De 2.0 TFSI onder de motorkap van mijn Audi S3 (8V) heeft wat vitamientjes geslikt door middel van tuning. Met een super mooi resultaat.
De Audi S3 (8V) is met 300 pk en 375 Nm koppel nu niet direct een hot hatch die tuning nodig heeft. Tenminste, dat is zo als je naar de specificaties op papier kijkt. In de praktijk levert het kietelen van de motor niet alleen meer vermogen op, maar ook veel meer rijplezier. Ik leg het je graag uit.
Voor een gezonde dosis spinazie heb ik aangeklopt bij JDEngineering. Voor de liefhebber van VAG-auto’s een begrip in Nederland. Ook als je niets hebt met de Volkswagen Groep auto’s zul je de naam vast wel een keer gehoord hebben. Doelstelling was niet zozeer om álles uit de 2.0 TFSI te halen, maar om de motor beter te laten presteren met een persoonlijke afstelling. De heren in Lochem pakte graag deze handschoen op.
Waarom tuning voor de Audi S3?
Allereerst een stukje duiding. In het dagelijks verkeer is de S3 meer dan vlot genoeg. Er zijn echter een paar puntjes die beter kunnen. Allereerst is start/stop een ergernis. Je moet deze functie telkens uitzetten wanneer je de motor start. Dit wilde ik permanent uitschakelen. Een ander nadeel is dat de DSG/S-tronic bak van de Volkswagen Groep de neiging heeft om zeer snel en bij lage toeren op te schakelen. Met een rustige rechtervoet schakelt de automaat met dubbele koppeling al bij 55 km/u naar z’n hoogste (zesde) versnelling. Voor het comfortabele liggen de toeren dan net iets te laag (circa 1.700 tpm) en bij de minste of geringste aanraking van het gaspedaal schakelt de bak weer één, twee of drie verzetten terug. Als fijnproever van autorijden weet je als petrolhead dat dit beter kan. Hup die eco afstelling eruit en een afstelling die meer past bij vlot en realistisch rijgedrag.
De aanpassingen
Naast een update aan de versnellingsbak, wilde ik ook meer vermogen uit de EA888 halen. De 2.0 TFSI laat zich eenvoudig kietelen en daar was mijn S3 geen uitzondering op. Daarover later meer. Naast enkel software tuning aan de motor en versnellingsbak, is er ter plekke besloten om ook wat hardware aan te pakken. Om de koude lucht beter naar de auto te krijgen is het standaard filter vervangen voor een K&N luchtfilter. Het oude filter was nog niet zo heel oud, dus die heb ik meegenomen naar huis ter reserve.
Daarachter zit de intake pipe, die de gefilterde lucht naar de turbo brengt. In de standaard pijp zit een klein bobbeltje in het design, wat de lucht niet idealiter laat doorstromen. De nieuwe intake pipe heeft niet alleen een groter diameter, maar heeft ook een hol design voor betere doorstroming.
Een derde hardware aanpassing begeeft zich aan de voorkant en is de aanzuigmond naar het luchtfilterhuis. Standaard zit dit zo goed als dicht en nu is dat opengemaakt zodat er meer lucht aangezogen kan worden.
Op een K&N-stickertje na zie je bijna niets van de aanpassingen en lijkt het allemaal vrij OEM. Nog even alle aanpassingen op een rijtje:
- K&N luchtfilter
- VWR Racingline R600 High Flow Turbo Inlet
- Aanzuigmond van luchtfilterhuis opengemaakt
- Software updates (Haldex, DSG, Audi motor software)
- Stage 1 tuning motor by JDEngineering
- Stage 2 DSG met aanpassing in schakelmomenten by JDEngineering
Meten is weten
Om de verschillen aanpassingen goed te kunnen meten hebben er meerdere tests op de rollenbank plaatsgevonden. Het begint met een test zoals de S3 binnenkomt. Dat was een interessante. De Audi leverde 294 pk en 391 Nm koppel. Dat is een verlies van 6 pk en een winst van 11 Nm.
De tweede test was met de originele software en de aanpassingen aan de inlaat. Het resultaat was 301 pk en 388 Nm koppel. Het liet zien dat alleen al kleine aanpassingen aan de inlaat er toch enkele pk’s bij toveren. Toen volgde een derde test met de Audi software update. 308 pk en 391 Nm koppel, aldus de computer.
Het tunen kon beginnen en de software werd geïnstalleerd op de auto. Even alles voorbereiden en dan the moment of truth. Tijd voor de test! Je ziet de cijfers oplopen en opeens gaat je hart sneller kloppen. Een beetje stom lachend in jezelf waarom je opeens zo blij wordt van stijgende cijfertjes. Het resultaat was dan ook niet kinderachtig. Mijn Audi S3 (8V) is nu goed voor 387 pk en 506 Nm koppel. Op het moment van testen was de auto afgetankt met BP Ultimate.
Wat een kanon!
Het eerste ritje naar huis is er zo’n één met een gigantische glimlach op je smoel. Niet alleen de tuning, maar ook de updates aan de bak maken het een zo fijnere auto om te rijden. Het opschakelen doet de S3 nu bij minimaal 2.100 tpm, wat resonatie in het interieur (bij koude motor) voorkomt en bijdraagt aan het rijcomfort. Verder is de Sportstand van de automaat meer afgesteld op een echte rijsituatie. Voorheen bleef de S-tronic de versnelling vasthouden tot het maximale opschakelmoment, wat de stand zo goed als onbruikbaar maakte. Nu schakelt de auto in de sportstand op tussen de 4.000 en 5.500 toeren, zodat je niet altijd hoeft te flipperen. Het maakt de S3 tevens minder zenuwachtig.
Sowieso zijn er ook nog de rijstanden die elk anders aanvoelen. In Comfort heb je voldoende aan die 500+ Nm koppel, zonder drama of verrassingen. In Dynamic is de S3 veel giftiger en knalt de turbo er voor je gevoel veel meer in. De grote verschillen tussen Comfort en Dynamic maken het rijden bijzonder fijn. Mijn vriendin, die niks met auto’s heeft en altijd in Comfort rijdt, merkte helemaal niets van de tuning. Missie geslaagd zou ik zeggen.
De tuning zit er nu zo’n twee weken op en heb inmiddels enkele honderden kilometers ervaring. Petje af voor JDEngineering, want het is nog altijd dolle pret met deze auto. Wat me met name opvalt is hoe makkelijk de S3 versnelt zonder terug te hoeven schakelen. De turbo is meteen bij de les en geeft je een zetje dat er voorheen niet was. Bijvoorbeeld als je één of twee voorliggers gaat inhalen op de snelweg. Het pedaal hoeft maar 15% ingetrapt te worden om even snel van 100 naar 130 te gaan. Nee: je hebt al die paardenkrachten zeker niet nodig, maar in dit soort omstandigheden ben ik zoveel blijer met het extra koppel voor de gewone autoritten.
Audi S3 tuning – verbeterde prestaties
Een mooie grafiek en een goed gevoel zijn één. Keiharde cijfers zijn twee. Helaas heb ik door omstandigheden geen metingen vòòr de tuning kunnen doen. We gaan er voor het gemak even vanuit dat de fabrieksopgave kloppen. Dat is 0-100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
Na de Audi S3 tuning heb ik accurate metingen kunnen doen met de Dragy GPS tool. Een echte goede meting blijf ik jullie verschuldigd. Dat heeft simpelweg met de weersomstandigheden te maken. Hoewel de lage temperatuur natuurlijk heerlijk is voor het blok, kan de S3 zijn vermogen niet goed kwijt op de weg met Launch Control. Om een Launch Control te kunnen uitvoeren moet de ESP helemaal uit. Ondanks droog wegdek en vierwielaandrijving is er weinig tractie in de eerste versnelling. Ik heb meerdere pogingen gedaan, maar sneller dan een 4,3 seconden naar 100 km/u zit er op dit moment niet in. Zoals je in onderstaande video kunt zien doet versnelling één niet zoveel. De bak schakelt snel op naar z’n twee en dan is de weg vrij.
Ik kan de bak in manueel zetten en zelf het roer in handen nemen, maar ik zou het toch prettig vinden als de nog niet zo oude Continental-banden wat langer meegaan. Overigens heb ik de S3 gekocht met deze set banden eronder. Zelf nijg ik naar wat meer sportiever rubber. In de ideale omstandigheden moet een lancering rond de vier seconden naar honderd wel lukken.
Uiteraard heb ik een lancering geprobeerd met tractie aan, maar door het ingrijpen van de auto kom je uit op een 0-100 tijd ergens in de vijf seconden. De 100-200 tijd komt volgens de Dragy meting uit op 10,3 seconden. Dat is sneller dan een Audi RS5, Audi R8 V8 of een BMW M3 E92. Maar zoals gezegd: er komt een nieuwe poging aan in het voorjaar wanneer het asfalt en de banden wat meer temperatuur hebben.
Audi S3 tuning kosten
De ervaring leert dat jullie lezers het altijd prettig vinden om te weten wat die smiles per miles ongeveer kosten. Tuning is maatwerk en ook in mijn geval is er meer gedaan aan de auto dan alleen chiptuning. Mocht je een VAG-auto rijden dan is mijn advies om met JDEngineering eerst te kijken wat je wensen zijn. Stage 1 (software) begint bij € 699,- voor de 2.0 TFSI en DSG tuning begint bij € 350,-. Deze info is ook terug te vinden op de site van JDEngineering. Dat is dus exclusief de VWR Racingline R600 High Flow Turbo Inlet (€ 185,-), het K&N filter (€ 100,-) en het modificeren van de luchtfilterbak (€ 15,-) zoals uitgevoerd op mijn S3.
mashell zegt
Aan de ene kant heb je er 90pk bij maar aan de andere kant denkt je vriendin nu dat je €1500 over de balk gegooid hebt, zoiets kan repercussies hebben. Lastige keuze.
p993 zegt
@mashell: tja, maar wat ie echt zelf betaalt heeft staat niet in het artikel.
pindakoning zegt
@p993: krijgen we een keer de prijzen te snel (waardeer ik zeer) krijg je alsnog zo’n opmerking…
pindakoning zegt
@pindakoning: *te zien
saxoke zegt
@mashell: zo denkt m’n vrouw ook sinds dat ik de Cupra onder handen had laten nemen. 1000€ armer voor iets dat niet nodig was hahhaa.
maxw126 zegt
@mashell: laat de lezers nou gewoon even wegdromen man.
berrychello zegt
Die DSG update lijkt wel een must voor elke DSG als ik het zo lees. Haast belangrijker dan de vermogenstoename?
saxoke zegt
@berrychello: ik vind van wel. Hij is er echt fijner door gaan rijden.
willeme zegt
@mashell:
Repercussies? Als je die ervaart bij je vriendin terwijl je je hard verdiende geld ergens aan uitgeeft, wordt het tijd om er te veil aan te bieden op Lexa.
Je kan het ook anders zien: voor een zeer bescheiden bedrag is de S3 nu net zo snel als een RS3. Dus scheelt het zo 10.000 euro waarvan je nu lekker op vakantie kunt gaan en uit eten zo vaak je wilt.
saxoke zegt
@willeme: amen to that. Zo is het. Enkel dat prachtige 5cil geluid mist de S3 tov de RS3.
willeme zegt
@saxoke: In principe kun je met die viercilinder 2.0 TFSI alle kanten op. Niemand heeft meer NODIG dan wat dat blok kan leveren. Anders is je auto gewoonweg te zwaar, als je met 400-500 pk nog niet snel genoeg bent.
Jammer dat ze die vijfcilinder niet leveren in Audi’s met echte quattro. Een A5 Sport met 400 pk vijfcilinder klinkt als muziek in de oren…
saxoke zegt
@willeme: zo is dat. Daarom kijk k wel een beetje uit naar de Formentor VZ5 (of hoe heet dat ding). Een “betaalbaardere manier” om evt ooit die 5 cilinder te kunnen bezitten…..
Dieseltor zegt
@willeme: Daar zeg je me wat. Had ik maar de tijd om dat project op te zetten.
Eerst de garage eens leegruimen(zal mijn gleufdier blij mee zijn). Vervolgens alle benodigdheden op de kop tikken en uiteindelijk een jarenlange project starten. I love it!
Ot92 zegt
@willeme de 2.9 TFSI V6 klinkt ook niet verkeerd, maar zelf heb ik ook liever de heerlijke 2.5 TFSI.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als jouw vrouw bepaalt hoeveel je van je eigen geld uitgeeft aan je eigen hobby, zou ik haar inruilen. Ik ben blij dat mijn vriendin heel makkelijk is, die zegt: “jouw hobby, jouw geld”. En ik zeur niet als ze voor de zoveelste keer schoenen koopt die ze 1x draagt en daarna nooit meer.
Ot92 zegt
@mashell Maak je daar maar geen zorgen over. :)
Johanneke zegt
Wow dat die turbo inlet 185 euro kost zeg, ziet er uit als gewoon een buis met een bochtje, of zie ik dat verkeerd?
Dit hele verhaal is precies de reden dat ik altijd door zou sparen voor een performance auto met achter of 4wiel aandrijving. Als je zoals bij een GTI enkel de voorwielen had gehad, had je niks gekund met al dat vermogen. Natuurlijk zijn het ook leuke auto’s, maar je wordt echt goed beperkt door de voorwielaandrijving.
Lekker bakkie nu hoor deze S3! 10 seconden voor 100-200, dat is absoluut niet misselijk zeg poh. Hopelijk blijft alles een beetje heel de komende jaren dan, rij je iedere dag met een glimlach.
lpgbarrel zegt
@Johanneke: s3 is awd, alleen met een haldex koppeling. Dus achteras doet pas mee na tractie verlies op de vooras
Johanneke zegt
Oftewel achteras doet altijd mee bij een 0-100 sprint, of zie ik dat verkeerd? Naar mijn weten kom je met een golf GTI niet in 4 seconden op de 100, ook niet na tuning. Ja als je brede slicks gaat monteren misschien.
saxoke zegt
@Johanneke: ik heb 388pk op de voorwielen. Gaat behoorlijk goed om dat kwijt te krijgen. Het standaard 0-100 sprintje moet ik niet aan beginnen, maar op 100-200 is zowat alles wat n beetje sportwagen is gewoon trager. 911 Carrera (de echte basis versie, kan k gewoon hebben, RS4 geen probleem…. Dus tja, daar staan ze dan met hun “echte sportwagen”. Moet k wel zeggen, dat is bekeken in tijden die die auto’s halen, k heb ze nog niet int echt kunnen vergelijken. Binnenkort zet k de Cupra naast een TT-RS voor die 100-200 sprint.
Johanneke zegt
Juist het weg kunnen vliegen bij het stoplicht vind ik belangrijker dan een enorm snelle 100-200, maar goed, kan natuurlijk dat jij daar anders over denkt.
saxoke zegt
@Johanneke: rond de 5seconden wegspringen bij een stoplicht blijft enorm snel. Het is niet alleen die prestatie 100-200 die indruk maakt, maar ook de 80-120 of, een test die het Belgische Autogids vroeger deed vanaf 40km/u naar 120 in 4e versnelling, dat doet de mijne nu in 5.57sec. dr zijn weinig C segment hothatches die dat in die tijd doen. (K zeg hot hatches, maar de mijne is eigenlijk een hotstationcar) dus kortgezegd: tussensprints, daar moet mijn voorwielaangedreven auto het van hebben
kareljansen zegt
@Johanneke: inderdaad! Hier zo’n 270pk op alle 4 de wielen en dat gaat zeker bij bijvoorbeeld het verlaten van een rotonde meer dan prima van zijn plek.
ri_ck zegt
Goeie keus JD, ondertussen 3 auto’s daar laten tunen (stage1) en het verschil is altijd enorm, het verhaal is heel herkenbaar. Naast het vermogen gaat het gemak/rijcomfort flink omhoog. De auto rijdt zoveel beter als hij daar vandaan komt, echte vaklui! Altijd als ik een proefrit ging maken in een nieuwe (zonder tuning) vond ik mijn oude beter rijden en was ik dus weer genoodzaakt die ook weer bij JD langs te brengen, goeie recurring business. 😅
Ot92 zegt
@ri_ck Ik ken het gevoel. Ik had voorheen een Passat B6 2.0tdi 140pk met JD tuning (circa 180pk en 400nm). Vervolgens een Passat B8 2.0tdi 150pk gekocht en die vond ik minder goed rijden. Na de garantieperiode direct even een afspraak ingepland voor een beter rijdende auto. :)
ri_ck zegt
@Ot92: het is niet alleen het vermogen maar ook de opbouw daarvan, ben onlangs geswitcht van diesel naar benzine en had in mijn A4 B8.5 650nm en in mijn huidige B9 benzine “maar” 500nm en dat merkte je toch, vandaar toch maar weer naar JD, nu 640nm en weer helemaal
happy.
Ot92 zegt
@ri_ck Van een 3.0TDI 245pk overgestapt naar een S4 3.0TFSI? Dat is een mooie vooruitgang.
ri_ck zegt
@Ot92: klopt inderdaad, alleen miste ik dus het koppel, die TDI had 650nm koppel (300pk)en dat ding maakte heerlijke stappen en bij de S4 had ik het idee dat ik er meer moeite voor moest doen. Nu overigens niet meer 😅
Ot92 zegt
@ri_ck Qua koppel zal er vast verschil zijn geweest, maar qua acceleratie was de S4 standaard al sneller dan de gechipte 3.0TDI, toch?
ri_ck zegt
@Ot92: op papier denk ik wel al zal er niet veel verschil in hebben gezeten, je moet hem dan aardig doortrekken. Maar zo rij ik meestal niet, het is juist de koppel onderin die heerlijk is. Maar af en toe de toeren in is wel een heel nieuwe beleving wat ook weer erg gaaf is en mooi geluid.
oldebronx13 zegt
Interessant artikel!
gtveej zegt
JD voor VAG de juiste keuze.
Mooi resultaat en veel plezier met je S3.
Heb er twee wagens laten afstellen een golf v GT 1.4tsi met compressor en turbo. De 170pk versie welke naar 220 pk ging. Loopt nog steeds.
En een ed35 welke op 350pk en 450Nm loopt. Inmiddels een 70k km mee verder en loopt nog als een klok.
saxoke zegt
Dit klinkt als een heel herkenbaar verhaal. Ik heb, behalve de hardware aanpassingen precies t zelfde gedaan bij mijn Cupra. Koppel is lager bij mij (484Nm), maar vermogen is even hoog (387.9). Die voorste “bult” in het koppel heb ik niet, die is “vlak” bij mij. In eerste instantie was ik ook van plan om enkel de DSG een stage2 te laten krijgen bij VAGTechniek. Maar uiteindelijk ook de stage1plus motorsoftwareupdate laten uitvoeren, beiden bij VAGTechniek. Precies om dezelfde reden als die jij opgeeft voor de DSG bak had ik dat in m’n kop zitten. De normale stand was gewoon te beroerd om terug te schakelen als het nodig was (bij normale rustige ritjes als gezinswagen) van die fratsen om in z’n 3 een straat in te draaien, dan wat gas te geven en dan pas naar 2 te schakelen raakte ik gewoon moe. Dat doet ie nu net t zelfde zoals ik met een handbak zou doen. De sportstand schakelt nu bij rustig rijden op 3500tr op bij mij, bij 4500 bij iets vlotter rijden en op max toeren bij planken. Met mijn 388pk heb k de 100-200 in niet ideale omstandigheden gedaan in 10.5sec. Grote kans dat k ooit de veranderingen aan de inlaat ook nog doe, maar voorlopig is ie zo wel goed voor mij. Aan iedereen die denkt dat bijna 400pk op de voorwielen niet bruikbaar is, al bij al valt het mee. Plankgas wegrijden aan verkeerslichten is iets dat je niet moet proberen, maar vanaf 80 is er best wel een berg grip waardoor het bijna altijd aanspreekbaar is.
tjorque zegt
@saxoke Dat plankgas wegrijden aan het licht, daar heeft mijn (standaard, 1.4tsi) Octavia ook veel moeite mee…
Wellicht ligt dat in mijn geval eerder aan de 215mm 16” Michelin energy savers 🤣
Ik vraag me wel af hoeveel winst met een bandenwissel te behalen is.
saxoke zegt
@tjorque: enorm veel in elk geval. Ik ging van de contisport contact 5 naar de micheling pilot sport 4s en dat was een wereld van verschil
soundgarden zegt
Jep dik hoor en fijne bak met power. Icm de bak rijdt dit super en je vreet de km’s letterlijk op. Alleen jammer van de kleur.. wit begint een beetje de nieuwe zwarte velgen hype te worden van een tijdje terug.. cheappeau dat je je velgen nog in de originele kleur hebt, anders was het stereotype compleet.
E34M5Touring zegt
Persoonlijk haal ik de beste resultaten in de manual stand van de DSG. Net iets eerder schakelen, dan pakt ie net wat beter door. Als ik em in sport zet wringt ie em helemaal uit maar dan pakt ie minder op daarna. Scheelt wel aldus de Dragy data. Heb ook een DSG tune laten doen toen. Echt wel verschil, al heb ik niet het model dsg uit de S3 (Mk6 GTI).
Heb er nu 2 laten doen door JD, echt heel tevreden over. Nooit gezeik met de auto en hij loopt echt mooi.
RubenPriest zegt
Bedankt voor de tip! Zodra de weersomstandigheden wat gunstiger zijn ga ik een nieuwe poging wagen met ook jouw methode
87sandyd zegt
JD is ook echt de beste keuze voor VAG. Buiten het feit dat ze alles goed uitvoeren zijn het ook gewoon leuke gasten.
En ik mocht gewoon terugkomen nadat ik een koppeldip voelde. Hebben ze netjes opgelost zonder te betalen.
Pascal zegt
Ik vind het bizar hoe Audi die S-tronic software standaard aflevert. Die schakelt zo snel op dat de motor letterlijk sputtert; zelf ook ervaren. Ik snap dat dit expres gedaan wordt om lage verbuikscijfers te kunnen communiceren maar gek genoeg krijgt BMW het met de ZF automaten wel voor elkaar om de auto standaard normaal te laten schakelen. De software in zo’n Audi laten aanpassen zodat de automaat wel op normale momenten opschakelt levert dan inderdaad een verschil van dag en nacht op, met de extra pk’s erbij geloof ik best dat je nu een heel andere auto hebt! Blijft ook gewoon een mooi model dit.
cossiekiller zegt
Die inlaat is nu ook wel van metaal, waar de originele kunststof was. Is ook veel sterker als je je turbodruk verhoogt. Echt wel een noodzakelijke upgrade als je het goed wil doen.
Visje66 zegt
Ja want op het inlaattraject naar de turbo toe komt ook echt veel druk te staan………
Ot92 zegt
@Visje66 Niet veel druk, maar wel veel aanzuigkracht. Kunststof trekt dan samen, als dat de juiste manier van verwoorden is. Ikzelf had hier nog een siliconen airbox-turbo pijp op gezet.
kareljansen zegt
@Ot92: ehh, die 0.8 bar onderdruk kan zo’n kunststof buis prima aan hoor..
Ot92 zegt
@kareljansen Toch heb je er profijt bij als je die vervangt door een siliconen exemplaar. Misschien is het niet veel, maar het is het zeker waard.
floris1812 zegt
Leuk stuk over de tuning van de S3. Mijn ervaring met JD is altijd positief geweest. Heb er best wat auto’s laten tunen. Van 1.9 TDi’s (VW caddy 2x ), 2.0 TDi’s (Audi A3), 1.8 & 1.4 TSi (stage 2) allemaal zonder problemen laten aanpassen.
Eind volgende maand breng ik mijn Audi TTS voor een stage 2 kuur naar JD. Dat is dan met een downpipe en dsg stage 2 tuning.
De filter had ik al vervangen voor een pipercross inleg filter en de VWR Racingline R600 High Flow Turbo Inlet die moet ik nog ontvangen. Deze had ik elders al besteld voor 152.00 euro.
Voor de tuning ben ik een kleine 2300 euro kwijt. Veel geld maar je krijgt er een fijner rijdende auto voor terug.
Er zijn best wel veel aanbieders voor VAG tuning maar voor mij springt JD er toch wel uit. Al moet ik zeggen dat ik bij VAGtechniek ook heel deskundig ben geholpen met mijn VW Polo GTI (type AW)2.0 (200 pk -> 275 pk)
Cuprafan123 zegt
Heb jij toevallig samen gewerkt met driveaholic? Met Chris zijn Ford fiesta ST?
Ot92 zegt
De 0-100km/h tijd viel ze laag uit, omdat ie naar de 2 ging bij wielspin. Inderdaad even wachten op beter weeromstandigheden, dan kom je wel onder de 4 seconden.
civicfk3 zegt
Past JD ook het gaspedaal software aan? Ik hou zelf wel van een lineaire opbouw maar veel tuners programmeren het zo dat 20% gas soms al bijna 80% het openen van de gasklep is.
Ot92 zegt
@civicfk3 Nee, als je het wil, kunnen ze het vast wel voor je programmeren, maar ik zou het niet doen. Het gaat ten koste van de driveability.
hondema80 zegt
Prachtige wagen! Ik las in een van de opmerkingen hier dat 0-100 binnen 5 sec snel is, maar dat went echt heel snel, zie het als een achtbaan, waarbij je de 1e keer denkt zo dat is snel. De 2e keer denk je mwoa en de 3e keer denk je was dat het nou… dat heb ik ook met mn 10 jaar oude golfje die in 3,24s van 0-100 sprint en binnen 8 tellen van 100 naar 200 kmh