Dat de nieuwe Abarth 500e helemaal elektrisch is, is eigenlijk geen nieuws, dat doet iedereen tegenwoordig. Maar wél dat ze wereldwijd gaan…
Ronkende persberichten in onze digitale postbus, we zijn er dol op. Want niets is leuker dan het ene superlatief te lezen dat nog mooier is dan het andere superlatief. Vrij weinig toch? Vandaag ontvingen we weer zo’n stukje proza, van Abarth dit keer. En eerlijk is eerlijk, er stonden leuke dingen in.
Abarth, het sportieve broertje van Fiat, komt met de 500e. Da’s dus de snelle, sportieve variant van de elektrische Fiat 500. En daar zitten best wel wat geinige dingetjes op.
En omdat we in de eerste alinea zo lovend spraken over de superlatieven, vinden wij dat we de tekstschrijver van dienst zijn moment of fame moeten geven en zijn stukje integraal moeten plaatsen. Komt ie hoor!
Abarth maakt zijn Europese aanbod compleet met introductie van nieuwe, volledig elektrische Abarth 500e en in Brazilië met de nieuwe Abarth Pulse. De nieuwe Abarth 500e is ‘meer Abarth dan ooit’ dankzij zijn elektrische architectuur, de verbeterde gewichtsverdeling, meer koppel en een langere wielbasis. Hij is feller, sneller en spannender, zowel in de stad als daarbuiten. Abarth blijft brullen: nieuwe Abarth 500e is de enige “compacte” met een Sound Generator die het legendarische geluid van de Abarth‑motor ten gehore brengt. De introductieversie Scorpionissima is de eerste elektrische Abarth ooit: exclusief, opvallend en rijk uitgerust. Abarth-liefhebbers zijn betrokken geweest bij het creatieproces via het online Performance Creators‑project. Deelnemers daaraan krijgen voorrang als zij de introductieversie bestellen.
Hebben we teveel gezegd? Nee toch, zulke proza lees je maar zelden.
En de specs van de nieuwe Abarth 500e ?
Ja, hoe hot zijn die prestaties en specs van deze kleine guitige Italiaan.
- De accu is een bescheiden 42 kWh groot (actieradius volgens WLTP wordt nog niet genoemd)
- ‘Snelladen’ doet de Abarth 500e met max 85 kW
- De Abarth 500e heeft een vermogen van 113,7 kW (155 pk) / 235 Nm koppel
- 0-100 km/u zou in 7 seconden geregeld moeten zijn
- In vergelijking met de Abarth 695 is de Abarth 500e volgens Abarth 50% sneller op de tussensprint van 20 naar 40 km/u.
- Op de baan van Balocco is de 500e ruim een seconde sneller dan een 695, het is maar dat je het weet!
En wat moet al dat moois kosten?
Je weet inmiddels dat elektrieke auto’s niet tot de koopjes behoren. Datzelfde geldt voor de nieuwe Abarth 500e. De dichte variant krijg je -zonder opties- voor het flinke bedrag van 44.000 euro. Als je graag wat meer wil uitgeven, kan dat ook. Dat moet je de variant nemen waar het dakje vanaf kan. Daar betaal je dan 47.000 euro voor.
En ook hier geldt, hij is dan volledig kaal en dus zonder opties. Reken dus voor een lekke exemplaar op een bedrag dat de 50 mille makkelijk overschrijdt. En da’s geen mijo de gato. Wat weer Portugees is voor kattenpis.
Abarth gaat dus ook wereldwijd
Naast al deze dingen die je hierboven kon lezen, gaat Abarth hun modellen dus ook verkopen in Brazilië. Op zich geen kleine afzetmakt natuurlijk, dus een slimme zet van het Italiaanse merk.
Rest ons alleen om Abarth heel veel succes te wensen en als bonus voor de liefhebber van de betere stukjes proza kun je hier het volledige persbericht lezen. Je leven zal nimmer meer hetzelfde zijn. Check hieronder de presentatie:
Veel plezier alvast!
HZW zegt
Die sound generator, is natuurlijk een “NO GO”.
En deze tot 1949 auto’s beperkte Scorpionissima, dan wel Acid Green en Poison Blue, hoeft van mijn ook niet.
Wacht dan wel op de zelf configureerbare versies, met betere kleuren.
vbarchetta zegt
0-100 km/h in 7 seconden…! Dit zijn niet echt Abarth waardige cijfers vind ik….
kennone zegt
Mwa, een standaard Abarthje doet dit in zo’n 8sec. En de Competizione rond de 6,7. Dus zo slecht is dat niet. Echter gaat het bij deze auto vooral om de rij beleving en ik denk dat ze daarmee dus de plank mis slaan.
Toen ik in voor een hothatch was heb ik van alles gereden en de traagste (500Abarth) was de leukste! Niet normaal hoe hoog fungehalte deze auto had. Helemaal na het plaatsen van een Bombardone uitlaat. Bij de juiste toerental op schakelen werd je getrakteerd door een serieus harde knal uit de uitlaat zonder dat er met de software geknoeid was. En dat ga je nu allemaal missen.
detroitv8 zegt
Maar die rijbeleving, is dat nou juist niet hetgeen wat een EV mist?
vbarchetta zegt
Daarom was het wel gaaf geweest als de rijbeleving van de EV Abarth deels gecreëerd zou worden door een knots gekke 0-100km/h tijd. Zoals een Model 3 Performance in 3.5 seconden bijvoorbeeld. i.p.v. die schamele 7 seconden…..
Richmond zegt
De normale Abarth gaat in 6,7 dat is niet veel sneller
wimbers zegt
Wij hebben de oude (2018) import 500e en die doet ook al 0-100 in 7 seconden dus ze hebben hem niet getuned of zo. zelfde vermogen als de normale 500E volgens mij.
tweetyv6 zegt
Wij hebben een Abarth 695 RIVALE en een Fiat 500e La Prima.
De elektrische 500 houdt de 695 redelijk makkelijk bij tot 90-100km/h
Dus ik verwacht dat de elektrische Abarth sneller zal zijn dan de 695.
We gaan ‘t meemaken….
Edge zegt
Wat is dat toch met die voorbumper? Er zitten duidelijk inzetstukken in, maar die zijn vervolgens wel meegespoten. Dat zit er echt niet uit. Maakt die dingen dan een contrastkleur, dat oogt stukken beter en agressiever.
En dat ABARTH op de voorkant… Dat doet de vorige generatie toch beter met een joekel van dat schorpioenlogo daar. Iedem met die achterkant, dat logo gaf de auto stukken meer aanzien dan die letters.
HZW zegt
Is een nieuwe design trend om dat allemaal in carrosserie kleur te spuiten.
Die roosters hadden gewoon zwart moeten zijn, maar dat is wel op te lossen.
Jens_Roadster zegt
Is toch niet leuk rijden zonder geluid?
tweetyv6 zegt
Jawel.
Doe het maar eens.
HZW zegt
https://www.youtube.com/watch?v=uQVsNHIkLDI
Michel-GR zegt
Nee en dat is met geen enkel electrisch hok.
Btw mijn Yaris rijdt dit ding helemaal zoek lmao
mashell zegt
Ze gaan er waarschijnlijk precies evenveel van verkopen als er Abarth dealers zijn.
HZW zegt
Daar is die sound generator voor, of dat de oplossing is valt te betwijfelen.
Naar het schijnt gaat dat ding (Abarth 500e) € 50K kosten.
peekaas zegt
Een elektrische auto met minder PK dan zijn benzine broertje.. Door de accu’s zal hij waarschijnlijk wél een stuk zwaarder zijn.
Iets zegt me dat dit niet dezelfde rijbeleving zal geven 😵💫
supertjeduc zegt
Tja als de stroom nu heel goedkoop zou zijn maar daar hoef ik mijn gewone abarth niet voor weg te doen
Vraag me trouwens af of je zo’n ding niet kan tunen want 155pk is wel een beetje weinig
HZW zegt
Het Duitse HPG-Turbo is begonnen met EV tuning voor de Audi e-tron GT en Porsche Taycan, er schijnt toch heel wat mogelijk te zijn met software aanpassing voor de electro motoren.
Verder schijnt er 2024 ook nog een 200+ pk Abarth versie te komen, maar die zal wel hellemaal belachelijk duur te worden. (maar dat zal zeker af gaan hangen van de verkoopbaarheid van deze versie)
Ze hadden er beter een FIAT 500e Sport van kunnen maken, inplaats van een Abarth 500e.
michiel_vandelft zegt
Tussensprint 20-40KmH, cute..!
vpowert zegt
Ik ben niet overtuigd: de prijs is te hoog voor wat je krijgt of je krijgt te weinig prestaties voor de prijs. Een MINI Electric heeft 184pk, doet de sprint in 7,3s en kost 7000 euro minder.
Hupke zegt
Niemand die een beetje bij z’n verstand is koopt zo’n ding. Bij mini is het nog wachten op het entrance level EV platform van bmw.
Hupke zegt
Het is zonde dat ze het dingetje geen achterwielaandrijving hebben gegeven. Zal wss vanwege de prijs zijn aangezien fwd alles maar uit het schap te halen is en remenergie recuperatie efficienter is op de voorwielen.
Batterijgroote is prima, niemand gaat met zoiets kilometer vreten, maar snelladen had wel wat beter gemogen (en daar heb je een grotere batterij voor nodig) je wil toch op een half uurtje 200km verder kunnen rijden en dat kan hier niet.
Een klein sportwagentje was anders wel guitig geweest.