In Nederland is het aantal verkeersdoden relatief laag. Erg laag zelfs, en organisaties als Veilig Verkeer Nederland blijven pleiten voor maatregelen om het aantal doden per jaar verder terug te dringen. Maar hoe zit het met de rest?
Als we even verder kijken dan ons in zichzelf gekeerde landje, blijkt uit een analyse van het Pulitzer Center on Crisis Reporting dat het aantal verkeersdoden de komende jaren mondiaal hard zal stijgen. Het wereldwijde dodental in het verkeer ligt op dit moment op 1,24 miljoen, iets dat in 2030 zal zijn gestegen tot 3,6 miljoen. Cru feitje: dat zijn meer slachtoffers dan HIV/AIDS eisen.
Op dit kaartje is te zien hoeveel slachtoffers er per 100.000 inwoners vallen per land, onderverdeeld in percentages waarmee het gebruikte vervoersmiddel wordt aangegeven. Nederland doet het met 3,9 niet veel slechter dan de nummer 1 (Zweden) met 3 per 100.000 inwoners per jaar. Dashcamenië staat op 18,6 doden per 100.000 inwoners, in de VS is dit 11,4. Venezuela (37,2 doden per 100.000 inwoners) en Thailand (38,1) bungelen onderaan.
dvt093 zegt
Valt me nog mee met het land van de onbeperkte snelheid.
potver7 zegt
@dvt093: Dat komt dan vooral omdat snelwegen so-wie-so relatief veilige wegen zijn. Verreweg de meeste verkeersdoden vallen op het onderliggende wegennet.
Vincegail zegt
@dvt093: En omdat er in Duitsland relatief weinig op- en afritten zijn. Dus minder vaak snelheidsverschillen en in- en uitvoegend verkeer waarbij er van alles verkeerd kan gaan.
hoonigan247 zegt
@dvt093: en ze kijken in de spiegels en wij kaaskoppen niet
BananaMan zegt
@dvt093: Inderdaad snelheid is niet gevaarlijk als het goed gedaan wordt. Verbaasd? De linkse jongens in Nederland waarschijnlijk wel…
1. Snelheid is niet gevaarlijker. Okee het aantal dodelijke ongevallen ligt in Duitsland ietsiepietsie hoger, maar er zijn maar weinig statistieken over het aantal (zwaar) gewonden. Het valt te verwachten dat de crashes in Duitsland net iets heftiger zijn, waardoor er meer dodelijke in verhouding tot zwaargewonde slachtoffers zijn.
2. Ook die milieu bullshit is onzin. Asfalt en met 200kmph doorrijden is altijd beter voor het milieu dan in de file staan. Daarnaast is alle regelgeving voor fabrikanten gebaseerd op filerijden (start stop, ece cyclus etc.)
Dus, strookie erbij, afritje eraf en vmax naar 160, dan komen we nog eens ergens!
atteh zegt
Zweden 1? Ik zie bij IJsland al 2,8 staan, dus die is lager…
potver7 zegt
@atteh: De website zelf noemt ook Zweden als laagste, hoewel er bij staat: “the lowest among the industrialized nations“. Misschien wordt IJsland niet gezien als geïndustrialiseerd?
atteh zegt
@potver7: Ik heb geen idee, net als dat de Dominicaanse republiek met 41.7 geheel onderaan bungelt maar hier ook niet word genoemd… Beetje vreemd.
Vincegail zegt
Zweden nr. 1? IJsland heeft 2,8 doden per 100.000 inwoners.
Vincegail zegt
@Vincegail: note to self: F5 voordat je reactie begint te typen.
atteh zegt
@Vincegail: Maar gelukkig zijn het wel met elkaar eens!
HDM zegt
Vallen er op Madagaskar doden omdat ze worden overlopen door cheeta’s met booskijkers en olifanten zonder dodehoekspiegels? Staan redelijk weinig vervoermiddelen..
Vincegail zegt
Zouden ze in Irak ook slachtoffers van autobommen meetellen?
6cylinder zegt
Ik vind het in Nederland al raar dat de mensen niet met bosjes het ziekenhuis in gereden worden. Als ik zie hoe vaak het nét goed gaat…
baasbas zegt
@6cylinder: We scoren ook behoorlijk hoog op lijstjes van landen wiens inwoners het meest gelukkig zijn.
Of zouden ze dat niet zo bedoelen :-)
lincoln zegt
@6cylinder:
tja .. een “bijna ongeluk” is dan ook precies hetzelfde als “helemaal geen ongeluk” ..
dus zo raar is het ook weer niet ..
6cylinder zegt
@lincoln: Een ongeluk is altijd een reeks fouten, bij een bijna ongeluk is de reeks wel ingezet maar niet afgemaakt (pun intended). Dus er is wel degelijk verschil.
autobart zegt
@6cylinder: En een hoop mensen zeggen een ongeluk te krijgen door andermans schuld, dat kan best zijn, maar in veel gevallen kun je zelf ook nog uitwijken…
lincoln zegt
tja ..
elke economie draait erop ..
dus van afschaffen is geen sprake ..
je kan naar aanleiding van deze cijfers uitrekenen wat je leven waard is ..
norge zegt
En de helft van de doden hier zijn maffe toeristen en motorrijders
rob68 zegt
@norge: En waar is dat?
KEV9 zegt
Dat het hier in Nederland zo laag is komt omdat mijn schoonmoeder haar rijbewijs heeft ingeleverd
rnej zegt
ooit een keer de statistieken gezien van kans op een verkeersongeluk, maar dan niet alleen gerelateerd aan de aantallen weggebruikers, maar ook aan aantal weggebruikers per km weg.
daar komt Duitsland op 1 uit en nederland op 2 als veiligste land om aan het verkeer deel te nemen.
meneer zegt
@ricardo staat de dominicaanse republiek niet onderaan met 41,7?
potver7 zegt
@meneer: Inderdaad, maar dat is zo’n klein stipje op de kaart… ;)
Maar ook dat klopt niet omdat de cijfers uitgaan van gerapporteerde sterftecijfers. In een hoop landen ligt het werkelijke aantal veel, veel hoger.
joejojo2012 zegt
Waar is het lijstje met slachtoffers die het wel overleven? Of telt elk land weer op hun eigen manier?
OT: Roemenistan 13,9 doden per ton inwoners…… ik blijf wel in huis en gooi de huistrapjes meteen de deur uit……..
kaasboerin zegt
En nu échte criminaliteitscijfers (dus geen geflitste A2 rijders)..
Kijken hoe NL er dan voor staat.
lincoln zegt
@kaasboerin:
doe er dan meteen een oplossingspercentage bij ..
Ot92 zegt
@kaasboerin: En hoeveel % ervan een drugsdealer is…
anakiet zegt
@kaasboerin: Vet slecht. Een grote criminele bende hier. Iedere dag wel weer een of andere crimineel waar ik last van heb. Kan niet meer normaal over straat et cetera.
En vond net nog een illegaal op mijn zolder ! Wordt je ook niet vrolijk van. Viel me gelukkig niet aan en was blijkbaar een lief poeze beest, altijd op passe geblazen met vreemde katten in huis, kunnen nog weleens lijp worden :)
imaginenl zegt
Opvallend dat de Belgen het zo slecht doen tov de Nederlanders
w0o0dy zegt
@imaginenl: werkelijk? Wat denk je van echte rijles met examen VS dhz rijbewijs(België)?
Mijn beeld van Belgische chauffeurs is er 1 van trage kneuzen en op het verkeerde moment onaangepast hardrijders. Daarnaast drinken de Belgen vaker/meer terwijl ze nog moeten rijden EN hebben ze meer echt spannende bewegen.
(Niet bedoelt om Belgen af te zeiken maar het verkeer daar is in mijn ogen veel minder ordelijk.
Shaw zegt
beetje domme vergelijking, verkeersdoden met HIV. Je moet verkeersdoden hier niet mee vergelijken, beter met bijvoorbeeld huishoudelijke verongelukkingen, en HIV met kanker of andere ziektes.