ABT tunede twee jaar geleden al eens een A8, en noemde deze AS8, maar dat was een A8 diesel. Nu is, met het op de markt komen van de S8, het echte werk aan de beurt, en buigen de Duitsers zich over de magistrale 4.0 TFSI V8 .
Standaard heeft de nieuwe Audi S8 (D4) 520 pk en 650 Nm. Na een behandeling door ABT is dit 620 pk en 780 Nm, holy smokes! Met deze enorme krachtreserve zet de bijna 2 ton zware limousine tussensprintjes neer waar je ‘u’ tegen zegt: in de vierde versnelling van 60-100 km/u in 2,8 seconden bijvoorbeeld. De tussensprint van 80-120 (vijfde versnelling) gaat in 3,5 seconden. De topsnelheid wordt door de tuner afgeregeld op 290 km/u, maar dat kan nog wel harder, als je het mij vraagt.
Desgewenst sleutelt ABT er ook de welbekende turbinevelgen onder, variërend in de maten 19-21 inch, maar dit is geen must. Zelf vind ik de standaardexemplaren mooier eigenlijk.
Volgend jaar verwachten we de RS-versies van de Audi A6 en A7, deze krijgen naar verwachting 580 pk. Dat het blok hiermee nog niet aan zijn limiet zit bewijst Abt, en vermoedelijk vele tuners na hen.
loopjes zegt
Doe mij alleen maar de motortuning de velgen mogen ze houden!
loloo zegt
@loopjes: inderdaad, de velgen passen om de een of andere reden echt niet
mikkeloentje zegt
@loopjes: Moet altijd aan een SLR denken met zulke sloffen.
baasbas zegt
Wat een lelijke prutfoto’s
Dat is toch geen reclame…
3246cm252kw zegt
@baasbas: ja dat is eerder rukclame…
baasbas zegt
@3246cm252kw: Dat was Fa toch? :-)
nibor zegt
@baasbas: soort mislukte HDR foto’s… Halo effect rond de auto. Ziet er erg amateuristisch uit vind ik.
eddyclio zegt
Leuke optie voor de film Transporter 4? ;)
jordy14 zegt
@eddyclio: komt die dan? Zou wel vet zijn.
pietjepuk zegt
Pfff, wederom slechte foto’s van ABT. Dat ziet er niet uit.
Misschien eens een paar tientjes investeren in een polarisatiefiltertje …. en niet flitsen.
bempi zegt
Ik verheug me het meest op de RS6 vind het een mooi model. Daarentegen een RS7 hoeft van mij niet zo.
bsxc2 zegt
Ik zie hier geen meerwaarde in.
jrk68 zegt
@bsxc2:
Yep, te gedistingeerd voor het voetbalvolk en te ordinair voor de executive.
bempi zegt
@bsxc2:
Die zal je pas zien als je de offerte krijgt :P
bsxc2 zegt
@bempi: scherp!
kenner zegt
Zou een RS8 niet NOG leuker zijn…. Pfff abt weet wel hoe ze goede auto’s nog verder moeten verbeteren
dawwg zegt
@kenner: De standaard-tuning van ABT staat anders niet bekend als de beste (en dan doel ik niet op piekvermogens, maar op de opbouw ervan). Het enige voordeel is het behoud van de fabrieksgarantie, verder is de ABT standaardmapping al 2x zo duur als maattuning bij echte VAG-tuningexperts.
E34M5Touring zegt
@dawwg: I’ll take a JDEngineering chip all day of the week.
undifined1 zegt
@E34M5Touring:
voor mij toch gewoon je vag verkopen en iets met een m88/s38 kopen….
E34M5Touring zegt
@undifined1: Ja mocht ik ooit een VAG product hebben dan he. Kleine kans maar goed!
adyton zegt
Dat is toch niet nodig op een S8. En die velgen zien er niet uit
notsobig zegt
Mooie velgen, jammer van de auto eromheen…
norge zegt
Dit was een A4 toch?
dawwg zegt
@norge: Nee, het is een D4 ;)
jrk68 zegt
@dawwg:
Is het toch een Volvo…
redbeams zegt
@norge:
Nee dit is een A4XL…speciaal verlengd voor de chinese markt.
Megakix zegt
De velgjes kunnen prima hoor ! Maar je koopt een snelle auto óók voor uitdaging, lijkt me. Kortom, beetje rondrijden en dan een lekker AMG in je spiegeltje zien drukken op je bumper..Dat zal bij een Audi evenwel nooit gebeuren, dus lijkt me op voorhand een overbodige aanpassing.
CL65 zegt
@Megakix: Ik stond toevallig gisteren naast een s8 (1 na nieuwste) bij het stoplicht, dat ding komt niet van z`n plek en hij werd dan ook zoek gereden op een rechte stuk van 500 meter. Tegen deze nieuwe abt wordt het misschien spannend.
Megakix zegt
@CL65: als jij een CL65 AMG rijdt…dan ben je inderdaad altijd sneller ! Overigens, wauw, één van mijn favoriete auto’s, die Merc. Mocht je hem van de hand willen doen tzt, dan moet je mij even benaderen.
jrk68 zegt
Gezien het kenteken is de doelgroep: handelaren in geestverruimende middelen.
pjp911 zegt
0-100km/u ?
Megakix zegt
@pjp911: volgens Audi 3,9s … volgens de meetresultaten 4,5 s ;)
dawwg zegt
@Megakix: Officieel volgens Audi 4.2s, niet 3.9s.
Tommy2 zegt
@Megakix: Eerder andersom, bij fabrieksopgaven wordt meestal een slag om de arm gehouden.
berendr zegt
Ik vind de vorige S8 zo veel mooier :(
ralf zegt
Je moet altijd 10 keer kijken om het verschil tussen de A8 en het kleine broertje de A6 te ontdekken.
Dat hebben de concurrenten BMW en mercedes toch een stuk beter voor elkaar. Je ziet altijd duidelijk als er 7 serie of s klasse aan komt rijden.
ej20g zegt
Normaal doet het me niet zoveel, maar ben bij deze toch wel erg benieuwd naar de 0-100 km/h tijd. De standaard versie schijnt het al onder de 4 seconden te doen, wat moet deze dan doen? Pakweg 3.5 seconden? Verder zijn die tussensprintjes natuurlijk super!
E320cdi zegt
Mooie performance upgrade, maar deze A8 is het voor mij nooit geworden. Doe mij de vorige S8 maar met V10. Naar mijn idee de mooiste nog steeds!
jeanclaude zegt
van 60 naar 100 in 2.8sec in versnelling 4????, dat is een klusje voor versnelling 2, en in versnelling 4 kan die al haast niet bijgehouden worden op dat sprintje hahaha.
Joerek zegt
Wat is dat nou weer voor rare performance weergave. 60-100 in 4e versnelling en 80-120 in de 5e. Laat tenminste de snelste tijd zien en evt als aanvulling dat dit ook snel blijft in hoge versnelling. 0-100, 100-200, 1/4m dat soort dingen hebben we meer aan.
alassad zegt
Doe mij maar,een willekeurige vorige a8/s8 (wel na de facelift). Blihft een mooie auto om te zien.
Hupke zegt
Ik vind het maar een mislukking. Net als de standaard wagen overigens.
Precies of de Duitse 3 vergeten zijn hoe ze sportieve-luxesedans moeten bouwen. Niet qua techniek, maar qua looks.
Hupke zegt
mmot05 zegt
@Hupke: idd. Vooral de 7 serie maar dan met Alpina velgen, yum yum yum!!!!
generalmotors zegt
@Hupke: die 7 serie ziet er nog steeds mooi uit hoor alleen mercedes en audi falen hard
Hupke zegt
@generalmotors:
Het punt was dat ze toen nog wel wisten hoe ze wagens moeten bouwen en nu nietmeer.
De huidige 7-series vind ik toch dikke missers.
bredaas zegt
Die velgen zijn veel te sportief voor een audi
porsche996fan zegt
de RS8?