Er zijn nog te weinig weginspecteurs die boetes mogen uitdelen
Rijkswaterstaat ziet nog teveel verkeershufters op de weg. De mensen die langs de weg werken worden hierdoor in gevaar gebracht door zaken als het negeren van een rood kruis. Rijkswaterstaat wil het aantal boa’s onder de weginspecteurs uitbreiden maar niet iedereen vindt dit een taak voor boa’s.
Nu 58 weginspecteurs die mogen bekeuren
Sinds 2015 zijn er een aantal weginspecteurs opgeleid tot boa. Zij mogen bekeuringen uitdelen voor het negeren van een rood kruis, onnodig stilstaan op de vluchtstrook en sinds vorig jaar ook het onnodig over de vluchtstrook rijden en bij hoogteoverschrijding bij tunnels. De 58 weginspecteurs van Rijkswaterstaat met boa-status hebben het afgelopen jaar 3.447 boetes uitgedeeld. Toch is dit volgens woordvoerder Suzanne Maas niet genoeg. In januari zijn er al 3 pick-ups van RWS aangereden. Rijkswaterstaat gaat het aantal boa’s bijna verdubbelen naar 100 van de in totaal 300 inspecteurs om strenger te kunnen toezien.
Jaap Timmer, politiewetenschapper van de VU, begrijpt dat Rijkswaterstaat strenger wilt ingrijpen maar vindt dat deze taak niet bij boa’s hoort te liggen. Hij is bang dat voor de burgers onduidelijk wordt welke bevoegdheden boa’s hebben. Timmer vindt dat de politie meer mensen op moet leiden naar een specifieke taak. Er zouden nieuwe aanstellingen ontwikkeld moeten worden met een kortere opleiding om aan deze specifieke vraag te voldoen. Zo blijft het voor de burger helder wie de bevoegdheden heeft.
BOA status
Suzanne Maas pleit ervoor dat meer weginspecteurs de boa-status krijgen en mogen bekeuren omdat Rijkswaterstaat het meest betrokken is. De weginspecteurs zien overtredingen vaak voor hun neus gebeuren en zijn sneller ter plaatsen. Momenteel zijn 58 van de 300 weginspecteurs buitengewoon opsporingsambtenaar. Als het aan Suzanne ligt zouden nog eens 42 inspecteurs de zware opleiding volgen. Met hun ervaring op de weg zal het aantal boetes zeker verhogen.
Bron: BNR Nieuwsradio
ericc zegt
Big Brother neemt wel grote proporties aan in Nederland!
blackmilo zegt
@ericc: big momma ook.
Robert zegt
@ericc: want? De mensen van RWS die óók de status van BOA hebben, pakken juist dié overtredingen aan die bij het overige wegverkeer de grootste ergernissen én het meeste gevaar opleveren. Daar kunnen we er wat mij betreft nooit te veel van hebben.
autopetje zegt
@ericc: ik hoorde zojuist van een zeer betrouwbare bron dat ze de supermarkt kassierers ook zo’n status van BOA’s willen geven. Als iemand voorpiept bij de kassa zijn zij tenslotte diegene die dat het als eerste constateren.
kreukelzone zegt
Wonderbaarlijk hoe mensen in 1 maand tijd 3 van die pickups kapotrijden. Negeer je al een rood kruis, en dan zie je zo’n geel apparaat ook niet staan. Misschien toch tijd om even langs de opticien te gaan dan.
RiKe zegt
@kreukelzone: Nee hoor, gewoon rijbewijs (permanent in sommige gevallen) inleveren
560pk zegt
@kreukelzone: of gewoon je telefoon even wegleggen (of, in het geval van sommige truckers: niet te Netflixen en/of porn.com te kijken tijdens het rijden)
rwdftw zegt
Het is denk ik meer afgeleid zijn, of een vorm van laksheid waarbij de bestuurder denkt dat de baan niet is afgesloten wegens een ongeluk.
We kennen uiteraard 2 soorten afkruizing : degene waarbij bijvoorbeeld de spitsstrook is afgesloten en degene waarbij er daadwerkelijk een incident is, Ik zou willen opteren voor een flinke boete voor het eerste geval en als je met je domme harses bij een ongeluk door een rood kruis rijdt mag je wat mij betreft 2 maanden met de fiets.
RiKe zegt
Waarom alleen boetes schrijven als je ook een celstraf zou verdienen? Zo’n aanrijding met een pickup bijvoorbeeld, na het negeren van een rood kruis en simpelweg blind/asociaal zijn zou in mijn ogen bestraft mogen worden met poging tot doodslag
Dutchdriftking zegt
Kijk, niet met een kassa in de berm, maar bekeuren om zaken welke daadwerkelijk gevaarlijk zijn. Dat mogen de heren en dames van Rijkswaterstaat prima doen. Goed bezig!
ghost zegt
Vind dit een boerenkinkel tak van defensie. Ik zie deze pick-ups vaak rijden en bij minste of geringste knallen ze een rijstrook dicht met een rood kruis…alles om de doorstroom te bevorderen natuurlijk.. imo als een auto op een vluchtstrook staat hoeft er echt geen rijbaan dicht.
janhenvol zegt
@ghost: juist wel, hoe vaak zie je wel niet een filmpje langs komen waarbij een bestuurder even niet oplet (bijv. Kinderen op de achterbank die krijsen) en vol op de auto/bus/vrachtwagen knalt. Mocht de rijstrook afgesloten zijn heb je wat meer afstand en wordt iedereen erop geattendeerd dat er blijkbaar iets gebeurd.
baardmijt zegt
@janhenvol: Precies. Heel begrijpelijk dat ze dit zo doen. Maar helaas hebben veel mensen slechts oog voor hun eigen belangen en laten zich zeker door zulk voetvolk de les niet lezen…
toeterwel zegt
Sommige medeweggebruikers zijn hun rijbewijs niet waard, zonder handhaving worden die er niet uitgehaald. En die handhaving is er wat mij betreft veel te weinig. Dus een goede zaak dat er meer boa’s bijkomen.
erazor zegt
….een aantal dat mag…
spec zegt
*verdubbeld
baardmijt zegt
@spec: Die verdubbeling is nog niet gerealiseerd. Dus ‘zal gaan verdubbelen’. Dit staat correct geschreven in de titel. Meervoudsvorm is wel verkeerd gebruikt.
mashell zegt
Jaap Timmer heeft natuurlijk gelijk, als we meer en meer 2e rangs politie creëren dan krijgen die geen serieus gezag en verdwijnt daarmee zelfs meer van het gezag van de echte politie. De dierbare vriendinnen van Baudet accepteerden al geen gewone conducteurs meer, die lieten hun kaartje pas zien toen er een echte agent aan de pas kwam. We zien regelmatig dat er agressie is tegen verkeersregelaars (een soort 3e rangs politie). We moeten gewoon weer de politie de enige autoriteit maken die mag bekeuren en de rest van de BOA’s moeten gewoon weer vriendelijke mensen worden die je bij problemen helpen.
lekbak zegt
@mashell: de dames van baudet hadden te maken met boa’s in burger. Dat is net ff wat anders natuurlijk. Als die mannen gewoon in uniform waren geweest was er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niks gebeurd.
scorer zegt
In 2021 mag iedereen bekeuringen uitschrijven… vanaf dan is de politie enkel nog te bereiken op hun nieuwe adres in Curaçao…
felixff zegt
Ik wil ook wel BOA worden hoor, die 3500 bekeuringen haal ik makkelijk in een maand :p
mashell zegt
#nietvoorniX gaan vanaf nu de spitstroken dan gewoon permanent open als er geen ongeluk is of werkzaamheden zijn? Nu hebben ze openingstijden en buiten de openingstijden zijn ze gewoon dicht, en dat is wel voor nix.
rd1991 zegt
De mensen die om het minste of geringste al met de blauwe zwaailampen en ongein rondrijden… ?
560pk zegt
Ik wil niemand tekort doen hoor, maar BOA een “zware opleiding” noemen vind ik toch wel overdreven.
degrotemuis zegt
Prima om de niet opletters en haastige bestuurders met het inzicht van een blinde cavia op te voeden door een sanctie op het moment dat ze de mist in gaan en gevaar veroorzaken. Dat werkt beter dan 6 weken later een brief in de bus met een hoge boete. Maar is dat echt een taak voor Rijkswaterstaat medewerkers? Ja, zij zijn er vaak vroeg bij, maar dat geldt bij wegwerkzaamheden ook voor de uitvoerders. Moeten die dan straks ook maar BOA worden? En uitsmijters in het uitgaansleven? En alle beveiligers? En die nieuwsgierige buren die zelfs de kentekens opschrijven van onbekende auto’s? Of moeten we misschien toch meer politie hebben in plaats van meer groepen BOA maken? Gemengde gevoelens over deze stap.