Het is een knap staaltje ‘latte fuori’, oftewel uitmelken, wat Fiat met de 500 doet.
Hij valt niet op, maar er is toch echt een compleet nieuwe Fiat 500. Dat betekent niet dat de oude Fiat 500 met pensioen gaat, alhoewel dat helemaal geen gekke gedachte zou zijn. Die is namelijk al 14 jaar oud en dan hebben de meeste auto’s de pensioengerechtigde leeftijd wel bereikt.
Zo niet de Fiat 500. Deze wordt nog steeds geleverd als het non-elektrische alternatief voor de nieuwe 500e. Dat niet alleen, er worden ook nog nieuwe varianten geïntroduceerd. Gisteren bijvoorbeeld nog, toen Fiat naast de 500X Yachting ook een Fiat 500C Yachting introduceerde.
Nu is er wéér een nieuwe versie van de Fiat 500, of beter gezegd van de Abarth 500. Want niet alleen de Fiat 500 wordt uitgemolken, de Abarth 500 wordt op zijn beurt ook weer uitgemolken tot en met. De nieuwste special edition is deze Abarth 695 Esseesse.
Je denkt misschien: was die er niet al…? Nee, je vergist je, maar dat nemen we je absoluut niet kwalijk. Er waren al wel een Abarth 595 Esseesse en een Abarth 695, maar een Abarth 695 Esseesse is toch echt nieuw. Esseesse is overigens gewoon de onnodig lange schrijfwijze van ‘SS’, maar ja, daar kleven bepaalde associaties aan. Dat dit een zwarte auto is met witte striping helpt ook niet mee.
Enfin, laten we ons even op de cijfers richten. De vierpitter van de Abarth 695 Esseesse levert 180 pk en 250 Nm aan koppel. Precies net zo veel als de eerdere 695’s en de 595 Competizione. Tot zover niets nieuws dus. Wat is er dan wel nieuw? De Esseesse weegt 10 kg minder dan de 595 Competizione. Dit is onder meer te danken aan een nieuwe aluminium motorkap, die te herkennen is aan de twee bubbels.
De meest opvallende feature van de Esseesse is op het dak te vinden. Daar zien we namelijk een flinke spoiler. Deze is in verschillende hoeken in te stellen, van 0 tot 60 graden. Nieuw is deze spoiler alleen niet, want die zagen we ook al op de 695 70° Anniversario, weer een ander speciaaltje. De 695 Esseesse is dus vooral een combinatie van bestaande onderdelen. Het enige nieuwe onderdeel is eigenlijk de motorkap.
Mede dankzij de grote spoiler is de 695 Esseesse in staat een topsnelheid van 225 km/u te halen. De sprint naar de 100 is in 6,7 seconden gepiept. Daarmee is de 695 Esseesse niet de snelste Abarth ooit, maar wel de snelste die je op dit moment kunt krijgen. Zolang de voorraad strekt, want het is natuurlijk wel een limited edition.
Echt zeldzaam is de Abarth 695 Esseesse trouwens niet, met een oplage van 1.390 stuks. En het feit dat er al een berg special editions aan vooraf gingen maakt de auto er ook niet specialer op. Dat neemt niet weg dat je diep in de buidel moet tasten. Je bent in Nederland €43.265 kwijt voor een 695 Esseesse.
Instyle zegt
Heb nog zo gezegd: ‘Geen bommetje’…
https://www.youtube.com/watch?v=tvU__WAZgbk
Ook 500 wordt net als Mini uitgemolken.
supertjeduc zegt
Vind de witte streep op de zwarte geen succes
Heb pas de rode streep op mijn grijze abarth eraf gehaald , had ik eerder moeten doen
Voor de rest is deze uitvoering het zelfde als mijn 10 jaar ouwe ( mijne was inclusief aanpassingen wel een stuk goedkoper)
Behalve de spoiler en de binnen frutsels
veloce zegt
@supertjeduc: 10 jaar geleden had de 500 nog geen Garrett-turbo, dikke 305mm Brembo’s, Koni FSD’s, sperdiff en Akrapovic-uitlaat. Dit rijdt echt zó anders dan een vroege Abarth.
supertjeduc zegt
@veloce: ik had de eerste Akra in Nederland onder een abarth
Heb de betere koni sport
Zelfde garrett turbo maar met een veel efficiënter forge intercooler
20 pk meer als deze nieuwe
En niet van de kruiwagen wieltjes maar 18 inch OZ 😁
anthwan zegt
En nog steeds die zelfde oude versnellingsbak met maar 5 verzetten, ga eens met de tijd mee ‘Fiasco’
veloce zegt
@anthwan: heel simpel, er is geen plek voor een 6-bak
fromtheg zegt
@veloce: ik rijd met een zesbak 500 hybrid
veloce zegt
@fromtheg: precies, daar zit namelijk geen 1.4 Turbo in. ;-)
HZW zegt
Precies, en daarom past er bij zo’n 3 cilinder wel een 6-bak naast.
Hoe lang we nog ICE Abarth’s kunnen kopen is ook afwachten.
En/of er nog geheel nieuwe Abarth’s gaan komen met nieuwe GSE-Firefly motoren, is ook nog maar de vraag.
Deze 695 EsseEsse geeft als je het mijn vraagt, daar al antwoord op, nog steeds de oude T-Jet motor.
Dit was een mogelijkheid om er bv een 1.3/1.5 liter GSE-Firefly turbo motor met of zonder 48v Mild hybrid systeem in te hangen, maar dat hebben ze niet gedaan, wat mijn inziens boekdelen spreekt.
Abarth zou al werken aan een 595e op basis van de 500e.
moveyourmind zegt
Erg gaaf ding, maar wat een geld. Dan toch maar een mooie gebruikte op de kop tikken.
HZW zegt
Ja, volgens mijn is die prijs aan het eind wat een “595” EsseEsse kost in Nederland, en zal deze nog iets meer gaan kosten.
Het is wel leuk om te zien hoe bestaande Abarth 695 70°Anniversario delen op andere modellen toegepast worden.
De bodykit spatbord randen en side skirt zijn bestelbaar op de 595 Competizione, en de verstelbare dakspoiler op deze 695 EsseEsse.
Zij stikkers op de Abarth is niet mijn ding, die heb ik er niet op zitten, zonder ziet het er echt beter uit, iets minder Dinky Toy effect.
bischero zegt
Liever dit uitgemolken bommetje dan het zoveelste saaie Duitse nep R’tje
veloce zegt
@bischero: precies dit dus
spidermann zegt
EUR 43K is wel ff zo’n NLG 100K.
veloce zegt
@spidermann: en ik heb t met alle plezier van de wereld voor mijn Esseesse op tafel gelegd.
bischero zegt
@veloce: ahhhhh de esseesse, briljant
amsterdam zegt
@spidermann: een biertje van 5 piek is ook 11 gulden
bischero zegt
@spidermann: boomer
dondeboer zegt
@spidermann: 83.772.782 Italiaanse lires.
sanderz28 zegt
Hoop geld voor een ford ka…
jmeverts zegt
Hier is echt geen mannenauto van te maken.
veloce zegt
@jmeverts: al eens in een Competizione of Esseesse gereden?
krikke240z zegt
@veloce: Neen, dat laat ik aan mijn vriendin over.
jeronimo81 zegt
@krikke240z: 😂😂😂😂 Volledig mee eens. Ga helemaal strike als ik mannen zie ‘patsen’ in een… Fiat 500. 🤔🤦🏻♂️😂😇
boomhauwer zegt
@jeronimo81: als je er nog nooit mee gereden hebt, hou je beter je mening voor jezelf. Het zijn fantastische auto’s. Ze hebben zeker minpunten zoals het ontbreken van een 6de versnelling of geen cruise control maar dat zijn minpunten die te overkomen zijn. De 5 bak heeft lange verzetten en de motor heeft icm het lage gewicht van de wagen, koppel genoeg.
jeronimo81 zegt
@boomhauwer: het toeval wil nu net dat mijn vrouw met eentje rijdt… 😂 🤐 Ikzelf rij met een Lotus Exige 380 CUP. Als je dan toch is in een mannenwagen wenst te rijden raad ik je aan dat is te proberen. Je mag me ook gerust volgen op @blue_beast_Lotus. 😉
jeronimo81 zegt
@boomhauwer: het toeval wil dat m’n vrouw met een 500 Abarth rijdt… 😂 Zal je anders is een lift geven in m’n Lotus Exige 380 CUP. Dan weet je meteen hoe een mannenauto voelt. 😉💪🔥
HZW zegt
Dan rij ik met alle plezier in mijn niet Mannenauto, 595 Turismo Serie-4 met 195 pk en floating discs Brembo’s, 1.5 Kg lichter per kant dan massive schijven.
bischero zegt
@jmeverts: haha, mooi is dat he, perspectief.
De grijze Audi A3 en MB A klasse is in Italië bij uitstek een vrouwenauto, grappig dat half leaserijdend mannelijk Nederland in een vrouwenauto rijdt.
veloce zegt
Motorkap is ook niet nieuw, dit is namelijk gewoon de motorkap van de 695 Biposto. Alleen dan wel van alu i.p.v. carbon. En de de genoemde prijs is van de 595 Esseesse, van deze 695 is nog niks bekend.
machielvdd zegt
De genoemde prijs is toch echt van de 695 Esseesse
HZW zegt
Volgens Autoweek.nl gaat het ook om de Prijs van de Abarth “595” EsseEsse 70th Anniversary.
En is de prijs voor de 695 EsseEsse nog niet bekend.
machielvdd zegt
“De Abarth 695 Esseesse staat na de zomer bij de Nederlandse Abarth-dealer vanaf € 43.265 inclusief btw, bpm en afleverkosten.” Aldus Abarth.
boomhauwer zegt
Ik hou van deze auto’s maar die prijzen zijn er echt over. Er zit werkelijk niets nieuws of innoverend aan..
bernoulli zegt
Jammer van de hoge zit. Verder blijft dit gewoon heel erg leuk.
HZW zegt
Met Sabelt sportstoelen zit je zeker te hoog, met de in hoogte verstelbare normale sport stoelen valt het reuze mee in de laagste stand, ik ben 1.88 m.
HZW zegt
“If you don’t Own one – you’ll never Understand”.
B.t.w. ik vind dit ook een beetje een soort van top of the range, afscheidsmodel.
Het feit dat er echt niets nieuws aan te vinden is, anders dan bestaande onderdelen opnieuw toepassen, geeft mijn te denken dat er niet heel veel rek meer in zit bij dit model 595/695.