De Formule 1-kalender van 2023 krijgt maar liefst zes sprintraces, dat is een verdubbeling.
Sprintsessies werden nog niet zo lang geleden geïntroduceerd in de topklasse, namelijk in 2021. Het bleek een goede move! Want het is een populaire toevoeging aan het gebruikelijke weekendformat, waarbij de kwalificatie verschuift naar de vrijdag en er een extra race van 100 kilometer op zaterdag is. Daarin zijn WK-punten te verdienen en wordt in de sprintrace de startopstelling van de hoofdrace op zondag bepaald.
Sprintraces Formule 1
De plannen zijn inmiddels goedgekeurd dat er voor zorgt dat er meer sprintraces zullen komen in het Formule 1-seizoen van 2023. Dit gaan er dus zes worden, dit terwijl het er drie waren. Goede rekenaars zullen vertellen dat dit een verdubbeling is. Dit jaar vinden de sessies plaats op Imola en Spielberg en volgt er in november nog één op het Braziliaanse Interlagos. Waar de overige sprint-sessies in 2023 komen, dat is niet bekend gemaakt. Wellicht dat dit Zandvoort kan worden. Het circuit stond namelijk al eerder op het lijstje van potentiële locaties.
Gisteren heeft de World Motor Sport Council dit naar buiten gebracht en klaarblijkelijk is ook de FIA nu akkoord. Deze deed eerst nog moeilijk hierover, vermoedelijk omdat ze meer geld wilde zien. Of dit nu het geval is, dat is niet duidelijk. Eerder gingen de tien Formule 1-teams en het management van de autosport al akkoord.
Maar goed, er ligt dus nu een deal. FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft het inmiddels bevestigd en zei dat het een ander voorbeeld is van de aanhoudende groei en welvaart op het hoogste niveau van de autosport.
Spektakel
De sprintraces in de Formule 1 hebben het afgelopen seizoen zichzelf bewezen en het evenement spannender gemaakt. De Formule 1-president en CEO Stefano Domenicali is natuurlijk enthousiast en zegt het volgende:
Het bouwt voort op het succes van het nieuwe format dat in 2021 voor het eerst werd geïntroduceerd
Nu maar hopen dat de races inderdaad het spektakel brengen waar Domenicali over spreekt. Soms kunnen de sprintraces wat saai aanvoelen. Zeker op circuits met weinig inhaalmogelijkheden. Het is dan een treintje dat zonder pitstops naar de finish gaat. Meer sprintraces, ok. Maar dan wel met de nodige dosis spektakel bitte!
Robert zegt
“het succes van het nieuwe format “
Ow? Ik vind er geen klap aan, zeker als men op een circuit rijdt met weinig inhaalmogelijkheden. Ik dacht ook wel dat deze opinie een beetje de algemene tendens was.
pomoek zegt
Ik zie de logica er achter niet, maar het gaat hoogstwaarschijnlijk om geld. De sprintraces zijn in de regel saai en voorspelbaar. Het zijn altijd topteams die winnen, je zal dus zeker iets moeten doen aan het format zodat het leuker wordt om er naar te kijken.
mashell zegt
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor de gewone races. Alles wat het spannender maakt (DRS, bandenregels, strafgewichten) maakt het ook minder sportief.
Edge zegt
Wat een geweldig besluit waar niemand op zit te wachten behalve FOM zelf.
gekketurbo zegt
Waarschijnlijk levert het meer kijkers op per weekend en dus geld.
Ze gaan het niet voor de lol implementeren aangezien het natuurlijk ook meer geld kost voor iedereen.
Op zich ook logisch, want voor de meeste kijkers zijn de eerste paar ronden het leukst om naar te kijken omdat het zo dichtbij elkaar staat, maar het is uiteraard zeer artificieel…
harrie zegt
Ow leuk, nu kunnen we zes keer na het doorgaans saaie sprintrace-je waar niemand echt risico neemt, we wel al precies voorspellen wie de hoofdrace gaat winnen op basis van racepace en bandenslijtage.
cloverleaf zegt
Ik vind quali op vrijdag, sprint op zaterdag en race op zondag leuker dan fp2 op vrijdag. 6 is ook wel mooi, moeten er alleen niet meer worden dan 6. Tevens mag de pubtentelling anders. Wat meer verschil tussen 1,2 & 3.
berlinetta zegt
Alles voor het geld.
gregorius zegt
Voor de fans op het circuit is het leuk.
Voor de TV kijker is het ook ‘prima’, zeker omdat het lekker kort is. Je hebt er toch weer ene start en de lol van de eerste 3 ronden bij.
Maar tenzij er een hoop snelle coureurs achteraan moeten starten door straffen; is er weinig inhalen aan.
En al het inhalen dat in de sprint-race gebeurt (omdat sommige snelle coureurs achter langzamere moeten starten), is inhalen dat niet meer in de hoofdrace gebeurd. Dus het maakt de hoofdrace ook minder leuk.
Richmond zegt
Precies dat. De sprintrace zou een losse race moeten zijn die extra punten geeft, maar geen invloed heeft op de hoofdrace. En ga dan juist degenen die niet vooraan rijden belonen. Doe het omgekeerd. De nummer 10 krijgt 25 en de nummer 1 krijgt 1 punt
Fruitcake zegt
Nice, meer races = meer actie
En ik kijk al 25 jaar.
mustang750supersnake zegt
dr waren nog niet genoeg mensen afgehaakt…..
nicolasr zegt
Leuk! Een extra race is altijd mooi. Wat mij betreft doen ze het bij elke GP
Foramen zegt
Mogen ze dan straks wel een motor of drie meer gebruiken of zitten we iedere race met grid penalty’s?