Uw trouwe AB-scribent heeft even Preview aangevuurd. Zo fixt BMW de nieuwe 7-Serie.
Afgelopen week lekte de eerste afbeelding van de nieuwe BMW 7-Serie het web op. Vol verwachting klopt ons hart voor BMW’s nieuwe topsedan. Niet dat de auto een verkooptopper is in ons land, maar als vlaggenschip geeft de Siebener wel vaak een richting aan die de Fünfer en Dreier daarna ook volgen. Daarnaast hangt er toch een zekere magie rondom de dikste der dikke BMW’s. Je hoopt natuurlijk altijd dat er iets komt dat voorvaderen als de geweldige E32 en E38 eer aandoet.
Eigenlijk is het een beetje jammer dat de X7 in dat opzicht het gras voor de voeten van de nieuwe 7-Serie heeft weggemaaid. Dankzij de grote SUV, hebben we immers al een goede indicatie hoe het front van de Siebener eruit komt te zien. Gespleten lampen zullen de voorkant van de auto domineren. Collega @Loek schreef reeds een uitgebreid over de design-technische zin en onzin daarvan.
Het enige wat we eigenlijk nog niet gedaan hebben, is het design even fixen. En eigenlijk is dat wel nodig. Onze landgenoot Adrian van Hooydonk heeft het namelijk al jaren zwaar als BMW’s hoofd design. Alle designers die onder hem werken verlaten het schip, of komen op de proppen met zeer moeilijke designs. Gelukkig heeft Adrian vermoedelijk compromitterende foto’s van de Quandtjes in bezit, waardoor zijn baanzekerheid gegarandeerd is. Maar al die online haat die Adrian ontvangt, is natuurlijk alsnog niet leuk. Daarom reiken wij hem maar al te graag de helpende hand toe.
Vrij duidelijk is dat de gespleten koplampen moeten verdwijnen. Maar haal je dan de bovenste delen weg, of de onderste? Regeltechnisch gezien is de bovenste units weghalen waarschijnlijk het meest realistisch. Daarnaast geeft het de nieuwe Bimmer die brede, agro look die een beetje doet denken aan oude dikke BMW’s of de eerste Chrysler 300C. Zo gezegd, zo gedaan…
Een duidelijke verbetering dunkt ons, inclusief een vleugje Nazca C2. Kijk jij nu ook alvast uit naar de facelift van de nieuwe 7-Serie? Laat het weten, in de comments!
Allroundnoise zegt
Hoe het ook kan:
https://www.autoblog.nl/spot/2022/04/bmw-i7-2
frank2b zegt
Ik vind het een verbetering.
Zet maar door!
Ditoxx zegt
lol nee.
Donstil zegt
Ach ja, haters gonna hate.
Ik vind hem persoonlijk wel geslaagd, lijkt mij een auto die in het echt goed gesmoeld is.
rfocus zegt
Ik vind het eigenlijk wel oké!
boomhauwer zegt
Het is gewoon grafelijk. Ik heb er geen andere woorden voor.
Edge zegt
BMW is zoals de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen “Full of shit”. De aankomende Mercedes EQS SUV heeft gewone koplampen. De onlangs aangekondigde Maserati Grecale heeft gewone koplampen Natuurlijk zijn er regels waar je je als autofabrikant aan moet houden, maar claimen dat gespleten koplampen (deels) het resultaat zijn van regelgeving is pure onzin. En om dat dan door te trekken naar een lagere sedan is al helemaal onnodig, regeltechnisch gezien. Nee, BMW kiest hier puur en alleen voor vanwege esthetische redenen. Ze vinden dit blijkbaar écht mooi.
Zelf zou ik daarom gewoon die onderste units wegdoen en de bovenste iets dikker maken. Zoiets, maar dan met een originele lichtsignatuur die minder Volvo-achtig is: https://i.imgur.com/q6PmOB1.png
lekkerlinksrijden zegt
@Edge: al 10 keer beter
papa zegt
@lekkerlinksrijden: eens
nicolasr zegt
@Edge: Kun jij niet bij BMW gaan werken? Zo is hij zó veel beter!! Mooi gedaan!
jaapiyo zegt
Maar…maar…wat vind je van die van mij dan? Moet ik niet ook bij BMW gaan werken?
adyton zegt
@Edge: heel knap werk!
flyerbunch zegt
Grille kleiner, koplampen op elkaar plakken en klaar!
cubicinches zegt
Go home, you’re drunk… 🤣🤣
kniesoor zegt
Neuh, doe maar niet . . .
tjorque zegt
Op de horizontale lijn in het midden van de grille moet er nog 30% tussenuit
mc96 zegt
Ik vind het split headlampdesign eerlijk gezegd wel een geslaagde designrichting. BMW is de laatste tijd goed bezig. Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers van het afgelopen jaar.
Robert zegt
@mc96: dat komt omdat de BMW’s tegenwoordig voornamelijk via een leasemaatschappij in de markt worden gezet en dan zakelijk worden gebruikt. En in die wereld kijkt men maar naar twee dingen: status en restwaarde: als dat resulteert in een acceptabel maandtarief, zal het de gebruiker verder worst wezen wat de rest van de wereld ervan vindt.
Ram-G-maN zegt
Sinds de Citroën C4 kak-tussen en de Nissan Puke zie ik steeds meer automerken ervoor kiezen om de DRL’s als primaire lichtsignatuur te ontwerpen en de wettelijk verplichte dim- en grootlicht secundair te maken in het ontwerp. Alles om zo dun en langwerpige “koplampen” te maken zodat de auto heel futuristisch uitziet. Ik vind het maar een vreemde evolutie en het komt het ontwerp nauwelijks ten goede. De positionering van de kentekenplaten laat ook veel te wensen over. Dit laatste heeft te maken met voetgangersveiligheid maar de kentekenplaten worden steeds vaker gepositioneerd op een minder zichtbare en prominente plek.
Ik zou graag een echte innovatieve koplamp willen zien zoals die van de Nissan Ariya en de huidige Honda NSX. Daar zitten complexe projectie lenzen in voor een volledig functionele compacte koplamp.
potver7 zegt
Zonder gele pijlen zie ik niet waar ik moet kijken…
EnthousiaST220 zegt
Deze designs die bij elk merk de kop op steken nu worden denk ik pas mooi als de grote koplamp, die ze weg proberen te moffelen, niet meer nodig is en alleen het smalle deeltje over kan blijven.
serro zegt
Designer van citroen overgestapt naar bmw ?🤔( cactus)