Iene, miene, mutte…
Wanneer je het hoofd van een autofabrikant of tuner bent, heb je het privilege op vrijwel ieder moment de sleutels van één van je favoriete auto’s te pakken. Hans-Jürgen Abt is zo iemand die zichzelf dagelijks kan verblijden met de materialistische overblijfselen van zijn onderneming. Bijvoorbeeld met de verschillende generaties Audi RS4 (video) die de tuner produceerde.
Audi begon in 1994 met de RS2, een retesportieve Audi 80 Avant met een geblazen Porsche-motor die 315 pk produceerde. Vijf jaar later, toen de Audi 80 vervangen werd door de A4 (B5), kwam de RS4 op de markt. De snelle stationwagen kreeg wederom geen Audi-blok, maar een twin-turbo zescilinder van Cosworth, die goed was voor liefst 381 pk. Omdat Audi na twee jaar besloot de wagen uit de productie te halen, zag ABT haar kans. Omdat Audi geen RS4 maakte voor de B6-generatie, kon ABT haar slag slaan. De tuner haalde simpele Audi’s S4 Avant naar haar garage om deze van het blok uit de vorige generatie te voorzien, met als enige verschil dat ze 19 extra pk aan boord hadden. Voor sommigen was 400 pk echter niet voldoende, dus werd er later nog een 450 pk sterk model gemaakt. HIER lees je meer over die auto.
Toen Audi met het introduceren van de B7 de RS4 terugbracht, zagen we de Cosworth-motor vertrekken. In plaats daarvan kwam er een heuse Audi V8–ongeblazen, welteverstaan–in het vooronder van de RS4 terecht. ABT was het hier niet helemaal mee eens. De bejubelde zescilinder moest terugkomen, zo vonden zij en een groot aantal RS4-fanaten. De reactie van de tuner was dan ook vrij logisch: de ABT Audi RS4 B7 kreeg de ‘oude’ Cosworth V6. Uiteraard hadden de technici zich inmiddels verder in het blok verdiept, waardoor ze er 480 pk uit wisten te peuteren. Dit was 60 pk meer dan de normale RS4, die bijna altijd wordt gestolen. ABT zette de mannen en vrouwen uit Ingolstadt nog verder voor schut door op het circuit van Oschersleben liefst 1,3 seconden sneller te zijn.
Twaalf jaar later onthult Audi de nieuwe RS4 (rijtest). Inmiddels is ABT dermate relevant dat het haar klanten geen jaren kan laten wachten op een nieuwe wagen. Nee, de tuner onthult de RS4-R al vrij snel na de officiële onthulling van Audi. Ditmaal besluiten ze de twin-turbo V6, die Audi deze keer uit haar eigen schappen heeft gehaald, er niet uit te trekken. In plaats daarvan pompen ze de zescilinder op tot 530 pk, liefst 80 paarden meer dan het origineel.
Allemaal zijn ze smakelijk in hun eigen recht. Zoals Hans-Jürgen zelf ook inziet, zou het voor de hand liggen om voor de meest technisch ontwikkelde auto te gaan. Hoe fijn de nieuwste generatie ook is, persoonlijk zou ik het liefst de B7 voor de deur hebben staan. Al is het alleen maar voor het hoge “fuck you”-gehalte dat de auto uitstraalt.
lincoln zegt
die rooie ..
lijkt het minst op een leasebak ..
ghengiskhan zegt
@lincoln: meestal vind ik u, Amerikaanse auto-meneer (of presidentsbewonderaar), een piemel van formaat. Edoch deze keer ben ik het hartgrondig met u eens, zelfs de redenering zou van mij kunnen komen.
audiwaus zegt
doe mij toch maar de b9, hij is heel mooi en bruut geworden.
jaspervdwinden zegt
De nieuwe is wel blubber dik hoor! ??
frankvantpietje zegt
Wacht wel op een edele Jag. Geen schreeuwbak van Audi voor mij.
loserboi932 zegt
Vroeger was het zo bruut juist omdat het zo ingetogen was. Rooie familie station, met een V8 erin. Tegenwoordig zijn de modellen regelrecht uit Starwars. Schreeuwerig
ghost zegt
B7 100%
toyotavenray zegt
Die b7 met V8 klinkt echt bruut, zeker als je er een andere uitlaat onder legt. Maar als je mee wil met de tijd qua technologie en gebruiksgemak dan moet je toch de nieuwste versie hebben.
bennyblisto zegt
@toyotavenray: zonder V8 dus ..
toyotavenray zegt
@bennyblisto: ja. Kan je niet lezen wat er in de tekst staat. De v6 moet je dan hebben. Of je doet een motorswap, dat kan ook.
autospotterkerkrade zegt
@toyotavenray: pak dan gewoon meteen die v10 uit de rs6 van een paar jaar geleden
T5Power zegt
De B9, die staat vast leuk naast m’n RS4 B7 cabrio.
ikleesookoverautos zegt
De rode. Heerlijk apparaat.
elemento zegt
Nieuwe… begin geen onderhoud
misterpepper zegt
Rood!!!
allesmetturbo zegt
Heb ik even pech.
Ik vind de B6 Station de mooiste A4.
Wat een ongelooflijk mooie auto is dat. Iets verlaagd, de juiste velgen en S-line pakket maken de auto echt heel dik.
Maar van dit rijtje kies ik de nieuwste.
Veel verhalen gehoord over dat het rijplezier een stuk hoger is dan voorgaande audi’s en de DSG is zo snel dat je door de flippers het schakelen ook niet mist.
En natuurlijk het interieur, ziet er fantastisch uit!
benvan zegt
Ik ga tegendraads doen: ik heb altijd al de Audi RS4 B7 Clubsport van MTM porno op wielen gevonden. V8 met supercharger, 535pk.
https://youtu.be/FBkX8GS5FoY
bloemhof010 zegt
Ik vind het nog steeds jammer dat de nieuwe RS4 en RS5 een 2,9L V6 blok hebben
bmwfreak038 zegt
Nieuwe!
HZW zegt
Als !!! Dan de nieuwste van de 3.
jack_abarth zegt
Doe maar die wit met rode MTM waar @wouter ooit eens mee gereden heeft. Ik ben meen dat het een 6-pitter was, wat klonk dat ding lekker
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Deze dus:
https://youtu.be/HdFdDUF08IY
dirkv zegt
De nieuwste natuurlijk! Dat is misschien niet de mooiste maar wel de beste.
misterdrogba zegt
De B9 voor mij, ziet er zelfs bliksemsnel uit wanneer hij stilstaat.