Luxeproblemen zijn ook problemen.
De nieuwe abonnementendienst van Volvo, Care by Volvo, blijkt in de Verenigde Staten dusdanig goed te presteren dat er vrijwel geen auto’s meer over zijn om te vergeven aan nieuwe klanten. Het lijkt erop dat de Zweden niet goed hebben ingeschat hoeveel mensen daadwerkelijk interesse hebben in een dergelijke service, want in vier maanden tijd is de Amerikaanse consument door het volledige gamma van Volvo heen gejaagd.
Volvo heeft met name bij de nieuwe Volvo XC40 te kampen met tekorten, zo schrijft Automotive News. De crossover is ook bij het doorgaans pickup- en SUV-lievende publiek in de Verenigde Staten vreselijk populair. Er is ondertussen een wachtlijst in het leven geroepen die nieuwe klanten tot en met halverwege op een XC40 moet laten hebben. Dit terwijl de autofabrikant de productie eerder dit jaar nog opschroefde. Volvo heeft wel aangegeven dit probleem te willen tackelen door meer autodealers bij de service te betrekken, om de achterstand op te vangen. Dit heeft echter als gevolg dat klanten die de XC40 willen kopen (in plaatsen van leasen) met een schaarste te maken krijgen. Volvo heeft namelijk een deel van de “niet-abonnement XC40’s” toegewezen aan klanten met een abonnement.
Helemaal vreemd is het niet dat Volvo verrast is door de grote interesse in zijn abonnementendienst. De Zweden lanceerden hun dienst namelijk vlak nadat Cadillac een soortgelijke service tot een halt riep. Echter, bij de Amerikaanse autofabrikant kostten auto’s destijds tenminste 1.800 dollar per maand. Bij Volvo is de instapprijs momenteel 650 dollar. Voor dit bedrag krijg je 24 maanden lang een XC40 T5 Momentum, mits deze beschikbaar is natuurlijk. Na 12 maanden kun je wisselen van auto.
Meer lezen? Bekijk HIER onze rijtest met de Volvo XC40.
Esprit_de_Flandre zegt
Hier kopt iets niet: ” Er is ondertussen een wachtlijst in het leven geroepen die nieuwe klanten tot en met halverwege op een XC40 moet laten hebben.”
Maar verder: leuk toch, voor Geely, dat Volvo zo goed draait? Waarschijnlijk zitten er nu een paar bij Ford heel hard met hun vuisten tegen de muur te kloppen, tot bloedens toe…
jaapies zegt
@Esprit_de_Flandre: 650 dollar voor 24 maanden een XC40 vind ik ook wel iets aan de te goedkope kant…
vroaaar zegt
@jaapies: beter lezen…
jaapies zegt
@vroaaar: “Bij Volvo is de instapprijs momenteel 650 dollar. Voor dit bedrag krijg je 24 maanden lang een XC40 T5 Momentum, mits deze beschikbaar is natuurlijk” jij of ik?!
vroaaar zegt
@jaapies: “…bij de Amerikaanse autofabrikant kostten auto’s destijds tenminste 1.800 dollar per maand. Bij Volvo is de instapprijs momenteel 650 dollar.” Begrijpend lezen betekent dat je de zin over Volvo leest in de context van de zin ervoor.
Frenkyboy zegt
@jaapies: 650 dollar per maand, dus 15.600 dollar voor 24 maanden
snippje zegt
@Esprit_de_Flandre: Frod zou veel minder kunnen en willen investeren in Volvo, waardoor de ontwikkeling en het huidige succes uit zou blijven.
vondick zegt
@snippje: Waarom? Ford is veel groter dan Geely.
phaeton zegt
@vondick: Timing is ook een dingetje. Ford MC heeft als enige van de grote jongens geen staatssteun gekregen in de VS. De investeringen in alle nieuwe modellen zijn al even geleden gedaan.
johnhert zegt
En dat terwijl de xc40 zó veel lelijker dan een xc60 is…
JanJansen zegt
@johnhert: de xc40 is een beetje de Emma Stone onder de SUV’s: Geen klassieke schoonheid maar zo veel meer karakter en interessanter dan een xc60.
johnhert zegt
@janjansen: Jan, drink je niet wat veel ?
Tonnie zegt
@janjansen: haha heerlijke vergelijking, klopt ergens ook wel!
Pordon zegt
@janjansen: auch voor Emma Stone wat gewoon een prachtige vrouw is. De XC40 is gewoon een raar ding.
chrisvonmeer zegt
@janjansen: ik vind de XC40 meer de Ellie Lust onder de auto’s. Veel mensen vinden haar aardig maar mooi is ze niet.
phaeton zegt
@chrisvonmeer: Breng Ellie Lust nou niet naar Autoblog argh!
W115 zegt
Geld groeit aan de boom in Amerika
koen23 zegt
@w115:
Alles op de pof. Lekker nieuwe autorijden voor wat dollars heb je die aanschafprijs ook niet en denken je buren toch dat je het binkie bent. Keeping up with the Benjamins, totdat de last te groot wordt en je stilletjes van het toneel verdwijnt en je plekje uitzoekt onder een brug.
pa045 zegt
@koen23: en dat doen ‘wij’ beter?
Wij doen het allemaal echt zelf betalen? En in Amerika rijdt iedereen nieuwe auto’s?
Ben je er wel eens geweest of heb je dit op de verjaardag van je tante gehoord?
koen23 zegt
@pa045: Ik zei niet per se dat wij dat beter doen. Ik gaf meer een algemene reactie op de opmerking “geld groeit aan de boom in Amerika”.
Maar ik ben niet de vervelendste dus heb het even opgezocht voor je. Daarbij niet per se schuld voor aanschaf van auto maar totale schuld van de private sector in NL en USA naast elkaar. Lastig om identieke cijfers te vinden maar bij benadering komt het ergens in de buurt
NL (bron CBS https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/38/schulden-huishoudens-iets-omhoog):
De schulden van de Nederlandse huishoudens (incl. instellingen zonder winstoogmerk) bedroegen eind juni 2017 ruim 760 miljard euro, ruim 3 miljard euro meer dan eind maart. De schulden van de niet-financiële bedrijven daalden met bijna 2 miljard euro naar 808 miljard euro. De totale schuld van de private sector nam daarmee per saldo iets toe in het tweede kwartaal. Omdat het bruto binnenlands product (bbp) sterker toenam dan de schulden daalde de schuldquote (de schuld als percentage van het bbp ) tot 218,8 procent. Dit is weliswaar de laagste stand na 2008, maar ligt nog ver boven de door de Europese Commissie gestelde bovengrens van 133 procent. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de schulden van de private sector.
voor t gemak 760 miljard/17 miljoen = 44705,88
USA (bron: https://www.hollandgold.nl/nieuws/schulden-amerikaanse-huishoudens-recordhoogte)
De totale schulden van Amerikaanse huishoudens stegen in het tweede kwartaal naar een nieuw record van $12,8 biljoen, zo blijkt uit nieuwe cijfers van de Federal Reserve Bank van New York. De toename werd mede veroorzaakt door een stijging van het aantal autoleningen en creditcardschulden. De private schulden in de Verenigde Staten stijgen daarmee voor het twaalfde kwartaal op rij, wat doet vermoeden dat Amerikanen de toekomst weer met vertrouwen tegemoet zien.
In het tweede kwartaal van dit jaar steeg het totaalbedrag aan autoleningen naar $1,19 biljoen, de helft meer dan tijdens het uitbreken van de kredietcrisis in 2008. Ook nemen de creditcardschulden langzaam weer toe, terwijl dit een van de duurste vormen van krediet is. Huishoudens in de Verenigde Staten staan bij elkaar voor $0,78 biljoen rood bij creditcardmaatschappijen, het hoogste niveau sinds 2009. De studieschulden bleven in het tweede kwartaal weliswaar gelijk, maar zijn in de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld tot $1,34 biljoen.
12,8 biljoen / 325,7 miljoen = 39299
zo bezien is de schuld per hoofd van de bevolking in de USA dus inderdaad iets lager dan in NL. Opgemerkt moet wel worden dat hypotheek hier ook bij zit en NL notoir hoge hypotheekschulden heeft t.o.v. bijv. de USA. Met een beetje natte duim werk durf ik toch wel de weddenschap aan dat als we daadwerkelijk gaan kijken naar consumptief crediet voor de aanschaf van auto’s Nederland beter scoort dan de USA. Als jij weet waar ik die cijfers kan ophalen wil ik het best uitzoeken.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Oke, doei.
pa045 zegt
@koen23: nee. Nog steeds te veel op aannames gebaseerd. Want je weet het niet. Je wuift weg dat de NL’er meer schuld heeft met de stelling dat dit wel aan de hypotheekschuld ligt. Hier in NL wordt nog steeds relatief veel gehuurd. Dus al die mensen hebben geen hypotheekschuld. Dus die moet je er ook maar vanaf trekken.
Daarbij rijden er heel veel mensen ook in Amerika met zeer oude auto’s. Vaak ouder dan hier. Die mensen hebben die auto echt niet op de pof gekocht.
En als laatste: kijk naar het consumentengedrag hier. Tv’s, telefoons, meubels, enz. Het wordt meer en meer op afbetaling gekocht. Steeds meer mensen in de schuldsanering. Mensen die hun ziektekosten niet meer kunnen betalen.
Nee. Ik denk dat wij nog niet 1 haartje beter zijn. Maar is dat is maar een aanname van mij.
gasskaas zegt
@w115: bij de leasemaatschappijen ja
phevtreb zegt
Is $650,- p.mnd niet erg duur voor US begrippen? Ik zie altijd reclames langs de weg waarbij je bijv een Honda Accord voor $300,- p.mnd least. Dan is deze Volvo ruim 2x zo duur..
loserboi932 zegt
@phevtreb: je verdient relatief veel in de VS. Althans ik verdiende voor dezelfde baan daar bruto $800 per maand meer dan hier in euro’s. En je houdt er veel meer van over en alles is goedkoper.
Jochen zegt
@loserboi932: alles ? Ziektekostenverzekering ?
autobleg zegt
@loserboi932: Kan dit inderdaad beamen. Over een zeer bescheiden salaris van rond de $65k per jaar betaal je in New York State iets meer dan 6% income tax. Tegen 40+ hier in NL. BTW was 8%. Mijn brutosalaris was nagenoeg gelijk hier in NL, maar je houdt daar netto gewoon VEEL meer over dan hier. Als je vrouwtje daarnaast nog een bijbaan heeft van 3 dagen in de week, dan zit je gewoon goed. Daarnaast is alles goedkoper. Brandstof, onroerend goed, elektronica, noem maar op. Je begrijpt, het kriebelde wel om daar te blijven. Maar goed, there’s no place like home, daarnaast zijn er ook wel wat nadelen aan de USA hoor.
Ik leasde gewoon een auto. Doe ik hier in NL ook. Ik ga graag met de auto op vakantie en rij graag een leuke en ruime auto. Met een jaar of 3/4 goed sparen kunnen we het waarschijnlijk wel betalen, maar we hebben geen zin om daarop te wachten en we kunnen het per maand prima hebben. Dat ik daar dan wat oordelende reacties op krijg hiero, prima.
Dat was overigens wel het mooie aan de US, totaal geen afgunst. Als je een leuke auto rijdt hebben ze daar zoiets van ‘good for you’, geleast of niet.
moveyourmind zegt
Hele volksstammen dus die er in tuinen…
Voor die 650 Dollar per maand krijg je een mooi verpakte verkapte financiering plus wat dingen die je voor een paar knaken in de week door je kinderen, als ze een jaar of 7 of ouder zijn ook zou kunnen laten doen. Zoals de auto wassen en stofzuigen, een pakketje ophalen bij de Jumbo en de auto naar de dealer brengen voor een onderhoudsbeurt.
harrie zegt
@moveyourmind:
Deze deal zal wel aanslaan bij mensen die ook een peperduur abonnement met ‘gratis’ telefoon hebben.
berlinetta zegt
@harrie: En jij denkt nog altijd dat een losse telefoon met sim only veel goedkoper is dan een abonnement met telefoon?
DaveB zegt
@harrie: wordt wakker vent.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@moveyourmind: Yup, en het zullen er alleen maar meer worden. In Amerika is dit natuurlijk al langer aan de hand maar ook hier is het HET marketing verhaal van nu: de transitie van eigendom naar gebruik. De nieuwe generatie wil geen spullen meer hebben… Geef het een jaar of 5 en vrijwel alles word geleased. Van huizen tot aan kleren, en alles er tussenin… Af en toe voel ik me heel oud…
niex zegt
@svenska_aeroplan_ab: dat leasen zo populair is prive, dat snap ik wel. onwetenden zijn dat genaai van garages bij mankementen en beurtjes spuugzat.
sleepyj zegt
@niex: genaai? Bij mankementen en beurten? Onderbouw eens?
silenro zegt
@sleepyj: als je zonder kennis en kunde een auto blindelings in onderhoud geeft, word daar bij sommige bedrijven wel eens grof misbruik van gemaakt. Dan gebeurt het gerust dat er onderdelen die niet versleten of defect zijn toch worden vervangen. En dat stukje zorgen word wel weggenomen met (financial) lease.
dinges7 zegt
@silenro: financial lease is gewoon koop!
Zakelijke koop en heeft niets met lease te maken.
sleepyj zegt
@silenro: bedankt voor de nuance, de autobranche is zo enorm dat er altijd oplichters zijn. Maar het wordt vooral bij dealerbedrijven steeds transparanter. Alleen de prijzen stijgen door steeds meer defecten, daar waar de auto’s met grote stappen gecompliceerder worden.
berlinetta zegt
@silenro: Financial lease is een andere term voor huurkoop, dus dit betekent dat je uiteindelijk wel eigenaar van de auto wordt.
henk_he zegt
@ikschrijfookoverautos het is hierboven al gemeld, maar deze zin klopt niet: “Er is ondertussen een wachtlijst in het leven geroepen die nieuwe klanten tot en met halverwege op een XC40 moet laten hebben.” OT: ik zie de XC40 hier nog weinig rijden, in tegenstelling tot alle andere types Volvo’s. Zijn die nog niet leverbaar in Nederland?