Jaag als een aan de hamer van Thor ontsproten bliksem over ‘la Ligne Droite des Hunaudières’ met een hamerende zespits boxer in het achteronder.
Voor de (extreem) welgestelden onder de reaguurders kan deze visie binnenkort werkelijkheid worden. Je moet alleen nog even deze Porsche 911 GT1 Evolution uit 1997 aanschaffen en ‘les gendarmes’ ontwijken.
Op 14 mei wordt de auto geveild in Monaco. Handig omdat de potentiële koper daar waarschijnlijk toch al een huisje (in de buurt) heeft. Het gaat om chassis nummer GT1 993-117, met motor nummer M86/60-109 en versnellingsbak nummer G96/80/117. Geen complete matching numbers, dus gaat ‘ie vast weg voor een zacht prijsje.
Over de 911 GT1 hebben we het al eens eerder gehad, hoewel dat de ‘Straßenversion’ betrof. Jawel, uit de tijd dat de Duitsers nog de ‘Ringel-S’ gebruikten. De exacte specs en de wapenfeiten van dit exemplaar staan nog niet officieel vermeld op de site van Sotheby’s, dus daarvoor moet de serieuze geïnteresseerde de site nog een paar keer herladen vóór de verkoopdatum. Wel kunnen we uit de mooie plaatjes afleiden dat de auto bijvoorbeeld in Goodwood is geweest om een stukje te rijden over het perceel van Lord March.
Bedankt Sweder voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Super dik!
csx3000 zegt
@dutchdriftking: Let op deze heeft wel de “lelijke” 996 lampen en de 996 is niet cool volgens de kenners….
willeme zegt
@csx3000: als Porsche kenner keur ik de 996 lampen goed. De 996 is de sleutel tot succes geweest voor de 911, dus die lampen zijn gewoon goed ;-).
ouweroestkar zegt
Dat is het betere werk!
phaeton zegt
Och ja, matching numbers bij een auto uit 1997… Wanne ramp.
dutchcorvette zegt
Dit of een CLK GTR?
kapitein187 zegt
@dutchcorvette: dit.
gregorius zegt
@dutchcorvette: lastig. Mb heeft weinig iconische racers uit die tijd (Saubers niet meegerekend). Clk gtr familie tel ik maar als 1. Terwijl de Porsche niet de coolste is, 20 jaar daarvoor hadden ze Moby Dick, ook op een 911, maar dan ander type natuurlijk. Ook had Porsche nog een 959 n10 jaar daarvoor. Dus als je de MB hebt, heb je de coolste uit zn klasse van dat merk. Nee,m je deze, mzou je zomaar ook nog naar anderen willen kijken.
davelepeef zegt
@gregorius: da’s waar, als je deze koopt is het hek misschien van de dam!!!
bartjeeh zegt
@dutchcorvette: clk gtr
willeme zegt
@dutchcorvette: R390 GT1. Uiteraard. Of een McLaren F1 GTR.
davelepeef zegt
@dutchcorvette: met de CLK kun je ook vliegen…
carmasterr zegt
@davelepeef:
Dat was de CLR, het doorontwikkelde prototype gevaarte.
De 911 GT1 heeft dat kunstje trouwens ook geflikt aan de andere kant van de grote plas.
https://www.youtube.com/watch?v=g8XxQkXCmsU
fmgarcia zegt
Tijdloos
dampu020 zegt
Porsche
vtechlover zegt
Zucht *broek gaat omlaag*
iijayvee zegt
Wat lijkt deze op de 918! Met name de achterkant!
reinoutgtr zegt
@iijayvee: nee.. Totaal niet..
csx3000 zegt
@iijayvee: Ja en het logo.
robin147gta zegt
Ik word hier vooral hebberig van!
mashell zegt
Hoezo is dit een 911? De motor ligt notabene voor de achteras.
jaapiyo zegt
@mashell: Vanwege die spiegeleieren op de Nase, je weet toch.
mashell zegt
@jaapiyo: spiegeleieren, middenmotor, dit is dus eigenlijk de ontbrekende eerste versie van de Cayman?
SimonMc zegt
@mashell: Komt nog het dichtst bij de eerste Boxster…met vast dak welliswaar.
mashell zegt
@SimonMc: daar heb je dan ook de defintiie van een Cayman te pakken, een Boxster met vast dak.
carmasterr zegt
@mashell:
De basis van het apparaat wordt gevormd door de cockpit van een 993.
mandarijn zegt
@carmasterr: gelukkig iemand die het snapt
mrrallycross zegt
Hebbon!
redneckdarian zegt
kijk, zo lus ik een 911 ook nog wel!
mrB zegt
Vet, deze de 911 gt1 was zo gaaf in NFS porsche unlimited.
Één ding is me alleen niet duidelijk uit het artikel. Is de veiling alleen een gt1 evo, een gt1 strassenwagen, of beide? Er word namelijk gesproken over 14 mei en een onbekende datum. Niet dat ik ze kan betalen, maar toch…
jaapiyo zegt
@mrB: Het gaat om alleen een Evo en die gaat 14 mei onder de hamer.
ronnys zegt
Jammer dat ik de loterij nog niet gewonnen heb….
csx3000 zegt
Mooi is dit niet wel apart en ook duur, en duur is het belangrijkste.
BJ zegt
Wat me nu eigenlijk pas opvalt adh van het chassisnummer, is dat de GT1 dus ver weg gebaseerd is op de 993, waarmee dat ironisch genoeg dus eigenlijk de eerste 911 is met spiegelei koplampen. Blijkbaar heeft de 996 later de achterlichten en koplampen van de GT1 gekregen en niet andersom. Chronologisch ook voor de hand liggend, maar niet eerder gerealiseerd….
jaapiyo zegt
@BJ: De 1997 GT1 Evo was een doorontwikkeling van de GT1 uit 1996 die nog de 993 Nase had:
De marketing jongens van Porsche hebben er snel de nieuwe lampen opgezet die ook op de in ’97 gelanceerde 996 zitten. De Boxster met dezelfde lampen (aan de voorkant tenminste) was ook al in 1996 op de markt gekomen.
BJ zegt
@jaapiyo: Check, thanks
Hupke zegt
Prachtig ding, maar het moet opboksen tegen een mclaren f1, mercedes clk-gtr, … hoe dan ook de hebbe-hebbe-hebbe factor is er bij deze wagen wel.
csx3000 zegt
@Hupke: Volgens mij niet tegen de MClaren F1, die begon als straatauto en werd later een racer.
lotuselises2 zegt
Prachtig ding, alleen wat is er toch aan de hand met die wielkasten…
boomhauwer zegt
@lotuselises2: vorm volgt functie…
desjonnies zegt
Hier te zien in zijn natuurlijke omgeving met de camouflagekleuren om zich zo andere roofdieren om de tuin te leiden
http://www.lemans-models.nl/1998/1998LM26_car2.JPG
Edge zegt
@desjonnies: Dat is alleen geen Straßenversion. Maar goed, omdat het zo’n geweldig beest is wordt het je vergeven ;)
jaapiyo zegt
@Edge: Dit artikel gaat eigenlijk ook over de racer uit 1997, de Straßenversion is er even bijgehaald als een stukje trivia. Hier een pica van de racende GT1 Evo uit ’97.
Op het plaatje van @desjonnies staat de opvolger daarvan, de GT1-98.
rovadepo zegt
@desjonnies: die is alleen van een jaar later, andere auto.
Jochen zegt
Begeerlijk
pinut187 zegt
Wat een heerlijk monster