• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Abarth 500 R3T

Auteur: autoblogger, gepost 25 september 2009 om 15:39 – 29 Reacties

Afbeelding Abarth 500 R3TAfbeelding Abarth 500 R3TAfbeelding Abarth 500 R3T

Abarth 500 R3T
Tijdens de 51e San Remo Rally heeft Abarth een nieuw model onthuld waarmee het merk verder wordt uitgebreid. Met de 500 R3T zal Abarth vanaf 2010 deelnemen aan de populaire rallysport, hetgeen een aanvulling vormt op het Europese en Italiaanse kampioenschap waarin Abarth momenteel rijdt met de Assetto Corse.

Met de Abarth 500 R3T keert het merk van de Schorpioen terug in de discipline waarin het meer dan 30 jaar succesvol actief was. In 1977 startte de eerste editie van het Autobianchi A112 Abarth Kampioenschap, gevolgd door verschillende kampioenschappen met de Fiat Uno, de Uno Turbo, de Cinquecento, de Seicento, de Punto Kit Car en Super 1600, de Stilo en de Panda Kit Car.

De rallyuitvoering van de Abarth 500 is gehomologeerd voor R3T-klasse, een categorie bestemd voor auto’s met een supercharger en een maximum cilinderinhoud van 1.600 cc. De Abarth 500 is uitgerust met een Garret GT 1446 turbocharger en de 1.368 cc motor levert een vermogen van 180 pk (132 kW) bij 5.500 tpm. De aandrijving bestaat verder uit een sequentiële 6-versnellingsbak met klauwkoppeling en sperdifferentieel, een dubbele plaatkoppeling en speciale aandrijfassen. De set-up van het onderstel kan worden aangepast aan de wensen van de coureur door de instelbare racedempers met koolstof veren en een ringmoer. Ook het camber kan worden versteld.

De 17-inch velgen zijn afkomstig van OZ en worden voorzien van banden in de maat 19/62-17. Het remsysteem met vier remschijven wordt geleverd door Brembo, waarbij de voorste remmen zijn geventileerd en de achterste remmen gebruik maken van een gescheiden remsysteem. Ook wordt een hydraulische handrem gemonteerd.

De Abarth 500 is uitgerust met een doorgelaste rolkooi die is geïntegreerd in de carrosserie en een door de FIA gehomologeerde bestuurdersstoel met 6-puntsgordel. Met een leeggewicht van 1.080 kg voldoet de Abarth exact aan de minimumgewichtseis van de FIA binnen deze categorie en alle voorgeschreven veiligheidseisen.

Ook interessant!

  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Koop de Abarth 500 met Novitec spul van een Autobloglezer
  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

500, abarth, Fiat, Racing, rally

Vorig bericht: « 25 tips voor je kenteken (vanity plates)
Volgend bericht: Hybride styling: Wald RX450h »

Lees Interacties

Reacties

  1. FuelMinded zegt

    25 september 2009 om 15:42

    Het verbaasd me dat dit ding niet een wheeliestop afbeeld met zoveel gewicht op de voorkant.

    Login om te reageren
  2. Foramen zegt

    25 september 2009 om 15:44

    Gaaf autootje, mis enkel nog de oversized oliekoeler zoals deze op de oude abarth zat.

    Login om te reageren
    • minimarcos zegt

      25 september 2009 om 15:51

      die oliekoeler op de oude abarth’s was nodig omdat het luchtgekoelde motoren waren (in principe werden ze door die mega oliekoeler dus olie gekoeld)
      gelukkig heeft deze schijfremmen, want de oude abarthjes haalden 200+ kmh met trommeltjes rondom…

      Login om te reageren
  3. Mean_Green zegt

    25 september 2009 om 15:48

    Kek bakkie hoor! Fiat wederom World Rally Champion zoals met de 131 Abarth?? :)

    Login om te reageren
  4. theone zegt

    25 september 2009 om 15:56

    19/62-17..

    Wat een rare bemating, is de 19 hier ook in inch?

    Login om te reageren
  5. Laue zegt

    25 september 2009 om 15:56

    en een huge spoilert moet er ook nog op.

    Login om te reageren
  6. Baztrd zegt

    25 september 2009 om 16:08

    Schijnwerpers d’raf en voor de deur zetten graag :)(of doe eigenlijk maar een esseesse met deze striping en dakhapper enzo ;))

    Is dit trouwens een FWD of AWD? Ik neem aan FWD, maar weet niet zoveel van de verschillende rallyklasses…

    Login om te reageren
  7. RH zegt

    25 september 2009 om 16:11

    1080 kg, 180pk, dat zijn nog net geen Lotus-getallen. Lekker!

    Login om te reageren
  8. ex-tuned zegt

    25 september 2009 om 16:15

    vet bakkie!!

    wel lelijk dat van die 4 lampen ziet dat ze er op geplakt zijn :(

    Login om te reageren
  9. Thomas M zegt

    25 september 2009 om 16:28

    Maar is dit dan een 4wd versie zoals voorspeld werd?

    Login om te reageren
  10. liljeezy zegt

    25 september 2009 om 16:29

    man ik ga nog eens kotsen van al dat fiat/abarth 500 gedoe.

    Login om te reageren
  11. matthisl zegt

    25 september 2009 om 16:29

    ik word wel zo schijtziek van die fiat 500.. elke uitvoering mag mij gestolen worden.. doe mij maar een mini ofzo, dat rijdt tenminste nog een beetje

    Login om te reageren
  12. vla zegt

    25 september 2009 om 16:32

    Holy shit. Het is ze echt gelukt om een nieuwe badass te maken.

    Login om te reageren
  13. Franqie zegt

    25 september 2009 om 16:51

    De rallyuitvoering van de Abarth 500 is gehomologeerd voor R3T-klasse, een categorie bestemd voor auto’s met een supercharger en een maximum cilinderinhoud van 1.600 cc. De Abarth 500 is uitgerust met een Garret GT 1446 turbocharger…

    Is het nou een supercharger of een turbo?
    Verder wel een gaaf bakkie!

    Login om te reageren
  14. Tomaaas zegt

    25 september 2009 om 16:54

    WAT LELIJK die lampen voorop iel ik kan er niet naar kijken
    :shock:

    Login om te reageren
  15. Dial_Torino zegt

    25 september 2009 om 17:04

    Aha! dat was de fotoshoot begin deze week in de Abarth-factory!
    Ben uitermate benieuwd wat de prestaties zullen zijn met dit karretje tov de concurrenten in z’n klasse… Onverhard etc… de 500Abarth was tot zover enkel te vinden op track, nl Trofeo 500Abarth.

    Login om te reageren
  16. koreantaxiproductions zegt

    25 september 2009 om 17:07

    lekkere fiat!

    Login om te reageren
  17. Foramen zegt

    25 september 2009 om 17:37

    @Franqie
    Waarschijnlijk mag compressor en turbo allebei zolang het maar enkel geblazen is(?).

    Login om te reageren
  18. ggj zegt

    25 september 2009 om 19:46

    Wat een ontzettend cool ding. Zijn die verstralers ook particulier te verkrijgen??

    Login om te reageren
  19. Sportiva-Italia zegt

    25 september 2009 om 22:33

    Dit is niet echt bijzonder meer, toch? 180 pk, terwijl de Trofeo 500 Abarth al 190 pk heeft en de Romeo Ferraris 260 en laatste de Hamann 500 Abarth 265 pk.. Als fabrikant zou ik dan zelf niet met een ‘simpele’ 180 pk versie komen. Voor de straat, ok, maar voor rally’s? Zal wel met de restricties te maken hebben. Ik wacht op de race versie van Romeo Ferraris met 320 pk! :D

    Login om te reageren
  20. Wouter zegt

    25 september 2009 om 23:48

    Hebben!

    Login om te reageren
  21. pizzakoerier zegt

    25 september 2009 om 23:51

    Laat ze toch es een keer de achterbank er uit slopen en een blok op de achterwielen pleuren a la clio v6…ik zie door de bomen het bos niet meer met al die “speciale” uitvoeringen van de 500

    Login om te reageren
  22. johhny m zegt

    26 september 2009 om 10:10

    Sportiva-Italia : dus hoe meer pk, hoe beter de auto ?

    Login om te reageren
    • Sportiva-Italia zegt

      26 september 2009 om 20:26

      @johhny m: Nee, absoluut niet, maar ze hebben al de 190 pk Trofeo, dus dat zal heus niet slecht rijden. Daarom vind ik het vreemd dat ze met een versie komen met minder vermogen, maar zoals ik al aangaf: dat kan te maken hebben met de klasse waar ze in gaan rijden. Ik ken die reglementen niet, maar geef toe: een 500 met 320 pk is op z’n minst een hele belevenis.

      Vergelijk het met de oude AC Cobra: die was in eerste instantie ook niet bedoeld om 400 pk of meer te hebben, maar kijk wat men er allemaal mee doet. Ja, dat zijn 99 van de 100 keer replica’s, maar een goeie coureur kan dat denk ik best hebben. Het zou voor de meesten een dodenrit worden, maar voor de racerij is 320 pk in zo’n bakje geweldig.

      Login om te reageren
  23. BmwMPower zegt

    26 september 2009 om 12:45

    Yes, I like! :D

    Login om te reageren
  24. lautje23 zegt

    26 september 2009 om 20:46

    19/62-17 17 inch dus. 19 zal wel 190 breed zijn en 62 zal wel 620 mm als zijnde de totale hoogte van het wiel incl.bandhoogte boven en onder en dus de velg zijn.
    17 inch x 2,54= 43,18 dan blijft er dus zo’n 19 cm voor de band over…(boven en onder..) 9,5 cm boven en 9,5 cm onder..50 % van 19 is 9,5 cm..
    Grappig berekend he ?
    Dus komt het overeen met 190/50- 17″ als dat al zou bestaan in de normale maten ( 195/45-17 en 205/40-17 inch banden ken ik wel..).

    Login om te reageren
  25. KoFFiE zegt

    26 september 2009 om 20:59

    FGA zou beter Lancia eens terug in de Rally duwen…

    Login om te reageren
  26. Bossinkje zegt

    27 september 2009 om 09:15

    Die schijnwerpers kunnen dus echt niet, dat is meer wat voor een Hummer. (Qua grootte)

    Login om te reageren
  27. werner zegt

    27 september 2009 om 10:59

    die schijnwerpers zitten er echt niet voor de show op

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North