Twee stijlvolle Alfa Romeo’s in vorm van de Brera en Spider nieuw leven inblazen met een uiterlijk zoals op deze renders. Op naar productie?
Als je kritisch naar het huidige Alfa Romeo modellengamma kijkt zijn er feitelijk twee moderne modellen die nog echt meedoen voor de massa. De Giulia en de Stelvio. De Italiaanse autofabrikant heeft bij veel autoliefhebbers een speciaal plekje in het hart. En de Giulia en Stelvio zijn echt geen onaardige auto’s in vergelijking met de concurrentie. Maar stiekem mag er naast de Quadrifoglio’s en de 4C nog wel meer fun uit de Italiaanse koker komen.
Anno 2020 is fun wat moeilijker te verkopen. Je kunt het je als merk eigenlijk alleen veroorloven met modulaire platformen en/of samenwerkingen met andere autofabrikanten. Zonder deze ingrediënten kwam er anders echt geen Volkswagen T Roc Cabriolet of een nieuwe Toyota Supra.
Alfa Romeo Spider
In dat kader is Autoblog-lezer Brent achter de computer gekropen met twee renders als resultaat. Zijn eerste voorstelling is een nieuwe Alfa Romeo Spider op basis van de Mazda MX-5. En waarom ook niet. De Fiat 124 Spider heeft een Italiaans voorkomen, maar rolt toch echt in het niet zo Italiaanse Hiroshima van de band. Zonder de samenwerking had de 124 waarschijnlijk nooit het licht gezien. Brent schetst dit voorbeeld van een nieuwe Alfa Spider die zich zou kunnen voegen bij de Mazda-Fiat samenwerking. Het is een compacte roadster met moderne Alfa-invloeden afkomstig van de Tonale. Zou je dit met een nieuwprijs van 30 mille kopen?
Alfa Romeo Brera
Een ander geliefd model (qua uiterlijk) was de Brera. Technisch nu niet de meest briljante auto op aarde, maar oh wat een fijne auto op het netvlies. Wat Brent gedaan heeft is een vast dak op de MX-5 vorm shoppen en het resultaat is daar. Met deze vorm zal het wel een heel krappe Brera worden, maar het idee is niet verkeerd.
Een nieuwe Alfa Spider of Brera. Voorlopig blijft het bij dromen voor de fans. Laten we eerst eens kijken wat de Italianen met de Tonale voor elkaar gaan krijgen. Maar, beste lezers, laten we de hoop nooit verliezen.
Met dank aan Brent voor de fotosoep!
dalmore zegt
Zeer mooi gemaakt! Die kunnen rechtstreeks naar de fabriek gestuurd worden zodat ze vast de mallen kunnen maken.
Mag dan meteen zo brutaal zijn en vragen waarmee de modellen/renders zijn gemaakt?
okdoei zegt
@dalmore: Dat is toch geen brutale vraag?
sonnybonds zegt
3D studio denk ik. Mooie reflecties. Heb zelf ook een tijd gedaan en is niet zo makkelijk om dit zo realistische te krijgen.
Tonnie zegt
Ze zouden een nieuwe giulietta en mito moeten maken. Kleine fraaie wagens en voor de fun een Q versie.
karhengst zegt
Het blijven fraaie stijlkenmerken. Al moet ik wel zeggen dat die koplampen wel enigszins BMW-achtig aandoen.
centocinquantanove zegt
@karhengst: Ik had meteen de associatie met de Alfa Romeo SZ.
sonnybonds zegt
Ja mooi!
kniesoor zegt
Beide renders zien er aantrekkelijk uit. Genoeg verschillend van de auto waarop ze gebaseerd zijn en met een neus, die een Alfa waardig is. Inderdaad maar even in de mailbox van de erven Marchionne droppen.
viezefreddyw zegt
Ik vind ze juist niet mooi. Scudetto is me net te groot en de neus van zichzelf al vind ik te lomp voor een Brera en een Spider. Het is eigenlijk gewoon een soepje van een MX-5 en een Tonale.
Richmond zegt
@viezefreddyw: ik zat ook te kijken van dit klopt niet helemaal. Maar kon niet helemaal plaatsen waardoor
berlinetta zegt
Die Brera lijkt me wel gaaf. Soort tegenhanger van de Mazda 3, een lekkere sportieve hatch.
Die Spider oogt niet zo lekker vind ik. De neus lijkt niet te passen bij de rest van de auto.
hugoe zegt
Ben groot fan van het uiterlijk van de Brera, maar deze renders vind ik er echt niet uit zien. Lijkt gewoon op een Mazda met Tonale front. Vind het resultaat bijna een Amerikaans ogende vertoning.
breakingpoint zegt
De lijn van een MX-5 vind ik niet mooi, te truttig en braafjes.
dper4mance zegt
Alsjeblieft niet… Vond de vorige Brera/Spider een ding om heel snel te vergeten. Veel te veel overhang voor de korte wielbasis, kont van een Opel Signum op de Brera. De RWD concept car was gaaf, het uiteindelijke product een soort gemuteerde AMC Gremlin. Pininfarina heeft met de Duettottanta ooit laten zien hoe een Spider uit zou moeten zien. Die mogen ze nog steeds rechtstreeks in productie nemen.
mashell zegt
Ik vond de vorige spider juist erg mooi. En heb juist eventjes weer eens gezocht en ontdekt dat er fraaie exemplaren voor relatief weinig geld te koop staan. Die Duettottanta is niet lelijk maar qua design wel een beetje too much.
jcjc zegt
Ja, lekker!
Design_Driven zegt
Zeer smaakvol, mooi gedaan!
ericd zegt
Zeker vanwege de overeenkomende stijlkenmerken, hadden Alfa en Mazda met elkaar moeten samenwerken. Niemand zat te wachten op een Fiat 124. Lelijk ook met die overhangen achter en voor. Dan was er wellicht al een Giulietta geweest op basis van de Mazda 3 en een Tonale op basis van de CX3. Zo ook een Spider op basis van de MX5. Die had er met wat aanpassingen (vanwege maat, voorruit e.d.) dan ongeveer zo uit kunnen zien (zoals hierboven ook al gesuggereerd is): https://images.latintimes.com/sites/latintimes.com/files/styles/large/public/imotortimes//2013/07/09/2012/05/23/1429-pininfarina-alfa-romeo-2uettottanta-concept.jpg
clubbtraxx zegt
De nummerplaat zit ook hier nog steeds op de verkeerde plaats.
Voor de rest best aardig moet ik zeggen.
moveyourmind zegt
Ziet er goed uit, vooral de Spider.
Laat mooi zien dat die MX-5 een uitstekende basis voor een Alfa Romeo geweest was. Snap niet dat de Italianen van het idee is afgestapt zijn om voor de Spider samen te werken met Mazda. Was logischer geweest dan de 124 Spider.
Dutchdriftking zegt
Tja, de 124 onder een Alfa Badge verkopen was was waarschijnlijk best een goede zet geweest. Dan was het net dat tikkeltje meer premium geweest om wél te verkopen. Wellicht….