Audi wil ‘m niet verkopen in Europa. Gelukkig is ABT er nog.
Diesel is op zijn retour. Er valt veel voor het satansap te zeggen, maar het staat vast dat de brandstof telkens minder populair is. Zelfs in diesel-minnende landen als Duitsland, België en Frankrijk is diesel telkens minder in trek.
Wat dat betreft was het erg opmerkelijk dat Audi ineens vol inzet op een lading superdiesels. De S4, S5, S6 en S7 maken allemaal gebruik van een 3.0 biturbodiesel met 349 pk. Ook tijdens de Autoblog rijtest met de Audi S6 Avant vonden Casper en Wouter het lastig om de auto op waarde te schatten. Ten eerste diesel, ten tweede: het is geen S6. Overigens zijn de snelle diesels alleen in Europa leverbaar, in andere landen heeft de Audi S6 namelijk een 2.9 V6 Biturbo van Porsche, met 450 pk.
Maar ja, importeren kan nog wel een lieve duit kosten. Gelukkig heeft ABT Sportsline de oplossing voor je. De tuners uit Allgau hebben een Audi A6 ’55 TFSI’ bij de kladden gepakt en die aanzienlijk sportiever gemaakt. Deze heeft een 3.0 V6 met één turbo onder de kap. Standaard is de motor goed voor 340 pk. Maar bij ABT maken ze er 425 pk van. Kijk, dat begint tenminste ergens op te lijken. Het koppel stijgt ook, zij het bescheiden: van 500 Nm naar 550 Nm.
ABT heeft met van de gelegenheid gebruik gemaakt om het uiterlijk ook aan te pakken. Zo is de voorbumper voorzien van een splitter. Uiteraard is er een ruime keuze uit (4) verschillende velgen van 20″ en 21″. Het belangrijkste wat ABT doet is echter aan de achterkant. ABT geeft ons namelijk wél 4 ronde uitlaten die daadwerkelijk functioneren. De onderdelen zijn per direct beschikbaar.
jaso013 zegt
Gelukkig kan deze net zo snel als die Q2 van afgelopen week. Dan zien we niet hoe lelijk deze pauperbak is.
evdw zegt
En een 2.9 V6 Biturbo van Porsche, met 450 pk is een….diesel of benzine?
willeme zegt
@evdw: benzine ;)
208gtidekkers zegt
@evdw: is geen 2.9 van Porsche volgensmij.. maar de 2.9 V6 die in de RS4 & 5 ligt.
p3r0x zegt
@208gtidekkers: Laten we het maar gewoon Porsche noemen, anders is iedereen op zijn teentjes getrapt en komen de olie en ketting grappen weer uit de sloot.
dracae zegt
Ik snap echt niet, niet eens een klein beetje, waarom Audi hier alleen die diesel ‘S6’ verkoopt…
jaapiyo zegt
@dracae: ik heb me precies datzelfde af zitten vragen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het een laatste poging is om diesel in een ‘positief’ spotlight te zetten. VAG wil sowieso heel graag door met diesel. Vroeger moest zo’n ‘S’ een beetje afstralen op de 2.3E, nu is het een imagoboost voor de tdi-tjes. Wel een bold move, hoe debiel ook.
Ondertussen kan ABT hiermee overigens wel eens goud in handen hebben…Ik zou het wel weten in ieder geval gegeven de keuze.
slickrick zegt
@jaapiyo: ze moeten wel verder met diesel, enige manier om de CO2 te verlagen van hun totaal verkochte wagenpark, althans zo lang het nog niet opgevangen kan worden door EVs
harrie zegt
@dracae:
Waarschijnlijk iets met WLTP norm.
Je weet wel, voorsprong door… ehhh… ledjes en nepuitlaten of zoiets.
healey zegt
@dracae: Ik zie opeens dat Mercedes komt met een diesel versie van de plug-in hybrids.. ik denk dat ze de diesel willen promoten om hun investering er uit te halen. Mercedes bijvoorbeeld heeft net een nieuwe diesel (220 met 190pk) ontwikkeld, en vlak daarna mijd iedereen die dingen als de pest. Ikzelf vond het vorig jaar ook te link en ben voor een plug-in gegaan (C350e) als vervanging voor een C220d.
jaapiyo zegt
Vanuit de hoek op het eerste plaatje valt eigenlijk pas goed op dat Audi de omgekeerde banaanlijn van Mercedes heeft gejat en ook wat teveel lijntjes over het zij-aanzicht van de kont heeft lopen zoals BMW (gelukkig nog wel net wat minder, maar toch). Blijft toch een beetje me too die boksbeugel.
autoriteit zegt
@jaapiyo: wel wat vreemd om te stellen dat het design van deze overigens schitterende A6 Avant zou zijn gejat van Mercedes en BMW. Audi heeft al jaren echt hun eigen unieke designs die echt niet op die van hun concurrenten lijkt.
Als je op deze manier redeneert kun je bij elke auto wel ergens iets vinden wat op een willekeurige andere auto lijkt. Die me too opmerking mag de prullenbak in.
justinautoblog zegt
@autoriteit: unieke designs en VAG?
autoriteit zegt
@justinautoblog: klopt helemaal, ze hebben volledig hun eigen designtaal. De test: haal alle logo’s van de auto en vraag aan mensen wat voor merk het is. Wedden dat ze direct zien dat het om een Audi gaat? Kun je niet van alle automerken zeggen volgens mij.
Dutchdriftking zegt
Waarom niet de V6 benzine hier? Niet uit te leggen dit.
allesmetturbo zegt
Dus van een snelle audi met porsche blok kunnen we alleen maar blijven dromen in europa helaas..
macchina zegt
@allesmetturbo: nee hoor, huidige RS4 en RS5 hebben dat blok ook
hollow zegt
Waarom zo een “beperkt” koppel? Standaard “maar” 500 Nm. Mijn ZF8 is voorzien op 700 Nm en m’n 30d blokje draait nu op 310pk en 670 Nm. Bij de Audi spreken we over een S6… waarom dan maar 500 Nm?
thomasthomas zegt
@hollow: dit zijn de echte waarden zeg maar…
RutgerK zegt
Is dit een ander blok dan de 3.0 tfsi uit de C7 met compressor?
p3r0x zegt
@RutgerK: ja, compleet nieuw blok.