![Amber Lamps](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/mercedes-benz-sprinter-ambulance-01.jpg)
Het aantal doden in het Nederlandse verkeer leek zich de laatste jaren na een constante daling wat te stabiliseren, maar in 2013 schoot het aantal omlaag. In totaal waren er 570 dodelijke slachtoffers te betreuren, 80 minder dan het jaar ervoor.
Met deze cijfers, berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn we inmiddels aanbeland op bijna de helft van het aantal verkeersdoden in 2003, toen nog 1.100 mensen omkwamen op ’s lands wegen. Een fenomenale prestatie in 10 jaar tijd.
Over de gehele linie nam het aantal doden af, behalve bij scootmobielers en brommerrijders. Fietsende bejaarden blijven de achilleshiel in het verkeer: met een aantal van 230 waren (mannelijke) 65-plussers het meest vertegenwoordigd in de statistieken, 113 van hen op een fiets.
In dat licht is het pleidooi om onze ouderen dan maar allemaal helmpjes op te doen niet heel raar, hoewel de vraag is of dat heel veel gaat helpen bij deze broze mensen die veel kunnen breken en doorgaans slecht herstellen.
Motorrijders en kinderen
Het aantal motormuizen dat omkwam daalde met 46%, en ook kinderen (tot 18) vertoonden een scherpe daling, van 42,5 %.
In een reactie laat Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) weten: “Ik ben blij dat de daling van het aantal verkeersslachtoffers doorzet. Deze cijfers bevestigen dat Nederland een van de meest verkeersveilige landen ter wereld is. Hoe minder slachtoffers op de weg, hoe beter. We willen nog verder terug naar maximaal 500 in 2020.”
Bovenstaande statistieken zeggen verder niets over bijvoorbeeld het aantal zwaargewonden in het verkeer. Het is mogelijk dat ngelukken die vroeger fataal waren door de toegenomen veiligheid nu ‘slechts’ zwaar letsel opleveren. Maar dit is weer een heel andere statistische groep, dat het aantal verkeersdoden daalt is alleen maar toe te juichen.
Een snelle berekening op basis van 16,7 miljoen inwoners levert op dat we 3,4 inwoners per 100.000 aan een verkeersongeval verliezen. Flink minder dan de 3,9 die het was, en qua veiligheid bovenin de mondiale top.
Foto: autojunk.nl
Een mooie prestatie en dat terwijl we zo ongeveer het oudste wagenpark van Nederland hebben. Toen ik naar school begon te fietsen stond het jaarlijkse dodental nog op 3.600, tien per dag. Maar dat was in de tijd dat ze twee vrachtwagens uit elkaar trokken na een kettingbotsing en daar een lelijke eend van een meter lang met vier inzittenden ontdekten.
@dafmaf: *in Europa* bedoel ik.
Uiteraard een mooi streven van de minister om de verkeersdoden terug te brengen naar “slechts” 500 per jaar.
Ik ben alleen bang dat dat nog meer betuttelende maatregelen getroffen gaan worden.
Zoals complete dorpen en steden omtoveren tot 30 km zones met alle daarbij horende tierlantijnen (drempels, versmallingen, borden, etc.) Belachelijk.
De focus moet gelegd worden op het rijbewijs: als je niet in staat bent om je theorie examen op een normale manier te halen (hallo cursisten altijdgeslaagd.nl) of na 8x eindelijk een keer het geluk hebt dat je bij toeval het toch haalt, moet je jezelf afvragen of je niet ongeschikt bent om auto te rijden…. En als je dat zelf niet inziet, moet misschien de overheid maar ingrijpen….
Zelfde voor praktijk. Als je maar vaak genoeg iets probeert, heb je vanzelf wel een keertje geluk. Betekend niet dat je dan er dan ook geschikt voor bent.
Ik vind dat de overheid best mag zeggen “Jij mag niet de weg op. Nu niet, nooit niet.”
@Rob: Deels mee eens, maar niet alle (dodelijke) ongelukken worden veroorzaakt door onkunde. Iedereen heeft wel eens een zwak moment en die zijn het gevaarlijkst. (net slecht nieuws gehad, zeer moe zijn….)
En wat je zegt, als je maar vaak genoeg iets doet heb je vanzelf een keer geluk, gaat ook andersom op, je zult ook een keer pech hebben ;-)
En wegversmallingen, 30km gebieden en dergelijke heb ik in principe niet zoveel moeite mee, alleen worden deze maatregelen vaak klakkeloos ingevoerd zonder goed na te denken over de uitwerking en gevolgen. Daar erger ik me meer aan!
@reactief:
Er is niks mis met 30 km zones, als ze maar passend voor de situatie zijn! Daar schort het (te) vaak aan. Sterker nog, ik kan plekken opnoemen waar het juist onveiliger is geworden door het inrichten van 30 km zones…..
30 km zones invoeren om het 30 km zones invoeren: daar moet vanaf gestapt worden.
@Rob: dat is wat ik zeg!
@Rob: We kunnen niet uitsluiten dat mensen die wat vaker over hun examens doen misschien helemaal geen probleem hebben met de verkeersregels of auto rijden maar meer problemen met examen doen. Ik vindt dus gewoon dat iedereen die de toets doorstaan heeft voldoende geschikt is.
@mashell:
Oke, eens. Het is en blijft een momentopname. En als je die haalt is het prima.
Maar als je na 6 (ja, ik ken iemand die dat voor elkaar heeft gekregen) momentopnames NOG niet slaagt, moet je gewoon ophouden. Nooit meer mogen rijden is misschien wat te rigoureus, maar kunnen we niet een maximum afspreken? Of is dat er al? Of dat je het over 5 jaar nog eens mag proberen, zoiets.
Die gene waar ik het over had, die 7 praktijkexamens nodig had, kan ook echt niet rijden.
Eén maal bij in de auto gezeten. Ze (jup, “ze”) was zo vriendelijk om me een lift te geven. Kachelde vrolijk met 50 km/u langs spelende kinderen, scheelde ongeveer 2 millimeter. Op mijn vraag of ze die kinderen had gezien, antwoordde ze doodleuk en verbaasd “Welke kinderen?” Ik ben maar uitgestapt en verder gaan lopen.
Dat soort mensen moeten van de wegen geweerd worden, ze hebben het meestal zelf niet eens door hoe gevaarlijk ze bezig zijn…. Dat is misschien nog wel het meest verontrustende….
@Rob: mijn zusje 5 praktijk examens, laatste was een “staatsexamen”. Kan autorijden als de beste, als een 2e natuur, ik durf het bijna niet te zeggen maar beter dan mijzelf, de veelrijder. Maar ze was gewoon veel te zenuwachtig voor het examen.
@mashell:
Uiteraard, zat mensen die zich veels te druk maken voor het praktijkexamen, maar wel prima kunnen rijden.
Maar ik blijf vinden dat je jezelf flink achter de oren mag krabben als je na 5x je “papiertje” weer niet krijgt. Ook al ben je alleen maar zenuwachtig. Gewoon even voor jezelf bedenken of het wel verstandig is om door te gaan.
En als je zelf niet achter de oren krabt, moet iemand anders dat maar doen.
Des te beter dat rijden in een oud lijk van 25 jaar of ouder niet meer wordt beloond met MRB vrijstelling. De wegen werden overspoeld met de meest verrotte oude barrels zonder ABS, airbags etc. Alle vooruitgang voor niks. Dat de berijders van die roesthopen zichzelf sneller stuk reden en daardoor de staat onnodig opzadelden met hogere zorgkosten is al laakbaar, nog irritanter was dat de kans dat zo’n ABS-loos hok bij jou naar binnen reed ook significant toenam.
@parker: Iemand in een oud hok is bij een zwaar ongeluk eerder op slag dood dan iemand in een nieuwere auto. Die zal na een zeer zware klus van de brandweer om hem/haar uit de auto te halen naar het ziekenhuis moeten voor lange tijd en de rest van zijn/haar leven misschien wel invalide blijven.
Lijkt mij een stuk goedkoper dus, die rijders van oude barrels ;-)
@reactief: ah.. een vorm van natuurlijke selectie dus eigenlijk…!?
@parker: Als ik jouw reacties zo lees zou het me niet verbazen als jij zo’n onnozel figuur bent die zich onaantastbaar waant in zijn Überautomobil en op de linkerbaan tot op het bot gefrustreerd op de bumper van het gewone volk met hun veel te langzame pauperauto’s hangt. Wordt je vast oud mee.
Maar ik kan er naast zitten, in dat geval mijn nederige excuus
@moveyourmind: spot on, that’s me!! Kennen we elkaar?
@parker: neen, ondanks mijn scherpe inschatting meen ik geen bekende van jou te zijn. In mijn kringen wordt zelden Duits gereden. Meestal oude hokken uit Zweden of Engeland: Volvo, Saab, Jag of Range. Ons soort mensen heeft in het algemeen nu eenmaal geen behoefte om het zorgvuldig vergaarde familievermogen uitbundig te etaleren door in een opzichtige wagen te gaan rijden.
@moveyourmind: ach, d’r is altijd wel een erfgenaampje dat dat familiekapitaal d’r in één keer doorheen snuift of gokt: je kunt er beter nu gewoon van leven
Hoeveel dagen rekent het CBS tussen ongeval en overlijden? Ik meen me te herinneren dat dit max. 14 dgn is. Als er dan nog eens 1000 mensen overlijden na die periode vanwege alsnog optredende complicaties n.a.v. het ongeval, dan word dit dus niet meegenomen in de stats.
OT: NL is gewoon een erg veilig land om in te reizen, ben daarom wel blij en toch niet zo verbaasd dat het aantal fatale slachtoffers blijft dalen. Hoe cliche ook: Elke persoon die ’s avonds niet meer aan tafel kan zitten voor het avondeten is er 1 te veel.
Hier in Roemenistan zouden het Min. van Wegverkeer en politiediensten eens hoognodig op bezoek bij jullie, er valt nog veel van NL te leren.
“Minister Schultz van Haegen: We willen nog verder terug naar maximaal 500 in 2020.”
Als je in 2013 op 530 zit en in 2012 jaar nog boven de 600 dan is dat wel erg weinig ambitieus. Wat is er tegen om te streven naar minder dan 400 in 2020?
Goed nieuws, maar de getallen zeggen zoals gezegd niet alles. Het aantal zwaargewonden in het verkeer zou ook een graadmeter moeten zijn om iets over de veiligheid te zeggen van onze wegen. En misschien zelfs wel lichtgewonden.
Elke dode minder is positief, maar als het aantal zwaargewonden harder is gestegen valt dat te betwijfelen, ten eerste is het dan niet echt veiliger geworden, ten tweede ben ik liever in één klap dood dan dat ik een kasplantje wordt.
@reactief: Hier ben ik eigenlijk ook erg benieuwd na, ik ga ook liever meteen dood dan mijn armen en benen vermalen te hebben….
Ik heb deze PDF gevonden, hierin zien we een stijgende lijn ernstig verwonde!
https://www.swov.nl/rapport/R-2012-09.pdf
Als ik lees dat van die dode er ruim 200 boven de 65 waren, zal het aantal doden eerder hoger worden. Er komen steeds meer ouderen bij en die blijven langer mobiel. Zeker als 113 daarvan met de fiets zijn omgekomen, zal dit aantal omhoog gaan. Met de electrische fiets kunnen ze langer doorfietsen en vooral harder, dus meer ongelukken.
Werkt deze link? Het aantal auto’s is namelijk ook toegenomen, wat de afname extra knap maakt..
http://dehardecijfers.files.wordpress.com/2013/11/aantal-autos-in-nederland.jpg?w=1024
@celicatwincam: in 2003 zaten we nog op 425 auto’s per 1000 inwoners, nu op 472 per 1000 inwoners
Jammer dat er niet bij staat op wat voor wegtype de ongelukken plaatsvinden (snelweg, stad, provinciale weg, fiets/voetpad etc).
Ik meen te herinneren dat het een tijd terug maar 60 waren op de snelweg. En dan te bedenken dat daar ook vrachtwagenchauffeurs bijzitten en geplette aygo’s op de rechterbaan door vrachtwagens,.. welk aandeel is dan nog te hard rijden op de linkerbaan door personenauto’s. Alle extra controles lijken vooral daarop geënt te zijn en dan gezien de enorme boetes die je daar kan krijgen. In mijn ogen is dat uit verhouding en is te hard rijden op de snelweg op de linkerbaan allemaal veel minder dodelijk dan ze willen laten voordoen.
@Joerek: Klopt, anders zouden er in Duitsland ook veel meer doden vallen. Te hard rijden op de snelweg kan geen kwaad. Vrachtwagens zijn op de snelweg inderdaad de grote boosdoeners: door onoplettendheid en afleiding (administratie, telefoneren, koffie zetten etc.) rijden ze jou of zuchzelf met teveel regelmaat dood.
Ik wil dit wel eens in verhouding zien tot de verkeersdrukte. 2013 was naar mijn idee wegens crisis bijzonder rustig . Dat moet schelen in ongelukken en slachtoffers!