VAG-tuner ABT heeft een verse motorupgrade op de plank liggen voor de nieuwste 2.0 TFSI van Audi. Het vierpittertje krijgt een dikke 290 pk.
De tijd dat een tweeliter viercilinder de instapmotor was voor menig hoge middenklasser is voorbij. Sterker nog, een zescilinder wordt steeds zeldzamer, ook bij premium merken als Audi. Voortaan doen we het met geblazen downsizeblokken zoals de welbekende 2.0 TFSI. De laatste generatie daarvan levert vanuit de fabriek al een riante 225 pk en 350 Nm, ABT voegt daar voor de A4, A5 en Q5 graag wat aan toe.
Dat doen ze tegenwoordig met een powerbox die geen powerbox meer heet; de ABT Engine Control. Het kastje laat de originele hard- en software intact en past de waardes voor de motor realtime aan. Dit heeft als voordeel dat bij eventuele motorupdates de tuning intact blijft. Toch is het vaak kwalitatief inferieur aan goede chiptuning, maar dat is wegens een lastig te hacken motormanagementsysteem blijkbaar (nog) geen optie. Uiteraard wil ABT ons gerust stellen dat de tuning grondig is getest en aan alle hoge eisen voldoet.
De cijfertjes die ABT opgeeft zijn erg mooi: 290 pk en 450 Nm op de voorwielen, of in geval van Quattro verdeeld over alle vier de bandjes. Kijken we naar de 0-100 km/u tijd en de topsnelheid, dan valt het wat tegen. Het sprintje gaat slechts 0,2 seconden sneller en de top ligt een kleine 5 km/u hoger.
De prijzen zijn flink, de Kempenaren vragen maar liefst 2.349 euro voor de upgrade. Wil je daar nog wat uiterlijk vertoon bij, dan kan je een paar mille bijtellen voor een bodykit.
norge zegt
Ik koop dan liever iets van een premium merk.
nibor zegt
@norge: ben jij het? De enige echte?
audifreak zegt
@norge: Zeur niet.. Welk premium merk rij jij trouwens?
bayernmunchen zegt
@audifreak: Ik weet stellig dat hij i.i.g.daar niet Audi mee bedoeld.
mout zegt
@audifreak: Hij rijdt Hyundai (en overigens ook een VW besteller – maar die is niet premium). Zijn punt is dat er een tijd was dat premium o.a. betekende dat auto’s heel bleven en ruim waren (de era van de 240. Toen was zelfs Audi premium).
Voor ruimte en heel blijven ben je volgens de laatste 20 onderzoeken beter af bij Hyundai dan bij Audi. Al met al is er nogal wat voor zijn standpunt te zeggen.
Audi en Hyundai denken er zelf niet veel anders over, getuige hun garantievoorwaarden.
Benny_Weisz zegt
@norge: ha, die Norge! Hoe bevalt de nieuwe PC?
audiworker zegt
En helaas wordt het officieel niet meer in NL verkocht door de dealers. In Duitsland en België ligt het nog wel op de schappen van de officiele VAG dealers.
E34M5Touring zegt
Pfffff. JD Engineering. Meer power en goedkoper. En een op maar geschreven chip.
E34M5Touring zegt
@e34m5touring: Maar moet zijn maat.
lohran zegt
@e34m5touring: Precies, of Hartog. Vond m’n ABTgetunede A3 1.9 TDI quattro niet zo lekker lopen. Trok goed, maar er zat een stottertje in tijdens vol gas, nooit er uit gekregen.
turbotoll zegt
@E34M5Touring: JD kan ook nog niet in “Golf 7” motormanagment.
E34M5Touring zegt
@turbotoll: Dan wacht ik wel ff. JD staat goed bekend. Die levert hier lokaal ook chips aan dealers. Ben m’n vertrouwen in ABT wel een beetje kwijt. Maatje van me heeft z’n Golf 6 laten doen door hen. Via de dealer. Hoop gezeik mee gehad. Rare vermogensafgifte en vaak storing. Dat was van 140pk naar 170pk. Die is wel genezen en besteld waarschijnlijk gewoon een GTD de volgende keer. En je hoort er hier ook niet altijd positieve ervaringen mee.
willemseles zegt
Je kunt bij wijze van spreken beter je schoonmoeder niet meenemen, dat geeft heel wat meer winst in acceleratietijd dan die 0,2 sec. Valt vies tegen voor dat geld.
bayernmunchen zegt
@willemseles: Geldklopperij noemen ze dat.
azenomei zegt
2.349 euri voor een powerbox. Nee dank je wel.
TDI-goeroe zegt
ABT is teleurstellend en duuuuuuuuur, kun je veel beter naar JD gaan.
deepep zegt
Voor hetzelfde geld krijg je echt waar je voor betaald en garantie bij mtm.
schellekens006 zegt
65pk meer en dan 0.2sec winst… Nou nou doen ze goed!
slickrick zegt
290pk uit een 2.0 TFSI, dat is vragen om problemen, verwacht niet dat dit blok de 200K haalt. Lekker leasen en vooral niet kopen als je eentje voor je huis wilt hebben.
Ik heb vorige week een proefrit gemaakt bij de VW dealer in een Polo GTI, origineel ABT getuned naar 210pk. (1.4 tfsi) auto 1 jaar oud, met 11.000km moest eerste beurt nog krijgen. VW dealer was niet bereid om er garantie op te geven, alleen 6 maanden Bovag, that’s it…. en succes ermee.
De TFSI is het meest waardeloze stuk motor techniek uit de geschiedenis van de auto. Ja natuurlijk, veel vermogen met weinig verbruik…..maar kettingen die stuk gaan..extreem olie verbruik, vervangen van zuigers..etc etc