD met nog geen 200pk? Geen noemenswaardige auto dit. Die bloggers van autoblog die blijven ook VAG-lovers, hahah. Ze weten in dit geval bij deze VW de gare cijfers die het heeft alsnog een mooie verpakking naar buiten te communiceren. Wees nou een keer objectief en noem ook eens slechte aspecten, dan kan een leek ook eens op een goede manier kennis opdoen van julie site!
Langepeet zegt
Na al die negatieve boelshit nu even wat positievers. Ik rij een Golf en ben er dik tevreden mee. En jaaa ik weet er zijn betere en snellere auto’s, maar hangt ook een dik prijskaartje aan. VW doet echt zijn best om de Golf meer looks te geven kijk ook maar eens naar GT en R32. Vroeger altijd benzine gereden en de laatste 12 jaar diesel, ik wil noooooit meer benzine.
marco zegt
1 op 9 rijden met je diesel 1,9 motor is heel treurig.
Daarom VW. dan haal je gemiddeld al snel 1 op 16.
voorsprong heet dat een italiaanse diesel zou me helemaal niet bekoren.