Voor nieuwe auto’s is de pot überhaupt niet leeg geweest, maar voor tweedehands EV’s kun je ook weer subsidie aanvragen.
Iedereen zit natuurlijk met smart te wacht tot er weer nieuwe subsidie beschikbaar komt om een elektrische auto aan te schaffen. Oh nee, wacht… de subsidiepot is vorig jaar helemaal niet leeg gekomen. Althans, die voor nieuwe auto’s niet.
Hoe dan ook, de SEPP-pot is nu weer tot de nok gevuld. Wel is het bedrag toch ietsje lager dan vorig jaar. Voor nieuwe auto’s is er nu €58 miljoen beschikbaar, waar dat vorig jaar €67 miljoen was.
Het subsidiebedrag is hetzelfde gebleven: je kunt wederom €2.950 korting krijgen op je elektrische automobiel. Een snelle rekensom leert dat er in totaal voor 19.661 auto’s subsidie beschikbaar is. Om in aanmerking te komen mag de auto in kwestie niet meer dan 45 mille kosten.
Gelukkig zijn er de laatste tijd wel meer auto’s bijgekomen in deze prijscategorie, waaronder de Volvo EX30, de Citroën ë-C3 en de nieuwe Astra Electric. Bij sommige auto’s is het wel even opletten: als je net een optie teveel aanvinkt, kan het zijn dat je de subsidie misloopt.
Wat tweedehands auto’s betreft: dat potje is vorig jaar wel leeggekomen, in november om precies te zijn. Mensen die de aanschaf van hun tweedehands EV om deze reden hebben uitgesteld kunnen nu weer hun slag slaan.
Voor tweedehands EV’s is er dit jaar ook iets minder subsidie beschikbaar: €29,4 miljoen in plaats van €32,4 miljoen. Aangezien de subsidie voor occasions €2.000 bedraagt is er geld beschikbaar voor 14.700 auto’s.
Het loket is vandaag weer geopend, dus je kunt vanaf nu terecht op de website van de RVO om de subsidie aan te vragen. Doe er je voordeel mee.
jippie zegt
De meeste mensen wachten tot de subsidiepot voor V12’s vol zit.
Johanneke zegt
Poeh aub niet zeg. Zit er niet op te wachten om 1 op 5 te gaan rijden, MRB te verdubbelen, en onderhoud prolly keer 4.
DeWitteCondor zegt
Deze hele subsidie is ook weer typisch Nederlandse heikneuterigheid. Zo’n lullig bedragje terwijl je wel daarvoor een auto van 40k moet aanschaffen. En waarom niet gewoon 1 pot met gelijke bedrage voor occassion en nieuw? Bi-zar.
vaakbenjetebang zegt
@DeWitteCondor: Zeg dat wel. Als ‘we’ dan toch zulke hoge ambities hebben op het gebied van de transitie naar EV’s, moet je daar als overheid ook wel een beetje serieus in investeren. Zo’n subsidiepot van in totaal nog geen 90 miljoen is dan eigenlijk een schijntje en er is inderdaad natuurlijk amper een mens te vinden die denkt ‘oh, ik kan 3K subsidie krijgen, laat ik dan maar even 40K stukslaan’. Deze subsidie gaat naar mensen die tòch al een BEV gingen kopen en uiteindelijk blaast deze manier van subsidiëren altijd de prijs van het product op. Niet bijzonder effectief dus.
Dan zou je misschien nog beter de slooppremie progressief kunnen ophogen, dus hoe ouder/vervuilender de auto die naar de sloop gaat voor een BEV, hoe meer slooppremie. Maar dan ook echt naar de sloop met die dingen. Voor mijn part maak je dat eventueel inkomensafhankelijk, of afhankelijk van de tijd dat zo’n auto al op naam staat, of weet ik veel wat. De meeste mensen die in een oud gebakje rijden doen dat immers niet uit weelde. Dan weet je ook zeker dat er een oude, verhoudingsgewijs echt vervuilende auto van de weg verdwijnt en er een BEV voor terugkomt.
rogerzz zegt
Ah ja uiteraard inkomensafhankelijke regelingen maken, over typische Nederlandse kneuterigheid gesproken. Teveel naar Sander Schimmelpenninck geluisterd, arme en domme mensen moeten we geld geven en rijke mensen moeten daarvoor uiteraard betalen, want gratis geld bestaat niet. Zelfs de auto op de stoep moet financieel en milieutechnisch genivelleerd worden, zucht.
vaakbenjetebang zegt
@rogerzz: Daarom schrijf ik ook ‘voor mijn part’, noem ik een mogelijk alternatief en laat ik het aan de lezer om zelf met een betere optie te komen dan wat ik in 2 minuten verzonnen heb. Daar heb ik Sander Schimmelpenninck niet voor nodig.
En je doet nogal wat aannames, want je zult het niet verwachten: ik ben niet voor nivelleren, al was het maar omdat ik al mijn hele werkende leven bij het ‘rijke’ deel hoor waar ‘gehaald’ wordt. Buiten de (ook al hoogst overbodige) hypotheekrenteaftrek heb ik werkelijk nog nooit recht gehad op welke regeling, korting of subsidie dan ook – ik mag gewoon overal de volle mep voor betalen en dat is naar, zeker als je allerlei lutsers om je heen ziet die er niet zo veel van gebakken hebben in hun leven en gevoelsmatig wel heel veel douceurtjes krijgen om vervolgens al schreeuwlelijkend shag te kunnen roken, Schultenbräu en Bullit te drinken, zich vol te laten zetten met slechte tatoeages, er een grote hond op na te houden en met het vliegtuig naar Antalya te gaan om daar op een all-inclusive resort van Frans Duits te kunnen, eh, genieten. Maar slecht beleid wat zijn doelen mist vind ik nog een stuk naarder, want ook dat kost (mij) geld en levert te weinig op.
Het punt is dat de subsidie op papier bedoeld is om het wagenpark te ‘vergroenen’ maar dat in de praktijk veel minder bereikt dan zou kunnen. Mensen die 40-ish K gaan uitgeven aan hun BEV-dinges ruilen waarschijnlijk een al relatief nieuwe en dus schone auto in. Die auto gaat naar de tweedehands markt, maar een niet te verwaarlozen deel van die auto’s gaat vanwege de gunstige prijs zonder belastingen naar het buitenland, en niet naar de Nederlandse occasion-koper. Netto resultaat van het beleid en alle autobelastingen en -subsidies is dat het wagenpark in Nederland ouder is dan in vergelijkbbare West-Europese landen en gemiddeld ook nog eens steeds ouder wordt. Kort door de bocht geldt ‘ouder = vervuilender’ dus het beleid werkt niet om het gestelde doel te bereiken. Dan moet je of het doel loslaten of aanpassen, of het beleid aanpassen.
Jurgen zegt
De subsidie op 2e hands zou hoger moeten zijn dan op nieuw, die nieuwe worden vaak zakelijk in de lease gereden met diverse fiscale voordelen, eigenlijk wil je die auto’s in de Nederlandse economie houden, en niet naar de export zien verdwijnen
rogerzz zegt
Ik ben behoorlijk ‘rechts’ en vind dat marktwerking niet beïnvloed moet worden door de overheid. Fiscaal gunstige regels (lagere wegenbelasting of geen BPM) snap ik wel, maar 3k of 2k letterlijk weggeven aan autokopers (waarschijnlijk Boomers die een MG/Kona/BYD of andere Chinese rommel kopen) – vind ik toch enorm zonde van overheidsgeld.
Een gemiddelde EV is snel 50k, die 3k subsidie wordt waarschijnlijk gebruikt om stuurwielverwarming, kekke RGB interieurverlichting en een iets groter touchscreentje op het dashboard te plaatsen. Money well spend.
deduitsedrie zegt
Op een auto van 50k krijg je de 3k niet, en je moet bij veel merken je aardig inhouden op de opties om niet over de 45k te komen.
En waarom snap je de ene belastingkorting wel (MRB/BPM) maar deze belastingkorting niet? Die 2 en 3k zitten namelijk ruim onder de BTW die betaald wordt over deze auto’s dus ook dit is gewoon een belastingkorting en geen subsidie.