Kun je voor 30.000 euro een exotische cabrio kopen? Nou, makkelijk!
Je moet altijd het seizoen afwachten om iets te kopen. Kerstartikelen? Die koop je in januari in. Pepernoten? Ergens in maart. Winterbanden? Gewoon lekker wachten tot juni, juli. En als je een cabrio wil, dan kun je het beste in de winter gaan shoppen. Eric nam deze tip ter harte en bestormde onze mailbox. Wat wil het feit: Eric heeft nu een Audi A6 Competition TDI. Deze wilde hij gaan inruilen op de laatste generatie, de S6 TDI. Hij kreeg alleen dermate weinig terug voor zijn oude auto, terwijl de S6 een hele flinke duit kost. Ondanks dat een nieuwere auto, eh, nieuwer is, vond hij het ook een tikkeltje tegenvallen wat je krijgt.
Geen S6 TDI, maar een exotische cabrio voor Eric!
Daarom heeft hij besloten om zijn dik aangeklede Audi A6 – nu met 180.000 km op de klok – gewoon door te rijden. Dan maar iets meer uitgeven aan onderhoud. Nu zat hij altijd te spelen met het idee om een exotische cabrio te kopen als hij met pensioen gaat. Nu gaat dat wel een tijdje duren, maar hij zag dat er een hoop aparte cabrio’s te koop staan voor bescheiden bedragen. Kortom, dat leek hem wel wat. Natuurlijk, een Audi S5 Cabrio of BMW 335i Cabrio zijn geweldige auto’s, maar voor de leuke kilometers wil je wel iets hebben dat een échte beleving is.
In principe staat Eric open voor alles, maar niets iets met een Porsche-badge. Simpelweg omdat die erg prijzig zijn. En in dit segment is een Porsche ook niet echt een exotische cabrio. Nee, het mag wel bijzonder. Daarom hoeft ook een Mercedes-Benz SL niet.
Eric wil de auto gebruiken voor een paar roadtrips door Zuid-Europa en af en toe in Nederland. Hij heeft een garage waar de auto gestald gaat worden. Verbruik en onderhoud zijn minder van belang, een hobby mag wat kosten. Maar ja, welke hobby-auto moet het dan gaan worden? Oh, Eric gaat de auto sowieso importeren uit Duitsland, dan heeft ‘ie net even wat meer keuze en BPM is bij deze leeftijd geen issue meer.
De wensen en eisen van Eric voor een exotische cabrio kun je hieronder lezen:
Huidige auto’s | Audi A6 Competition, Volvo XC60 (vrouw) |
Koop / Lease | Koop |
Budget | 30.000 euro, iets meer mag voor een mooie |
Jaarkilometrage | Zo’n 15.000 per jaar |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Ga de A6 oprijden, van het geld om up te graden iets leuks kopen |
Gezinssamenstelling | 2 kinderen (maar die kunnen in de Audi en de Volvo) |
Voorkeursmodellen | Een exotische cabrio, alles mag |
No-go | Mercedes SL en Porsche 911 (sorry, te saai) |
Zo komen we aan de cijfers:
- Brandstofprijs: 2,21 per liter via United Consumers
- Verzekering: 53 jarige inwoner van Utrecht, 15 schadevrije jaren, gemiddeld van diverse polissen
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Cadillac XLR
€ 28.950
2006
35.000 km
Wat is het?
Een chique Corvette. Maar ja, dat is als een kermisklant met een aardappel in de keel. Zonder gekheid, het idee van de XLR is erg goed. De basis is hetzelfde. Dus een relatief licht en stijf chassis, dat vanaf het begin al een sportieve auto was. Geen sedan met twee deuren en klapdak (hallo Mercedes!). De XLR kreeg wel een modernere motor, de 4.6 liter Northstar met vier bovenliggende nokkenassen 32 kleppen in totaal.
Hoe rijdt het?
Als een sportauto die manieren heeft gekregen. Het is alleen niet helemaal gelukt. Natuurlijk, de Cadillac is iets softer en relaxter dan een Corvette. Het probleem is dat de auto niet het verfijningsniveau heeft van een Mercedes-Benz SL. Anno 2023 maakt dat veel minder uit. Het is namelijk een beleving om in een auto te zitten met een ‘echte’ motor met ‘echt’ geluid. Nog altijd is het een auto die hinkt op twee gedachtes, maar dat draagt nu juist positief bij aan de beleving. Er was overigens ook een nog snellere XLR-V, maar die valt buiten het budget.
Kosten Cadillac
- Verbruik: 1 op 9,3
- Brandstofkosten: € 285
- Gewicht: 1.654 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 93
- Verzekering: € 60
- Totale kosten per maand: € 438
Onderhoudsprognose
De Northstar gold ooit als een van de meest onderhoudsvrije motoren. Geweldig, maar het bleek niet zo te zijn. Check even of de auto zijn beurtjes heeft gehad en de koelvloeistof in het bijzonder. Loop ook even de electronica langs, check alle lampjes en controleer of alles werkt zoals het moet functioneren. Het grootste issue is de sensor van het stuurwiel. Nou nou, dat valt dus reuze mee.
Afschrijvingsprognose
Tja, onbekend maakt onbemind. Deze auto’s zijn niet heel erg bekend of gewild. Je koopt ze ook voor een appel en een ei. Heel veel meer kan het eigenlijk ook niet afschrijven, eigenlijk. Toch kunnen Amerikaanse auto’s je toch verrassen. Grappig: ze zijn goedkoper dan de aanzienlijk slechter rijdende Lexus SC430, die nu een beetje een cult-auto is geworden.
Aston Martin DB7 Vantage Volante
€ 29.890
2004
32.000 km
Wat is het?
Je vroeg om een exoot, je krijgt een echte exoot. Eentje met een heuse twaalfcilinder onder de motorkap! De DB7 moest ooit een Jaguar XJ-opvolger worden, maar mocht als redder van Aston Martin fungeren. Aanvankelijk alleen met een Jaguar-motor (een zes-in-lijn met supercharger), maar vanaf eind ’99 was er ook eentje met een V12. Kenners en critici zullen zeggen dat het twee Ford V6-motoren zijn. Tja. Een trio is ook maar de daad met een extra dame erbij, maar over het algemeen spreekt het heel erg tot de verbeelding.
Hoe rijdt het?
Eh, ja, dit is een gewetensvraag. Het is geen Ferrari 550 Maranello met een open dak. Het is meer een bloedmooie carroserie op een verouderd chassis met een beul van een V12 die bijzonder goed klinkt. Als cabrio (Volante) hoor je ‘m ook alleen maar beter. Je kan ze krijgen met een handbak of automaat. De handbak is echt veel sneller, maar de automaat past wellicht bij het relaxtere karakter. Laat je overigens niet in de luren leggen, dit zijn anno 2023 nog steeds heel erg snelle auto’s, met name op de tussensprint zijn die twaalfcilinders geweldig.
Kosten Aston Martin
Verbruik: 1 op 6,1
Brandstofkosten: € 453
Gewicht: 1.875 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 109
Verzekering: € 70 p.m.
Totale kosten per maand: € 632
Onderhoudsprognose
Het is een Aston Martin met Jaguar-basis en dan met twaalfcilinder. Dit zijn enorm prijzige auto’s om te onderhouden. Gelukkig is het een Aston Martin en de meeste mensen hebben er goed voor gezorgd de afgelopen jaren. Het zijn geen typische sjonniebakken die er alleen grote wielen onder leggen. Dat gezegd hebbende kan een een beurtje zo 3-5 mille kosten en als er iets bijzonders aan de hand is, gaat het al gauw richting 5 cijfers.
Afschrijvingsprognose
In tegenstelling tot Ferrari’s schrijven Aston Martins enorm af. In dat opzicht zijn Aston Martins voor de ‘echte’ rijken. De bodem is nu wel een beetje bereikt. Veel minder dan 30 mille gaat het niet worden. Op veilingen zie je soms voor scherpe bedragen weggaan, maar 30 is wel een veilige ondergrens. Dus wat je niet afschrijft, kun je mooi in onderhoud steken. Of benzine. Waarschijnlijk beide.
Maserati Spyder Cambiocorsa
€ 29.000
2002
80.000 km
Wat is het?
Wie zegt dat auto’s duur zijn? Een Polo GTI nieuw kost je minimaal 42 mille, maar voor 30 mille heb je KEUZE uit deze exotische cabrio’s! Het is de open variant van de Maserati Coupé, het faceliftmodel van de Maserati 3200GT. De Spyder heeft een geweldige motor, een 4.2 liter V8 met 400 pk die eigenlijk het aanschafbedrag al waard is. Verder is het een tweezits Spyder uit Maranello. Wat wil een mens eigenlijk nog meer?
Hoe rijdt het?
Als een Maserati, dus nog niet af. Het is wederom zo’n auto die als een sportieve auto bedoeld was, maar door Ferrari iets in het ‘comfort’-hoekje gedrukt werd. Met die transmissie en hitsige motor weet de auto ook niet wat ‘ie wil zijn. Het is een soort puber: hij wil graag volwassen zijn, maar hij heeft nog niet alle moves. Er zijn overigens wel een paar modificaties om de auto ingrijpend te verbeteren. De motor is perfect zoals deze is. De bak is niet perfect, maar ergens draagt het ook een beetje bij aan de beleving van de auto. Terugschakelen gaat zelfs best vlot en bij opschakelen heb je zo’n lekkere klap op de achteras.
Kosten Maserati
- Verbruik: 1 op 5,5
- Brandstofkosten: € 503
- Gewicht: 1.630
- Motorrijtuigenbelasting: € 85
- Verzekering: € 80
- Totale kosten per maand: € 668
Onderhoudsprognose
Ha! Jahaaaa, ha! De scherpe vanafprijs komt hierdoor. Het onderhoud aan een Maserati scheelt niet zo heel erg veel met dat van een Ferrari. Dat is de reden dat de meeste mensen maar meteen een Ferrari kopen. Dan heb je de bragging rights én de magische badge op de Alfa Romeo-sleutel. Bakrevisie kost je bijna 10K en moet geregeld gedaan worden. De motor moet regulier grondig onderhouden worden en alle specifieke onderdelen zijn duur, erg duur.
Afschrijvingsprognose
Net als met de Aston Martin zien we de Maserati Spyder niet heel erg afschrijven. Wel is het zaak om het onderhoud op peil te houden. Want we zien soms op veilingen deze auto’s voor de helft verhandeld worden. Dat is dan wel altijd met flinke gaten in de historie. Ondanks dat de auto absoluut de potentie heeft om klassieker te worden, met we er nog eventjes op wachten bij de Maserati Spyder. Tip van @machieldd: kies er een in een bijzondere kleur.
BMW M6 Cabrio (E63)
€ 28.500
120.000
2008
Wat is het?
Zo’n 15 jaar geleden was dit het dikste, snelste en meest aparte dat BMW kon maken. Er zat geen logica achter om het te doen, maar toch deden ze het. De BMW M6 is de cabrio-versie van de M6 coupé. En eigenlijk is de M6 Coupé weer een tweedeurs M5. Als coupé is het beetje een lastige propositie, maar als cabrio lijkt de M6 beter te kloppen. Sowieso, als cabrio lijkt de auto op de Z9 Concept van Adrian van Hooydonk ui 1999. De motor is die epische V10 en in tegenstelling tot een Porsche 911 of Mercedes-Benz SL heb je een bruikbare achterbank.
Hoe rijdt het?
Het is sowieso een heel erg machtig apparaat. Dus alleen het gevoel dat je meer dan 500 pk onder de rechtervoet hebt, is bijzonder. Gek genoeg mis je een beetje koppel onderin, zeker omdat die bak niet altijd lijkt mee te werken. Vervolgens is het een BMW M5 die een stuk zwaarder en slapper is: dat is op zich niet een briljante combinatie. Aan de andere kant, als je tot 70% lekker aan het spelen bent op een zomeravond en je hoort die V10 huilen, dan interesseert je het allemaal helemaal niets. Beter dan dit wordt het niet.
Kosten
- Verbruik: 1 op 5,73
- Brandstofkosten: € 483
- Gewicht: 1.905 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 109
- Verzekering: € 115
- Totale kosten per maand: 707
Onderhoudsprognose
We hadden gehoopt te kunnen zeggen dat het heel erg meevalt. Maar dat is echt niet het geval, want deze auto’s zijn een bonk techniek van 15 jaar oud waar niet altijd even goed voor gezorgd is. Check dus – net als bij de andere auto’s in dit overzicht – het onderhoud minetieus. Een keer 35 mille uitgeven voor een goed exemplaar is uiteindelijk goedkoper dan een slechte kopen voor 30. De V10-motor kent de nodige aandachtspunten (lagerschalen!), electronica is een heikel punt en die transmissie verdient ook aandacht. Een BMW-werkplaats is echter toch ietsje goedkoper dan een Maserati- of Aston Martin-garage.
Afschrijvingsprognose
Net als de andere drie auto’s denken we dat de M6 redelijk op de bodem ligt. Het zijn bijzondere auto’s en zeker geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Echter, een beetje nette M6 Cabrio zal ‘altijd’ wel zo’n 25-30 doen. Houd ‘m origineel en besteed er veel aandacht aan. Dan zal deze post reuze meevallen. Precies wat de bedoeling was
Conclusie exotische cabrio voor 30 mille
Nou, en wat moet je dan kiezen? Dat is een lastige. In principe hebben we drie YOLO’s en een verstandige keuze, voor zover je daarvan kunt spreken. De Cadillac XLR is een ware exoot qua zeldzaamheid. De BMW M6 is een snelle 6 Serie, alhoewel dat ook een gedeelte van de charme is. Mogen we ook zeggen dat dat model verrassend goed oud begint te worden? Dat gezegd hebbende, alle vier de auto’s vereisen een flinke portemonnee om rijden te houden, en de magie van een Aston Martin met V12 voor zó weinig geld klinkt zéér aanlokkelijk.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
petroldrinker zegt
Ik zou voor de Maserati gaan persoonlijk, wat mij echt bij gebleven is van onze oude was dat als de sport knop niet aanstond het schakelen echt als een boot aanvoelde, die knop moest je altijd wel aan hebben, en ook het dak kan je vaak in het begin een zetje moeten geven en helpen dicht trekken om te kunnen “locken”.
M6 wel heel cool ook, maar wetende hoe slecht die motoren kunnen zijn, zou ik dat risico niet willen nemen…
Rudy zegt
Gevoel heb ik met alle auto’s wel een beetje. Misschien is de Maserati wel de meest betrouwbare auto (of moet ik zeggen, de minst tikkende tijdbom?) uit dit advies?
pitapita zegt
Nou, allemaal 15 tot 20 jaar oude zware bakken en potentiële moneypits. Je moet er maar zin in hebben. Ik zou toch eerder voor een compactere en jongere auto gaan, TT roadster, M240i cabrio, dat werk.
Voor het plezier heb je niet meer dan een MX-5 nodig, maar daar moet je wel in passen.
doublechevron65 zegt
Die 6 in dat kleurtje heeft wel wat. Dat design doet ‘t eveneens fijn, de Bangle potlood blijft voor mij heerlijk polariserend, dat mag ik wel.
PunicaOase zegt
Ik vind een S2000 of 370Z of Z4 M ook al best exotisch.. Lijken me leuker rijden, een prima investering en qua onderhoud te overzien..
Benny_Weisz zegt
Vergeet de E64 M6 en ga voor dat geld voor een F12 650i….
Veel mooier, ook bloedsnel en veel betrouwbaarder.
jaapiyo zegt
Ga dan alleen niet voor de 50i, want die is juist niet heel betrouwbaar. Dan moet je de 640i doen en die vind ik prima, maar heeft niet bijzonder veel pk’s. Niet toevallig zijn de 40i’s overigens ook net zo duurder zo niet duurder dan de 50i’s. De BMW V8 is eigenlijk pas weer goed sinds de 462 pk versie uit de m550i g30. De generatie ervoor is knaak en de generatie daarvoor ook. Dus je zit vast aan een e39 of E38 40i of een latere (post 2017). Beetje tussenin zit nog wel de V8 met 450 pk van de 550i LCI F1X. Die is iets beter dan de 408 pk versie, maar nog steeds niet extreem puik.
DeWitteCondor zegt
Holy smack. We hebben er weer een. Wie koopt er in hemelsnaam die AM, Maserati of Beamer met dit budget? Ik begrijp de appeal maar dan moet je budget echt het dubbele zijn om de komende jaren onderhoud mee te bekostigen en het liefst een donorauto erbij. Kan niet in deze meneer zn portomonnee kijken maar afgaande op zijn budget en overige wagens is dit echt te hoog gegrepen, no disrespect, geldt voor mijzelf evenzeer.
Die Amerikaan is gewoon onooglijk imo.
raspaardje zegt
Veel meer lol, ook voor de portemonnee: een Abarth 124 Spider.
net10 zegt
De Jaguar XK is een goed idee.
Een Abarth 124 Spider of een Fiat 124 Spider zijn ook leuke, betaalbare, betrouwbare en exclusieve auto’s.
Dat lijkt mij veel verstandiger dan een oude Aston Martin, Maserati, of BMW, die veel dure problemen kunnen hebben, en duur zijn in onderhoud.
rollingstoned zegt
Wat is er zo exotisch aan een M6? Daar rijden er best veel van rond in Nederland…
raspaardje zegt
Veel meer plezier, ook voor de portemonnee: een Abarth 124 Spider.
SanderB zegt
Voor dit budget zijn dit wel echt auto’s waar je goed op leegloopt en je weinig echte rijbeleving bieden los van het geluid.
Ik zou zelf kijken naar
Z4 35i
987 Boxster S
Jaguar XKR
E92 M3 cabrio
SLK 55 AMG
Dutchdriftking zegt
M6 natuurlijk! Bij Everything M kan je een flinke revisie plus ombouw naar handbak doen. Een Alpina B6s lukt ook wel. Dan wel even de motorolie wisselen voor de juiste, onderhoudsinterval inkorten en de thermostaat vervangen voor de juiste.
kniesoor zegt
Een goeie Corvette wil vast ook wel lukken binnen dit budget. Liefst een C6, die stuurt een stuk beter dan z’n voorgangers.
dunhozzie zegt
U vraagt, wij draaien: c6
https://www.autoscout24.nl/aanbod/corvette-others-c6-cabrio-eu-mod-geiger-umbau-benzine-zwart-0d124fe7-d9cf-4dfd-b730-893024e5af02?utm_source=android-share
Kilometerstand: 53.900 km
Bouwjaar: 03/2006
Verkoopprijs: € 29.900,-
https://www.autoscout24.nl/aanbod/corvette-c6-convertible-cabrio-automatik-v8-u-s-car-benzine-rood-0c1d568e-0384-4b38-b4f3-972f767944bd?utm_source=android-share
Kilometerstand: 134.800 km
Bouwjaar: 07/2005
Verkoopprijs: € 20.000,-
Edit, dit is ook leuk
Jaguar XKR 4.2 Convertible Cabrio/BI-XEN/LEDER/KLIMA
First Registration: 07/2007 Mileage: 117,235 km Fuel: Petrol Power: 306 kW (416 Hp)
Price: €25,950
https://link.mobile.de/DfT5MDEi3qaxRkK6A
kniesoor zegt
Dank, u is een heer ! 🙂
dunhozzie zegt
Voor die Amerikaan kies ik liever voor een van de onderstaande, of de Mustang die ik ook vond.
Chevrolet Camaro 6.2 V8 /RÜCKFAHRKAMERA/FERNSTART
First Registration: 07/2014 Mileage: 113,554 km Fuel: Petrol Power: 318 kW (432 Hp)
Price: €27,999
https://link.mobile.de/uazzDusF4MhwNsC49
Chevrolet Camaro 6.2 V8 SS cabrio
First Registration: 02/2015 Mileage: 77,000 km Fuel: Petrol Power: 318 kW (432 Hp)
Price: €29,900
https://link.mobile.de/WKvDTyyZTRu3LrSW9
Ford Mustang 5.0 Gt Premium Brembo Sport Paket Manual
First Registration: 01/2013 Mileage: 97,600 km Fuel: Petrol Power: 307 kW (417 Hp)
Price: €23,900
https://link.mobile.de/A59eF3gtgdF3TdPk7
slickrick zegt
Jaguar XKR met 5.0 kompressor
vaakbenjetebang zegt
Holy moneypits, Batman!
Misschien ben je dan beter af met een knappe eerste generatie Jaguar XK voor pakweg de helft van het geld, of als het budget dan toch op moet een tweede generatie XK, misschien zelfs met de vijfliter motor. Meer heeft een mens niet nodig. En voor een paar duizendjes meer komt de F-Type V6 ook al binnen bereik. Allemaal autos die ‘leftfield’ genoeg zijn om een exotisch gevoel te geven. Ook niet per definitie allemaal auto’s die je voor een knaak en een Bounty rijdend kunt houden, maar het lijkt me potentieel wel een stuk overzichtelijker dan het lijstje hierboven – tenzij je bereid en in staat bent om zelf je handen vies te maken. En dan nog: prijzen voor onderdelen van een Maserati of Aston Martin kunnen een volwassen man doen huilen.
V8Vantage zegt
Volgens mij moet je ook niet te lang zijn voor de Aston Martin. Maar kan zijn dat dit alleen bij de Engelse versie zo is. Zeker even proef zitten. En tegenwoordig heb je wel wat specialisten in Nederland die je aardig wat geld kunnen besparen en waarschijnlijk ook betere service leveren dan merkdealers.
Robert zegt
Die Cadillac XLR. Ik zou er zelf werkelijk nooit aan hebben gedacht, maar nuchter bezien is dit én de YOLO én de meest verstandige auto in één, en maakt deze daarom alle andere suggesties wat mij betreft overbodig. Hebben!
Richmond zegt
Van dit lijstje de DB7, prachtige auto. De bmw ziet er nog steeds niet uit. Alleen de E60 / E61 vind ik goed gelukt door Bangle.
Stefje zegt
Beetje meer sparen en voor een RS5 cabriolet gaan. Kunnen de kids af en toe mee. Heb je een prachtige en relatief betrouwbare hoogtoerige V8 en een Uto die echt overal mee naartoe kunt nemen.
godfather zegt
Hi Eric,
Wat is dermate weinig terugkrijgen voor je huidige auto? Een S6 huidige generatie kost zo’n 70k minimaal. Een A6 TDI competition met die tellerstand zal nooit 40k opbrengen meer, maar dat zou geen verrassing mogen zijn eigenlijk?
Tip: breng hem naar een specialist in Nuenen en ga voor stage 2 incl de bak. Je krijgt er een compleet andere auto voor terug!
Verder: de suggesties zijn idd niet echt top kijkend naar het budget. Alhoewel ik ze wel snap gezien de vraagstelling. Betere opties zijn reeds genoemd in de comments. Idee om de Volvo in te ruilen tegen een SQ5, mocht je voor een S5 cabrio gaan als hobbyauto?;)
camber24 zegt
Oef, zoveel keuze. Mustang, Z4, 440i, S5, Camaro, F-type… Erg lastige keuze. Als het echt niet boeit of de kids mee gaan zou ik voor de Jag gaan. Anders de S5 of 440i.
milanomt zegt
Zou zelf inderdaad ook investeren in een goede krachtkuur voor je A6, wat betreft dit lijstje, ik zou mezelf afvragen hoeveel moeite en tijd je in research wilt stoppen, zelf veel ingelezen over de Maserati. Koppeling a 10k kan in Duitsland voor €4.250 gedaan worden en als je een beetje normaal doet gaan ze zeker wel 80k km mee, mijn Alfa Romeo specialist heeft steeds meer QP’s in onderhoud, werkplaats tarief? €65,- per uur.
Op diverse fora en FB groepen genoeg terug onderdeel lijsten terug te vinden met OEM codes, die schelen je zomaar 70% t.o.v. originele prijzen. Blokken van die Maserati’s zijn trouwens wel super sterk!
mark383 zegt
Jaguar F type V6? Iets boven budget, maar over een a twee jaar heb je dat waarschijnlijk al terugverdient…