





En dat is een pak slaag op zijn billen.
Wanneer ABT Sportsline aan Audi’s of Volkswagens gaat sleutelen dan betekent dit pret. Dolle pret. Dat is niet anders met deze Volkswagen Golf GTI TCR. Even een kleine opfrisser. De TCR vult het gat tussen de GTI Performance en de Golf R. De krachtigste voorwielaangedreven GTI levert standaard 290 pk en 370 Nm koppel. Daarnaast komt de TCR met een DSG, een sperdifferentieel en een titanium Akrapovič uitlaatsysteem. Begin dit jaar maakte Volkswagen bekend dat er 75 stuks van de TCR naar Nederland zouden komen.
Een vermogen en prestatiecijfers waar je echt wel mee uit de voeten kunt. Toch dacht ABT dat het wel beter kon. De tuner lepelt het vermogen naar 340 pk en 430 Nm koppel. Maak maar alvast goede afspraken met de lokale bandenboer, want de voorwielen zullen het soms lastig krijgen grip te vinden. ABT wist 0,2 seconden van de standaard acceleratietijd te snoepen. De GTI TCR van ABT doet 0-100 km/u in 5,4 tellen. De topsnelheid ligt op 264 km/u.
Verder monteert de tuner ABT-veren en een ABT in hoogte verstelbare ophangingsset. Kers op de taart de zijn anti-roll bars en de 20-inch velgen. Het resultaat is een ‘Golfje’ om je vingers bij af te likken.
Hoeveel PK extra geeft die godsgruwelijk lelijke sticker eigenlijk?
@lluq: zo te lezen 50.
Eerste wat is dacht toen ik het artikel zag; zwarte velgen nnnn ennn ja hoor! ?
of je pakt een golf r
@gove: betere optie die kan z’n power tenminste wel kwijt.. zeker met een nat/vochtig wegdek
@focusrs1: denk niet eens dat het qua prijs veel scheelt
@focusrs1: ik koos en kies nog steeds liever de fwd. Tip: goede banden zijn super belangrijk, dat dan wel.
@onehp: waarom liever voorwielaandrijving? Ben oprecht benieuwd
@melkkoe: lichter (~100kg), de auto is dynamischer in zijn gevoel/gedrag, minder onderstuur. Dankzij de sper rijdt dat leuker op de grens van grip en gaat strakker de bocht om (neus gaat naar binnen op het gas). Ook het feit dat je als chauffeur het vermogen moet doseren aan lage snelheid heeft ook een extra dimensie. Dus (haldex) 4wd is effectief, maar eenmaal eraan gewoon, voor sommigen die graag sturen, een beetje saai.
@onehp: weet ik heb er zelf pilot super sport onder liggen.. auto kan eng hard door de bocht
@focusrs1: had ik ook, nu Goodyear Super Sports, even goed als een PS4S in het droog en ongeloofelijk goed in de regen (lichtjaren beter dan de PSS).
Best lekker toch? Persoonlijk vind ik van deze generatie Golf overigens de Clubsport het leukst. Een witte graag.
Blijf het onwijs matig van vinden van Volkswagen dat de TCR geen eens de echte Recaro “Schalensitze” heeft gekregen, desnoods als optie.
De TCR is nu niks meer dan een Golf GTI performance met een paar stickers, een ander stofje in het interieur en speciale velgen.
En andere remmen bumper en stuur
@ghost: en meer vermogen dan een performance
Vierwielaandrijving?
@qwerty1234: nee voorwielaandrijving.
@Onehp: was meer een antwoord op de titel ?
@qwerty1234: reactie*
Voor circuitgebruik ben je met 18″ beter bediend dan met 20″ volgens mij. Kan het niet onderbouwen, maar de meneer van TyreReviews zei het, dus dan is het vast waar
20″ op een Golf…dat moet hard rijden!
@qwerty1234: goeie. Maare, dan koop je de R hé als je dat nodig vindt. Sneller 0-100 maar zwaarder, minder dynamisch en daarom ook, voor sommigen, saaier.