Al enige tijd doet het gerucht de ronde dat Abarth zou broeden op een kleine roadster om zo het merk een 100% eigen model te geven. Eerst ging het gerucht dat Abarth daarvoor het chassis van de Lotus Elise zou gebruiken en daarna zou het een aangepaste KTM X-Bow worden. Maar nu lijkt het erop dat Abarth de auto volledig zelf gaat ontwikkelen.
Het Elise chassis zou zijn afgevallen om dat het te oud zou zijn en binnenkort uit productie gaat (of omdat ex-Ferrari topman Dany Bahar nu de baas is bij Lotus?) en het carbonfiber chassis van de KTM X-Bow zou zijn afgevallen omdat het veel te duur zou zijn. De Abarth Roadster zou namelijk slechts zo’n 30.000 euro (zonder belastingen) moeten gaan kosten. Verder zou de layout die Abarth voor ogen heeft voor deze auto redelijk overeenkomen met de Lotus Elise zoals we die nu kennen.
Denk dus aan een lichte auto met motor achter de voorstoelen en achterwielaandrijving. Niet verkeerd toch? De aandrijving zal uiteraard gedaan worden door Fiat’s welbekende MultiAir motoren. Als je nu begint met sparen heb je in 2013 (als de verkoop begint) wellicht genoeg geld om er eentje te kopen. (via: pistonheads.com)
frenkie d zegt
een woord DOEN, I want one
tobiman zegt
goed idee! misschien een soort opvolger van de barchetta. kortom, een leuk ding :D
bartinspace zegt
@tobiman: Het had mij logisch geleken om deze samen met een nieuwe barchetta te ontwikkelen ja. Maaja, misschien krijgen we nu twee; deze én een nieuwe barchetta.
O.T. Laat het design maar aan Fiat over, komt vast helemaal goed. :D
Mika zegt
Klinkt wel veel belovend.. Ben erg benieuwd.
midasracer zegt
Mooi initiatief! De Lotus Elise wordt steeds zwaarder, daar kan Abarth mooi onder gaan zitten met een auto die Lotus de les gaat lezen. Complimenten voor de maker van de computertekening. Ziet er strak uit.
johnkeend zegt
hoop dat het iets word en dat we meer van abarth zulle hoore in de toekomst!
janklaassen zegt
hoe meer hoe beter.
vale46 zegt
Maken dat ding!
Voor de kosten te drukken denk ik toch dat ze best een bestaand chassis gebruiken(de nieuwe Elise?).
Met een pittig motortje moet dit echt wel een gaaf autootje worden!
Mich zegt
Mooi, vooral omdat Lotus Lotus niet meer is.
de echte bob zegt
Nice!
Een leuke achterwielaandrijver met een 200+ pk’s denk ik zo, gewicht onder de 1000 kg A.U.B.!
Jipp zegt
Mooi, wanneer komt ie?
Atenza zegt
@Jipp: misschien de tekst eens lezen..? Lees jij documenten voor een rechtzaak ook altijd zo slecht? Neem aan dat die wat groter zijn dan dit stukje tekst..
Jipp zegt
@Atenza: Ik doelde meer op de eerste foto’s maarja, jij moet natuurlijk weer kansloos reageren. Je bent zeker accountant zonder smaak?
Atenza zegt
@Jipp: jij stelt domme vragen, niet ik. Als je eerste foto’s bedoelde had je moeten vragen “wanneer komen de eerste foto’s?”. Sowieso een domme vraag want dat weet niemand. Zelfs Fiat/Abarth niet.. eerst moet de auto maar eens ontworpen worden..
frenkie d zegt
@Atenza: een autobouwer geeft altijd een prognoses dat ze kunnen verantwoorden bij het management, meneer de accountant. Dat zal u toe moeten weten!
Atenza zegt
@frenkie d: niet over foto’s van een model die er pas over 3 jaar is.. :S Zou knap vinden als ze nu al een datum daar voor kunnen geven..
mmax zegt
YYEEEEESSSSSSSSSS!!!!!!!
de echte bob zegt
De Fransen en Italo’s zijn lekker op dreef!
mb man zegt
Zeker een gaaf ding!.
Jimmie zegt
En gebruik dit chassis ook even voor een nieuwe Lancia Fulvia.
Megakix zegt
Lekker, leuk, guitig en betaalbaar wagentje ! De Fonz maakt een hoffelijke buiging voor Abarth…
joeytrambel zegt
mijn zegen hebben ze.
Larrs zegt
Laat maar komen. :)
NicoLauda zegt
Topkans voor Abarth nu de Elise niet meer vederlicht gaat worden. Fiat heeft best wel een naam wat betreft bijzondere sportwagentjes.
Doen ze toch wat beter dan Renault, met hun ik-wil-wel-maar-kan-niet comeback van de Gordini…
george zegt
Het gerucht gaat dat de zon weer schijnt in 2013.
Het gerucht gaat dat Abarth broedt op een Roadster.
30.000 Euro moet dit kosten. Moet ?
Er gaan ook geruchten dat in 2013 een vuilnisauto meer rendabel is om te bouwen in Italie dan welke Fiat dan ook.
De baas van Abarth, Luca de Meo geeft al toe dat het niet zonder Lotus kan.
Weg is de 100%.
Dit plaatje ziet er leuk uit.
Commentaar is van harte welkom in 2013.
Voor dit gerucht ga ik niet sparen.
george zegt
Een gelijkwaardig bericht vind ik op Autoblog.com.
Datum 16 Juli 2008.
Damon Lavrinc heeft nieuws over Abarth.
Uiteraard een gerucht.
Ongeveer het zelfde als @robbie.
Datum 2013 ! ( 5 jaar na dato )
Prijs 12.000 engelse pondjes !
Dat lijkt een koopje. Toen !
Nu is de verwachting 30.000,- Euro excl.btw.
Even snel omrekenen.
Het gerucht gaat dat in 2013 een leuk autootje uit China komt naar Italie en misschien Abarth Roadster ( Made in China ) heet.
Prijs 49.995,- Euro.
jack_abarth zegt
spykerboy zegt
leuk spul :D heel erg leuk :) ziet er ook vooral erg leuk uit :)
jack_abarth zegt
Ik zeg:
– shoppen bij Chrysler, platform van de Crossfire
– hoogtoerige 2.0 NA 4-cilinder erin, zoiets als de Honda S2000
– Stoelen van Punto Abarth/Alfa Brera erin
– gewicht onder de 1200kg houden
midasracer zegt
@jack_abarth: Onder de 1200? Zoveel weegt mijn RAV4! (op 50kg na dan). Hij moet gewoon onder de 850kg blijven!
jack_abarth zegt
@midasracer:
Dat zou inderdaad beter zijn, maar ik denk dat dat een haast niet haalbaar streven is. Als vergelijk weegt mijn Grande Punto Abarth 1160kg. Dan er gelijk bij tellen dat de auto een zwaarder chassis zal hebben i.v.m. torsie stijfheid.
midasracer zegt
@jack_abarth: Autobouwers zijn gewoon ontzettend lui. Als er wat innovatiever geconstrueerd zou worden en daarbij zorvuldige CAD berekeningen gemaakt zouden worden, zou je een dergelijk sportwagentje gemakkelijk onder de 900kg kunnen krijgen. Het probleem is dat er te vaak een stalen constructie wordt gebruikt. Waarom? Omdat de staalindustrie een stevige vinger in de pap heeft en er miljarden kostende autofabrieken staan die alleen auto’s kunnen bouwen in staal. Die investering moet terug worden verdiend.
CarloAbarth zegt
@Jack Abarth: maar de Roadster zal kleiner zijn, minder luxe aan boord, het moet best lukken onder de 1000 te blijven als ze echt willen, een 500 is natuurlijk ook al een stukkie lichter.
Nog een recente impressie:
Megakix zegt
@CarloAbarth: fijn om liefhebbers van Abarth op deze site te zien…mijn vrouw rijdt de Grande Punto Abarth…en mán wat is dat een verschrikkelijk leuk, mooi en snel karretje !
CarloAbarth zegt
@Megakix: zeker liefhebber van Abarth (en Fiat). Zelf een door Madeno aangepakte Panda 100HP, 850 coupé uit 1966 en wat Alfa-spul.
jack_abarth zegt
@Megakix:
Welke kleur en eventuele opties?
Heb zelf een volledig zwarte, zwarte wielen, zwart lederen interieur inclusief dashboard.
The360box zegt
Zal wel net zo’n flop worden als de Opel Speedster AK Vauxhell nog wat. Vooral met een 2.0 4 cilinder kom je er echt niet,
sir_smokalot zegt
@The360box: Ik denk dat ze het bij Mazda met je oneens zijn. Mochten ze inderdaad een prijs van 30k ex belastingen nastreven dan mag het wel een behoorlijk spannende auto worden, zeer licht en met een goede motorisering. Een 1.4 ligt zeer voor de hand, maar ik vraag me af wie er zoveel uit wil geven voor een 1.4, ook al levert ie meer dan 200 pk…
Henk de Tank zegt
@sir_smokalot:
Vast. De MX-5 (2.0 1.8 en 1.6 zelfs) is beste verkopende roadster uit heel de auto historie. Wat nou niet scoren met een 2.0 viercilinder?!
1750 TBi blok van Alfa lenen en gaan met die bak!
Henk de Tank zegt
@Henk de Tank:
Die was uiteraard aan The360Xbox gericht.
duckje zegt
ik vind hem cool
bpc zegt
mmm ik vrees een beetje dat het dan voorwielaandrijving zal worden ,
gillet verkoopt ook chassis maar die zijn ook van carbon dus zal het wel wat te prijzig zijn
Humanspectrum zegt
Tof wagentje, maareh, Abarth, hebben jullie niet een beetje leentjebuur gespeeld bij Volkswagen? Doet me verdacht veel denken aan de EcoRacer conceptauto.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Volkswagen_EcoRacer.JPG