De introductie ABT 1.5 TSI tuning is natuurlijk gewoon een nieuwjaarsactie.
Je zou het niet zeggen, maar het hele downsizing-gebeuren is al weer een jaartje of 15 bezig. Het idee erachter is vrij simpel. Er is meer vermogen en koppel beschikbaar, maar het is ook mogelijk om relatief zuinig te rijden. Dat laatste is weer handig om de auto te laten voldoen aan alle emissie-eisen. Daarom zie je bijna geen auto’s zonder turbomotor.
Nu zijn hoge prestaties en een gunstig verbruik bijna nooit te combineren. Geef volgas met een kleine turbomotor en het verbruik zal enorm stijgen. Maar ja, dan heb je wel prestaties die voorheen niet mogelijk waren met zo’n kleine motor. Nu zijn merken gelukkig wel ietsje afgestapt van het extreme downsizen.
ABT 1.5 TSI tuning
Een van de eerste downsize-motoren was de 1.4 TSI met turbo en mechanische compressor van Volkswagen. Deze werd later vervangen door een 1.4 TSI met alleen een turbo. Nu auto’s nóg zuiniger moeten worden, is de cilinderinhoud gegroeid naar 1.5 liter. Voor die motor heeft ABT Sportsline nu een leuke actie. Volgens ABT kun je van je 1.5 TSI motor een ‘sportwagenmotor’ maken. Dat klinkt heel veelbelovend! Of is het slechts marketing?
Sportwagenmotor?
Want is het ook daadwerkelijk het geval? Nou, nee. Bij een sportwagenmotor verwacht je een fraai geluid, directe gaspedaalrespons en lineaire vermogensopbouw met veel toeren. De 1.5 TSI is een viercilinder turbomotor, dus je hebt nu eenmaal te maken met de eigenschappen van zo’n motortype. Echter, de motor heeft blijkbaar wel wat reserves.
Vermogen en koppel na ABT 1.5 TSI tuning
ABT Sportsline weet er namelijk 190 pk uit te halen. Dat is niet verkeerd. Het koppel is na de tuning 290 Nm. Ter referentie, standaard is het vermogen 150 pk en het koppel 250 Nm. Volgens de Duitsers was maximaal vermogen niet het uiteindelijke doel, overigens. Driveability en betrouwbaarheid waren veel belangrijker met de ontwikkeling.
Zo is het maximale vermogen alleen beschikbaar als de motor op bedrijfstemperatuur is. Qua verbruik hoef je je ook geen zorgen te maken, bij een gelijke rijstijl zal het verbruik zelfs ietsje afnemen, aldus de mannen uit Allgau.
Ook handig om te weten, de programma’s zijn geschreven voor de specifieke modellen. Dus ondanks de gelijke motor, wijkt de 3D-mapping per model ietsje af. De ABT 1.5 TSI tuning power unit is leverbaar op de volgende auto’s uit de VAG-stal:
Audi
- A1 Sportback (82A0)
- A1 Citycarver (82A0)
- A3 (8V07)
- A3 (8Y00)
- Q2 (5Q00)
- Q3 (83A0)
- Q3 Sportback (83A0)
Seat
- Ateca (5FP1)
- Arona (6F90)
- Ibiza (6F00)
- Leon (5FA0)
- Tarraco (5FJ0)
Skoda
- Scala (6500)
- Octavia (5E07)
- Octavia (NX00)
- Karoq (57A0)
- Kodiaq (5650)
- Superb (3V00)
Volkswagen
- Polo (2G00)
- Golf VII (5G07)
- Golf VIII (5H00)
- Passat (3G00)
- Passat (3G0A)
- Arteon (3G80)
- T-Cross (2GM0)
- T-Roc (2GA0)
- Tiguan (5NA0)
- Touran (1T06)
Prijs ABT 1.5 TSI tuning
Dan de prijs. ABT Sportsline wil graag 999 euro hebben voor de upgrade. Nu lijkt dat op een actieprijs en warempel: dat is nog waar ook. Het is een introductieprijs die voor de eerste helft van 2021 geldt. Daarna is de prijs voor de tuning 1.249 euro.
Doen?
Dan is het de vraag: moet je dit nu doen? Als petrolheads en fervent chippers zouden wij zeggen: jazeker. Er zitten absoluut een paar voordelen aan. Zo heb je meer vermogen, zonder dat de CO2-taks stijgt. Ten tweede: het is een accessoire, dus je betaalt er ook geen bijtelling over. Daarbij is extra vermogen en koppel altijd prettiger.
Betreft de zuinigheid: dat is een manier om de chiptuning aan het thuisfront te verkopen. Want we weten allemaal: als je meer vermogen hebt, ga je het ook meer aanspreken. Aan de andere kant: er zijn in Nederland ook gerenommeerde tuners die dergelijke upgrades aanbieden.
Je kunt hier checken of de ABT 1.5 TSI upgrade ook voor jouw auto beschikbaar is.
r525 zegt
Als argument minder bijtelling? Zijn er lease rijders die dat doen dan? Dat zal toch problemen opleveren als er onder garantie iets vervangen moet worden?
En daarnaast sowieso een beetje raar om prive centjes uit te gaan geven aan iets wat niet van jou is. In een huurhuis ga je toch ook niet voor eigen kosten een keuken inbouwen?
posthumus zegt
@r525: Zijn er genoeg die dat wel gewoon doen
rwdftw zegt
20 jaar geleden alweer hing er een uitgeprinte mail op de deur van ICT Infra. Het tunen van onze lease Golfjes was geen probleem voor de lease mij en garantie bleef behouden. Er zaten 2 voorwaarden aan. De eerste : het moest ABT tuning zijn. De tweede : uitvoering dient door de VW dealer gedaan te worden.
En ja, er waren collega’s die het deden.
willeme zegt
@r525: als je een eigen bedrijf hebt en je Skoda Octavia op de zaak hebt staan, wil je ‘m misschien wel even kietelen. Sowieso zijn er stiekem best wel wat leaseauto’s die gechipt worden ;-)
tjorque zegt
@willeme
Wel.
Ik heb mijn eigen bedrijf.
Ik heb een Octavia op de zaak.
En ik wil hem ook wel kietelen.
Maaarrrrr (rollende Wouter rrr)
Ik woon aan de verkeerde kant van de grens tussen be en nl.
Hier is dat wettelijk eigenlijk niet toegestaan.
En dat houdt mij toch wel wat tegen…
Ot92 zegt
@tjorque Alles intact laten en enkel software laten ”upgraden” :)
dijan zegt
Jawel hoor, al in 35 jaar de derde nieuwe keuken laten plaatsen in ons huurhuis.Waarom niet , hebben er net zoveel plezier van als vroeger in onze koopwoning.
pindakoning zegt
@r525: tip: privé gemaakte autokosten mag je van je bijtelling in mindering brengen. Veerboten, wasbeurten, buitenlandse tankbeurten, e.d. Wellicht chippen ook 😜 maar dat weet ik niet
Johanneke zegt
Poh klinkt wel lekker hoor, zeker als je het gewoon meeneemt in de aanschafprijs van de auto (haha wie schaft er nog een nieuwe auto aan tegenwoordig). In Nederland heb je met 150pk niks te klagen, maar 190pk zal absoluut fijner rijden, zeker in tussensprintjes. Even van 100 naar de 130 bijvoorbeeld.
Ik vertrouw dit soort motoren overigens meer dan de echt mini torretjes. Een 1.0 3 pitter met +- 130pk zoals ze verkocht worden, klinkt gewoon niet als iets wat lang mee kan gaan. Dat is gewoon het dubbele wat zo’n motor zonder turbo kan leveren. Terwijl een 1.5 of 1.6 zonder turbo prima 120pk – 130pk kan leveren (zie mitsubishi asx, suzuki s cross, honda hrv). Turbo’tje erop en 30pk erbij klinkt als niet veel meer stress voor de motor. Al rek je dat natuurlijk wel een beetje met deze chiptuning.
stuko zegt
@Johanneke: ach ja klopt, dat is natuurlijk ook maar perceptie. Mijn opa gelooft niet in alles wat kleiner is dan 2000cc en meer dan 140pk. Ik rij daarentegen al 2 jaar met een Polo 1.0 TSI en die krijgt alle dagen ongenereerd op zijn donder. Rij prima 1 op 16-17 doorsnee en motor geeft geen krimp/ verbruikt 0 olie.
ouwedibbes83 zegt
@stuko: nou is 2 jaar ook nog niet heel erg lang, ik denk dat je opa daar nog niet van onder de indruk is. De test is eerder of het over 5 jaar nog steeds een probleemloos blok is, of dat er al een turbo aan vervanging toe is
wimof zegt
Thermische (over) belansting en “brekende” oliefilmen, je moet er wat voor overhebben.
Betere olie en vaker verversen is er al één van.
De 204 pk in een T5, T6 daar weten ze het wel.
escort77 zegt
Grootste voordeel is dat het gewoon bij de dealer kan en dat je fabrieksgarantie houdt. Natuurlijk zijn er anderen die meer vermogen beloven en/of goedkoper zijn, maar dit is gewoon een leuke aanbieding.
Dutchdriftking zegt
Niet verkeerd, zeker als het inclusief fabrieksgarantie is. Vooral jammer dat deze motor niet in de Ibiza of Polo leverbaar is. Het is een drie pittertje of een GTI. De Cupra is niet eens leverbaar. Dit zou net een fijne motor zijn als je een rappe B-segmenter wilt zonder meteen een hele dikke GTI de kopen. Met deze chip er in helemaal.
willeme zegt
@dutchdriftking: de motor is leverbaar in de Seat Ibiza:
https://www.autoblog.nl/nieuws/seat-ibiza-ecotsi-is-150-pk-sterk-monster-176053
Dutchdriftking zegt
@willeme: Je hebt helemaal gelijk, ik keek er overheen.
willeme zegt
@dutchdriftking: Het was ook een beetje raar. Bij de introductie was de 1.5 TSI mogelijk. Bijna direct daarna niet meer. Nu is 1.5 weer terug, maar voor een veel hogere prijs. Over twee jaartjes een 1.5 FR oppikken uit Duitsland. Even een ST-schroefsetje eronder, OZ super turismo’s eronder, ABT chipje, Milltek uitlaat. Heb je voor een bescheiden bedrag een leuke vlotte hatchback!
Dutchdriftking zegt
@willeme: Klinkt leuk. Bij gebrek aan een Ibiza Cupra.
flippert13 zegt
1.5 is ook een jaar lang leverbaar geweest in een polo. Daarna in stilte vertrokken uit de configurator. Rijden er krap 300 van rond in NL
Ot92 zegt
@dutchdriftking Ondertussen zijn er hybride turbo’s geproduceerd voor deze motoren. Je hebt dan gewoon circa 230pk onder de kap liggen he.. met zo’n kleine lichte auto. Wel is het een dure grap.
Dutchdriftking zegt
@Ot92: Corrigeer mij als ik het mis heb, maar bij een hybride turbo gebruikt men toch de originele turbo en past men deze iets aan (veelal een andere turbine) zodat je voor relatief weinig geld een betere turbo hebt? Voordeel is dat intercooler en alle systemen niet of minder ingrijpend aangepast hoeven worden dus dat het flink goedkoper is dan een grotere turbo monteren. Natuurlijk moet er wel andere software op. Het is denk ik vergelijkbaar met het vervangen van de compressor poelie.
Het zal zeker geld kosten, maar kan wel een mooie tussenstap of zelfs betere oplossing zijn. Als je een grotere turbo monteert kan het natuurlijk wel een groter turbo gat opleveren, en je versnellingsbak en andere aandrijvingsdelen moeten het extra vermogen ook wel kunnen verwerken.
De vraag is vooral wat een Polo 1.5 met deze aanpassingen kost TOV een Polo GTI. Feit is natuurlijk wel dat je met tuning de kosten kan spreiden. Je koopt een auto, geniet/spaart een jaar, gaat dan tunen en je hebt voor je gevoel een compleet andere auto. En wanneer je over tuning nadenkt bij de 1.5 zal je dit ook doen wanneer je een GTI bezit. Hoe dan ook, een B-segmenter met DSG deze motor en een klein chipje klinkt niet verkeerd.
Ot92 zegt
@dutchdriftking V.w.b. hybrid turbo, correct.
Aanpassen/vervangen van intercooler enz. hangt van af wat je wilt bereiken en of de motor een betere koeling nodig heeft. In mijn geval had ik graag een andere intercooler erop gezet, maar VW heeft er een chargecooler erop gezet. Ik heb geen idee of je het systeem kan aanpassen naar een intercooler.
Waarschijnlijk is het mogelijk, maar het zal vast een dure grap zijn. Het is nog net geen doolhof onder de motor afdekplaat.
Met een stage 1 tuning doet de 1.5TSI zo’n 190 tot 200pk. Voor stage 1 ben je zo’n 600 á 700 euro kwijt, als je naar JD zou gaan. Ergens anders kan het vast goedkoper.
Als je persé aan minimaal 200pk (200-210pk) wilt zitten, dan moet je een downpipe eronder zetten. Dat maakt het wel weer een stuk duurder, en dat voor ‘maar’ 20pk erbij t.o.v. stage 1. Ikzelf zou het bij stage 1 houden met zo’n auto.
Ik zou voor de Polo GTI met 2.0TSI 200pk gaan trouwens. Die heeft een DSG met natte platen, de degelijke DSG bakken zeg maar. De 1.4/1.5TSI heeft een DQ200 met droge platen, ze zijn ondertussen al wat beter geworden, maar het blijven bakken waar ik persoonlijk ver vandaan blijf.
Volvo_440_turbo zegt
De ecu is blijkbaar nog niet gekraakt.
007 zegt
De meeste 1.5 TSi-tjes zijn gekoppeld aan een DSG. Gerenomeerde VAG tuners bieden een dergelijke stage 1 tuning INCLUSIEF DSG tuning aan voor rond E700. Dat lijkt me beter rijden vanwege die DSG-optimalisatie, maar dan helaas wel zonder fabrieksgarantie.
D.bergmans zegt
Met alle respect, waarom € 1000,- betalen voor iets wat genoeg tuners hier in NL ook kunnen doen voor een stuk minder. Weet waar de gek voor betaald om een stukje ”naam” te verkrijgen merk ik. Zelf onlangs nog bij BERKPerformance laten doen voor € 300,- op mijn gloednieuwe A3, rijdt als een bom, maar vooral heel soepel.
Ik begrijp dat een naam en een prijs natuurlijk niet voor niets bestaat, maar het verschil is simpelweg te groot er ook hier wordt gewoon wat ook nog eens in de ‘aanbieding’ is. Tevens is de term ‘op maat’ niets anders voor deze voertuigen dan de 3D mappings afstellen voor ieder specifiek voertuig, dus dat zal bij elke tuner gewoon gebeuren.
willeme zegt
@D.bergmans:
Hele goede vraag!
Er zijn in Nederland enkele specialisten. Maar de ene chiptuner is de andere niet. Je hebt enorm veel van die generieke tuners (Tuning-Shop, Eurotuner, Supertune) ertussen zitten die alle standaardmappings erin drukken. Kan prima zijn, hoeft niet per se. In dit geval zit je met ABT vaak goed met je garantie. Het is een specialist die al jaren ervaring heeft met VAG-auto’s. Dus voor onderhoud, verbruik, restwaarde kun je het verschil van die paar 100 euro terugverdienen. Als dat het doel is, uiteraard.
Tussen de generieke tuners (die maps hebben voor 2.000.000 verschillende voertuigen) en ABT zit nog een categorie: speciliasten. Voor VAG-producten kun je ook meer dan prima terecht bij tuners als JD Engineering, Van Vught Tuning, Hartog Tuning en VAG-speed. Bij dat soort jongens kun je ook aankloppen als je andere hardware hebt (turbo, intercooler en dergelijke).
D.bergmans zegt
Ik snap volledig je verhaal en ben hiervan op de hoogte. Hetgeen wat ik alleen wil duidelijk maken is dat er tamelijk wordt overdreven over hoe goed men wel/niet is en dat veel vermogensopgaven van de welbekende specialisten ook vaak worden overdreven.
Daarnaast geloof ik niets van dat ABT zelfs ”een stukje hoger” staat dan een JD of Hartog. Dit is pure marketing. Ook ABT maakt simpelweg gebruikt van standaard mappings (die zelfs door anderen tuners buiten ABT kunnen worden ontwikkeld). Als men maar een goede file heeft, dat is veel belangrijker. Ook ABT past namelijk niets ‘op maat’ aan voor welk specifiek voertuig, simpelweg omdat het niet nodig is. Dat zou ook niet kunnen met een plug-n-play oplossing.
Daarnaast de meer ‘generieke’ tuners zoals jij ze omschrijft, zijn ook prima begaanbaar en is niets mis mee. Het zal je verbazen hoeveel van de bestanden afkomstig zijn van de ‘specialisten’. Ik begrijp volkomen de keuze voor ABT, maar mijn standpunt is en blijft dat het overpriced is, tenzij garantie als uitgangspunt wordt genomen. Dank voor je reactie!
willeme zegt
@D.Bergmans:
ABT staat wel degelijk hoger. Niet alleen marketing, het is gewoon een ander type bedrijf. Natuurlijk hebben ze een veel groter afzetgebeid. Kijk, in Nederland is het lekker chippen: alle auto’s zijn goed onderhouden, temperaturen zijn gunstig, goede wegen, hoge luchtvochtigheid, goede brandstoffen. Die ABT producten worden overal verkocht en moeten overal werken.
Dat ABT mappings gebruikt van andere tuners geloof ik niet. Ik heb daar geen aantoonbaar bewijs van gezien. ABT is ook niet altijd op maat! Daarom moet je de ABT Tuning vaak installeren voordat auto een bepaalde leeftijd heeft of km-stand gelopen.
Omdat ABT aan de veilige kant zit, heb je vaak garantie via de dealer die het installeert voor je. Dat is een enorm verschil. Nu zijn er overigens ook dealers die met andere tuners werken.
Overigens wel iets wat met chiptuning het geval is: hoe nieuwer de auto, hoe duurder de ECU-tuning. Simpele economie. De ontwikkelingskosten moeten er dan uitgehaald worden. Nieuwe auto’s worden vaak gekocht door klanten met een hogere bestedingsruimte voor accessoires. Naarmate de auto ouder wordt, is de tune al vaak verkocht en wordt deze goedkoper.
Ot92 zegt
@willeme ABT? Nee dank u.
Vandaag nog mogen zien hoe een ABT getunede Rs6 presteerde. Dat ding deed een pak minder vermogen dan wat ie hoorde te doen. Rest van het verhaal zal ik even voor mezelf houden, ik wil niet door ABT voor de rechter gesleept worden.
Destijds deed Hartog enkel aan stage 1, doet ie ondertussen ook aan wat extremere tuning? Wist ik niet.
VAG-speed zegt me niks.
willeme zegt
@Ot92:
Over het algemeen halen ABT’s hun (bescheiden) vermogenstijggingen met gemak. Het is wel zo dat ABT Software wat meer failsafes heeft dan generieke tuning of performance tuning. Dus als de ECU merkt dat er niet iets in orde is, dan schroeft ‘ie automatisch het vermogen terug. Was toen ook met de Leon Cupra 300 uit 2008 (of rond die tijd). Als leaseauto’s (wat het vaak waren) werd ermee gescheurd, waardoor de ECU’s op safe gingen en de auto’s hun vermogen niet meer haalden. Sowieso is een vermogensmeting altijd een moment opname. Alleen al de buitentemperatuur kan 10% schelen.
VAGspeed zijn de jongens van Beek Auto Racing. Die hebben een lijn voor BMW, Mini, Mercedes, Porsche en nu ook VAG-producten. Nog niet zo uitgebreid als hun BMW assortiment, maar zeker niet verkeerd.
Ot92 zegt
@willeme Heb het verhaal met de betreffende Rs6 even in je pm’s gedaan.
Wat ik weet is, als het inlaat temperatuur en de EGT’s te hoog worden, dan schiet ie in de begrenzer. De begrenzer geeft aan dat de brandstof toevoer naar beneden moet om de temperaturen weer op ‘safe’ te krijgen. Zolang die begrenzers aanwezig zijn, kan er weinig mis. ABT is verder erg safe aan het spelen denk ik. Als je kijkt naar hetgeen wat ik je gestuurd heb in de pm’s, dan zie je dat daar ook wel terug.
De Leon Cupra 310 bedoel je, die deden allemaal 280pk ofzo. Dankzij dat type auto met ABT tuning heeft ABT de bijnaam doktor bibber aan overgehouden overigens.
Een meting op de dyno is inderdaad een moment opname, maar ik moet wel erbij vermelden dat de dyno daar wel rekening mee houdt.
Ah kijk… Nu valt het kwartje. Het moment toen ik Van Beek Racing las, toen herinnerde ik het me weer. Tot zover is men op het GTI forum er redelijk tevreden over, ze zijn goed bezig zo te zien/lezen.
willeme zegt
@OT92: die Cupra’s hadden de CDL-specificatie, dus die kunnen met gemak meer power leveren. Sterker nog, het waren terug-getunede specs bij Seat, in de VW’s deden ze al 30 pk meer. Heb de auto alleen nieuw mee gemaakt, maar die 310 paarden zaten er wel in. helaas was de trage besturing en het vage onderstel er niet echt op berekend. Je moest ‘m echt loodsen naar een rechte lijn voordat je gas kon geven. Maar ook daarbij geldt, als de gemiddelde leaserijder ze vol op de staart trapt, gaat de ABT failsafe weer aan en knijpt ‘ie het vermogen af. De marges worden toch altijd wat kleiner met tuning. Dus je moet er iets beter voor zorgen.
Daarom zie je dat als fabrikanten 30-50 pk toevoegen, dit bijna altijd gaat met extra hardware (intercooler, andere cilinderbussen, andere turbo specificatie ed).
Betreft die dyno: het zal zeker kloppen. Ik denk dat links en rechts daar ook nog wel iets verschil in zit. Niet alleen de bank, maar vooral de omstandigheden. Met name de temperatuur en luchtvochtigheid spelen mee. 5-10 procent afwijking is dan gewoon mogelijk.
Volvo_440_turbo zegt
@D.bergmans De tuners hebben de ECU dus nog niet gekraakt, hier in België kan je bij geen enkele chiptuner tuning vinden voor deze auto, wel enkele powerboxtuningtuners. En volgens mij is dit blok toch al even op de markt?
Ot92 zegt
@dennisbergmans BERKPerformance? Was dat even nieuwe software erop en gaan met de banaan? Dat zullen wel van die standaard tuning files zijn die men inkoopt, gezien de prijs. Daar ben ik persoonlijk helemaal geen voorstander van.
Zo’n standaard tuning file biedt een specialist ook aan, maar het verschil zit ‘m in wie het heeft ontwikkelt. De specialist heeft ‘m namelijk zelf ontwikkelt, mochten er problemen optreden, dan kan de specialist dat op dat moment verhelpen. Daar zit ook het prijsverschil in.
D.bergmans zegt
Dat is een hele leuke opmerking die je nu plaatst. De auto was in totaal 1,5 dag afwezig, simpelweg, omdat er nog bepaalde limiters in de ECU zaten die opgeheven moesten worden waar continu mee werd getest. Dus ‘standaard, gaan met de banaan tuning’ is het zeker niet geweest. Daarnaast werken veel tuners achter de schermen ook samen met elkaar om software te ontwikkelen, maar in mijn optiek niets mis mee is. Wat ik wil zeggen is dat ik een fijne ervaring heb gehad, simpelweg omdat mij het vertrouwen werd gegeven dat het wel goed zou komen, en dat kwam het ook. Nogmaals, niemand van ons kan achter de schermen kijken, maar zomaar elke tuner wat geen ‘specialist’ is afstempelen, doe je niemand eer aan. Vergeet niet dat ook zij ”klein” zijn begonnen.
Ot92 zegt
@dennisbergmans Ik val helaas niet onder de categorie ‘niemand’ in dit geval. Nu mag ik ook niet met alles meekijken wat er achter de schermen gebeurd, maar ik weet wel het één en ander.
Maar goed… Als het goed rijd en de EGT waardes (om een voorbeeld te noemen), begrenzers om de boel heel te houden enz. allemaal in orde zijn, dan is het prima, toch?
supertjeduc zegt
Ik ben eigenlijk best een fan van turbo motoren
Lekker veel koppel , en de kick als de turbo begint te werken
Als je geen turbo hebt wordt het pas leuk als je hoog in de toeren komt en waar kun je dat nog
Denk dat ik daarom twee cilinder motorfietsen ook leuker vind
Daar beginnen trouwens ook turbo’s op te duiken
Heel lang geleden heb ik een Honda cx turbo gehad , mooie tijden
rob5nismo zegt
Mijn mening is hoe meer koppel en pk’s je hebt hoe minder “moeite” je motor hoeft te doen dus ook minder verbruik
vetnek zegt
“Je kunt hier checken of de ABT 1.5 TSI upgrade ook voor jouw auto beschikbaar is”
Waarom zou ik als ‘t al in het artikel staat? #brandedcontent
OT: hoop geld, zelfs in de actie.. liever maatwerk op de rollenbank bij één van de bekende andere namen in ons land.
willeme zegt
@vetnek: het is geen brandend content. Als dat het geval is, wordt dat er altijd bij vermeld ;-)
theghost zegt
Mijn Golf VII (1.4 TSI) had standaard 150PK en 250Nm en ging naar 190PK en 330Nm, de genoemde 290 lijkt mij dus wat laag?
Ot92 zegt
@theghost ABT doet meestal een beetje veilig vanwege temperaturen, terwijl het gerust meer kan.
Als ik het zo bekijk, dan gok ik dat je een DSG7 hebt. Het lijkt erop dat je bij een tuner met verstand bent geweest.
theghost zegt
Klopt heb een DSG7. De bak is er ook bij aangepast, waarschijnlijk is dat iets wat ze bij ABT dan niet doen.