Spyker mag zich de laatste tijd verheugen op veel media-aandacht. De inkt van het persbericht over de nieuwe Formule1-sponsoren is nog maar net droog of er is alweer een nieuwe noemenswaardigheid opgedoken. Volgens geruchten heeft Spyker plannen om Lotus over te nemen. Er zou zelfs al een principeovereenkomst getekend zijn, maar dit wordt met klem ontkend door CEO Victor Muller. Wel is het duidelijk dat er oriënterende gesprekken hebben plaatsgevonden, iets wat door onze bronnen bevestigd wordt.
Het Engelse bedrijf zou in het geval van een overname de productie van de D12 voor zijn rekening gaan nemen, terwijl de rest van de productie ook naar Engeland overgeheveld zou worden, maar dit is vooralsnog speculatie. Wel is het duidelijk dat er iets gaande is, vandaar dat Spyker, misschien als reactie op het artikel van De Financiele Telegraaf, er een apart persbericht aan gewijd heeft. Hierin meldt het dat “geruchten over een eventuele overname van concurrent Lotus vooralsnog niet bevestigd mogen worden”. De gesprekken op bestuursniveau worden niet ontkend, maar verder worden er vooralsnog geen uitspraken gedaan. Victor Muller zegt het volgende: “We are determined to grow the company in the growing years and acquisition of other respected and succesful luxury brands is certainly one area of consideration“.
Een item van RTL-Z is hier te vinden.
Hoe een eventuele overname gefinancierd zou moeten worden is ook onduidelijk, maar wellicht dat de kredietovereenkomst met de Luxemburgse investeerder Trafalgar Capital, die op 2 maart jl. bekend werd gemaakt, hierin kan helpen.
De hamvraag is natuurlijk of de eigenaar van Lotus, het Maleisische Proton (zelf ook onderwerp van overnamegeruchten), het merk nu wél van de hand wil doen, want enkele maanden geleden beweerden ze nog bij hoog en laag dat dit niet het geval was. Aan de andere kant is voor genoeg geld alles te koop.
Update 17:30 – Autovisie weet te melden dat Spyker geïnteresseerd is in Lotus Engineering, en niet in de overkoepelende Lotus Group, waartoe, naast Lotus Engineering, ook Lotus Cars behoort. Dit lijkt een logische stap, aangezien ze er een behoorlijke kennis voor de ontwikkeling van hun D12, die al voor het einde van dit jaar op de planning staat, mee binnen zouden halen. Lotus Engineering doet overigens ook de APX-familiewagen. Het wachten is op het verlossende woord van Victor Muller, maar die houdt vooralsnog zijn kaken op elkaar. In een persverklaring tracht Spyker de geruchten af te zwakken: “Spyker is al een geruim aantal jaren klant bij Lotus Engineering. Die zakelijke relatie impliceert dat op managementniveau altijd wel wordt gesproken over samenwerking.” Victor Muller: “Overname van een gerespecteerd en succesvol luxemerk is zeker een van de opties. Maar onze eerste prioriteit heeft nu de deelname aan de Grand Prix van Australië en de Twaalf Uur van Sebring.”
Pieter zegt
Straks is alleen nog maar de naam Nederlands…
Jellert zegt
Ik weet niet of ik hier als fan van Lotus blij mee moet zijn.
danger zegt
Al dat nieuws van de afgelopen tijd. Ik denk dat ze veel te veel hooi op hun vork nemen, wat misschien wel zou kunnen leiden tot faillissement.
El Loco zegt
Laat ze eerst eens de lopende orders op orde krijgen, en zien of ze het redden met de Formule 1.
R zegt
Ik denk inderdaad dat ze even op hun tellen moeten passen. Teveel groei kan volgens mij ook niet goed zijn in zo’n korte periode.
Is Lotus trouwens niet veel meer waard dan Spyker?
June zegt
@Jellert: ik ben helemaal met je eens.
Mits de designer en engineers van Lotus hun bijdragen aan Spijkers doen en niet anders om. Anders krijg een Lotus Exige die b.v. op een vliegtuig/boot gaat lijken. :)
maxsrt8 zegt
neej joh
Raging Whabbit zegt
wat moet je dan niet groeien? Ik zou zeggen dat elke goeie investering ook al zijn het miljarden op welk moment dan ook gemaakt kunnen worden. Er is iets wat altrijd op gaat. Heel veel geld maakt meer geld. Hetzelfde doet microsoft is iets mooi dan nemen ze het gewoon over zo doen ze dat met tientallen bedrijven per jaar en er hoeft er maar 1 een groot suc6 te worden en de andere zijn alweer uit de kosten. Ik denk dat spyker goed bezig is en dat dit een naam is die we over 50 jaar nog steeds zien
DAT zegt
Victor Muller vindt ik een gelukszoeker. Dat straalt de man aan alle kanten uit.
De berichten over onverkochte Spykers en opgeklopte cijfers horen daarbij.
Bramzel zegt
Raging Whabbit, groei is goed. Maar te snel groeien is dat niet, dat kan betekenen dat je je eigen bedrijf op den duur niet meer bij kan benen waardoor je spaak loopt.
Frank zegt
Nog een voordeel… de in de Verenigde Arabische Emiraten verboden Champagne zal er in die drie jaar niet gedronken worden door de coureurs van Spyker. Hoeven de nieuwe sponsoren zich daar niet druk over te maken.
matt5 zegt
En next? Jaguar, waar ze de nieuwe sedan gaan maken, Landrover voor de D12?
Kafka zegt
Hier geloof ik niets van – kan me eerder voorstellen dat Lotus bijvoorbeeld een deel van de productie waarneemt of de onderstellen van de auto’s afstelt.
Enne, dit soort geruchten komen niet voor niets de wereld in – “Spyker gaat niet lekker en Muller is megalomaan” -> “Logisch dat hij dus Lotus ook al wil hebben”. Spyker is heel handig; ze ontkennen niets, waardoor de naam blijft gonzen.
Jellert zegt
Ik vind Jaguar en Landrover eigenlijk beter bij Spyker passen. Kunnen ze daarmee wat goedkopere auto’s maken die voor de omzet zorgen en met hun eigen modellen doorgaan.
Sebastiaan zegt
Hoe kan Spyker nou Lotus kopen?Spyker is namelijk niet het meest winstgevende bedrijf in de wereld, en volgens mij is Lotus meer waard dan Spyker
SugarFree zegt
Tsja, veel verstand heb ik er niet van, dat moet gezegd.
Ik hoop dat ze de groei kunnen bijbenen. Een bedrijf als Baan is ook ten onder gegaan aan te snelle groei (door oa teveel overnames).
En of ik er als Lotusfan blij mee moet zijn? Geen idee eigenlijk… Als Lotus het eigen design maar behoud. Als Spyker extra geld inbrengt waarmee de kwaliteit van Lotus verder omhoog gaat, kan ik er geen problemen mee hebben natuurlijk.
autoblogger zegt
@Kafka: klopt, dat denk ik ook ;)
Ook handig ivm de berichtgeving van de afgelopen dagen…
DeD zegt
Hoop niet dat die Victor het pracht merk/princiepe van lotus naar de klote helpt, Spyker=patserbak
Lotus=race
als ze het maar appart houden, en niet alles door elkaar gooie, zou jammer zijn
Dennis zegt
Mmmm, zou wel handig zijn voor Spyker. Met de kennis van Lotus kunnen ze dan eindelijk auto’s gaan maken waarmee je bochten om kan…. ook boven de 30 km/u bedoel ik…. en door het stuur te gebruiken en niet het gaspedaal.
:-)
autoblogger zegt
Hey, in dat item op RTL-Z worden de Spykers die te koop staan (uit de reactie van Robbie in zijn artikel) ook even genoemd? Waar is de bronvermelding? ;)
Florijn zegt
vette shit
Michiel_vd_Brink zegt
@ autoblogger: in het artikel van de financiele televaag wordt het ook genoemd.
SugarFree zegt
@ Florijn
En weer een keer de vraag: wat bedoel je eigenlijk?
Beetje kansloze reactie(s) van je op deze manier.
swa zegt
gaan ze hun kapot kopen misschien???
Raging Whabbit zegt
@ sebastiaan: Een bedrijf kopen kan altijd daarvoor hoef je geen geld te hebben alleen een verdomd goed plan dat wordt ondersteund door inversteerders/investeringsmaatschappijen. Dit is dus niet afhankelijk van hoe winstgevend je bedrijf is!
Lustigson zegt
Dat zou een goede zet zijn. Lotus heeft een schat aan ervaring en kunde waar Spyker alleen maar van kan profiteren.
S AMG zegt
tuurlijk koop Lotus er ook nog even bij, waarom niet he?
Wat een onzin het past niet eens bij spyker.
Lotus moet blijven zoals het nu is.
Laten ze eerst nou maar eens winst maken met Spyker zelf.
joep zegt
gadverdamme, muller ide lous een ‘luxery brand’ noemt :S Als dit door zou gaan kunne we in de toekomst dus lotussen compleet met hoogpolig tapijt, fluweel, kunsthaarden, kroonluchters en meer van die kitscherige spyker onzin rotzooi gaan verwachten. Ik krijg al buikpijn bij het idee!
lincoln mark8 zegt
lotus moet blijven wat het nu is?????? wat is lotus dan?? een beetje historie… meer niet….. mijnheer muller… succes met UW beslissing.
Loe zegt
nou ja..wat spyker allemaal wel niet wil. Maar de geruchtenstromen zijn natuurlijk altijd goed…het aandeel spyker stijgt al gestaag….maar hoe komen ze bij spyker in godsnaam aan de benodigde financiele middelen om zo’n overname te bekostigen?? kan me moeilijk voorstellen dat de laatste investeerders niet meteen op extra overname’s zitten te wachten…beter breiden ze de productie uit in nederland..en de d12 kunnen ze vast wel wegzetten in een fabriek van VAG en daarna eindassamblage in nederland ofzo…maar ik kijk uit naar zondag..eens kijken wat de spykertjes ervan bakken…
cobussteil zegt
Snel mijn aandelen Spyker verkopen. Die zijn straks niets meer waard.
august zegt
jij lijkt me van het oplettende type Cobus… nu vooral verkopen:)
Tarzan zegt
Het is allemaal erg gezellig in Spykerland maar 1 ding begrijp ik niet. Als dit een overgangsjaar is, en de neue gascoignemobiel pas in augustus komt…waarom heeft Mol c.s. een peperdure motorendeal gedaan? Voor een fractie hadden ze Cosworth een jaartje gehad en konden ze nog een 17 miljoen euri in de windtunnel stoppen. Dan eind dit jaar inschrijven voor de paardjes uut marranello en voila, u heeft een vet 2008 seizoen. Of nog stoerder, zelluf een motorenwerkplaats opkopen en echte eigen spijkermotortjes maken.
Zomaar een idee uit lianenland.
lincoln mark8 zegt
weinig ondernemende geest bij autoblog
smoke zegt
@lincoln
verklaar u nader
lincoln mark8 zegt
@ sir smokalot
ik merk aan de reacties dat veel mensen BANG zijn voor verandering.
terwijl het werk van de heer muller is…. het oplappen van dode bedrijven.
dat is zijn werk …. promoot de handels geest … stop calvinisme.
Lebastille zegt
Er staat in het artikel dat Spyker en Lotus Engineering nu al samenwerken. Wat moet ik me daar dan precies bij voorstellen, maakt/ontwerpt Lotus bv. het chassis van de Spykers. Als ik me niet vergis waren de Spykers opgetrokken uit aluminium en heeft Lotus daar een behoorlijke expertise in opgebouwd. Ik vraag me alleen af ofdat het dan verstandig is bedrijf na bedrijf op te kopen. Waarom houdt Spyker het niet bij samenwerking en outsourcen ze het? Op die manier is toch gebruik te maken van de expertise zonder dat er exorbitant veel geld voor de overname betaald hoeft te worden.
joep zegt
@lincoln, volgens mij heb je weinig gaas gegeten van de geschiedenis. Het calvinisme was JUIST de basis van de nederlandse handelsgeest, en je zou kunnen zeggen dat de calvinistische arbeidsethos (Hard werken, je geld niet verbrassen maar investeren (in bijv. droogmakerijen of de VOC)) voor een groot deel heeft bijgedragen aan de eco. bloei die we nu de gouden eeuw noemen. Je hoeft mij niet te geloven, maar je kan er miss wat werk van Max Weber op naslaan. die heeft er toch wel het een en ander over geschreven :)
(sorry heeft niks met auto’s te maken, maar tegen dat soort foutje kan ik, als geniedenis-kneus zijnde, niet zo goed…)
Alfaman zegt
@ Raging Whabbit, ik ben zeker jij hebt niet gelijk. Spyker = decadente merk zonder toekomst.
@ lincoln mark8, Lotus is meer als jij denkt of weet. Ga jij een beetje verdiepen in niveau van deze Top-merk. En het werk van deze heer Muller is het oplappen van dode bedrijven? Bedrijvenoplapper in de categorie van Nieuwehuizen? Zeker weten. Muller werkt op het randje van wat mach en heb jij het verhaal va Mc Gregorie vergeten. De rode draad loop door. Ik zie het slecht aflopen, dat is voor gelukszoeker niets nieuws.
@ Tarzan, jouw reactie is helemaal juist ! Met een Cosworth Motor achteraan rijden is goedkoper als met een Ferrai Motor. En minder beschamend. Wanneer Mol en Muller verstand van de F! hadden, was de beslissing voor Cosworth gevallen. Minardi, Prost en Sauber, alle met Ferrarimotoren en doch achteraan rijdend. Voor de Spykerbobo’s is het gewoon een prestigezaak niet een van verstand. Ik vraag mij af of deze seizoen afgemaakt word.
Een enquête maken welke rekeningen zijn nog niet betaald door Spyker? Realistisch is een aandeel Spyker echt niets waard.
Caenen zegt
Het lijkt mij allemaal maar een erg sterk verhaal. Als eerste is het al de vraag of Proton Lotus wel wilt verkopen. Proton staat wel degelijk in de etalage en de plannen van het toekomstig moederbedrijf zal de toekomst van Lotus bepalen. Lotus zal denk k geen positieve invloed hebben op het overnamebedrag van Proton maar de uiteindelijke negatieve invloed zal ook weer erg maginaal zijn en daarom zal Proton Lotus ook niet vantevoren verkopen om een eventueel bod te verhogen.
Daarnaast is het onlogisch dat Spyker met Lotus praat terwijl het juist Proton is die over de toekomst van Lotus beslist. Daarom denk ik eerder dat er in dit geval sprake is van een samenwerkingsverband waarbij de expertise van Lotus engineering naar Spyker gaat en de checque van Spyker naar Lotus. Het enige verschil tussen een regulier project van Lotus engineering is dat het hier om een aanmerkelijk grotere input gaat.
Ik gok een eventuele overname bod van Lotus op € 150 milioen. Proton kocht in 1996 80% van de aandelen (10% in handen directie, 10% collectief van personeelsvereniging) voor € 75 milioen. Met de inflatie en de waarde steiging van Lotus engineering lijkt me 150 een eerlijk bedrag. Dit bedrag is echter als investering van Spyker op dit moment nooit te verantwoorde richting hun aandeelhouders. Muller zou kunnen beslissen om het via investeringspartners zelf prive te kopen (Zoals John Sinders bij Aston Martin) echter ik denk dat Muller niet zo´n grote gok neemt.
Als Lotus al verkocht gaat worden denk ik dat we eerder moeten kijken richting een 1st tier supplier. Het grote probleem is dat Lotus Engineering een booming business is (Met name in Azie) maar dat Lotus Cars vrijwelzeker verlies maakt. Toch is er zeker de kans dat een 1st supplier geintereseerd is in de inhouse engineering ervaring die Lotus bezit.
Caenen zegt
@ Lincoln: Mijn reactie hierboven mag dan misschien niet binnen een ondernemende geest passen maar ik denk wel binnen het ondernemend verstand (Waarvan ik de competentie hiervan bij Meneer V. Muller nog niet al te hoog inschat)
Lustigson zegt
Hmm… alleen Lotus Engineering, hè? Nóg slimmer. Koop alleen de knowhow. Nogmaals: daar kan Spyker enorm van profiteren.
En iedereen die de investeringen van Spyker Cars steeds direct in verband brengt met Spyker F1: dat zijn twee aparte ondernemingen die elk hun eigen broek moeten ophouden. Dus aan de ene kant Audi- en VW-motoren gebruiken en Lotus Engineering kopen, en aan de andere kant een Ferrari V8 in de Formule 1-wagen hangen, heeft niets met elkaar te maken.
Lustigson zegt
… anders hadden we wel Audi of VW V8-motoren in de Spyker F8-VII gezien, of Ferrari’s in de D8 en D12.
Tarzan zegt
hmmm, 2,2 seconde achter concurrent aguri…dat gaan ze zelfs met 3 nieuwe autos nog niet goedmaken.
robbie zegt
@Lustigson, een Audi/VW V8 in de Formule 1? Waar moeten ze die vandaan halen? Blijkbaar realiseer jij je niet dat er een wereld van verschil zit tussen een Formule 1 motor en een motor in een straatauto.
Spyker Cars en Spyker F1 twee aparte ondernemingen? Spyker F1 is een volle dochter van Spyker Cars NV en heeft er zorgt er (zeer waarschijnlijk) voor Spyker Cars in 2006 winst gemaakt heeft (voor het eerst). Spyker Cars maakt dus winst dankzij de inkomsten uit de F1 activiteiten. Op het bouwen en verkopen van de straatmodellen wordt nog steeds verlies gemaakt.
@Caenen, denk jij dat Lotus Group zo gek zal zijn om alleen Lotus Engineering te verkopen en alleen Lotus Cars over te houden? In mijn ogen is dat toch een beetje de kip met de gouden eieren slachten. Een intensieve samenwerking tussen Lotus Engineering & Spyker Cars lijkt mij dan ook meer voor de hand liggen.
Citrofiel zegt
Laat ze astublief de productie van Spyker in Holland houden zeg… Het moet wel een Nederlands product blijven.
robbie zegt
De visie van Victor Muller: http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2007/03/overname_lotus_door_spyke/index.xml
Lagonda zegt
Als Lotus dan net zo MTV wordt als Spyker is er weer een mooi merk om zeep.
rudi zegt
RAMP CRISIS !!!
Nee toch, lotus wordt straks nog verkracht door die geldkloppers.
ruud zegt
Volgens mij worden momenteel veel wilde verhalen de ether in gestuurd om de bepaald niet rooskleurige situatie bij Spyker te verbloemen.