Meer is beter, het vermogen van de Audi S3 is verder toegenomen. De hoogste tijd voor een update.
De afgelopen zomer heeft mijn Audi S3 enkele hardware aanpassingen ondergaan. Zo werd de hot hatch voorzien van een Wagner Competition Intercooler en downpipe. Naar aanleiding van die upgrades wist ik al dat ik weer eens op de koffie moest gaan bij de toppers van JDEngineering. Niet alleen om een meting te doen op de bank om het verschil te zien, maar ook om de software aan te passen aan de nieuwe situatie.
Nieuwe modificaties
Zonder de software aanpassingen had ik al wat kilometers gemaakt met de downpipe en intercooler. Het verschil was toen al in de Audi te merken. De olietemperatuur was enkele graden lager in vergelijking met de situatie toen de standaard intercooler nog aanwezig was. Daarnaast pakte de auto veel lekkerder onderin op door de downpipe. Ik was dan ook heel benieuwd wat software verbeteringen voor de auto konden betekenen.
Op naar Lochem..
De afspraak werd ingepland bij JDEngineering en op een mooie zaterdagochtend was ik afgereisd naar Lochem. Daar waren we weer. In januari voor Stage 1+ en nu, een dik halfjaar verder, tijd voor Stage 2+. Zo gaan die dingen hè. De bekende tuner van Volkswagen Groep auto’s is vervolgens enkele uren zoet geweest met het instellen en afstellen van de nieuwe software voor mijn Audi S3, voor de ideale afstemming door het toegenomen vermogen.
RON 102
Er vonden meerdere runs plaats op de rollenbank. Om jullie geheugen op te frissen, op Stage 1+ leverde de 2.0 TFSI een puike 387 pk en 506 Nm koppel. Dat is dus zonder de nieuwe intercooler en downpipe. Bij binnenkomst werd meteen een run gedaan om te kijken wat deze aanpassingen hebben gedaan met het vermogen. 410 pk en 533 Nm koppel. Kijk, dat schiet al lekker op! Ik moet een belangrijke kanttekening plaatsen, mocht je zelf een Golf R of S3 hebben bijvoorbeeld. Op het moment van de metingen zat er ARAL 102 benzine in mijn Audi. Met E5 (Euro 98) zal het vermogen wat lager uitkomen, maar het verschil is niet enorm groot. Hieronder een opsomming van alle hardware aanpassingen aan de S3, ter info.
- K&N luchtfilter
- VWR Racingline R600 High Flow Turbo Inlet
- Aanzuigmond van luchtfilterhuis opengemaakt
- Wagner Competition Intercooler
- JMTuning downpipe + 200cell high flow race katalysator
En toen begon het afstellen van de software. Gelukkig hebben ze goede koffie daar en had ik mijn laptop meegenomen om tussendoor wat arbeid te verrichten. Het duurde best wel even en dat is ook logisch. JDEngineering wilde op een zo mooi mogelijke manier voor elkaar krijgen dat je het koppel voor je kiezen krijgt. Een simpele mapping installeren werkt dan niet, daar is maatwerk en proefrijden voor nodig. Het gaat daarnaast niet alleen om meer vermogen, het gaat ook om een stukje veiligheid. De experts uit Lochem zullen je nooit wegsturen met een mapping die schadelijk kan uitpakken voor de motor. Daarnaast werd de Launch Control aangepast. Voorheen stond deze op zo’n 4.400 tpm voor de lancering, dit is verlaagd naar zo’n 3.000 tpm. De S3 pakt zo mooier op en voorkomt wheelspin met een acceleratie vanuit stilstand.
Beest
Het resultaat was verbazingwekkend goed. De 2.0 TFSI in mijn S3 heeft er zin in, want het blok scoorde beter dan ik zelf had verwacht op de rollenbank. Er werden meerdere metingen met de Stage 2+ software gedaan. Het meest gunstige resultaat was 423 pk en 561 Nm (!) koppel. Dit is uiteraard een momentopname onder goede omstandigheden, in de praktijk kun je op de openbare weg aannemen dat je 415 tot 420 pk tot je beschikking hebt met RON 98. Klem je er ook zeker niet op vast als je zelf bij de tuner aanklopt met je 2.0 TFSI. Het ene blok is het andere niet, daardoor kan het zijn dat jouw EA888 2.0 TFSI met dezelfde modificaties dit vermogen niet haalt.
De rit huiswaarts verliep weer naar volle tevredenheid. De eerste 1.000 kilometer met de nieuwe tuning zit erop. Wat een kanon is het nu geworden! Voor zover het al niet was natuurlijk. Ik denk dat dit ook genoeg is zo voor het type auto. Wil je nóg meer power, dan zal de standaard IS38 turbo vervangen moeten worden. De twee gezichten van de auto zijn met de Stage2+ aanpassingen nog meer naar voren gekomen. Tijdens normaal rijgedrag merk je er, afgezien van het extra koppel, weinig van. Maar in Dynamic met een wat vlottere rijstijl is het echt een beest. En ja, rotondes pakken gaat nog altijd prima. De S3 is niet zo zwaar in de neus als sommige RS-producten van Audi Sport GmbH dat wel kunnen zijn. Naar mijn mening een fantastische hot hatch voor de automobilist met haast die niet alleen van rechtdoor rijden houdt. Na 10.000 probleemloze kilometers met Stage 1+ zeg ik op naar de volgende veilige kilometers met mijn Audi S3 en zijn toegenomen vermogen. Dankjewel JDEngineering!
Mijn Auto met Wouter
Jullie hebben al vele artikelen kunnen lezen over mijn S3. Maar het echte rijgevoel en plezier kan ik het beste overbrengen op video. Hou Autoblog daarom goed in de gaten. Er komt namelijk een Mijn Auto video aan waarin Wouter een stukje in mijn S3 gaat rijden met ondergetekende op de bijrijdersstoel!
Eerder in deze serie:
- Introductie in Autoblog Garage: Audi S3
- Meer PK’s en koppel voor de Audi S3
- Apple Carplay & Android Auto voor de Audi S3
- 5.000km Audi S3 update
- Een koele zomer voor de Audi S3
- Autoblog Garage: Downpipe voor de Audi S3
Johanneke zegt
Dat is serieus vermogen uit een 2 liter blok zeg. 0 naar 100 in 4 seconden? (Met droog, goed asfalt etc). Ik vind het zoveel beter dat deze auto wel die achterwielen van vermogen kan voorzien indien nodig. Bij veel auto’s met enkel voorwielaandrijving en flink wat vermogen merk je echt dat dat de beperkende factor van de auto is. Zo zag ik ook ooit een video van een mazda 3 met meer dan 500pk. Kon pas vanaf de 3e versnelling het pedaal naar de vloer drukken, anders enkel wielspin,
seanxtype zegt
@Johanneke: lancer Evo haalt al jaren meer vermogen uit een 2 loter blok. Torq limiter laten programmeren helpt ook als je enkel voorwiel aandrijving hebt.
87sandyd zegt
Mooi dat je ook even duidelijk maakt dat de mensen bij JD geen halfbakken tuners zijn maar gewoon echt de tijd nemen. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het echt professionals zijn. En dat het vooral niet van die halfbakken ‘tuners’ zijn waar je voor 250 euro 50 pk erbij krijgt.
RubenPriest zegt
Met Stage 1 was het al 4,3 op Dragy. Dus 4 moet nu zeker lukken! Heb het nog niet gemeten.
allesmetturbo zegt
Olietemperatuur lager door een intercooler? Bedoel je niet iets met.. koelere lucht?
Wel lekkere mods en dik vermogen! Zal wel een heerlijke daily zijn zo!
Lekker van genieten:D
gtveej zegt
Poh heel mooi resultaat!
Tank je altijd Ron 102? Zelf had ik hem op 98 laten afstellen. Dan was het vermogen iets lager uitgevallen, maar kun je wel altijd zonder zorgen maken Ron 98 tanken.
Verder de tuning laten uitvoeren door de juiste “beste” Vag tuner van het land!
Chapeau en veel plezier met dit kanon!
RubenPriest zegt
De tuning is afgesteld voor 98. 102 zat er alleen in voor de gelegenheid. Was toevallig net terug van een trip uit Duitsland, vandaar. En dankje!
rw1994 zegt
@RubenPriest: Het verhaal rammelt enigszins, en daarmee bedoel ik niet dat JDEngineering geen profs zijn. De tuning is helemaal afgesteld op het blok met proefritten etc. etc. maar wel op een andere brandstof dan hetgeen in de tank zat? Vreemd. Verder is de winst een 5 tot 10 pk t.o.v. de “nul”meeting met enkel hardware mods. Ik neem aan dat het vermogensverloop véél mooier is nu? Sowieso verwacht ik niet een verschil in vermogen door andere brandstof te tanken, uiteraard wel een ander maximaal haalbaar veilig vermogen voordat er zelfontbranding plaatsvind (klop).
RubenPriest zegt
De proefritten zijn voornamelijk om het vermogen goed en veilig op de weg te krijgen. Dus geen gekke bonken in de aandrijflijn of een S-tronic/DSG die opeens raar gaat doen. Daar maakt 98 of RON 102 niet veel bij uit. RON 102 zorgde mede voor dit piekvermogen. Zoals omschreven in de tekst is 415-420 pk onder verschillende omstandigheden (koud, warm, Shell 98, BP 98) realistisch.
Overigens wat jij zegt klopt niet. Er is wel degelijk een (merkbaar) verschil in vermogens. De EA888 presteert merkbaar beter qua vermogen op bijvoorbeeld BP Ultimate dan Shell V-Power, gemeten op de rollenbank op dezelfde dag met dezelfde auto’s. JDEngineering doet daar zelf onderzoek naar om het juiste advies te kunnen geven.
rw1994 zegt
@RubenPriest: Mijn opmerking klopt wel ;) Maar hoogstwaarschijnlijk wordt door het detecteren van pingelen (klopsensor) met brandstof met lager RON getal de ontsteking als veiligheid weer verlaat, dit zorgt voor vermogensafname, je doet de tuning teniet. De brandstof maakt niet het verschil maar maakt het verschil mogelijk… uiteraard is het eindresultaat hetzelfde en heb je meer vermogen met RON 102.
saxoke zegt
Erg mooi resultaat. M’n Cupra heeft 388pk/487Nm en dat vind k al een kanon. Met 423pk en 560Nm (200Nm meer als origineel!) moet die van jou een raket zijn. Veel veilige en leuke kilometers ermee!
mrbowser zegt
@saxoke: welke Cupra heb je? En waar laten tunen? Ik heb een formentor VZ2 en wil hem ook laten chippen. Zit te denken aan ABT uitlaten en laten chippen bij JD.
saxoke zegt
@mrbowser: seat Leon ST Cupra. Getuned door VAGTechniek te Nuenen. Je idee van abt uitlaten vind ik top, net als het idee om te laten tunen bij JD. jD, TVS en VAGTechniek zijn de 3 tuners waar ik zou gaan. De tuning van ABT zou ik dan weer in een heel grote boog rondom lopen.
hondema80 zegt
Ze zijn goed daar bij JD he! Ik heb wel een hybride geplaatst op mijn R uit 2010 en die vliegt nu constant onder de 3,2s van 0-100 kmh. Beste tijd zelfs 3,09s zie Dragy leaderboard
Cuprafan123 zegt
Ben jij dat? De man op het golf GTI forum met die zwaar getunede golf 6R? Homdema1980 toch?
hondema80 zegt
@Cuprafan123: ja dat ben ik
Redrum zegt
Ouch! 423pk…respect!
kniesoor zegt
Zit er qua mechaniek zoveel marge in zo’n blok, dat je er zonder risico op voortijdige motorschade zo veel meer vermogen en koppel uit kan halen ?
RubenPriest zegt
Er zit belachelijk veel marge in de moderne EA888 blokken. Dit is nu wel het maximale zonder de turbo of andere dingen aan te pakken. Maar dan begint het flink in de papieren te lopen als je dat gaat aanpakken.
kniesoor zegt
Qua dat eerste : dat moet haast wel. Anders zien je drijfstangen er toch vrij snel uit als wokkels 😃
Cuprafan123 zegt
Heb je nog plannen om de turbo aan te pakken ?
RubenPriest zegt
Nee, met het huidige vermogen ben ik dik tevree en zie ik er niet het nu van in om er nog meer pk uit te halen met een andere turbo. Het blijft mijn daily en geen hardcore project auto.
hondema80 zegt
En 0-200 kmh en 1/4 mile doet die constant netjes in de 10 seconde
Visje66 zegt
0-200 in 10 sec? Zo snel is die nou ook weer niet… of doel je op je eigen R? Want deze S3 gaat dat echt niet halen. :)
hondema80 zegt
@Visje66: mijn eigen 6 R inderdaad
bietje zegt
Zelf m’n 7.5R bij JD een Stage-1 en wat uitgebreidere DSG aanpassing laten ondergaan, heerlijk.
Ik heb vaker mijn auto’s bij hen laten tunen en er is, zoals bij alles wat te koop is, een verschil tussen ‘veel geld’ en ‘duur’… Ze zijn niet het goedkoopst, maar ik zou mijn auto nooit aan een 199euro-100pkwinst-KOOPDAN!-tuner toevertrouwen. Het zijn vaklui en naar mijn mening en ervaring hun degelijke reputatie in dit wereldje meer dan waard.
Puur uit nieuwsgierigheid: wat zou het verschil dan zijn tussen 102 en 98 ?
ouwedibbes83 zegt
@bietje: ook benieuwd naar idd, de invloed van de brandstof! Sinds de vorige meting (en tuning) er dus zo’n 10% op vooruit gegaan qua koppel en bijna ook qua vermogen. Hoe groot is t effect van RON 102 geweest…
RubenPriest zegt
Het verschil is slechts een paar pk. Uiteindelijk is een meting een momentopname. Of dat nu met RON 102 is of met RON 98. Met Shell presteert de auto ook weer anders (minder goed) dan met BP, terwijl het beide 98 is. En als het 25 graden is buiten, levert het blok ook minder vermogen dan wanneer het 15 graden is. 423 pk is dan ook het ultieme onder de meest gunstige omstandigheden (koud weer, RON 102). Zet een nieuwe BMW M3 of 911 op de rollenbank en deze zal er ook andere waarden uitgooien dan de fabrikant opgeeft. Hou een marge aan, zoals een autofabrikant ook doet, en dan kun je zeggen dat de S3 tussen de 415 en 420 pk levert op RON 98 in verschillende omstandigheden.
hondema80 zegt
@RubenPriest: Shell garandeert volgens mij dat er in hun Vpower geen ethanol is toegevoegd. BP Ultimate heb ik slechye ervaringen mee qua terugregelen. Tank eens Excelium, daar vliegt hij op doordat er soms tot wel 7 a 8% ethanol doorheen gemengd is. Dit is te zien met een ethanolmeter die je kan plaatsen.
saxoke zegt
@rubenpriest: heb je al een 100-200 dragy gedaan?
Ot92 zegt
Die presteert wel erg goed, maar dit is ook letterlijk de max wat je kunt halen met een IS38.
Ik ben benieuwd naar de 0-100km/h en 100-200km/h tijden met Dragy. Volgens mij had je toen 100-200km/h in 10,3 seconden gedaan. Nu zou het ergens laag in de 9 seconden moeten zitten.
sdrietje zegt
Mijn S3 is vandaag getuned naar stage 2 bij Vagtechniek
Ook voorzien van ander luchtfilter en miltec downpipe met 200 cel sportkat.
Vermogen nu met ron98 410 pk en 540 Nm
En je hebt gelijk Ruben, het rijdt heerlijk.
Zoveel power onderin de toeren, gewoon een feest :-)
Ot92 zegt
@sdrietje Mocht je de kans krijgen, zou je met Dragy of P-Gear ofzo 100-200 kunnen meten?
sdrietje zegt
Als ik de mogelijkheid heb ga ik dat zeker proberen.
Wil ik zelf ook wel weten. Hij is aanzienlijk sneller geworden maar hoeveel sneller???
Meten is weten :-)
Ot92 zegt
@sdrietje Ondertussen al gelukt?
sdrietje zegt
Nog niet helaas, zit te twijfelen toch zelf maar de Pgear aan te schaffen.
Is iets zo heel duur en is vast wel weer te verkopen nadien.
In principe heb je hem maar 1x nodig :-)