Met de ABT A6 Allroad heb je precies alles wat je nodig hebt. Plus een paar dingen die je niet nodig hebt.
Tegenwoordig zien we een soort opsplitsing tussen bijzonder schraal of juist overdreven dik. Neem de Audi A6 bijvoorbeeld. Het zijn óf schrale viercilinders met een S-Line paketje en ‘badge-delete’-optie, óf meteen een RS6 vol met opties én accessoires. En dan heb je vaak nog mazzel ook, want als iemand meer dan twee ton stuk slaat op een dikke Duitser, is het vaak een SUV.
ABT A6 Allroad
Deze ABT A6 Allroad is het perfecte midden, dat we helaas veel te weinig zien. Niemand heeft écht een SUV nodig, alhoewel vierwielaandrijving en een iets grotere bodemspeling af en toe handig kunnen zijn. Dat is precies wat de Allroad biedt, zonder de enorme nadelen van een SUV.
Drie tuningskits
Er zijn drie tuningkits te koop voor de ABT A6 Allroad. De eerste is voor de ’50 TDI’. Deze 3.0 TDI met enkele turbo levert standaard 286 pk en 620 Nm, maar na de ABT behandeling komt daar 330 pk en 670 Nm uit. De ABT A6 Allroad in ’55 TDI’-specificatie (zelfde V6, maar dan met twee turbo’s) gaat van 349 pk en 700 Nm naar 384 pk en 760 Nm. In feite is dit gewoon de S6 motor, maar dan zonder de faux-sportieve aankleding.
Topper
De topper in de range qua vermogen is de 55 TFSI. Deze 3.0 V6 benzine levert standaard 340 pk en 500 Nm, maar ABT maakt daar 408 pk en 550 Nm van. Over prestaties wordt met geen woord gerept, maar dit is echt meer dan voldoende om hoogst illegale snelheden te rijden.
Velgen
Verder houdt de tuner uit Kempten zich behoorlijk in met de ABT A6 Allroad. Je kunt kiezen uit een setje velgen dat spectaculair slecht past bij het design van de Audi: de FR en GR. De FR is leverbaar met een diameter van 20 inch of 21 inch. De GR is altijd 20 inch. Een heel prettige bijkomstigheid is dat je ze niet hoeft te bestellen.
Accessoires
Verdere wijzigingen betreffen in dit geval voornamelijk details in het interieur. Denk aan accessoires als een start-stop knap waarop ze ‘ABT’ hebben geschreven. Of een schakelpookknop waar ook het woordje ‘ABT’ op staat. Voor de ultieme pats kun je kiezen voor de ABT-verlichting als je de deuren opent. Doet het altijd goed op de kermis in Veghel.
Alle onderdelen zijn nu leverbaar voor de (best prijzige) ABT A6 Allroad.
Dutchdriftking zegt
Inderdaad wel waar wat je schijft. een A6 is of een 4 pitter, of een V8. een fijne V6 benzine is er eigenlijk niet meer. Een enkele diesel nog, maar ook die zullen rap verdwijnen. Het zelfde bij BMW, een 4 pitter, een 6 in lijn diesel (verkoopt nauwelijks), of een V8 benzine. een knappe 6 in lijn benzine in een 5 serie is een zeldzaamheid.
gregorius zegt
de knappe 6-in-lijn in de 5-serie is een zeldzaamheid omdat ze daar de 3.0 6cyl in de laagste uitvoering inleggen; terwijl een 1,2,3 en 4 de 3.0 6cyl wel in een lekkere smaak krijgen.
Maar er is nog kans; ze hebben nu de 550, met het 12 jaar oude 4.4 V8 blok een stuk hoger in de markt gezet zodat er in principe ruimte is gemaakt voor de 400pk 3.0 530 (al zouden ze m 540 of 545 noemen).
MB heeft de 400 / 43 / 53 motoren die prima zijn.
Audi heeft ze ook, maar levert de leuke versie niet in Europa. Eikels.
Alfonso_Alfist zegt
@dutchdriftking: 540i vergeten? Is een 340 pk sterke 6 in lijn. Idd jammer dat er meer geen basis 6-cilinders zijn. Mijn .25 is ook “slechts” een 4-cilinder diesel
bierbuik zegt
“alhoewel vierwielaandrijving en een iets grotere bodemspeling af en toe handig kunnen zijn.” Van bodemspeling is toch weinig sprake vind ik..
willeme zegt
@bierbuik: hij staat op de foto denk ik in de laagste stand. Je kan de rijhoogte bij de Allroad instellen.
Ot92 zegt
@willeme ook kan je dit d.m.v. VCDS aanpassen, als je dat wilt. Daarvoor hoeft het overigens geen Allroad te zijn, dat kan bij elke Audi met luchtvering.
dalmore zegt
Een Allroad waarbij ze het zwarte plak plastic mee spuiten is een hele verbetering!
mashell zegt
Vind ik niet. Ziet er een stuk minder stoer uit. Het is nou net een gewone A6.
sonnybonds zegt
precies wat ik dacht! Een allroad zonder dat lelijke plastic. Ik koop hem gelijk! Weg met de SUV
Ot92 zegt
De meeste 50TDI’s doen al standaard 300pk, dus je krijgt dan maar 30 pk erbij… Dan ga ik liever naar JD waar ze er 350pk uit krijgen, ook betaal je daar minder dan bij ABT.
karaya zegt
Ik heb meer vertrouwen in ABT.
mashell zegt
Ik heb meer vertrouwen in Audi (en dus eigenlijk in de garantie afhandeling door Pon en dit is dus een groot statement) dan in die van chiptuners. Overigens heb ik ook voldoende vertrouwen in mijzelf dat ik weet dat ik met 300pk in een A6 heus niks te kort kom en dus de tuning niet nodig zal hebben.
sonnybonds zegt
je mist dan wel de mooi meegespoten plastic onderdelen.
Ot92 zegt
@mashell Met Audi zal het wel goed zitten, PON daarin tegen…
Ot92 zegt
@karaya Heb je zo’n goede ervaring met ABT ja? Ikzelf heb er best wel een slechte ervaring mee, gelukkig heeft de vorige eigenaar de ABT tuning laten doen, want van mij krijgen ze nog geen 1 rooie cent.
Daarna de auto laten hertunen door JD en het beestje reed een heel stuk beter.
circlestorm69 zegt
Het is dat ik het geld niet heb liggen maar ik zou deze kopen:
https://jcbaarse.nl/auto/audi-a6-allroad-suv-5-drs/