Nederlanders zitten overal.
Hoe toevallig, nog voordat we wisten welk werk Sebastiaan deed, gaven we hem de tweede prijs voor zijn klassering in het F1 teammanager spel. De prijs bestond uit het boek van Adrian Newey (‘The World’s Greatest Formula 1 Designer’): How to build a car. Het meest bijzondere was dat hij het boek nog niet gelezen had:) Maar goed, toen we eenmaal met hem in contact waren, leek het ons leuk om te achterhalen hoe hij aan deze functie is gekomen en welke opleiding(en) hij heeft gevolgd. Net zoals we deden met die andere Nederlanders. Here we go:
– Wat is je naam en huidige functie?
Mijn naam is Sebastiaan Meijers, ik ben Aero Performance Engineer bij Sahara Force India F1. Mijn taak is het analyseren en presenteren van de aerodynamische data voor de optimale setup en designrichting. Deze data komt niet alleen van de auto op het circuit, maar ook uit de windtunnel en CFD (computational Fluid Dynamics) simulaties. Op de vrijdagen van de race-weekenden testen we verschillende afstellingen van de auto en nieuwe onderdelen. De data krijgen we live door in Engeland, die analyseren we en we geven feedback over de beste onderdelen en setup aan de engineers op het circuit. Deze analyse wordt ook doorgegeven aan de designers, zodat zij weten welke richting ze op moeten met ontwerpen.
– Waar heb je hiervoor gewerkt en hoe kreeg je je huidige baan?
Dit is mijn eerste echte baan na mijn studie. Tijdens mijn studie heb ik verschillende bijbaantjes gehad, waaronder Assistant R&D Engineer bij een offshore bedrijf. Ik had altijd een vrij duidelijk idee van wat ik later wilde gaan doen en dat was een technische functie in de motorsport. Ik ben tijdens mijn afstuderen gaan solliciteren bij bedrijven en teams in verschillende raceklassen, totik een aanbieding kreeg van Force India F1 voor de positie van Aero Performance Engineer. In januari 2016 ben ik begonnen.
– Wanneer begon je passie voor auto’s?
Mijn passie voor auto’s heb ik altijd al gehad. Het zit dus echt in mijn genen. Ik herkende als kind 10 automerken voordat ik 5 gewone woorden kende. Verder heb ik altijd de ladingen autotijdschriften van mijn vader gelezen. Naarmate ik ouder werd ging het van Lego naar modelauto’s en radiografische auto’s bouwen, om zo alle technische aspecten van auto’s te ontdekken. Mijn hele leven volg ik al Formule 1 en motorsport heeft me altijd aangetrokken. Ik ben opgegroeid in Brussel, waardoor Spa-Francorchamps gelukkig nooit ver weg was. Daardoor ben ik zoveel mogelijk naar track days en evenementen gegaan, wat mijn passie alleen maar sterker maakte.
– Welke studies heb je gevolgd?
Na de middelbare school ben ik de Werktuigbouwkunde gaan studeren in Delft. Tijdens mijn studie heb ik verschillende commissies gedaan bij studie- en studentenverenigingen. Samen met de bijbaantjes die ik had, hebben die ervaringen mij heel erg geholpen een bredere skillset te krijgen. Niet alleen technisch, maar ook zeker sociaal. Omdat mijn passie bij de motorsport lag ben ik verder gaan kijken dan Nederland. Engeland heeft een hele grote motorsport cultuur en verschillende universiteiten hebben opleidingen die specifiek op automotive of motorsport zijn gericht. Ik heb mijn MSc. Degree gehaald in Motorsport Engineering in Oxford, waar ik mijn afstudeerscriptie heb ik kunnen doen bij McLaren (aan de McLaren 650S GT3).
– Welk advies zou je geven aan mensen die hetzelfde willen doen?
Een technische studie is essentieel. De precieze studie is niet per se belangrijk, maar wel de manier van denken. Verder is het belangrijk om verder te kijken dan je studie. Zelf ben ik lid geweest van bijvoorbeeld een studentenvereniging en daar heb ik verschillende commissies en besturen gedaan. Door dit te doen ontwikkel je ook sociale en organisatorische vaardigheden, die heel nuttig zijn op het moment dat je gaat werken. In Engeland zijn ze heel erg gefocust op wat voor werk en projecten je hebt gedaan. Daarom is het aan te raden om relevant werk te doen tijdens je studie. Veel van mijn collega’s hebben tijdens hun studie al in de weekenden bij raceteams in de lagere klassen gewerkt, om zo ervaring op te doen.
– Waar ben je het meest trots op?
Ik ben er best trots op dat ik mijn droom heb kunnen waarmaken. De Formule 1 is toch een kleine wereld en het is natuurlijk geweldig dat het is gelukt om daar een baan te vinden, maar ik heb altijd wel geloofd dat het kon. Als ik alles op een rijtje zet dan heb ik misschien geluk gehad, maar ik heb ook de juiste keuzes gemaakt op de momenten dat dat moest.
Werkgerelateerd ben ik het meest trots op wat we met Force India de laatste 2 jaar hebben bereikt: met een significant kleiner budget dan de concurrentie zijn we vierde geworden, achter Mercedes, Ferrari en Red Bull en daarbij hebben we grote teams zoals Renault en McLaren verslagen. De race van Azerbeidzjan in 2016 zal me altijd bijblijven. Dit was de eerste keer dat we daar reden en er waren geen goede data beschikbaar voor het weekend. Elke keer dat de auto binnen kwam moest gekeken worden of alle simulaties nog klopten en of de richting van de setup nog de goede kant op ging. Dat raceweekend is ook het weekend waarin we het meest competitief zijn geweest. Het podium dat we daar behaald hebben is omdat we de snelheid hadden en niet door geluk.
– Welke auto rij je op dit moment?
Ik heb een Ford Fiesta ST (MK7). Het is echt een geweldig autootje dat je helaas weinig ziet rijden in Nederland en België.
viezefreddyw zegt
Ah wat gaaf zeg! Een droombaan kun je wel zeggen.
Een aanvulling op de site jongens, ga zo door.
rw1994 zegt
@viezefreddyw: Zeker leuk om te lezen! Ik ken toevallig twee oud klasgenoten die in de F1 werkzaam zijn, altijd leuk om te zien!
rikus zegt
@rw1994: Heel leuk. Ik ken toevallig twee oud klasgenoten die in de vuilverwerking werkzaam zijn, ook altijd leuk om te zien.
desjonnies zegt
@rikus: en belangrijk werk !
rikus zegt
@desjonnies: Absoluut!
rw1994 zegt
@rikus: Eens, ik kijk sowieso graag hoe anderen werken!
rikus zegt
@rw1994: Ik ook. Dat is mijn werk.
str8six zegt
@viezefreddyw: helemaal mee eens! Mooi mooi mooi!
MaartenD zegt
Wat een leuk artikel!
Rick-dos zegt
Is wel leuk dat je Aero Engineer bent bij Force India en zo, maar de echte F1 experts zitten in commentaar panelen van AB. Dat je het maar ff weet.
Mocht je dus advies nodig hebben of als de Force India niet vooruit te branden is in een raceweekend wees dan niet verlegen en vraag gewoon om ons advies of als je ff wil klankborden met ons gewoon doen.
vonklausenburg zegt
@Rick-dos: Ik wilde dit inderdaad opmerken, de vakinhoudelijke kennis zit hier. Als iedereen zou weten wat wij weten, dan was Verstappen nu al 12 keer wereldkampioen geweest bijvoorbeeld.
dirkiii zegt
@vonklausenburg: precies wij zijn de experts.
shalomleon zegt
Zo gepassioneerd van auto’s. Voorliefde voor techniek en auto’s met de paplepel ingegoten. Zoveel jaren studeren, wetenschap en socializen om deze ene droombaan te vinden. Diep respect voor het behaalde doel. Steeds sneller, scherper, mooier en beter deels door jou. Zoveel emotie en passie…. en dan rij je zelf in een fiesta?!?
breakingpoint zegt
@shalomleon: en dan? Hij zal sneller een toffere auto rijden dan dat jij een leukere baan vindt. (En er is trouwens NIETS verkeerd met een Fiesta ST)
Onehp zegt
@shalomleon: leuke auto’s hoeven niet per se veel te kosten, kortzichtigheid daarentegen beperkt wel de keuze…
fanboy zegt
@onehp: Helaas is kortzichtigheid gratis.
Dutchdriftking zegt
@shalomleon: Een Fiesta ST met eventueel wat goodies van Mountune kan op een circuit of bochtig bergweggetje heel wat duurdere sportwagens het erg lastig maken. En in drukke stedelijke gebieden is zo´n klein bommetje het beste wat je kan hebben. Wellicht heeft hij nog een studieschuld, dan is het slim die eerst af te lossen dan een dikke auto te rijden.
87sandyd zegt
Supertof voor die jongen. Erg gaaf om te lezen. En dat hij een Fiesta ST rijdt maakt het verhaal mooi af
trustmeiamanengineer zegt
Gaaf hoor. Hard voor gewerkt om te komen waar je wilt zijn.
Ik had toch meer dingen tijdens en naast mijn studie moeten doen zo te horen…
shogun zegt
@trustmeiamanengineer: “achter de vrouwen aan en bierdrinken” als nevenactiviteit staat gewoon niet zo professioneel op je CV.
jochempie zegt
Gave baan! Heb eens wat contact gehad met de Red Bull engineers in Milton Keynes, en ze zijn allemaal super enthousiast! Dat zal voor jou niet anders zijn denk ik!
jochempie zegt
@jochempie: overigens rijden die verplicht een Nissan Juke van de zaak.. Dat doet Sebastiaan een heel stuk beter.
dieselkameel zegt
@jochempie: Vind een Juke best een geinig autootje. In ieder geval wel een eigen smoel en een beetje karakter. On: Toffe baan, van je hobby en je talent je beroep maken is het mooiste wat er is. Hoe groot is het personeelsbestand eigenlijk bij zo’n team?
cr37 zegt
@dieselkameel: Bij Force India werken iets meer dan 400 mensen en dat is iedereen dus ontwerpers, vrachwagen chauffeurs, marketing, monteurs, etc.
rob5nismo zegt
Tof stukje om te lezen
kilum zegt
Heerlijk stuk om te lezen. Heb altijd diep respect voor mensen die hun droom halen door hard te werken. Omdat je ook AB-er bent heb ik toch een beetje het gevoel dat 1 van ons dat maar even haalt! Anyway veel succes komend seizoen. Zal nu met een iets ander oog naar Force india kijken.
BRuud zegt
Wat voor CFD programma gebruikt een team als Force India F1 (of andere F1 teams e.d) eigenlijk?
dennise zegt
Iemand die de moeite de heeft genomen om uitgebreid te antwoorden. Lekker bezig!
gregorius zegt
Leuk om te lezen.
Vraag: ga je / gaat hij dan elk race weekend mee op reis? Of zit ie met een leger andere slimme koppen op kantoor (toch allemaal wat relaxter om met elkaar in een goed kantoor te zitten tov oplegger of een luidruchtige betonnen box; wel minder cool misschien).
Ook blij om te lezen dat er nog andere mensen zijn die de waarde van commissies e.d. hebben ingeschat en waarbij het positief heeft uitgepakt.
cr37 zegt
@gregorius: Ik ga niet naar elke race. Het is goedkoper om mij in engeland te laten en ik kan hier alle data live zien en we hebben intercoms om met de engineers op het circuit te praten. Aangezien ik ook niet direct aan de auto hoef te werken is het ook niet essentieel dat ik op het circuit ben. Gelukkig ga ik wel regelmatig naar de tests.
gregorius zegt
@cr37: andere vraag. Hier op AB komen er regelmatig discussies voorbij over hoe saai sommige races zijn. Volgens mij hebben we de consensus een beetje gevonden dat het niet zo zeer gaat over hoeveel inhaalacties er zijn, maar dat het voornamelijk jammer is (voor de kijker/fan) dan dmv de huidige Aero het lastig is om dicht achter je voorganger te rijden (minder cooling, vuile lucht, slecht voor je banden, etc).
Als Aero man; denk je dat het mogelijk is binnen F1 om tot een richtinglijn voor Aero te komen waarbij er nog altijd ruimte is om Aero te ontwikkelen en verbeteren, maar waardoor auto’s wel langer dichter bij elkaar kunnen rijden? Of anders gezegd: waardoor er op een eerlijke manier voor gezorgd kan worden dat F1 teams geen pakketten kunnen ontwikkelen waardoor het moeilijker wordt om jouw auto te volgen.
cr37 zegt
@gregorius: Het is zeker mogelijk. Als je de aerodynamica op de auto’s minder maakt door middel van kleinere en minder vleugels heb je minder turbulente lucht waardoor het makkelijker is om een auto te volgen. Ook door te kijken hoe je auto’s mider gevoelig kan maken voor turbulente lucht kan daarbij helpen. Elke auto wordt ontworpen en geoptimaliseerd op het rijden in ‘schone’ lucht en dat zal altijd blijven. Het is namelijk lastig te simuleren aangezien het altijd verschillende situaties zijn en je wil ook niet performance inleveren op het moment dat je in ‘schone’ lucht rijdt. Wat het ingewikkeld maakt is dat je altijd last hebt van een auto volgen. Je hebt nooit dat de beide auto’s evenveel downforce hebben, de achterligger heeft altijd een nadeel door de bochten en een voordeel op het rechte stuk.
gregorius zegt
@cr37: Sluit dat een beetje aan bij die 2019 Formula E auto? (Daar zit ook geen grote unit achterop). Of is dat meer omdat die auto’s minder hard gaan en minder hard accelereren?
cr37 zegt
@gregorius: Dat is zeker de redenatie van de Foremule E auto. De aerodynamica bij de Formule E auto is soweiso een stuk simpeler. Kijk bijvoorbeeld naar de voorvleugel, daar zit maar een flap op en de rest is vlak. Hoe minder aerodynamica de auto heeft hoe ‘schoner’ de lucht achter de auto is.
weijs zegt
Fantastisch, je kan trots zijn. Erg leuk verhaal en mooi om te weten dat Autobloggers ook ‘gewoon’ bij F1 teams werken. Best wel een bijzondere community!
eddie72 zegt
Zou ook leuk zijn als er Nederlandse piloot zou rijden in de F1.
Edge zegt
Zeg eh, is dat geen competitievervalsing met al die data en modellen die hij van zijn eigen auto (en waarschijnlijk ook wel van de concurrentie) heeft?
Maar zonder gekheid, succes daar in Engeland. Of het nou de doorbraak van een coureur is of een Nederlander die als engineer werkt bij een F1 team, het is altijd ontzettend tof om te lezen over Nederlands succes in de autosportwereld.
En wat Force India betreft, het is inderdaad absurd knap wat jullie hebben klaargespeeld de afgelopen twee jaar. Ik vind het ook altijd wel een sympathiek overkomend team, en hoop dat ze de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt lang bijeen kunnen houden.
gregorius zegt
@edge: wel een beetje. Zeker in het begin van het seizoen was het het beste om FI in je team te hebben; die waren toen nog aardig goedkoop. Daar heb ik t ook op verloren :) (werd 4e).
shogun zegt
Gaaf! veel respect voor mensen die door hard te werken en de juiste keuzes te maken hun droom kunnen verwezenlijken.
Gulli zegt
Bah zeg, ik werd tweede in het kroontjeskampioenschap maar ik kreeg helemaal niets ?