Sinds 2003 (destijds bijna 1.100 verkeersdoden) is het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer alleen maar kleiner geworden. Vorig jaar is er een einde aan deze trend gekomen, en nam het aantal verkeersdoden met 3,3% toe tot 661 mensen.
Zoals elk jaar in april zijn gisteren de voorlopige cijfers bekend gemaakt. Later dit jaar, na alle correcties en bijstellingen, volgens definitieve cijfers. In 2010 stond de teller nog op 640 doden, in 2011 waren dit er 661. Het grootste deel van de toename komt voor rekening van fietsende bejaarden. Quote:
Het aantal verkeersdoden onder 65-plussers lag in 2011 op 269. Dit zijn er 60 meer dan een jaar eerder. De toename van het aantal verkeersdoden komt daarmee geheel voor rekening van deze groep ouderen. Onder 80-plussers vielen 126 slachtoffers, in 2010 waren dat er 94.
Bijna tweederde van alle slachtoffers onder fietsers in 2011 was 65-plusser. Bij deze oudere fietsers steeg het aantal verkeersdoden van 93 in 2010 tot 128 in 2011.
Tot slot meldt het CBS dat de stijging tevens te maken heeft met een lugubere eindsprint. In december waren 81 doden te betreuren, waarmee december de meeste verkeersdoden van alle maanden in 2011 kent.
Heel verrassend zijn de cijfers niet. De statistiekenfreak op de redactie merkte eerder dit jaar al op dat in Duitsland voor het eerst in 20 jaar ook een stijging te zien was. Wat denk jij: zitten we nu op een aardige bodem of kan het aantal verkeersdoden de komende jaren nog verder zakken? En wat voor bijdrage leveren innovaties als voetgangersairbags hier aan?
Bekijk het volledige verslag, inclusief grafieken en tabellen HIER (PDF).
mashell zegt
Ik ben bang dat dit effect door de vergrijzing steeds tjerken zal worden, die gepensioneerden hebben gewoon veel tijd om gevaarlijke capriolen in het verkeer uit te halen. Schokkend dat Noord Brabant zo’n gevaarlijke provincie blijkt te zijn.
Anoniem zegt
@mashell: Niet gek, daar zitten een boel mongolen in het verkeer..
Laatst wou ik even naar links op de MTB, komen gvd twee racefietsers aan -,-, bijna aanrijding..
hotseflots zegt
@dennis245turbo: Ja precies! Onmiddellijk van de weg halen dat tuig!
Anoniem zegt
@hotseflots: Ja idd! Racefietsers sowieso :( Mijn fiets heeft trouwens last van een kapotte achterrem, voorrem alleen is niet genoeg, kut schijfremmen -,-
Kan wel een noodstop maken bij 45kmh en met alleen de voorrem, piept alleen als de malle..
Dennis zegt
Vorig jaar is Koos Spee met pensioen gegaan en je ziet meteen het effect.
Anoniem zegt
@dennis: :mrgreen:
jzaero zegt
Vergeet niet dat verkeersdoden onder de bejaarden ook door ongelovelijke mongolen in het verkeer veroorzaakt kan zijn die vallen in een jongere categorie. Aanrijdingen enzovoorts. Neemt niet weg dat veel van de bejaarden soms rare capriolen uithalen. Toch denk ik dat er samenhangende factoren zijn. We moeten immers rekening houden met de vergrijzing, het alerter reageren op de onvoorspelbare of verkeerde keuzes van de oudere groep hoort er nu nou eenmaal bij.
texter zegt
Laten we niet vergeten dat het aantal zwaargewonden de afgelopen 5 jaar met iets van 20% is toegenomen. Autovisie heeft er pas wat pagina’s aan gewijd.
hotseflots zegt
@texter: Dus mogelijk dat de auto’s veiliger worden, daardoor het aantal doden daalt, maar zwaargewonden stijgt.
Megakix zegt
@hotseflots: ..en dus nemen de zorgkosten exponentieel toe, eveneens door de 65-plussers…
jermir zegt
denk ook wel dat t ligt aan de scooters en brommers die gewoon op de weg mogen ipv het fietspad zoals vroeger.
E34M5Touring zegt
Wat mij dit jaar erg opviel is de enorme hoeveelheid doden onder de fietsers na aanrijding met een vrachtwagen. Op een gegeven moment was het er bijna 1 per dag. Terwijl juist daar zoveel is gedaan om het te voorkomen (dodehoek spiegels en camera’s etc.).
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Mijn jeugd heb ik overleefd als fietser omdat juist mijn Vader me altijd heeft geleerd om een afslaande vrachtwagen voor te laten gaan.
Je kunt wel 100 keer voorrang hebben, maar het moment dat je aan gruzelementen wordt gemalen onder de wielen heb je daar zo verdomd weinig aan.
En ook nu, zelfs met een dode hoek spiegel op onze -relatief- kleine Spaghetti-Mack (Iveco EuroCargo)
zie je een fietser gewoon niet altijd.
Vergeet niet, je moet in 4 spiegels tegelijk kunnen kijken en zo scheel ben ik ook weer niet !
Ik ben er dan ook altijd sterk voor geweest om afslaande vrachtwagens op een fietspad voorrang te geven.
’t kost de fietser 10 seconden en niet zijn leven in het ergste geval.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Nou ik ben ook van mening dat dit vooral bij de fietsers ligt. Men kijkt gewoon niet of ze in de dode hoek zitten van de vrachtwagen. Rotondes met scholieren, fietsers in Amsterdam en ga zo maar door. Die lui kijken nergens naar. Ik heb 1x mogen rijden met een vrachtwagen en de hoeveelheid handelingen en spiegels maakt het er niet makkelijker op. Dat voorrang idee is zo gek nog niet. helaas heeft de overheid alle rechten bij de fietser gelegd (Van Koot en de Bie hebben daar een fantastisch stukje over gedaan) en ben je standaard de lul als je zo’n fietser aanrijd.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Helemaal mee eens, voornamelijk die scholiertjes of dat handjevol zonder rijbewijs, of die gewoon bijna nooit rijden, die gaan er altijd maar van uit dat de automobilist alles ziet. Woon in een dorpsstraat en daar gaat men dan zonder licht fietsen ’s avonds.. Ik heb een paar maanden terug bijna 1 van die pubers op m’n bumper gekregen, hij kwam nog van links ook. En dan mij vies aankijken, ik schrok zo erg dat ik hem al rollend op de handrem gooide, uitstapte en hem verrot te schelden. Halfuur later zat ik nog met een bonkend hart op de bank.. Gasten hebben niet eens in de gaten hoe link het is.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: In ons dorpje zit een Middelbare school met 2000 scholieren. Die lui fietsen 5 rijen dik op krappe straatjes. Dan ben je wel blij dat er een beetje geluid van je motor komt. Ff de koppeling in en een keer goed in de toeren janken werkt meestal beter dan een toeter. Het kutte is dat ze hier volledig beschermd zijn, hoe gek ze ook doen.
dejviisz zegt
@E34M5Touring: fietsers worden behandelt als goden , volgens mij was het niet toegestaan om naast elkaar te fietsen laatstaan 5 mensen !!
timberleek zegt
@kaasboerin:
Bij mij in het dorp rijden er 2 mensen in zo’n ligfiets:
Ze zijn net te laag om goed te kunnen zien en ook flink snel. Alleen helemaal voor en achterop een minuscuul lampje en aan de zijkant helemaal niks.
In het donker zie je ze gewoon niet aankomen. Tot nu toe is er volgens mij nog niks gebeurt, maar er zijn al diverse mensen geweest die er voor in de ankers moesten omdat ze hem niet aan zagen komen. Dat gaat vroeg of laat een keer fout…
timberleek zegt
@E34M5Touring:
Klopt we grappen er hier wel eens over als we van stage naar huis fietsen.
In de trant van, ‘er komt een auto aan, gooi je er even voor, dan krijg je een nieuwe fiets. Hij is toch schuldig. Kun je lachen’
Het is een ontzettend achterlijke regeling, zeker als je ziet wat een capriolen er uitgehaald worden
timberleek zegt
@desjonnies:
Om die reden heeft pa in zijn huidige busje ook een raam in de zijdeur laten plaatsen.
bij de vorige was de hele laadruimte dicht. Nu kun je ook nog een beetje schuin achter je kijken.
Maar met dat en al die spiegels zijn er nog steeds lui zat die zichzelf buiten zicht kunnen plaatsen.
spatiale zegt
@mashell, @dennis245turbo:
Als je conclusies wil trekken over welke provincie het gevaarlijkst is moet je wel even corrigeren voor bv. inwoners of aantal km weg. Noord Brabant is een van de grootste provincies, dus is het te verwachten dat er veel verkeersdoden zijn.
Als je corrigeert zijn Drenthe en Zeeland het ‘meest gevaarlijk’. De randstad scoort overigens het best. Ik verwacht dat dit niet aan de rijstijl van mensen ligt, maar het feit dat je minder hard kan rijden en er minder bochtige plattelandsweggetjes zijn. Wat denken jullie?
sir_smokalot zegt
Juist. N-B is met Gelderland de grootste provincie, maar er ligt wel wat meer wegdek volgens mij.
In de Randstad worden voornamelijk snelwegkilometers afgelegd, en daar zijn niet de meeste doden te betreuren.
406coupe zegt
Zou het kunnen komen door al die bejaarden op fietsen met een elektrisch hulpmotortje? Die gaan ineens bijna 25 km/h, ze kunnen niet omgaan met die snelheid.
desoper zegt
@406coupe: daar dacht ik inderdaad ook meteen aan. Maar toch heb ik liever dat ze op een elektrofiets gaan zitten dan dat ze gaan autorijden.
Verder kosten bejaarden de staat alleen maar geld dus…
ramshoek zegt
Een lichte stijging van de verkeersslachtoffers met name onder oudere fietsers binnen de bebouwde kom.
Voor onze regering ongetwijfeld een reden om op veel meer snelwegen als de A2 een maximum snelheid van 100 in te voeren.
norge zegt
Een ouder persoon wordt sneller dodelijk verwond dan een jonger lijkt mij.