Stiekem andersom, maar Abarth lijkt ons te willen verkopen dat deze F595 een soort straatlegale Formule 4 auto is.
Men beticht de Bugatti Veyron er altijd van dat er zo veel speciale edities van zijn, maar de Abarth 500 kan er ook wat van. Vanaf de nieuwe Fiat 500 in 2007 is Abarth begonnen met een hete versie van die auto en daar tot op het heden nog niet mee gestopt. Want ook al is het nu de tijd van de Fiat 500e (en diens eventuele Abarth-versies), komt er nu gewoon weer een nieuwe speciale Abarth op de markt: de F595.
Formule 4
Er zijn al zo veel speciale edities en versies van de Abarth 500, dus wat maakt de F595 speciaal? Het is een eerbetoon aan de Formule 4 auto, in het specifiek die uit de Italiaanse versie. Die vloeide in 2014 voort uit de Formula Abarth-serie, waar geracet werd en wordt met eenzitters die een 1.4 liter T-Jet motor achterin hebben liggen. En wat is ook al weer de krachtbron van een Abarth 500? Juist.
Maar goed, die serie is dus al een gezond aantal jaartjes bezig. Dus waarom nu, in de uitloop van deze generatie Fiat 500, met de Abarth F595 op de proppen komen? Welnu, het hele idee van de Formula Abarth startte precies 50 jaar geleden, met een eenzitter die Abarth-oprichter Carlo Abarth ontwierp. En zo valt het allemaal op zijn plek.
Uiterlijk vertoon
Wie met de Abarth F595 daarom een bizarre race-spec viercilinder verwacht, heeft het mis. Technisch is het gewoon een Abarth 595, met dus een 1.4 T-Jet motor met Garrett-turbo. In de F595 goed voor 165 pk en 230 Nm. De F595 sprint naar 100 km/u in 7,3 seconden en jakkert door 215 km/u. Sprintjes en topsnelheid is echter niet de sterke kant van de Abarth 595 of F595, het zijn echte bochtenridders. Overigens is de versnellingsbak een heerlijke contradictio in terminis: een automatische handbak met vijf versnellingen. In ieder geval kun je deze als je wil bedienen met flippers achter het stuur.
Dat wisten we allemaal al, zoals gezegd is het gewoon een 595. De Abarth F595 heeft wat uiterlijke veranderingen ontvangen. Zo is hij gespoten in een matgrijs kleurtje (optioneel verkrijgbaar in vijf andere kleuren) maar wel met accenten in Rally Blue. Dat laatste is uniek voor de F595. Je gaat deze kleur beperkt terugvinden: een strip in de bumpers en de spiegels. Verder zit er achterop een badge met een circuit – er wordt niet duidelijk welke – waar de letters F595 in staan.
Gestapelde uitlaten
De laatste uiterlijke wijziging is de leukste: de Abarth F595 krijgt gestapelde uitlaten! Dat betekent dat er aan weerszijden twee uitlaten zitten, maar deze zitten op elkaar in plaats van naast elkaar. Een beperkt aantal auto’s hebben dit, vooral de Lexus IS F werd er bekend mee. Het maakt de F595 uniek ten opzichte van zijn tig broers, een geinige feature.
Aangezien alle communicatie met de Engelse tak van Stellantis gaat en de prijzen in ponden zijn, lijkt de Abarth F595 een speciaaltje voor die markt. Die prijzen starten trouwens vanaf 20.305 pond, al betekent dat dat de auto ofwel door onze neus geboord wordt ofwel een flinke klap duurder wordt op onze markt.
PunicaOase zegt
Als je alleen voor de automaat kan kiezen zou ik em lekker laten staan.. een van de slechtste waar ik mee te maken heb gehad.. Verder heel leuk bommetje :-)
saxoke zegt
@punicaoase: die van de Opel Corsa D (de gerobotiseerde bak) is nóg erger, ben ik bijna zeker van
lecomte zegt
Ik vind de automaat prima werken en de schakelflippers erop ook, dus zou niet weten waarom je deze zou moeten laten staan.
boomhauwer zegt
Hoezeer ik de 500 Abarth graag zie…het is nu wel tijd voor een echte special (past de 1.75 motor daar niet in?)of gewoon iets nieuws…ev-abarth.
Dutchdriftking zegt
@boomhauwer: ik weet niet of ze die nog hebben. Maar de 2.0T mag natuurlijk ook.
jeroen82 zegt
“Aangezien alle communicatie met de Engelse tak van Stellantis gaat en de prijzen in ponden zijn, lijkt de Abarth F595 een speciaaltje voor die markt.” Die van de foto’s is links gestuurd, dus lijkt mij niet enkel voor de UK markt..
tinnemans zegt
Ik zie veel liever een enkele uitlaat op auto’s die daar voldoende aan hebben en een dubbele op auto’s die die meer vermogen leveren en dus ook meer uitlaatgassen produceren. De uitlaat als neppig design element zijn imho niets meer dan een neppig design element. 🤔
Ik vind een 500 met kleine motor en roldakje en in een hip kleurtje eigenlijk veel leuker dan de Abarths.
kniesoor zegt
Zeker als het dit soort rare CV-pijpjes in een vreemde configuratie zijn. De dikke dubbelwandige pijpen van een gewone Abarth staan wat dat betreft veel beter.
pomoek zegt
Wat ik begrijp rijden ze in de formule 4 ook rond met 160pk. Dus het is redelijk authentiek.
Ik hoop nog wel dat Fiat als laatste editie een bommetje uitbrengt met de motor achterin…https://www.autoblog.nl/archive/2011/04/15/fiat-500-met-achterwielaandrijving-is-terug
bernoulli zegt
Enige circuit dat ik ken dat qua layout in de buurt komt van dat logo, is Portimao.