Zo heeft Toyota vrijwel al haar Japanse fabrieken gesloten.
Op 14 april werd Japan opgeschrikt door een aantal heftige aardbevingen, die meerdere levens eisten en het dagelijkse leven flink overhoop gooiden. De consequenties zijn verstrekkend en dat ondervinden ook de Japanse autofabrikanten. Niet alleen fabrieken in het getroffen gebied gaan tijdelijk dicht, ook faciliteiten elders in het land sluiten tijdelijk hun deuren.
De grootste problemen lijken voor Toyota, dat verschillende fabrieken tot wel een week gesloten houdt. Niet omdat ze direct getroffen zijn door de bevingen, maar omdat ze door problemen bij enkele toeleveranciers met een tekort aan onderdelen kampen. De productielijnen in zo’n twintig fabrieken komen stil te liggen voor twee tot zes dagen. Nu maar hopen dat de lagere productieaantallen niet leiden tot lagere prestatiegerichte beloningen voor het personeel…
Ook andere fabrikanten sluiten hun fabrieken vanwege de bevingen. Zo heeft Nissan de productie in een tweetal fabrieken in het getroffen gebied opgeschort, terwijl Mitsubishi een van haar fabrieken tenminste maandag en dinsdag gesloten houdt door een tekort aan onderdelen. Overigens wordt niet alleen de autoindustrie getroffen, zo moest ook Sony de productielijnen in een sensorfabriek tijdelijk stilzetten.
rensso zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pluiske666 zegt
@rensso: wrom?
Rick-dos zegt
Behalve de assemblagelijn van de Hilux want die is onverwoestbaar…
hanse1one zegt
@Rick-dos: Want de Hilux word gemaakt in Thailand en Argentinië…
Rick-dos zegt
@hanse1one: Want mijn comment was ook serieus bedoeld…
Dutchdriftking zegt
Tja, een paar jaar geleden de kernramp, nu dit. Het zit ze niet mee daar.
sjeppie156 zegt
@dutchdriftking: was ook door aardbevingen he, die tsunami
mout zegt
@dutchdriftking: Klopt. En dat gaat ook niet gauw veranderen, want ze zitten op een hinderlijk naadje tussen een paar continenten. Die liggen zo maar niet stil…
awesome zegt
@dutchdriftking: GM wil weer de grootste zijn.
Eerste VAG erbij lappen met die sjoemeldiesels en nu een aardbeving veroorzaken waardoor Toyota de productie stil moet leggen.
G-Ammo zegt
@awesome: illuuminarty cuntfirmet
pomoek zegt
De Japanners krijgen het de laatste tijd wel voor hun kiezen. Al 41 doden begrijp ik, echt dramatisch.
roppp zegt
@pomoek: enig idee hoeveel doden zij op hun geweten hebben tijdens WOII. Nog nooit ook maar één excuus voor gemaakt. Natuurlijk snap ik ook wel dat deze generatie daar niets aan kan doen, maar het zegt wel wat over het volk.
boomhauwer zegt
@roppp: je reactie slaat echt kant noch wal… Wie moet nieuwe excuseren aan wie? Er is een aardbeving geweest met 41 doden. Kan niemand toch iets aan doen….
roppp zegt
@boomhauwer: wat is je punt?
pomoek zegt
@roppp: En je rijdt zeker bewust géén Duitse auto’s vanwege de holocaust, geen Amerikaanse auto vanwege het uitmoorden van de indianen, geen Italiaanse auto’s vanwege WOII geen Zweedse auto’s omdat ze leverden aan de Russen tijdens de koude oorlog en geen Spaanse auto’s vanwege de 80 jarige oorlog? Daf?
remcott zegt
@pomoek: @ropp en vergeet niet dat je dan ook geen Engelse/Franse auto’s mag rijden vanwege de kolonisatie en Nederlandse ook niet vanwege de slavenhandel?
roppp zegt
@remcott: ik heb een fiets. Hoezo?
lincoln zegt
Worden er eigenlijk veel auto’s in Japan gefabriceerd ??
gwnbmw zegt
@lincoln: ja ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Om je een idee te geven de productie-aantallen van personenauto’s over 2012
Land
China 15.523.658
Japan 8.554.219
Duitsland 5.388.456
Zuid-Korea 4.167.089
Verenigde Staten 4.105.853
bohica zegt
@moveyourmind: volgens mij worden de meeste auto’s in Engeland gebouwd .
mout zegt
@bohica: lol!
Om dat ervan te maken is wel erg veel creatief rekenen nodig. (Wat zou je in NL meetellen? Mini? Donkervoort? Daf trucks? Tesla?)
Ik zie geen recente gegevens, maar van 1955 tot 2010 zat het tussen de 1.000.000 en 2.000.000.
bohica zegt
@mout: je leest het fout .
Ik bedoel niet Engelse merken .
Maar fabrieken van automerken van over de hele wereld .
Nissan bijvoorbeeld laat veel auto’s in Engeland bouwen
mout zegt
@bohica: Zucht… Ja, daarom zeg ik dat het maar net is hoe je rekent. Gooi je India, Z.A. en Australië in de mix, dan telt het wel wat op – die horen ook bij de Gemenebest.
Maar ik heb het in de verste verte niet over Britse merken (waar lees je dat?!). Ik denk aan een grafiekje als dit: http://www.smmt.co.uk/wp-content/uploads/sites/2/Car-graph-215.jpg
E34M5Touring zegt
@lincoln: Toyota produceert 40% van haar totale productie auto’s in Japan. Dus dat is best behoorlijk. Dit gaat nog wel problemen opleveren vrees ik.
moveyourmind zegt
Helaas zal dit niet de laatste keer zijn dat Japan met aardbevingen te maken krijgt. Bijna onwerkelijk hoe verwoestend dit natuurverschijnsel is. Grote schade en helaas ook veel slachtoffers zijn nauwelijks te voorkomen, ook al zijn veel gebouwen en constructies zoals bruggen op bevingen ontworpen om een beving te doorstaan.
Waar ik de Japanners om bewonder is hoe zij met dit soort rampen om weten te gaan en keer op keer hebben laten zien in staat te zijn om getroffen gebieden weer op te bouwen. Al heeft de Japanse overheid in het geval van de kernramp steken laten vallen door een te klein gebied te evacueren en mensen terug te laten keren terwijl het stralingsniveau veel te hoog is.