Je dacht dat de nieuwe M5 dankzij AWD een soort saaie Audi RS zou worden? Think again!
De geruchten dat ‘ie zou komen gaan al rond sinds 2011, maar tot op heden bleef het daar bij: een M5 met vierwielaandrijving kwam er niet. Aan het eind van het jaar komt daar nu écht verandering in, tenzij er zich nog een groteske joekel van een plottwist voordoet.
In Genève hebben we immers vastgesteld dat alle auto’s met 600+ pk in 2,9 seconden naar de honderd denderen. Tenzij je een hypercar van de hoogste orde bent, heb je daarvoor echter wel AWD voor nodig. Anders wordt alle power niet efficiënt genoeg naar het asfalt gebracht. Ook BMW moet daar dus aan geloven, om mee te kunnen blijven in de papieren oorlog van acceleratiecijfers.
Audi, dat al sinds jaar en dag haar sportieve modellen uitrust met Quattro, krijgt dus min of meer gelijk. Hoewel de keuze voor hen min of meer logisch was, omdat het alternatief honderden pk’s op de voorwielen loslaten was. Maar dat terzijde. Puristen vinden de switch van BMW echter jammer. Zij loven de intrinsieke karakteristieken en het gevoel dat achterwielaandrijving je geeft.
Mercedes, de derde fabrikant van dikke Duitsers, heeft de keuze die BMW nu maakt al wat eerder gemaakt voor haar AMG-modellen. In Stuttgart lag dat iets minder gevoelig. De Dampfhammers die zij maken zijn ook iets meer gericht op het domineren van de Autobahn dan het lichtvoetige bochtenwerk over secundaire wegen. Desalniettemin introduceerden de Schwaben voor hun nieuwste E63 AMG het begrip 4MATIC+. Het plusje in die naam is nieuw en houd in dat je met een druk op de knop alle power naar slechts de achterwielen kan dirigeren. Sinds de Ford Focus RS heet dat een ‘Drift Mode’.
BMW gaat volgens Autocar hetzelfde kunstje toepassen op de nieuwe M5. Op die manier kan je ook met de nieuwe M5 weer epische drifts neerleggen. BMW-medewerker Hildegard Wortmann is in ieder geval vast enthousiast over de auto.
“You will see in this car where we will take the [M] brand from here. I’ve driven it on track and it’s really special. The engineers have done an excellent job. It’s outrageous.”
Image-Credit: Fotosoepje van de nieuwe M5 uit dit artikel
desjonnies zegt
Ik heb ook een drift-mode, niets bijzonders dus.
rhellema zegt
@desjonnies: niet verwarren met de driftig-modus hè :))
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Mijn vriendin ook. Ik snap ook niet wat er nu opeens zo bijzonder aan is.
focusrs1 zegt
@desjonnies: ik ook maar nog nooit gebruikt
Jochempie zegt
@focusrs1: Ze zijn allemaal sarcastisch behalve jij! Nee grapje, jij bent ook sarcastisch. Of nee, toch niet! Grapje. Jij bent sarcastisch. En de rest is niet sarcastisch! En jij ook! Niemand is sarcastisch.
lekbak zegt
@Jochempie: jij maakt ook legomolentjes met hakenkruis?
focusrs1 zegt
@jochempie: nope heeft niets met sarcasme te maken – mijn RS heeft een drift-mode maar dus nog nooit gebruikt.
Jochempie zegt
@focusrs1: We weten allemaal dat een Focus RS een driftmodus heeft.
E34M5Touring zegt
Nou simpel dan toch. Kopen, ducktape over die knop en klaar ben je. En anders zet je effe de slijptol in je voorste aandrijfassen!
peterpann3nkoek zegt
@E34M5Touring: ik denk niet dat je die knop ingedrukt hoeft te houden, dat is moeilijk driften met 1 hand
lekkaah zegt
@peterpann3nkoek: Denk dat hij bedoelt dat je hem niet elke x aan hoeft te zetten bij het starten
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Nee joh. Gewoon zoals al die gekke Chinezen in het casino een pasje tussen de knop drukken.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Vloeiboekje deden ze bij ons :-)
Gulli zegt
@E34M5Touring: Ha! Zo heb ik een keer mijn spelletje NASCAR op de pc gespeeld. Ik had 100% racelengte ingesteld en ben de 500 gaan rijden. Na 30 rondjes vond ik het welletjes en heb ik de gasknop vastgeplakt, hoefde ik alleen nog maar stuurcorrecties uit te voeren :P
berlinetta zegt
@gulli: Zoals Nascar in het echt dus ook ongeveer gaat ;)
NeoVeloci zegt
YES! Maar na de uitschakelbare 4-wielaandrijving op de E63 moesten ze ook wel, om de leiding in het segment terug te pakken.
unknown32 zegt
@NeoVeloci: leiding? Mb is beter :P
dare2think zegt
Het is super grappig dat een auto van ~50k (Focus RS) een begrip geïntroduceerd heeft dat vervolgens op veel meer (en duurdere) auto’s wordt toegepast. Aan het begin werd er een beetje lacherig over het woord ‘drift mode’ gedaan maar nu is het toch maar even een begrip aan het worden. Over 20 jaar schrijft Autoblog dit in een ‘klassieker’ ;)
E34M5Touring zegt
@dare2think: Zelfde geldt voor LineLock en Burnout modus van de Mustang, dat zie je nu ook steeds meer merken doen.
mb10 zegt
@E34M5Touring: de m4 heeft ook smokey burnout mode
E34M5Touring zegt
@mb10: Ja klopt, daar doelde ik oa ook op inderdaad!
eklasse zegt
Er is maar een Hammer..
lekbak zegt
@eklasse: en die heeft geen driftmodus nodig!
Dutchdriftking zegt
Kijk, eindelijk word er ook aan mij gedacht.
dare2think zegt
@dutchdriftking: Jij moet een trucendoos toepassen toch? Ik meen VR6? ;)
Dutchdriftking zegt
@dare2think: haha klopt het gaat meer om mn account naam. Ik heb een driftmodus die sneeuw + handrem heet.
dare2think zegt
@dutchdriftking: Iedereen in de straat weet toch wel dat je langskomt ;)
Dutchdriftking zegt
@dare2think: Valt mee, ik heb een zeer beschaaft uitlaatje er onder.
laraki zegt
Puristen zijn niets meer dan dromers met een wereldbeeld dat gebaseerd is op valse nostalgie.
StijnB zegt
@laraki:
Aan een E34 of E39 is niets vals, aan bijvoorbeeld het geluid van zo’n hedendaagse M5 daarentegen…
't Peugje zegt
@stijnb: Stond net naast een F10 M5 met performance open pijp. Van mij hoeft het niet harder, je verstaat elkaar niet meer als je er achter staat en hij loopt stationair.
laraki zegt
@StijnB: Mee eens. Maar ontwikkelingen staan niet stil. Over twee a drie generaties zal M5 een elektrisch aandrijving krijgen. Helemaal geen geluid.
varry zegt
Ford denkt bij zichzelf: ‘Remember where you heard it first!’
lekkaah zegt
Maarrrrr, wordt het dan een optie? (AWD), of wordt het standaard?
mb10 zegt
@lekkaah: ik denk eerlijk gezegd ook dat de m5 in 2 varianten komt met en zonder
lekkaah zegt
@mb10: Denk ik dus ook, scheelt toch gewicht, weet niet of iedereen die extra meuk wil hebben op z’n M5
mb10 zegt
@lekkaah: het is ook niet voor niets lijkt me dat de m550 x drive er is
racerx zegt
@lekkaah: Ik vermoed dat het standaard wordt helaas, ik denk dat de kosten te hoog worden voor het ontwikkelen van hetzelfde Performance model met 2 aandrijflijnen. Daarnaast, de mensen die dit nieuw kopen zijn niet meteen de grootste puristen… Als die er al zijn, kunnen ze ook niet bij een ander terecht voor een full RWD setup.
Ik hoop dat er een aparte RWD uitvoering komt maar ik denk het niet.
kareljansen zegt
@racerx: precies! Dit zijn zeker geen auto’s die alleen door puristen worden gekocht, maar vooral gewoon door mensen die veul geld te besteden hebben
Onehp zegt
Leuk, weer 100kg zwaarder… sneller ja, leuker, not sure…
Rick-dos zegt
Volgens mij heeft de M2, X5M en X6M ook een “drift mode” dat dan weer M Dynamic Mode heet. Mijns inziens niets nieuws dus behalve dan misschien wat meer geoptimaliseerd.
E34M5Touring zegt
@rick-dos: De M2 is RWD. Die heeft standaard DriftModus. De M235i met X-drive heeft het niet geloof ik. Tenminste, wij hebben het niet op onze. Wel Sport+ maar geen M Dynamic
Rick-dos zegt
@e34m5touring: Klopt maar de MDM laat gecontroleerde driften toe. Is net ff iets anders dan ongecontroleerd driften. ;)
Volgens mij, maar dit weet ik niet zeker, is MDM alleen beschikbaar op de “pure” M modellen dan kan het dus inderdaad zo zijn dat de M235i dat niet heeft.
De X5M en X6M hebben het trouwens wel.
E34M5Touring zegt
@Rick-dos: Ja je bedoelt dat systeem waarbij de TC ‘helpt’ met gecontroleerd driften. Ik vat em. Dat heeft de m235 idd niet. Althans niet op de xdrive modellen.
Rick-dos zegt
@e34m5touring: Precies. Die bedoel ik. Nice trouwens dat je een M235i hebt. ;)
E34M5Touring zegt
@Rick-dos: Ja leuk spul. T’is dan geen echte M maar trekt alsnog flink door. Thanks.
kniesoor zegt
@rick-dos:
Huidige M3/M4 hebben ’t ook, zo’n M Dynamic Mode. Kennelijk een “M dingetje”.
Rick-dos zegt
@amghans: Ziet er idd wel naar uit.
lekkaah zegt
@amghans: @rick-dos: oh, MDM dat heeft mijn ouwe E92 m3 al, bedoelen ze dat dan in dit artikel?
super zegt
@rick-dos:
ze zouden er naast een auto-inparkeer functie ook een auto-drift modus in kunnen gaan bouwen, gewoon voor de mensen die wel willen maar niet kunnen.
Rick-dos zegt
@super: Zal me niet verbazen dat over niet al te lange tijd je ook een “track” button hebt. Je hoeft dan alleen naar een circuit te rijden, het knopje in te drukken en vervolgens rijdt de auto autonoom het rondje zo snel mogelijk met jou als passagier. Krijg je nog submenu’s met driften of zonder driften….
super zegt
@rick-dos:
ja, mooi man, en dan ook nog een volledig autonome modus, waarbij als je zelf nog in je nest ligt te stinken je auto ondertussen al wel druk bezig is coole drifts te maken en de filmpjes automatisch op youtube te zetten.
berlinetta zegt
Lijkt me de betere keus die 4wd. De huidige M5 is nogal nerveus. Met het koppel van die Duitse pk-beulen is 4wd wel wenselijk. En de sprinttijd wordt er ook flink beter van. Lekker Enzo’s eruit trekken met je labrador. Moet toch wel eens leuk zijn.
lekkaah zegt
@berlinetta: Vind je? Ik heb erin gereden maar ik heb mij oprecht verbaasd over de hoeveelheid grip/tractie van dat logge ding (en snelheid, natuurlijk)
berlinetta zegt
@lekkaah: Nou ik heb er niet in gereden, maar ik baseer me op de rijtesten waarin ik veel geslinger zag. Kan best dat het toch anders blijkt te zijn.
henk123456 zegt
@berlinetta: Ik stond er juist van te kijken hoeveel tractie de M5 heeft. Ik kan het me nog herinneren, extra een lege parkeerplaats opgezocht om vanuit stilstand het pedaal te vloeren, maar het gripverlies en ‘dansen’ van de achterkant bleven zo goed als uit.
berlinetta zegt
@henk123456: Maar jij hebt het nu over volgas optrekken vanuit stilstand. Ik doelde meer op vroeg op het gas gaan bij het uitkomen van een bocht. Bij veel filmpjes van M5/6 en ook wel de M4 zie ik veel wiebelende kontjes. Dat kan wellicht ook komen door het showgehalte wat op te krikken uiteraard.
e36thuglife zegt
Een mattie van me die had ook drift mode op ze Civic. Gewoon twee McDonny dienbladjes onder ze achterwielen en KABOEM DriftMODE!!!
sracert zegt
Nog maar weer eens het bewijs dat Duitsers alles kapot maken wat mooi is/was. wat een kl@te volk is het toch.
berlinetta zegt
@sracert: De oorlog zit nog diep bij jou he?
Edge zegt
@sracert: Ja, want laten we een compleet land en volk vooral definiëren op basis van wat één megalomane gek in het verleden voor elkaar heeft gekregen. Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er in die tijd gebeurd is, en ik geloof ook best dat dat bij de oudere generatie toch wel diep kan zitten, maar Duitsland heeft ons ook genoeg mooie dingen gegeven.
lekbak zegt
@Edge: was het maar één gek geweest destijds…
kareljansen zegt
@sracert: waar blijft de – functie?
mrrallycross zegt
Goed afgekeken bij Mercedes
sollie1984 zegt
@mrrallycross: heel dat AMG spul is goed afgekeken bij M-Power.
balliere zegt
Mijn GT86 heeft ook drift-mode, maar je moet het dan zelf doen.. lijkt me leuker
allesmetturbo zegt
Eindelijk, ben erg fan van AWD en vind het jammer dat ze niet al veel eerder alle topmodellen awd meegeven en uitschakelbaar maakten wanneer je wilde driften.
fonny zegt
@rick-dos
MDM laat een beetje slip toe, al is dit heel miniem. Om te driften om moet je echt alles uit zetten.
@berlinetta
De huidige M5 is alleen nerveus bij nat weer, mede door de power en 295 sloefen achteraan.
Bij droog zeer stabiel.
560pk zegt
@fonny: maar dan ook wel vaak. Als ik bij 140 m’n gas vol intrap, kwispelt de achterzijde duidelijk voelbaar. Ben ik niet altijd blij mee.
Zie ’s avonds in bed toch wel eens zo’n YouTube filmpje voor m’n geestesoog waarbij iemand z’n exoot aan barrels rijdt door volgas-overstuur
560pk zegt
@fonny: en hij komt bij nat weer natuurlijk écht niet van z’n plaats af vanuit stilstand. Kortom: ik begrijp volkomen waarom ze de M5 en straks de M8 uitsluitend met 4 wiel aandrijving gaan leveren. Jammer alleen dat daarvoor de DCT gaat sneuvelen: die harde schakelklappen (indien gewenst) zijn af en toe zooo lekker