ABN Amro denkt dat we het ergste in de Nederlandse automarkt achter de rug hebben, maar er is geen reden overmatig positief te zijn. Met name de overcapaciteit in de branche moet gecorrigeerd worden.
Dit schrijft de bank in zijn meest recente Autoretail sectorupdate, die vandaag verscheen. Sinds de tweede helft van vorig jaar stijgen de autoverkopen licht, en verwacht wordt dat deze stijging aanhoudt. Met name in de tweede helft van 2014 zal de zakelijke markt een voortrekkersrol spelen, door de vernieuwing van leasecontracten. Hierin speelt mee dat de emissienormen steeds strenger worden.
Prognose 2014: 430.000 autoverkopen
Dit jaar zullen de verkopen volgens ABN met zo’n 2 % stijgen, van 417.000 tot 430.000 stuks. Dit is meer dan de voorspelling van de Bovag/Rai (400.000) en Aumacon (415.000). De voorlaatste prognose van ABN voor 2014 hield overigens nog rekening met 450.000 verkopen.
2015 moet helemaal beter worden, dan zullen we volgens ABN weer op een half miljoen verkopen zitten, hetzelfde niveau als 2012.
Faillissementen
Ondanks de licht positieve prognoses zal het aantal faillissementen nog wel een tijdje aan de hoge kant blijven, door eerdergenoemde overcapaciteit en omdat “dat aantal altijd na-ijlt bij de economische ontwikkeling”. In 2013 piekte het aantal faillissementen in de Nederlandse autobranche. Uiteindelijk kwam het tot 238 sluitingen.
Foto: autojunk.nl
Update 12-03: De grote, beursgenoteerde Stern Groep presenteerde vandaag de jaarcijfers. Hierin wordt de verwachting uitgesproken in 2014 niet meer te verkopen dan in 2013.
Update 2: ook het ING heeft zijn prognose gemaakt: 425.000 nieuwe auto’s in 2014, 460.000 in 2015.
White_Lightning zegt
Off Topic, maar wel leuk om weten. Bij Monza in Sint-Martens-Latem (B) staat sinds kort een rode (hoe kan het ook anders?) LaFerrari te glimmen in de toonzaal?
phaeton zegt
Misschien kan iemand het mij uitleggen. Waarom zouden leasecontracten zorgen voor een impuls? De afgelopen jaren liepen leasecontracten ook af, dunkt me. Emissienormen spelen hierin welke rol? Een nieuwe auto is een nieuwe auto, of deze nou 85 of 185 gram uitstoot. Nieuwe techniek a la, vooruitgang is goed. Maar dat zijn investeringen, niet direct de benodigde opbrengsten. Ook helpt het niet de vervloekte voorraden weg te werken, want die hebben weinig/geen fiscale voordeeltjes. Ik zie de oplossing dus niet helemaal in deze onderbouwing van ABN.
stevenpoal zegt
De automarkt word pas gezond als nog zeker 1/3 van de verkopende dealers c.q. autobedrijven sluiten. Aantallen zijn belangrijk, maar je overhead kosten reduceren is veel belangrijker! De komende jaren zullen er meer servicepunten komen en minder showrooms, men is immers ook bereid om een uurtje te rijden naar de dichtstbijzijnde Ikea/Mediamarkt. Pas dan zal de markt een gezonde balans vertonen waarin weer geld verdiend kan worden, al staan de marges stevig onder druk.
mashell zegt
@phaeton: het kan zijn dat bedrijven om ook mee te doen in de crisis leasecontracten hebben verlengd (van 3 naar 4 jaar bijvoorbeeld), daarom lopen er nu meer af dan gebruikelijk en is de vervangingsbehoefte groter. Het kan zijn dat bedrijven vanwege de crisis personeelsleden op straat hebben gezet en de leasecontracten die daarbij hoorden hebben afgekocht. Nu de crisis voorbij is hebben ze weer mensen nodig want de bedrijven willen groeien in omzet en winst en hebben dus nieuwe personeelsleden nodig om dat te bereiken, die nieuwe personeelsleden krijgen weer een nieuw leasecontract met daarbij een nieuwe auto.
Maar men zegt ook wel eens dat het geld in de autobranche niet in de showroom maar in de werkplaats verdiend wordt, als dat waar is, dan maakt hernieuwde vraag naar nieuwe leaseauto’s natuurlijk niet echt het verschil voor de autobedrijven.
super zegt
@mashell:
pardon, nu de crisis voorbij is?
http://www.cpb.nl/cijfer/kortetermijnraming-december-2013
mashell zegt
@super: inderdaad, de crisis is voorbij! De cijfers van de CPB tonen dat ook aan. We zitten boven 0, daar gaat het om! Dat gedoemdenk en gejammer moet maar eens ophouden. Een deel van het probleem is dat sommigen hoogeconomie als de norm zien en moord en brand schreeuwen als het even geen hoogeconomie is.
desjonnies zegt
@mashell:
verkiezingstijd
verkiezingsrethoriek
verkiezingsonzin
super zegt
de vraag naar autos gaat niet omhoog door overcapaciteit weg te werken. Kennelijk dezelfde kromme logica als dat de economie weer zou gaan groeien door bezuinigingen, en elk jaar is het weer hetzelfde liedje; volgend jaar gaat het echt gebeuren…