Als je al 150 jaar uitvoeringen op basis van één en hetzelfde model maakt, dan raak je vanzelf door de letters van het alfabet. ‘Dan maken we de naam toch wat langer?‘, aldus Abarth, en de 695 Yamaha Factory Racing Edition special series was geboren.
Sinds enkele jaren is Fiat sponsor van het Yamaha MotoGP-team, waar publieksfavoriet, Opel-bekladder en alltime sympathieke absolute eindbaas Valentino Rossi na een mislukt avontuur bij Ducati is teruggekeerd (zijn Spaanse teamgenoot Lorenzo houdt de andere hoofdsponsor Movistar binnenboord). Om marketingtechnische redenen werd naamsponsor Fiat ingeruild voor Abarth, wat het merk met de schorpioen in de gelegenheid stelt in Frankfurt met een speciaaltje in MotoGP-livery op de proppen te komen.
In de berichtgeving noemt Abarth het ding afwisselend 595 en 695, maar het is toch echt een 695 Biposto. Wat maakt het ook uit, het is gewoon een gepimpte Fiat 500 met 190 lekkere pk’s uit zijn 1.4 Tjet. En een foutloos Italiaans persbericht is geen echt Italiaans persbericht.
Er worden 3 exemplaren gemaakt, voor de twee fabrieksrijders en en eentje voor teambaas Lin Jarvis. Ze zijn te onderscheiden door andersgekleurde spiegelkappen, wielmoer en remklauwen: zilverkleurig voor Jarvis, geel voor Rossi en rood voor Lorenzo. In de gallery hieronder zie je de foto’s, de laatste drie zijn van een maandje geleden, voordat de auto’s hun defintieve livery kregen.
rnej zegt
dacht heel even dat ze er een Yamaha blok met ’t koppel van een grasmaaier in hadden gelegd….
’t is en blijft een kappersauto, trouwens…
coenijn zegt
@rnej: ach de crossplane in-lijn 4 pitter van de nieuwe R1 was best grappig geweest, heeft ook nog redelijk wat koppel vanwege de unieke configuratie. Of de V4 uit de Vmax, die heeft koppel in overvloed. Echter lang zoveel niet als het turboblokje uit de fiat
rnej zegt
@coenijn: de R1 crossplane heeft nog steeds niet zoveel koppel en je moet ‘m fors in de toeren jassen voor je dat hebt.
die van de vMax was wel weer grappig geweest denk ik.
beter het triumph Rocket blok erin leggen denk ik dan. 2.3 liter driecilinder :-D
brave zegt
En ik maar wachten op een 4wd 240+ pk -1000 kg versie. En ik heb al een naam voor die versie. 4wd versione 240 cavalio millia kilo editione speciale. Matgrijs met hoogglans rood graag.
Alfarobert zegt
Een 1.4 met 190PK.Wie doet dat na?
reistje zegt
@Alfarobert: De Yamaha motorfietsen waar ze op zitten!
coenijn zegt
@reistje: een 1L 4 cilinder met 250-260 pk. Ik kan nog steeds niet behappen hoe absurd veel het is.
Ik ben blij dat Honda heeft gekozen hun V4 in een (absurd dure) wegmotor te stoppen.
vtechlover zegt
@Alfarobert: volkswagen zit ook met de 1.4 rond die koers, en de Ford 1.0 ecoboost kan je chippen op een veilige 178pk en dat met een 3cilinder en 400cc minder..
appelvis zegt
@Alfarobert: mercedes-amg haalt /- 370pk uit een 2.0-liter als ik me niet vergis. Dat is meer pk/liter
ettie zegt
@Alfarobert: bmw haalt 231pk uit 1.5 liter
coenijn zegt
@ettie: en een cilinder minder niet te vergeten!
maniaxdream zegt
En wat gaat hij daarmee doen? Aan de oppas geven? Die gast raced met 320km/h door haakse bochten heen, die gaat toch niet in een Fiat Panda zitten…
pomoek zegt
“En een foutloos Italiaans persbericht is geen echt Italiaans persbericht.”: Plesant!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, leuk idee, maar doe mij dan toch maar een knappe Punto Abarth
henkhupelschoten zegt
Abarth 500L zouden ze daar al aan hebben gedacht?
clarkson zegt
@henkhupelschoten: Nee dat is een mpv. Er komt wel een 500X Abarth.
vinox zegt
Ja hoor blabla, als ze nu nog eens zouden uitkomen met een Abarth die effectief ook vooruit ging ipv de zoveelste designer editie met wat streepjes en weer hetzelfde blok, was ik onder de indruk. Ik heb met de Competizione met 180pk gereden en nog vond ik het niet vooruit te branden :/ Ofwel nog lichter (je hebt toch niets aan die achterbank) ofwel 250 pk, dat noem ik nog eens een special edition.
Tonnie zegt
Leuk, maar denk dat de heren rossi en lorenzo meer fun hebben op de tweewieler. Als lorenzo erop blijft zitten tenminste;)
clarkson zegt
Leuk sportief ding zo! Zo’n abarth is echt heel gaaf om mee te rijden. Dit kan je echt een kart voor op de weg noemen.
str8six zegt
Ze hadden hem gewoon de “Abarth 500 Rossi” of “Abarth #46” moeten noemen, sales garantueed!