Dit heeft ABT gedaan op basis van de nieuwe Volkswagen Transporter 6.1.
Het is je vast niet ontgaan dat Volkswagen Bedrijfswagens de Transporter van een facelift heeft voorzien. Net als bij de pre-facelift, hebben ABT Sportsline en Volkswagen de handen ineen geslagen. De gloednieuwe ABT e-Transporter 6.1 is hier. En hij komt in meerdere varianten op de markt.
Je kunt de e-Transporter krijgen als Kombi, Caravelle of met een lange wielbasis. De aandrijflijn kent tevens meerdere varianten. Aan boord van de elektrische bedrijfswagen is een 32.5 kWh batterij. Verder heb je een 113 pk sterke elektromotor. Deze motor levert 200 Nm aan koppel. De WLTP-actieradius komt uit op 138 kilometer. Het zijn geen cijfers die je van je stoel doet vallen. Het is echter voldoende voor werkklussen in stedelijk gebied.
De ABT e-Transporter 6.1 kent een topsnelheid van 90 km/u of 120 km/u. Dat is afhankelijk welke variant je kiest. Het opladen van de batterij neemt zo’n 5,5 uur in beslag met een 7.2 kW AC-lader. Het gaat een stuk sneller met een 50 kW CCS snellader. Dan is de accu in 45 minuten tot 80 procent geladen.
De nieuwe ABT e-Transporter 6.1 kan zowel via ABT als via Volkswagen Bedrijfswagens gekocht worden. In Duitsland beginnen de prijzen bij 44.990 euro voor de bedrijfsversie.
lompey zegt
Waterstof aggregaat achter in de bak en lekker laden tijdens het rijden…..neemt maar klein beetje ruimte in beslag.
spidermann zegt
Wat een grafbak.
tjorque zegt
Er kunnen dan ook heel wat lijken in…
87tb zegt
Kan me niet meer herinneren wat de cijfers van de eq vito waren maar die waren wel een stuk indrukwekkender dan deze als ik het me goed herinner.
dragspert zegt
@87tb:
dragspert zegt
@87tb: Sorry, foutje!
monsieurleloure zegt
Als ik de verwarming aanzet red ik waarschijnlijk niet eens een retour woon/werk 90km , ik ben nogal een koukleum.
Met een aanhangwagen kom ik waarschijnlijk net de straat uit. (-;
tjorque zegt
Een elektrisch verwarmde jas met accupakket, muts en handschoenen dragen. Dan hoeft het geen range te kosten.
Edge zegt
Toch opvallend dat dit van Abt moet komen, en niet van Volkswagen rechtstreeks. Je zou zeggen dat men daar in Wolfsburg inmiddels wel genoeg kennis en kunde heeft om dit zelf aan te pakken
blackmilo zegt
@Edge: abt is wel meer bezig met e-auto’s
nopetrolnofun zegt
Dit is toch geweldig, in de praktijk op een winterse dag kom je misschien net vanaf Arnhem de grens over.
pindakoning zegt
Wie gaat dit nou kopen?!
– wltp van 138km, maak er maar 110km van
– volle lading, zal ook het nodige wegsnoepen. Het is tenslotte een bestelbus
– laden bij de klant zal sws een paar uur kosten
– oké het is binnenstedelijk handig, maar vaak kom je als aannemer oid van (net) buiten de stad en maak je bij elkaar toch wat kilometers
– 100km/h wegen sws vermijden met een top van 90km/h
– minder voordelen voor een grijskenteken aangezien er toch (bijna) geen bpm op zal zitten
Ik kan elektrische voertuigen wel waarderen, maar deze is nog niet rijp voor de praktijk
pindakoning zegt
@pindakoning: termen als ‘volle lading’ en ‘laden bij de klant’ is bij een artikel over een elektrische transporter een beetje dubbelzinnig
Maarten123 zegt
@pindakoning: de bloemist, klusjesman, storingsdienst, bezorgers. Er zijn heus gegadigden.
Geen lege tank bij vertrek, geen tankbonnetjesadministratie, etc. In de stad zal het bereik aardig in de buurt van de 120km komen, dus voldoende. Hier heeft het ook het meeste effect op de lokale luchtkwaliteit. Ding is niet ontworpen om bouwvakkers van Borne naar Haarlem te brengen.
marc94 zegt
@maarten123: het gedeelte over een lege tank bij vertrek slaat kant nog wel. als je collega de stekker er niet goed insteekt, of niet handig is met pasjes kan je minimaal een uur “tanken” met een normale transporter kan je nog 100km als het lampje brand. en als je daar je eerste klant niet mee haalt kan je hem in 5 minuten opladen.
soundgarden zegt
@maarten123: juustem
Maarten123 zegt
Wanneer ze het maximumgewicht van deze auto’s ophogen naar bijvoorbeeld 4500-5000kg, kunnen ze hem volplempen met accu’s. Als de overheid echt iets wil betekenen qua stimulatie, dan doen ze dit. Ruimte genoeg.
faalhaas zegt
@maarten123: Laat de fabrikanten ook eens lichte auto’s maken, 1000kg D segment bijvoorbeeld. Over 10 jaar rij ik in een 3 tons e-aygo.
ghost zegt
@maarten123: mooi als ze dat doen, kan ik eindelijk zonder vrachtwagen kenteken in een G 6×6 gaan rondrijden.
Maarten123 zegt
@ghost: dus dát hield je tegen?
hooesi zegt
@maarten123: dan mogen er we aanvullende rijbewijs eisen komen als ze met 5.000kg op pad gaan…doet ook iets met het stopvermogen?
dolledries zegt
PostNL
berlinetta zegt
Haha sorry hoor, maar dit koopt toch niemand? Ik zou me schamen als ik dit op de markt zou moeten brengen als gerenommeerde partij. Ga maar weer snel terug naar de tekentafel.
sonnybonds zegt
ja leuk maar hadden ze voor dat geld ook niet even de bumbers kunnen meespuiten? ziet er een stuk beter uit