• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ABN: lichte groei NL-autosector, echt herstel in 2015

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 maart 2014 om 07:53 – 8 Reacties

Crisisbestendige autodealer


ABN Amro denkt dat we het ergste in de Nederlandse automarkt achter de rug hebben, maar er is geen reden overmatig positief te zijn. Met name de overcapaciteit in de branche moet gecorrigeerd worden.

Dit schrijft de bank in zijn meest recente Autoretail sectorupdate, die vandaag verscheen. Sinds de tweede helft van vorig jaar stijgen de autoverkopen licht, en verwacht wordt dat deze stijging aanhoudt. Met name in de tweede helft van 2014 zal de zakelijke markt een voortrekkersrol spelen, door de vernieuwing van leasecontracten. Hierin speelt mee dat de emissienormen steeds strenger worden.

Prognose 2014: 430.000 autoverkopen

Dit jaar zullen de verkopen volgens ABN met zo’n 2 % stijgen, van 417.000 tot 430.000 stuks. Dit is meer dan de voorspelling van de Bovag/Rai (400.000) en Aumacon (415.000). De voorlaatste prognose van ABN voor 2014 hield overigens nog rekening met 450.000 verkopen.

2015 moet helemaal beter worden, dan zullen we volgens ABN weer op een half miljoen verkopen zitten, hetzelfde niveau als 2012.

Faillissementen

Ondanks de licht positieve prognoses zal het aantal faillissementen nog wel een tijdje aan de hoge kant blijven, door eerdergenoemde overcapaciteit en omdat “dat aantal altijd na-ijlt bij de economische ontwikkeling”. In 2013 piekte het aantal faillissementen in de Nederlandse autobranche. Uiteindelijk kwam het tot 238 sluitingen.

Foto: autojunk.nl

Update 12-03: De grote, beursgenoteerde Stern Groep presenteerde vandaag de jaarcijfers. Hierin wordt de verwachting uitgesproken in 2014 niet meer te verkopen dan in 2013.

Update 2: ook het ING heeft zijn prognose gemaakt: 425.000 nieuwe auto’s in 2014, 460.000 in 2015.

Ook interessant!

  • Aantal ongevallen avondspits
    Aantal ongevallen avondspits neemt enorm toe in NL
  • NL sneeuwpret eindigt met Mondeo tegen boom [video]
    NL sneeuwpret eindigt met Mondeo tegen boom [video]
  • Autoverkopen februari 2021
    Zo dramatisch zijn de autoverkopen februari 2021
  • Herstel van de bedrijfswagenmarkt zet door
    Herstel van de bedrijfswagenmarkt zet door

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

aumacon, autoverkoop, bovag, rai-vereniging

Vorig bericht: « Spyshot: Porsche 911 Cabrio met centrale uitlaat?
Volgend bericht: Sinkhole-update: ook deze Corvette wordt gerestaureerd »

Lees Interacties

Reacties

  1. White_Lightning zegt

    11 maart 2014 om 08:26

    Off Topic, maar wel leuk om weten. Bij Monza in Sint-Martens-Latem (B) staat sinds kort een rode (hoe kan het ook anders?) LaFerrari te glimmen in de toonzaal?

    Login om te reageren
  2. phaeton zegt

    11 maart 2014 om 09:27

    Misschien kan iemand het mij uitleggen. Waarom zouden leasecontracten zorgen voor een impuls? De afgelopen jaren liepen leasecontracten ook af, dunkt me. Emissienormen spelen hierin welke rol? Een nieuwe auto is een nieuwe auto, of deze nou 85 of 185 gram uitstoot. Nieuwe techniek a la, vooruitgang is goed. Maar dat zijn investeringen, niet direct de benodigde opbrengsten. Ook helpt het niet de vervloekte voorraden weg te werken, want die hebben weinig/geen fiscale voordeeltjes. Ik zie de oplossing dus niet helemaal in deze onderbouwing van ABN.

    Login om te reageren
    • stevenpoal zegt

      11 maart 2014 om 11:31

      De automarkt word pas gezond als nog zeker 1/3 van de verkopende dealers c.q. autobedrijven sluiten. Aantallen zijn belangrijk, maar je overhead kosten reduceren is veel belangrijker! De komende jaren zullen er meer servicepunten komen en minder showrooms, men is immers ook bereid om een uurtje te rijden naar de dichtstbijzijnde Ikea/Mediamarkt. Pas dan zal de markt een gezonde balans vertonen waarin weer geld verdiend kan worden, al staan de marges stevig onder druk.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2014 om 12:40

      @phaeton: het kan zijn dat bedrijven om ook mee te doen in de crisis leasecontracten hebben verlengd (van 3 naar 4 jaar bijvoorbeeld), daarom lopen er nu meer af dan gebruikelijk en is de vervangingsbehoefte groter. Het kan zijn dat bedrijven vanwege de crisis personeelsleden op straat hebben gezet en de leasecontracten die daarbij hoorden hebben afgekocht. Nu de crisis voorbij is hebben ze weer mensen nodig want de bedrijven willen groeien in omzet en winst en hebben dus nieuwe personeelsleden nodig om dat te bereiken, die nieuwe personeelsleden krijgen weer een nieuw leasecontract met daarbij een nieuwe auto.
      Maar men zegt ook wel eens dat het geld in de autobranche niet in de showroom maar in de werkplaats verdiend wordt, als dat waar is, dan maakt hernieuwde vraag naar nieuwe leaseauto’s natuurlijk niet echt het verschil voor de autobedrijven.

      Login om te reageren
      • super zegt

        11 maart 2014 om 13:16

        @mashell:
        pardon, nu de crisis voorbij is?

        http://www.cpb.nl/cijfer/kortetermijnraming-december-2013

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          11 maart 2014 om 13:30

          @super: inderdaad, de crisis is voorbij! De cijfers van de CPB tonen dat ook aan. We zitten boven 0, daar gaat het om! Dat gedoemdenk en gejammer moet maar eens ophouden. Een deel van het probleem is dat sommigen hoogeconomie als de norm zien en moord en brand schreeuwen als het even geen hoogeconomie is.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            11 maart 2014 om 19:22

            @mashell:
            verkiezingstijd
            verkiezingsrethoriek
            verkiezingsonzin

            Login om te reageren
  3. super zegt

    11 maart 2014 om 13:10

    de vraag naar autos gaat niet omhoog door overcapaciteit weg te werken. Kennelijk dezelfde kromme logica als dat de economie weer zou gaan groeien door bezuinigingen, en elk jaar is het weer hetzelfde liedje; volgend jaar gaat het echt gebeuren…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North